Dodaj do ulubionych

5 stadiów

05.04.08, 22:23
:)
wg "Horoskop chiński"
forum.gazeta.pl/forum/72,2.html?f=37798&w=69564836&wv.x=1&a=77922224
Stadia (żywioły) jin i jang (str.9):

Drewno Yin: odpowiada twardemu drewnu, np. używanemu przez stolarza.
Drewno Yang: odpowiada zielonemu, miękkiemu, rosnącemu drzewu.
Ogień Yin: odpowiada aktywnemu, buchającemu ogniowi, płomieniowi.
Ogień Yang: odpowiada delikatnemu ognikowi, np. w lampie.
Ziemia Yin: odpowiada twardemu kamieniowi, skale, górom, marmurowi.
Ziemia Yang: odpowiada miękkiemu podłożu, takiemu jak pole, piasek, wydma.
Metal Yin: odpowiada twardemu metalowi, jak stal i żelazo.
Metal Yang: odpowiada miękkiemu metalowi, jak złoto czy srebro.
Woda Yin: odpowiada cichej, spokojnej wodzie stawu, jeziora, źródła, źródełka.
Woda Yang: odpowiada płynącej wodzie, opadom, strumieniowi, rosie.
--------
nocne pozdro :) RP
Obserwuj wątek
    • jasnygrom 4 pory 06.04.08, 23:44
      :)
      wg "Horoskop chiński" (str.10):
      4 pory roku, na które wpływa pozycja ciał niebeskich, wywierają widoczne dla
      każdego człowieka różnorodne działanie na wydarzenia i całość życia na Ziemi.
      Równie różnorodne jest oddziaływanie pięciu znaków w trakcie zmieniających się
      pór roku. Z tego powodu zostały one przez starożytnych Chińczyków, zgodnie z
      naturalnymi procesami, włączone w przebieg roku i przyporządkowane określonej
      jego porze. I tak odpowiadają kolejno:
      [] Drewno (Jowisz): wschodowi i wiośnie.
      [] Ogień (Mars): południu i latu.
      [] Ziemia (Saturn): wszyskim elementom i środkowi roku (Ziemia łączy wszystkie).
      [] Metal (Wenus): zachodowi i jesieni.
      [] Woda (Merkury): północy i zimie.
      --------
      wczesnonocne pozdro :) RP
    • jasnygrom pochodzenie 06.04.08, 23:47
      :)
      wg "Numerologia I-Cing" (str.39):
      Tekst I-Cing nie wspomina o pięciu żywiołach. System pięciu żywiołów powstał i
      rozwinął się w kulturze innej niż ta, którą reprezentowali Fuxi, król Wen i
      Konfucjusz. Podobmo system pięciu żywiołów zoztał rozwinięty znacznie wcześniej
      niż I-Cing, w delcie Żółtej Rzeki, na jej wschodniim wybrzeżu, podczas gdy
      kultura I-Cing, reprezentowana przez króla Wen i Konfucjusza, powstała i
      rozwinęła się na Centralnej Równinie, gdzie biją źródłą Żółtej Rzeki.
      Koncepcja pięciu żywiołów była popularna w Okresie Królestw Walczących (475-221
      p.n.e.). Na początku jej zasady były jasne i proste. Przed dynastią Han (206
      pne.-220 ne.) I-Cing nie miał żadnego związku z systemem pięciu żywiołów. W
      czasach panowania tej dynastii uczeni ze Szkoły Symboli i Liczb zaczęli
      integrować osiem prymarnych gua (znaków-przyp.RP) z pojęciami in i jang,
      pięcioma żywiołami, ośmioma stronami świata, czterema porami roku, dniami i
      miesiącami oraz częściami ciała ludzkiego, a także zastosowali je do medycyny,
      kalendarza, astrologii i astronomii.
      --------
      w gruncie rzeczy nie są to żywioły w europejskim rozumieniu, ale raczej stany
      (stadia) przemiany, różne rodzaje (przejawy) energii.

      późnonocne pozdro :) RP
    • jasnygrom cia 06.04.08, 23:51
      :)
      Tekst I-Cing nie wspomina wprawdzie bezpośrednio o pięciu żywiołach, ale
      orzeczenie do h.18 mówi:
      "Naprawa tego, co zepsute, ma prymarne powodzenie. Sprzyjającym jest, by
      przekroczyć wielką wodę. Przed początkowym momentem - trzy dni, po początkowym
      momencie - trzy dni".
      Natomiast stosowny fragment komentarza brzmi:
      Zwrot "przed początkowym momentem" znaczy dosłownie "przed znakiem cia". Trygram
      czen (Piorun) na wschodzie kojarzy się z wiosną i miłością. Stoi on w pobliżu
      cyklicznego znaku cia (oraz znaku i). Znak cia jest owym "momentem początkowym".
      Przed trzema miesiącami wiosny, której dni są nazywane cia (i i), jest zima.
      Wtedy rzeczy przeszłe dobiegają końca. Po miesiącach wiosny następuje lato; przy
      przejściu od wiosny do lata następuje nowy początek. Słowa "przed znakiem cia
      trzy dni i po znaku cia trzy dni" są więc wyjaśnione słowami komentarza: "Po
      każdym końcu następuje początek, to jest bieg nieba". Ponieważ w tym heksagramie
      chodzi o stosunki wewnętrzne, o naprawę czegoś, co zepsuli rodzice, musi
      dominować miłość i obejmować zarówno początek, jak koniec (porównaj heksagram
      57, Łagodność).
      Inne wyjaśnienie wynika z ustawienia trygramów w "porządku wewnątrzświatowym".
      Punktem początkowym (cia) jest czen (Piorun). Cofając się o trzy trygramy,
      dochodzimy do trygramu c'ien, Twórczość. Posuwając się o trzy naprzód,
      dochodzimy do trygramu k'un, Biorczość. C'ien i k'un to ojciec i matka, a
      heksagram ten odnosi się do naprawy tego, co ci dwoje zepsuli.
      --------
      Dziesięć cyklicznych znaków to:
      cia i i; wschód, wiosna, drewno, miłość;
      ping i ting; południe, lato, ogień, obyczajność;
      mou i ci; środek, -, ziemia, lojalność;
      keng i sin; zachód, jesień, metal, sprawiedliwość;
      żen i kuei; północ, zima, woda, mądrość.

      układ znaków cyklicznych wg Późniejszego Nieba (porządku wewnątrzświatowego):
      cia - Piorun
      i - Wiatr
      ping - Ogień
      ting - Ziemia
      mou - środek
      ci - środek
      keng - Jezioro
      sin - Niebo
      żen - Woda
      kuei - Góra
      --------
      śródnocne pozdro :) RP

      ps. Wilhelm, str.384.
    • jasnygrom keng 07.04.08, 22:37
      :)
      wg Wilhelma (str.528):
      h.57 Sun. Łagodność (Przenikliwość, Wiatr)
      L5:
      Wytrwałość przynosi pomyślny los. Żal znika. Nic, co by niesprzyjającym było.
      Początku nie ma, ale jest koniec. Przed przemianą, trzy dni. Po przemianie, trzy
      dni. Pomyślny los.
      komentarz:
      Linia ta, władca heksagamu, jest centralna w górnym trygramie, dlatego też jest
      źródłem wpływania poprzez rozkazy, co jest charakterystycznym działaniem w tym
      heksagramie. W odróżnieniu od sytuacji przedstawionej w Ku, Naprawa (18), gdzie
      chodziło o wyrównanie tego, co zepsuli ojciec i matka, tutaj przedmiotem jest
      praca nad całym społeczeństwem. Dla tekliej pracy charakterystyczna jest nie
      tylko miłość, która każe ukryć braki, co osądzająca sprawiedliwość. Taka cecha
      przypisana jest kierunkowi zachhodniemu (jesień, metal), któremu odpowiada
      siódmy cykliczny znak keng (tłumaczony jako "zmiana"). Aby wydawać rozkazy,
      trzeba najpierw usunąć zły początek, a dopiero potem osiągnąć dobry koniec; stąd
      powiedzenie: "Początku nie ma, ale jest koniec". Zdanie to rozwija się dalej
      jako: "przaed znakiem keng trzy dni, po znaku keng trzy dni". Chodzi więc o
      korygujące usuwanie tego, co rozwinęło się jako zły początek. Przez trzy "dni"
      przed keng jeszcze odchodzi lato; potem nastaje jego koniec. trzy "dni" po keng
      nastaje zima, koniec roku. Tak więc, nawet jeżeli ktoś nie osiągnął początku, to
      przynajmniej może osiągnąć koniec. (Jest to inna sytuacja niż w heksagamie 18,
      Ku, który leży pomiędzy początkiem i końcem.)
      --------
      ciekawe, czy to oryginalne, czy przejęzyczone, że h.18 leży pomiędzy początkiem
      i końcem?

      wytrwałe pozdro :) RP
    • jasnygrom metal w roku 07.04.08, 22:39
      :)
      wg "Horoskopu chińskiego" (str.10):
      Metal wiosną
      Metal wiosną nie jest jeszcze w najlepszej formie, wymaga on pielęgnacji i
      pomocy - najlepiej w postaci innego Metalu. Metal koroduje przeważnie wiosną,
      ponieważ właśnie w trakcie owej pory roku pojawia się obficie Woda. Związki z
      Wodą są więc niezbyt korzystne. Ogień i Ziemia natomiast oddziałują w pozytywny
      sposób. Drewno w tej porze roku jest jeszcze bez znaczenia.

      Metal latem
      Także latem żywioł Metalu nie jest jeszcze w najlepszej kondycji. Potrzebuje on
      ciągle jeszcze wsparcia innych związków. Metal będzie teraz wdzięczny Wodzie.
      Ogień zaś przeciwnie, będzie szkodził, gdyż razem z żarem słonecznym może on
      Metal stopić. Drewno także szkodzi, ponieważ podsyca ono Ogień.

      Metal jesienią
      Jesień jest dla Metalu njabardziej dogodną porą roku. jest on wtedy ostrzony,
      jest użyteczny, używa się go do różnych prac, na przykład do cięcia Drewna.
      Znaki Metalu oznaczają jesienią szczęście. Woda jest przyjazna, gdyż chłodzi
      Metal; Ziemia przeszkadza, a Ogień w owym czasie również staje mu na
      przeszkodzie. Metal nie potrzebuje też teraz pomocy żadnych innych znaków
      Metalu, będą go one bowiem tylko osłabiać.

      Metal zimą
      Teraz może on potrzebować pomocy innych znaków Metalu i do tego także Ziemi i
      Ognia - będą one oddziaływać pozytywnie. Niebezpieczne zaś będzie zbyt dużo Wody.

      metalowe pozdro :) RP
    • jasnygrom woda w roku 07.04.08, 22:40
      :)
      wg "Horoskopu chińskiego" (str.10):
      Woda wiosną
      Wiosną Woda płynie obficie; dodatkowe znaki Wody stwarzają więc z tego powodu
      zagrożenie. Ziemia, Ogień i Metal pomagają zatamować Wodę. Drewno nadaje się do
      tego najlepiej.

      Woda latem
      Nigdy nie będzie za dużo Wody w trakcie suchego i gorącego lata. Metal może być
      wtedy pomocny, ale inne znaki będą teraz niekorzystne.

      Woda jesienią
      Jesienią znowu jest wiecej Wody, dodatkowa pomoc nie będzie więc konieczna.
      Znaki Ognia oznaczają szczęście, trochę Drewna i Ziemi będzie działać
      pozytywnie. Występowanie zbyt wielu znaków Wody jest niekorzystne, może dojść do
      powodzi.

      Woda zimą
      Trochę dodatkowej Wody nie może zaszkodzić. Ogień ogrzewa i chroni Wodę przed
      zamarznięciem. Ani Ziemia, ani Metal nie będą zimą potrzebne.

      wodne pozdro :) RP
    • jasnygrom drzewo w roku 07.04.08, 22:42
      :)
      wg "Horoskopu chińskiego" (str.10):
      Drewno wiosną
      Drewno nie może być wiosną wystarczająco silne, dlatego będzie wdzięczne
      pomocnym znakom Drewna. Może też potrzebować trochę Wody, aby móc urosnąć i
      rozwijać się. niezbyt pożądana byłaby obecność wielu znaków Metalu, Ognia i Ziemi.

      Drewno latem
      Potrzebuje ono wiele Wody, dzięki której nie uschnie, ogień zaś przeciwnie,
      stanowi teraz duże zagrożenie. Metal i Ziemia są teraz potrzebne, o ile nie będą
      występować zbyt obficie.

      Drewno jesienią
      Potrzebne jest mu mało Metalu, mało Ziemi, bardzo mało Wody. Pozytywne są zaś
      liczne znaki Ognia.

      Drewno zimą
      Nie może teraz zabraknąć wystarczającej liczby znaków Ognia, taakże dużo Ziemi
      jest korzaystne. Metal w żadnym razie nie może zaszkodzić, ale Woda w ogóle nie
      powinna być obecna.

      drzewne pozdro :) RP
    • jasnygrom ogień w roku 07.04.08, 22:45
      :)
      wg "Horoskopu chińskiego" (str.10):
      Ogień wiosną
      Ogień potzebuhe wielu znaków Metalu i Drewna, dzięki którym może on rosnąć.
      Odrobina Wody jest także potrzebna, lepiej natomiast, aby nie było Ziemi.
      Ponadto, gdy jest do tego dużo Ognia, wtedy układ znaków będzie dobry.

      Ogień late
      Poszukiwana jest teraz duża ilość Wody. Ogień może też być wsparty przez pewną
      ilość innego Ognia. Drewno wspomaga Ogień, nie może jednak być go zbyt wiele.
      Szczęście przynoszą dodatkowe znaki Metalu i Ziemi.

      Ogień jesienią
      Jesienią niezbędne są liczne znaki Ognia i Drewna. Jako przeciwwaga poszukiwana
      jest też Woda. Ziemia powinna występować tylko w skąpych ilościach, podobnie Metal.

      Ogień zimą
      Także zimą niezbędnych jest wiele znaków Ognia i Drewna, przynoszą one
      szczęście. Ziemia powinna pojawić się w umiarkowanych ilościach, tak samo jak i
      Metal.

      ogniste pozdro :) RP
    • jasnygrom ziemia w roku 07.04.08, 22:46
      :)
      wg "Horoskopu chińskiego" (str.10):
      Ziemia wiosna
      Ziemia potrzebuje wielu pomocników, a zwłaszcza dodatkowych znaków Ziemi. Także
      Ogień (Ciepło) wspiera ją w jej rozwoju. Metal jest na ogół dobrze użyteczny,
      jednak Drewno i Woda szkodzą.

      Ziemia latem
      Ziemia potrzebuje latem wielu znaków Wody. Nigdy nie będzie ich zbyt dużo.
      Drewno i Metal - o ile wystąpią w niewielkich ilościach - mogą być użyteczzne,
      ale kolejne znaki Ziemi oddziaływują latem negatywnie.

      Ziemia jesienią
      Woda jest niekorzystna, podobnie zbyt wiele Metalu. Drewno i Ziemia mogą pomóc,
      a pożądane są również liczne znaki Ognia.

      Ziemia zimą
      Jeżeli zjawi się do pomocy wiele znaków Wody, będzie to barzo pozytywne, taakże
      liczne znaki Metaalu zapowiadają szczęście i powodzenie. Znaki Ognia są także
      niezbędne, aby wspierać Ziemię, a Drewno też nie będzie szkodziło.

      ----
      Uznajemy za pewnik, że żaden żywioł nie jest dobry czzy zły, słaby bądź mocny,
      pozytywny albo negatywny. Są one od siebie wzajemnie uzależnione i, choć zmienne
      w swym znaczeniu i oddziaływaniu odpowiednio do ich pozycji w kosmosie zjawisk,
      są zawsze niezawodne i stałe. W równomiernym rytmie każdy z nich osiąga
      przypisaną sobie funkcję i znaczenie.

      ziemskie pozdro :) RP
    • jasnygrom stadia i trygramy 28.04.08, 21:26
      :)
      (a)
      stadia w cyklu karmiącym (rodzącym) biegną kolejno:
      woda-drzewo-ogień-ziemia-metal.
      czyli:
      woda karmi drzewo (z dołu przez korzenie, z góry przez koronę)
      drzewo karmi ogień (jako paliwo)
      ogień karmi ziemię (popioły, lawa)
      ziemia karmi metal (w ziemi rodzą się rudy metali)
      metal karmi wodę (woda skrapla się na zimnej powierzchni metalu)

      natomiast w cyklu kontrolnym (niszczącym) stadia biegną:
      woda kontroluje ogień
      drzewo kontroluje ziemię
      ogień kontroluje metal
      ziemia kontroluje wodę
      metal kontroluje drzewo

      (b)
      5 stadiów przypisano trygramom następująco:
      woda - Woda
      drzewo - Piorun i Drzewo
      ogień - Ogień
      ziemia - Ziemia i Góra
      metal - Jezioro i Niebo

      8 trygramów przypisano pięciu stadiom następująco:
      Piorun - drzewo
      Drzewo - drzewo
      Ogień - ogień
      Ziemia - ziemia
      Jezioro - metal
      Niebo - metal
      Woda - woda
      Góra - ziemia

      nocne pozdro :) RP
    • jasnygrom stadia i sezony 09.05.08, 02:56
      :)
      sezony ze stadiami powiązano nastepująco:
      6 górna przerwana, dolna przerwana; Wielka Yin; Woda;
      7 górna ciągła, dolna przerwana; Mały Yang; Drzewo;
      8 górna przerwana, dolna ciągła; Mała Yin; Metal;
      9 górna ciągła, dolna ciągła; Wielki Yang; Ogień.

      po okręgu od dołu (północ) wg zegara leci to odpowiednio:

      6 Woda; 7 Drzewo; 9 Ogień; 8 Metal.
      wg feng-shui brak tu Ziemi (ona jest w środku) zaczynając od Metalu (8) wygląda
      to tak:
      Metal (8) karmi Wodę (6);
      Woda (6) karmi Drzewo (7);
      Drzewo (7) karmi Ogień (9);
      Ogień (9) karmi Ziemię (środek);
      Ziemia (środek) karmi (rodzi) Metal (8).

      nocne pozdro :) RP
    • jasnygrom stadia w kalendarzu 06.05.09, 23:00
      :)
      wg "Horoskop chiński"
      forum.gazeta.pl/forum/72,2.html?f=37798&w=69564836&wv.x=1&a=77922224

      ddmm-ddmm dn stadium
      0101-0203 61 woda
      0303-2003 18 ziemia
      2103-0306 75 drzewo
      0406-2106 18 ziemia
      2206-0409 75 ogień
      0509-2209 18 ziemia
      2309-0312 72 metal
      0412-2112 18 ziemia
      2212-3112 10 woda

      nocne pozdro :) ryx

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka