Dodaj do ulubionych

Integracja Podbeskidzia

IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 30.09.08, 07:22
W czwartek 30 sierpnia b.r. odbyło się spotkanie Zbigniewa Rapciaka dyrektora
krakowskiego oddziału GDDKiA z przedstawicielami samorządów gmin
zlokalizowanych wzdłuż istniejącej drogi krajowej nr 52 Bielsko Biała –
Głogoczów. Przedstawiciele GDDKiA zaprezentowali harmonogram prac nad
Beskidzką Drogą Integracyjną (BDI).

Dyrektor Rapciak przypomniał, że pierwsze prace studialne nad powstaniem drogi
były prowadzone w roku 1999. Wówczas pomysł nie został skierowany do dalszej
realizacji ze względu na wielkość zadania i ogromne koszty związane z jego
realizacją. Postanowiono, że w pierwszej kolejności zostaną zbudowane
obwodnice miast położonych na trasie, przede wszystkim Kalwarii i Andrychowa.
Na niedawnym spotkaniu w Bielsku Białej Jerzy Polaczek Minister Transportu
podjął decyzję, by problem rozwiązać kompleksowo i połączyć dwie drogi
ekspresowe: węzeł „Suchy Potok” na S 1 w rejonie Bielska Białej z Głogoczowem
na S 7 poprzez budowę Beskidzkiej Drogi Integracyjnej.

Nowa droga będzie miała ok. 70 km długości. Będzie to dwujezdniowa droga klasy
GP (główna przyspieszona); każda z jezdni będzie miała po dwa pasy ruchu. Jej
dostępność będzie ograniczona, to oznacza, że wjechać na nią i zjechać z niej
będzie można tylko na węzłach. Wokół drogi powstanie sieć dróg dojazdowych
służących ruchowi lokalnemu, którymi mieszkańcy będą mogli dojechać do swoich
posesji, rolnicy do pól uprawnych, a dzieci będą mogły bezpiecznie dotrzeć do
szkoły. W ciągu BDI powstaną obwodnice, które wyprowadzą ruch tranzytowy z
miast. Planowane są: północna obwodnica Kalwarii Zebrzydowskiej, południowa
obwodnica Wadowic, północna obwodnica Andrychowa, południowa obwodnica Kęt i
północna obwodnica Kóz. Cały proces przygotowania inwestycji zostanie znacznie
skrócony (zwykle w Europie Zachodniej przygotowanie inwestycji do momentu
rozpoczęcia budowy trwa 7 lat) i jeśli wszystkie zaangażowane podmioty dołożą
starań, to już z końcem 2012 roku może być wydane pozwolenie na budowę, a sama
budowa mogłaby być realizowana w latach 2013 – 2015. Szacuje się, że koszt
realizacji inwestycji przekroczy 2 miliardy złotych.

Podczas dyskusji okazało się, że z członem „integracja” w nazwie drogi nie
wszystkie gminy w pełni się identyfikują. Włodarze Kalwarii i Andrychowa
chcieliby przede wszystkim, by najpierw powstały obwodnice tych miast, a
dopiero później cała BDI. Dyrektor Rapciak uświadomił ich, że nowelizacja
ustawy o ochronie środowiska, która weszła w życie 18 sierpnia br. zobowiązuje
inwestora do uzyskania decyzji lokalizacyjnej dla całego ciągu drogi, więc
uzyskanie takiej decyzji dla samej Kalwarii czy samego Andrychowa byłoby
niemożliwe. Burmistrz Andrychowa oświadczył, że radni nie przeznaczą środków
na inwestycję, która nie powstanie w czasie trwania jednej kadencji.
Przedstawiciele GDDKiA tłumaczyli samorządowcom, że fakt współfinansowania
inwestycji przez samorządy nadaje jej wyższą rangę i nie będzie już tak prosto
wykreślić ją z planów rządowych, gdyby kiedyś były takie zakusy. Propozycja
współfinansowania przez samorządy opracowania dokumentacji i materiałów
niezbędnych do uzyskania decyzji lokalizacyjnej zakłada, że ponad 72 % kosztów
(37,7 mln zł z 52,2 mln zł) poniesie GDDKiA, a resztę gminy. Strony ustaliły,
że wrzesień przeznaczają na ustalenie ostatecznego kształtu porozumień i że na
bieżąco będą ze sobą współpracować w procesie przygotowania inwestycji.
Obserwuj wątek

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka