Dodaj do ulubionych

Czy czytacie wstępy i przedmowy?

23.02.05, 09:45
Ja czytam. Z jednej strony mam czasem wrażenie, że taki wstęp z miejsca mnie
jakoś do książki nastawia i narzuca interpretację a jednak z drugiej strony
często zawiera cenne informacje o pisarzu, epoce, w której tworzył, przekroju
jego twórczości co niekiedy ułatwia odbiór. Czytać więc wstępy czy nie
czytać? - oto jest pytanie.
Obserwuj wątek
    • Gość: justyna Re: Czy czytacie wstępy i przedmowy? IP: *.cable-modem.tkk.net.pl 23.02.05, 10:00
      Ja czytam,jak rowniez poslowia.Zwracaja uwage na detale,przyblizaja sylwetke
      tworcy,pomagaja w interpretacji niektorych spraw-mozna sie z tym potem zgodzic
      albo nie,ale warto wiedziec,ze jakis badacz literatury tak wlasnie sie na to
      zapatrywal
      • ramm.stein Re: Czy czytacie wstępy i przedmowy? 23.02.05, 10:08
        Zawsze czytam, to takie moje małe zboczenie. Studiuję cały "aparat krytyczny",
        bo tak to się ładnie nazywa.
        Zawsze zwracam uwagę, czy w książce historycznej, monografii czy biografii są
        indeksy - osób, nazw geograficznych i innych. Przypisy, posłowia, wstępy - to
        bardzo pomaga w zrozumieniu dzieła i świadczy o klasie książki, a właściwiw
        wydawcy.
        • pampelune poprawność polityczna 23.02.05, 21:09
          nie, to się nie nazywa "aparat krytyczny". aparat krytyczny to kącik w którem
          podaje się info o odrzuconych wersjach utworu, poprawkach redaktora i takich
          tam. przypisy, posłowia i wstępy nazywamy przypisami, posłowiami i wstępami.
    • Gość: asica Re: Czy czytacie wstępy i przedmowy? IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 23.02.05, 10:13
      Ja też, choc musiałam do tego dorosnąć- jako osobnik młodociany często omijałam
      wstępy i posłowia. Dziś czytam i cenię sobie, jak przedmówcy, walor poznawczy
      jaki wnoszą.
    • kubissimo Re: Czy czytacie wstępy i przedmowy? 23.02.05, 12:13