Dodaj do ulubionych

karmimy_dwulatka.html

01.03.11, 00:20
www.babyboom.pl/zywienie/zywienie_maluszkow/karmimy_dwulatka.html
Obserwuj wątek
    • mrs.t Re: karmimy_dwulatka.html 01.03.11, 00:21
      o tym czy o dwulatku mozna jeszcze mowic jako o dziecku BLW to nei wiem ( no chyba ze chwalac jego samodzielnosc, dobre nawyki etc)
      ale art wklejesmile

      Karmimy dwulatka

      W diecie dwulatka powinno znajdować się jak najwięcej warzyw – najlepiej gotowanych. Są w nich zawarte witaminy i składniki mineralne, których nie zastąpią preparaty farmakologiczne, w kapsułkach lub syropach. Dlatego jak najczęściej trzeba zachęcać malucha do spożywania warzyw i owoców. Ale tez nie należy ograniczać się do zestawu: marchew, buraczki, ziemniak. Można też dodać odrobinę mięsa drobiowego. Taki obiadek dla malucha można samej przygotować. Można przygotować smaczne i delikatne potrawy z gotowanych jarzyn z dodatkiem mielonego lub pokrojonego na małe kawałki mięsa z indyka i ryżu.

      Przygotowując obiadek dla malucha należy zadbać o to by danie było kolorowe- łatwiej przyciągnie uwagę malca i będzie bardziej apetyczne. Dziecku będzie smakować tez makaron z farszem mięsnym i warzywnym, naleśniki z serem. A do ozdoby kanapek by były bardziej kolorowe oprócz sałaty, pomidora i rzodkiewki dodać można kwaszony ogórek (ma kwaskowy smak), szczypiorku czy delikatnej słodkiej papryki. Nabiał należy podawać malcowi już po drugim roku życia, poczynając od twarożku, jogurtu naturalnego.

      W okresie letnim łatwiej jest zadbać o dietę dziecka, ponieważ mamy do wykorzystania ogromna ilość świeżych owoców i jarzyn. Warto to wykorzystać komponując codzienny jadłospis dziecka. W czerwcu i lipcu pojawiają się owoce jagodowe- truskawki, maliny, jagody leśne i poziomki. Zawierają dużo witamin, szczególnie witaminy C, która wzmacnia odporność organizmu. Dzieci najchętniej jedzą je same lub z dodatkiem jogurtu, śmietany lub twarożku. Ale należy uważać na to ze truskawki i poziomki często wywołują alergie. Wiec należy najpierw przetestować jak dziecko zareaguje na te owoce podając w bardzo malej ilości na przykład jako dodatek do jakiejś innej potrawy.

      Dieta dziecka zdrowego, w której obecne są w odpowiednich ilościach wszystkie składniki pokarmowe- białka, tłuszcze, węglowodany, witaminy i składniki mineralne, jest dietą fizjologiczna. Głównym regulatorem spożytej energii powinien być ruch i aktywność fizyczna dziecka. Zalecane normy dziennego zapotrzebowania na wszystkie składniki odżywcze pozwalają na uzyskanie prawidłowych przyrostów długości i masy ciała. Dzienne zapotrzebowanie na energie i składniki pokarmowe dla dzieci w wieku 2-3 lat należy przedstawić tak:

      Energia:

      Zapotrzebowanie na energie u dzieci w drugim roku życia wynosi ok. 92 kcal/ na kilogram masy ciała na dobę, po drugim roku życia- 86 kcal na kilogram masy ciała na dobę.-są to dane według Komisji Żywienia Dzieci i Młodzieży Komitetu Żywienia Człowieka Polskiej Akademii Nauk oraz Sekcji Gastroenterologii i Żywienia Polskiego Towarzystwa Pediatrycznego.

      Białko:

      Dzienne zapotrzebowanie na białko u dzieci jest znacznie wyższe niż u dorosłych i wynosi w przeliczeniu na 1 kg masy ciała ok. 2,0 g. Zapotrzebowanie dzienne spożycie białka dla dzieci w drugim roku życia wynosi od 33 g do 36 g, w okresie po niemowlęcym zaleca się spożywanie białek mieszanych – białka zwierzęcego i roślinnego. Wartość biologiczna białka jest określana zawartością niezbędnych aminokwasów ( treonina, walina, izoleucyna, lizyna, tryptofan, fenyloalanina. Białka o wysokiej wartości biologicznej są lepiej wykorzystywane przez organizm. Wysoka wartość biologiczna charakteryzują białka zawarte w produktach zwierzęcych, takich jak mięso, drób, mleko, jaja, ryby. A wartość biologiczna białka roślinnego jest znacznie mniejsza. Więc aby zwiększyć ich przyswajalność, białka roślinne powinno się łączyć z posiłkiem z białkiem zwierzęcym. W diecie dziecka białko zwierzęce powinno stanowić ok. 60% dziennej ilości białka zalecanej do spożycia.

      Tłuszcze:

      Tłuszcze zawarte w diecie są źródłem energii i ważnych składników, szczególnie dla błon komórkowych, tkanki mózgowej. Są tez nośnikiem witamin A, D, E, K. Zaleca się, aby procentowy udział tłuszczu dziennego spożycia wynosił ok. 32%, a ilość tłuszczów zwierzęcych, obfitujących w kwasy tłuszczowe nasycone- 10% całkowitej energii. Pozostała część energii powinny dostarczać tłuszcze roślinne- oleje roślinne i oliwa z oliwek, bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe. W drugim roku życia dieta dziecka powinna dostarczać 39,1- 42,7 g tłuszczu ogółem. Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), zawarte w tłuszczach, głównie kwas linolowy, powinny stanowić 3-6% całkowitej ilości energii. Tłuszczem polecanym dla małych dzieci jest: masło, oliwa z oliwek, olej rzepakowy bez kwasu erukowego lub z niską jego zawartością. Do potraw typu zupki, sałatki, surówki- można dodawać inne oleje roślinne: sojowy, słonecznikowy. Tłuszcz pochodzący z mleka krowiego dostarcza witaminy A i E.
      Źródłem tłuszczów bogatych w nasycone kwasy tłuszczowe są: pełne mleko, sery, smalec i słonina.

      Węglowodany:

      Zalecana dawka węglowodanów do spożycia dla dzieci w drugim roku życia powinna wynosić 154-168g/ dzien. Powinny stanowić główny składnik diety i dostarczać około 56% energii potrzebnej organizmowi. Są niezbędne do prawidłowej przemiany tłuszczów i białek. Istotne jest by udział sacharozy nie przekraczał 10% całkowitej puli energii. Błonnik powinien zawierać nie mniej niż 3g/ 1000 kcal, w tym ilość błonnika pochodzącego z warzyw-170-300 mg/kg mc/dobę.
      Błonnik reguluje prawidłowa przemianę materii. Nadmiar błonnika wpływa na zmniejszenie przyswajania składników mineralnych.
      Warzywa i owoce zawierają węglowodany proste i złożone, błonnik, cenne składniki mineralne, w tym mikroelementy, witaminy, a także naturalne barwniki, kwasy organiczne oraz liczne substancje aromatyczne i smakowe.

      W żywieniu dziecka należy dbać o urozmaicanie jadłospisów, sposobów przygotowywania potraw. Przeważać powinny potrawy gotowane, pieczone, natomiast unikać smażonych. Układ pokarmowy dziecka jest bardzo delikatny, nieodporny na ciężkostrawne pokarmy, więc mogą wręcz zaszkodzić.

      W prawidłowym żywieniu ważna jest również częstość spożywania posiłków w ciągu dnia. Dla dzieci powyżej dwóch lat korzystne jest spożywanie 4-5 posiłków o odpowiedniej wartości energetycznej.

      Nawyki i zwyczaje żywieniowe dziecka kształtują się pomiędzy 1 a 2 rokiem życia i będą oddziaływać na jego sposób żywienia w następnych latach. Dlatego ważne jest, by już w tym wieku dzieci były odżywiane prawidłowo.
      • aleksandra1357 Re: karmimy_dwulatka.html 01.03.11, 14:26
        > Dzienne zapotrzebowanie na białko u dzieci jest znacznie wyższe niż u dorosłych i wynosi w > przeliczeniu na 1 kg masy ciała ok. 2,0 g. Zapotrzebowanie dzienne spożycie białka dla
        > dzieci w drugim roku życia wynosi od 33 g do 36 g, w okresie po niemowlęcym zaleca się
        > spożywanie białek mieszanych – białka zwierzęcego i roślinnego. Wartość biologiczna białka > jest określana zawartością niezbędnych aminokwasów


        Jak czytam tego typu teksty, to od razu mam załamanie psychiczne. Gdybym zwracała uwagę na zbilansowanie diety mojego 3-latka, to bym dostała fioła. Mój syn je wyłącznie kluski, czasem jakiegoś suchara. I żyje i nie choruje. Nie wiem, jak to jest. Już dawno powinien zejść przy takiej diecie. Z każdym miesiącem z jego upodobań wypada kilka produktów, które nie są zastępowane nowymi. Zostają kluski, parówki i czekolada.
    • mrs.t Przykładowy jednodniowy jadłospis dla dwulatka 01.03.11, 00:21




      Śniadanie

      serek wiejski z płatkami kukurydzianymi i jagodami
      Przecierany sok marchewkowo-jabłkowy

      Drugie śniadanie

      Mała kromka chleba z pastą rybną, rzodkiewką i ogórkiem świeżym gruntowym
      Herbatka owocowa

      Obiad

      Pierś z kurczaka gotowana, w sosie jogurtowym z ryżem,
      Surówka sałaty i szczypiorku ze śmietaną,
      Kompot z jabłek.

      Podwieczorek

      Twarożek z owocami, na przykład poziomkami ze śmietanką i cukrem waniliowym.

      Kolacja

      Kromka chleba mieszanego lub połówka bułki,
      Cienki plasterek szynki drobiowej,
      Plasterek pomidora posypany świeżą, drobno pokrojoną bazylią.
      Koktajl mleczno-truskawkowy.

      A oto kilka przepisów na obiadki dla maluchów!

      Racuszki kukurydziane.

      Składnikibig_grinuży ziemniak,3 łyżki kukurydzy mrożonej, Świeży koperek,Białko,2 łyżki mąki,Sól-odrobina do smaku,Oliwa z oliwek do smażenia,



      Sposób przyrządzania:Ziemniaki umyć, obrać, zetrzeć na tarce o dużych oczkach. Dodać kukurydzę wcześniej zmieloną, koperek, białko i mąkę. Dodać trochę soli do smaku. Wymieszać. Na rozgrzanej oliwie smażyć niewielkie rumiane racuszki. Przed podaniem koniecznie odsączyć z nadmiaru tłuszczu, układając racuszki na rozłożony na talerzu pergamin, bibułę.

      Kopytka

      Składniki: 0,5 kilo ziemniaków,150 g mąki,1 jajo,Odrobina soli,



      Sposób przyrządzenia:Ziemniaki umyć, obrać i ugotować, pozostawić do ostygnięcia. Zmielić. Dodać jajko, sól do smaku. Wyrobić na jednolite ciasto, podzielić na części, uformować wałeczki i pokroić na ukos w małe kawałeczki, przypłaszczyć widelcem. Ugotować w osolonym wrzątku. Podawać można z roztopionym masełkiem lub z kotlecikiem i surówką z marchewki i jabłka.

      Deser Truskawkowy

      Składniki:1 L jogurtu300 gram truskawek100 gram cukru2 L żelatyny Płatki kukurydziane, Cukier waniliowy do smaku,



      Sposób przyrządzania:Żelatynę rozpuścić według przepisu na opakowaniu. Truskawki umyć, osączyć, zmiksować z cukrem, dodać cukier waniliowy. Połączyć z jogurtem, dokładnie wymieszać, dodać schłodzoną i rozpuszczoną żelatynę. Foremkę wypłukać zimną wodą, przełożyć masę, wstawić do lodówki, a gdy zastygnie udekorować migdałowymi lub kukurydzianymi płatkami.

      Zupa kalafiorowa

      Składniki:1 średni kalafior,3 szklanki rosołu ,Pół pojemnika gęstej kwaśnej śmietany,Pół pęczka natki pietruszki,Odrobina soku z cytryny,Sól, biały pieprz,Tarta gałka muszkatołowa,

      Sposób przyrządzeniabig_grinokładnie oczyścić i opłukać kalafior, podzielić go na małe kawałki, gotować w rosole na małym ogniu około 12 minut. Połowę różyczek wyjąć z garnka łyżką cedzakową, resztę kalafiora zmiksować w wywarze. Zaciągnąć zupę kwaśną śmietaną, doprawić solą i pieprzem. Włożyć całe różyczki do garnka, podgrzać. Doprawić zupę do smaku tartą gałką muszkatołową i sokiem z cytryny. Podawać posypaną natką pietruszki.

      Krem z kaszy mannej

      Składnikitongue_outół szklanki chudego mleka,3 płaskie łyżki kaszy mannej, 2 łyżeczki cukru,Szczypta cukru waniliowego,1 białko,

      Sposób przyrządzania:Kaszę manną ugotować na mleku i dodać cukier. Ostudzić. Białka ubić sztywną pianę, dodać cukier waniliowy i dalej ubijając dodawać sukcesywnie kaszę manną aż powstanie krem.

      Surówka z marchewki dla dzieci

      Składniki:4 marchewki,1 duże jabłko,cukier, sól,1 Łyżka oleju sojowego, sok z cytryny,



      Sposób przyrządzenia:Umytą oskrobaną marchewkę zetrzeć na drobnej tarce, obrane jabłko na jarzynowej. Wymieszać, doprawić do smaku solą, cukrem i sokiem z cytryny. Dodać olej, wymieszać.

      WSZYSTKIM DZIECIOM ŻYCZYMY DOBREGO APETYTU.
      • kaka-llina Re: karmimy_dwulatka.html 12.03.11, 12:22
        mama_kaspra napisała:

        > Hmmm, a ja myslalam, ze dwulatek je to, co rodzice, tylko trzeba mu pomoc z pok
        > rojeniem miesa....
        No właśnie!!!! A w duchu BLW to nawet roczniak je to samo...
        Moja je dokładnie to samo co my, domowe żarcie, co nie znaczy, że wszystko jest "łagodne i delikatne" Je ostre chilli , domową chińszczyznę i tłusty gulasz od wielkiego dzwonu też jak tata sobie na obiad zażyczy.. Warzywa uwielbia i z reguły to pierwsze co znika z talerza, mięso mogłoby nie istnieć, chociaż czasami ma na mięso "fazę". W ogóle występują fazy, ostatnio był szał na groszek i borówki!


Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka