Dodaj do ulubionych

Rogatki koeljowe

02.10.19, 10:13
Moze mi ktos wyjasnic dlaczego czasem rogaki zamykaja sie pol min. przed przejazdem pociagu, ale zwykle conajmniej kilka min. ? Wczoraj mi zamkneli przed nosem, juz sie chcialem wciskac pod barierkami, a ty nagle pociag...
Obserwuj wątek
    • man_sapiens Re: Rogatki koeljowe 23.10.19, 12:41
      W krajach o wyższym stopniu ucywilizowania kolei niż w Polsce rogatki (szlabany, światła) są uruchamiane przez czujniki wykrywające zbliżający się po szynach pociąg czy lokomotywę. Wtedy szlabany zamykają się bardzo krótko przed przejazdem pociągu i otwierają niemal natychmiast po jego przejeździe. Taki system jest normalny, niestety w PL takich przejazdów jest niewiele.

      W PL obowiązuje w większości system jeszcze z 2 poł. XiX wieku. Kierownik ruchu odcinka torów zapala czerwone światło dla nadjeżdżającego pociągu (albo trzyma go na stacji). Następnie wysyła do dróżników sygnał "będzie jechać pociąg" (dawniej to robił mechanicznie, pociągając za druty, dzisiaj robi to elektrycznie) . Dróżnicy zamykają szlabany - te przy których siedzą i te, którymi sterują i odsyłają sygnał "szlabany zamknięte". Wtedy kier. ruchu zapala zielone albo puszcza pociąg/lokomotywę ze stacji. Wymaga to wszystko razem sporo czasu, czasem kilkanaście minut. Taki system panuje w Polsce na większości przejazdów, dlatego obywatele Rzeczypospolitej spędzają istotną część swojego życia czekając na otwarcie szlabanów kolejowych.

      O tym, jaką role w ewolucji gatunków odgrywa przeciskanie się pod barierkami przejazdu kolejowego pisał już dawno temu Darwin, wyjaśniając jak małpy po zejściu z drzew ewoluowały rozwijając inteligencję swojego gatunku.
      • nazimno Re: Rogatki koeljowe 23.10.19, 16:09
        p...sz, sapiens. To sie sukcesywnie zmienia, poniewaz skala tego problemu
        jest zajebiscie skomplikowana ze wzgledu na infrastrukture systemu sygnalizacji.
        W Niemczech tez nie jest tak rozowo jakby sie wydawalo.
        Przyklad dysertacji:

        publikationsserver.tu-braunschweig.de/servlets/MCRFileNodeServlet/dbbs_derivate_00022851/Dissertationsschrift-MarkusPelz_2012.pdf


        Przyklady z Polski:

        www.scheidt-bachmann.pl/pl/automatyka-kolejowa/produkty-i-rozwiazania/system-przejazdu-kolejowego-bues-2000/system-przejazdowy/

        www.kzasa.pl/

        (caly stos innych)

        Cierpienie kierowcow to pikus w porownaniu z ich glupota, gdy chodzi o zachowania na przejazdach.






      • tbernard Re: Rogatki koeljowe 17.02.20, 09:48
        Z tymi czujnikami to nieraz bywa tak jak niedaleko miejsca gdzie mieszkam. Podjeżdżam do przejazdu i zatrzymują mnie zamknięte szlabany. Stoję kilka minut aż przejedzie pociąg, ale po prawej jest stacja. No to najpierw ten pociąg musi z daleka łagodnie wyhamować, zatrzymać się na stacji aż wysiądą i wsiądą pasażerowie i ruszyć aby w końcu znaleźć się w punkcie potencjalnej kolizji. Ale czujniki zamknęły szlabany tak jakby ten pociąg nie miał tam przystanku i z pełną prędkością przez przejazd miał jechać. Dla czujników pociągi zatrzymujące się i te co się nie zatrzymują są nierozróżnialne. O ile samochodem to niewiele można wykombinować, to piesi lub rowerzyści czasem po rozejrzeniu się omijają szlaban. Ale niektórym omijanie wchodzi w nawyk, że o upewnieniu się zapominają i zdają się na ruletkę.

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka