Dodaj do ulubionych

Drogi, mosty, koleje

28.09.03, 11:26
Czy ktoś wie, lub pamięta:
1. W jaki sposób dawa ulica Celna (kiedy znajdowała się tuż przy nasypie
kolejowym) przechodziła na drugą stronę torów?
2. W jaki sposób krzyżowały się linie tramwajowe 19 i 31,32,33 (do
Miechowic)? Czy wiadukt nad ul. Wrocławską był od początku istnienia linii 19?
3. Czy rzeczywiście w roku 1970 ruch w-z przez centrum miasta prowadzony był
ulicami: Krakowską, Józefczaka, przez plac Kościuszki i Bieruta (Jainty)?
4. Coklolwiek innego w tym stylu?
Obserwuj wątek
    • tw53 Re: Drogi, mosty, koleje 29.09.03, 13:03
      ɭ. W jaki sposób dawa ulica Celna (kiedy znajdowała się tuż przy nasypie
      > kolejowym) przechodziła na drugą stronę torów?

      Wiaduktem kratownicowym (to taka konstrukcja jak np. na ul. Zabrskiej w
      Gliwicach). Do dziś zostały po nim pamiątki- od ul. Celnej szyna tramwajowa
      wycelowana w torowisko kolejowe (szyna byla jeszcze tydzien temu, ale kto wie
      czy złomiarze już jej nie sprywatyzowali), a na międzytorzu
      kolejowym "wschodni" przyczólek dawnego wiaduktu. Obok niego stoi jeszcze
      przedwojenny, betonowy, tramwajowy słup trakcyjny

      Pozdr.
      Mariusz
      • tajk Re: Drogi, mosty, koleje 29.09.03, 15:34
        >...a na międzytorzu kolejowym "wschodni" przyczólek dawnego wiaduktu.

        Skoro przyczółek stoi na międzytorzu, to znaczy, że części torów nie było za
        czasów istnienia wiaduktu. Właściwie kiedy go zlikwidowali?
        • tw53 Re: Drogi, mosty, koleje 29.09.03, 20:58
          tajk napisał:

          > >...a na międzytorzu kolejowym "wschodni" przyczólek dawnego wiaduktu.
          >
          > Skoro przyczółek stoi na międzytorzu, to znaczy, że części torów nie było za
          > czasów istnienia wiaduktu.

          Zgadza sie- po likwidacji wiaduktu wydlużono bocznice kopalni "Dymitrow", a
          wogóle to caly ten teren nadsypano ze wzgledu naszkody górnicze. Przyczólek
          pozostal miedzy torami PKP a kopalnianymi.

          >Właściwie kiedy go zlikwidowali?

          Przelom lat 70 i 80

          Pozdr.
          Mariusz
    • tw53 Re: Drogi, mosty, koleje 29.09.03, 21:10
      tajk napisał:

      > 2. W jaki sposób krzyżowały się linie tramwajowe 19 i 31,32,33 (do
      > Miechowic)? Czy wiadukt nad ul. Wrocławską był od początku istnienia linii 19?

      Tak, wiadukt istnieje od poczatku lini 19. Wtedy tory linii do Miechowic biegly
      pod nim. Oddanie wiaduktu nastapilo w 1967. W 1968 wykonano polczenie na ul.
      Chrzanowskiego. W 1971 zlikwidowano tory na Wroclawskiej (Bieruta) od
      Piekarskej do Chrzanowskiego.

      > 3. Czy rzeczywiście w roku 1970 ruch w-z przez centrum miasta prowadzony był
      > ulicami: Krakowską, Józefczaka, przez plac Kościuszki i Bieruta (Jainty)?

      Na widokówce z przelomu lat 60 i 70 na skrzyzowaniu Bieruta, Powst. Warsz i
      Strzelców Byt. jest kierunkowskaz Katowice, Kraków skierowany w góre ul. Powst.
      Warsz. (obecnie bylby to kierunek "pod prąd") czyli jednak w kierunku dworca i
      ul. Miarki, tak jak obecnie.

      Pozdr.
      Mariusz
      • tajk Re: Drogi, mosty, koleje 29.09.03, 21:25
        Fajnie, że nareszcie znalazłem jakiegoś porządnego Informatora. Już nie będę
        sie musiał wkurzać na mamę, że chodziła tamtędy do szkoły, a nie pamięta.
      • tw53 Re: Wąskotorówka do Bibieli 30.09.03, 18:41
        tajk napisał:

        > Cały ten wątek powinien się nazywać "Pytania do Mariusza":-)
        >
        > 5. Kiedy i po co jeździły pociągi z Miasteczka Śl. do... lasu?

        A jak myślisz- po co można jeździć do lasu? Oczywiście po drewno! :-) (ale nie
        tylko). W Bibieli istniały na "przestrzeni dziejów" trzy bocznice Górnośląskich
        Kolei Wąskotorowych, a mianowicie: Rejon Lasów Państwowych- Składnica
        Drewna "Bibiela" (dawniej Bibiella Holzverwertung), Skład Drewna "Dąbrowa"
        (Sklad Drewna i Piaskownia "Grunfeld"-dawniej Grunfeld Holzverwertung),
        Kopalnia Rud "Bibiela" (dawniej Bibiellagrube). Te dwie pierwsze bocznice
        zlikwidowano w 1956 roku a tą ostatnią już w 1917. Tory na odcinku Żyglin-
        Bibiela zlikwidowano w roku 1962, a Miasteczko Śląskie - Żyglin w 1972 roku.
        Malo znanym jest fakt, ze w pewnym okresie na odcinku Miasteczko Śląskie-
        Bibiela jeździły pociągi towarowo- osobowe które przewozily pracowników
        okolicznych kopalń rud. Wagony do przewozu ludzi dostarczyla
        firma "Oberschlesische Eisenindustrie A.G." ktora była właścicielem
        wspomnianych kopalń.

        Pozdr.
        Mariusz
        • tajk Re: Wąskotorówka do Bibieli 30.09.03, 21:24
          > W Bibieli istniały na "przestrzeni dziejów" trzy bocznice Górnośląskich
          > Kolei Wąskotorowych, a mianowicie: Rejon Lasów Państwowych- Składnica
          > Drewna "Bibiela" (dawniej Bibiella Holzverwertung), Skład Drewna "Dąbrowa"
          > (Sklad Drewna i Piaskownia "Grunfeld"-dawniej Grunfeld Holzverwertung),
          > Kopalnia Rud "Bibiela" (dawniej Bibiellagrube).

          A ja myślałem, że w lesie zawsze był las. Wiesz coś może o drogach kołowych w
          tym rejonie? Ostatnio znalazłem mapę z 1925 i nie mogłem się nadziwić, że np.
          droga Piekary-Świerklaniec-Żyglin-Sośnica miała taki sam przebieg jak teraz.
          Ale jak ona wtedy mogła wyglądać? Na odcinku Ostrożnica-Żyglin asfalt leży na
          bruku...
          • tw53 Re: Wąskotorówka do Bibieli 30.09.03, 21:54
            tajk napisał:

            > A ja myślałem, że w lesie zawsze był las. Wiesz coś może o drogach kołowych w
            > tym rejonie?

            Niestety, nie moj rejon ;-) prosze bliżej Bytomia :-)

            Pozdr.
            Mariusz
                    • tw53 Re: Ja tez mam pytanie do Mariusza! 08.10.03, 19:12
                      zygmunt_m napisał:

                      > Czy jezdzily pociagi osobowe do kopalni Andaluzja?
                      > Gdzies w pamieci kolacze sie wspomnienie z dziecinstwa, ze jechalem z Mama
                      > pociagiem na Andaluzje przez Brzozowice i Kamien??!!

                      Czy do kopalni to nie wiem, ale na pewno jeżdziły pociagi do stacji Brzeziny
                      Śląskie- stacja ta istnieje do dziś- 100 metrów od wiaduktu na drodze łączącej
                      Brzeziny z Brzozowicami czyli przy samej kopalni, od strony południowej. Stację
                      tą jak i linię (dwutotorową) Chorzów Stary- Piekary Ślaskie zbudowano w 1925
                      roku jako obejście niemieckiego wtedy Bytomia dla trasy Katowice - Tarnowskie
                      Góry. Od Piekar w kierunku Tarnowskich Gór biegły juz tory dawnej Kolei Prawego
                      Brzegu Odry. W 1942 roku zbudowano w Brzezinach odgałezienie tej linii w
                      kierunku Wojkowic (obok szybu Dołki kopalni Andaluzja). Na linii Chorzów Stary-
                      Rojca ruch pasażerski zawieszono 1.04.1968 roku, a na linii Brzeziny Śl.-
                      Dąbrowa Górnicza Ząbkowice (przez Wojkowice) 1.11.1981 roku. Ale potem zadażał
                      się jeszcze ruch pociagów pasażerskich przez Brzeziny- sam pamietam ,ze w
                      latach 80-tych z powodu robót na odcinku Bytom Karb- Bytom Północny większość
                      pociagów omiajała Bytom i tak jak przed wojną z Katowic do Tarnowskich Gór
                      jezdziły przez Dąbrówkę Wielką, Brzeziny, Piekary.... Dzisiaj jeszcze jeżdżą
                      codziennie z Brzezin do Tarnowskich Gór pociagi towarowe z węglem (z kopalni
                      Andaluzja).Niestety, podobno tylko do końca roku- potem cale wydobycie ma iść
                      przez Kopalnię Julian. Na odcinku z Brzezin do Chorzowa Starego lezy już tylko
                      jeden tor i czasem jest używany przez pociagi towarowe. Do Wojkowic linię
                      rozebrano w pierwszej połowie lat 90-tych...
                      Ufff, ale sie rozpisałem...

                      Pozdr.
                      Mariusz
                      • tajk Re: Ja tez mam pytanie do Mariusza! 08.10.03, 20:19
                        tw53 napisał:

                        > Ufff, ale sie rozpisałem...

                        Tak trzymać!

                        A tak poza tym:
                        1. Pociągi do bazy paliw w Rojcy przyjeżdżają tylko od strony Radzionkowa, tak?
                        2. Kiedy zbudowali linię z tych Dołków do Ząbkowic i czy obecnie jest ona
                        nieczynna na całej długości?
                        3. "sam pamietam ,ze w latach 80-tych z powodu robót na odcinku Bytom Karb-
                        Bytom Północny" - to wtedy jak nadsypywali nasyp i likwidowali wiadukt z
                        kratownicą u góry?
                        4. Kiedy przestały jeździć pociągi osobowe (i czy teraz jeździ cokolwiek) na
                        linii Chorzów Stary - Szopienice.
                        5. Do czego służy(ła) linia Świętochłowice - w sumie nie wiem dokąd - przez
                        Łagiewniki i jej odgałęzienie w kierunku Piekar?
                        6. Kiedy przestały jeździć pociągi do Rogoźnika?
                        7. I tak trochę od rzeczy - Którędy Kolej Warszawsko-Wiedeńska jeździła z
                        Katowic do Bielska?

                        Z góry dziękuję za odpowiedzi:-)
                        • tw53 Re: Ja tez mam pytanie do Mariusza! 10.10.03, 20:49
                          tajk napisał:

                          > 1. Pociągi do bazy paliw w Rojcy przyjeżdżają tylko od strony Radzionkowa,
                          tak?

                          Tak.
                          >
                          > 2. Kiedy zbudowali linię z tych Dołków do Ząbkowic i czy obecnie jest ona
                          > nieczynna na całej długości?

                          W 1911 na odcinku Ząbkowice - Piekło, dalej do Wojkowic w 1916, a z Wojkowic
                          do Brzezin w 1942. Linia ta rozebrana jest na odcinku Wojkowice- Dolki. Z
                          Wojkowic jeżdża pociagi z cementowni Saturn o ile się nie mylę.

                          > 3. "sam pamietam ,ze w latach 80-tych z powodu robót na odcinku Bytom Karb-
                          > Bytom Północny" - to wtedy jak nadsypywali nasyp i likwidowali wiadukt z
                          > kratownicą u góry?

                          Nie, wiadukt byl rozebrany chyba wczesniej. Niestety, nie pamietam kiedy.

                          > 4. Kiedy przestały jeździć pociągi osobowe (i czy teraz jeździ cokolwiek) na
                          > linii Chorzów Stary - Szopienice.

                          1.04.1968. Teraz jeżdża tam towarowe.

                          > 5. Do czego służy(ła) linia Świętochłowice - w sumie nie wiem dokąd - przez
                          > Łagiewniki i jej odgałęzienie w kierunku Piekar?


                          To linia kolei piaskowej do szybu Piast kopalni Polska. Odgałeziala sie jakieś
                          trzysta metrów na wschód od ul. Chorzowskiej w Bytomiu (posterunek Karol
                          Miarka) od linii Zygmunt August (posterunek w Maciejkowicach na tzw.
                          Magistrali Połnocnej kolei piaskowych)- Szombierki- Mikulczyce- Pyskowice. W
                          Piekarach kończyła sie wlasnie wyzej wspomniana Magistrala Połnocna biegnąca
                          ze Szczakowej
                          > 6. Kiedy przestały jeździć pociągi do Rogoźnika?

                          Do piaskowni jakies 30 lat temu. Potem jeszcze jezdzily pociagi za zwalowisko
                          Żychcice i do bodajze fabryki materialow ogniotrwalych. Tam pociagi nie jeżdża
                          od polowy lat 90-tych

                          > 7. I tak trochę od rzeczy - Którędy Kolej Warszawsko-Wiedeńska jeździła z
                          > Katowic do Bielska?

                          Wogóle nie jeżdziła- Kolej Warszawsko- Wiedeńska mimo swej nazwy nigdy do
                          Wiednia (a posrednio do Bielska) nie dotarla. Konczyla sie na stacji Granica
                          (obecnie Sosnowiec Maczki). Do Bielska w tamtych latach mozna bylo dojechac
                          Koleja Prawego Brzegu Odry- do Dziedzic a dalej do Bielska Wyłącznie
                          Uprzywilejowaną Koleją Północną Cesarza Ferdynanda.

                          Pozdr.
                          Mariusz

                          PS. Przepraszam za opóźnienie z odpowiedzią- piszę jak tylko znajde chcwilke
                          czasu...
                          • tajk Re: Ja tez mam pytanie do Mariusza! 11.10.03, 12:52
                            tw53 napisał:

                            > Z Wojkowic jeżdża pociagi z cementowni Saturn o ile się nie mylę.

                            Przez Psary? Chyba nie. Bocznice z Cementowni Nowiny S.A. (tak to się teraz
                            ponoć nazywa) wychodzą z linii w stronę Czeladzi. Przynajmniej na mapie PGK
                            Katowice z 2001.

                            > 1.04.1968

                            To musiał być jakiś straszny dzień. Ruch osobowy na linii Miasteczko Śl.-
                            Zawiercie też wtedy zawiesili?

                            > To linia kolei piaskowej do szybu Piast kopalni Polska.

                            1. Jakby porównać długość lini kolei piaskowych z liniami PKP na terenie GOP-u
                            to kto by wygrał?
                            2. Skąd obecnie wydobywa się piasek oprócz Kuźnicy Warężyńskiej (chyba już
                            niedługo)i kopalni Maczki-Bór?

                            > i do bodajze fabryki materialow ogniotrwalych. Tam pociagi nie jeżdża
                            > od polowy lat 90-tych

                            O to mi właśnie chodziło.

                            > Wogóle nie jeżdziła- Kolej Warszawsko- Wiedeńska mimo swej nazwy nigdy do
                            > Wiednia (a posrednio do Bielska) nie dotarla.

                            O ja głupi.

                            > Konczyla sie na stacji Granica (obecnie Sosnowiec Maczki).

                            Granica rosyjsko - austriacka, tak?

                            > PS. Przepraszam za opóźnienie z odpowiedzią- piszę jak tylko znajde chcwilke
                            > czasu...

                            Nie ma sprawy. Jeszcze raz dzięki.









                            • tw53 Re: Ja tez mam pytanie do Mariusza! 11.10.03, 15:18
                              tajk napisał:

                              > Przez Psary? Chyba nie. Bocznice z Cementowni Nowiny S.A. (tak to się teraz
                              > ponoć nazywa) wychodzą z linii w stronę Czeladzi. Przynajmniej na mapie PGK
                              > Katowice z 2001.

                              W kierunku Czeladzi biegnie linia kolei piaskowych (do posterunku Rozkówka).
                              Jeżeli obdługę cementowni zapewnia PKP to na pewno przez Psary, Łagiszę do
                              Zabkowic. Ale na 100% nie potrafię powiedzieć kto obsluguje cementownię. Teraz
                              jest już tak, ze koleje piaskowe jeżdża po calej Polsce, i wcale nie z
                              piaskiem ;-) Np. Kopalnia Maczki Bór, obecne ChemTransLogistic (w skrócie CTL
                              Maczki Bór) jeżdżą aż do Szczecina z chemikaliami, a Kopalnia Piasku Szczakowa
                              z węglem do elektrocieplowni warszawskich.
                              >
                              > > 1.04.1968
                              >
                              > To musiał być jakiś straszny dzień. Ruch osobowy na linii Miasteczko Śl.-
                              > Zawiercie też wtedy zawiesili?

                              Nie. Na odcinku Miasteczko Śląskie- Żyglin ruch pasazerski zawieszono
                              1.07.1964 a od Żyglina do Zawiercia 30.06.1975 roku (nie wiem dlaczego tak
                              dziwnie- tak jakby te kilka kilometrow z Miasteczka do Żyglina mialo cos
                              poprawić- ale to cala PKP). Ruch towarowy zawieszono Na odcinku Miasteczko-
                              Mierzęcice 15.12.1992. Z tego co wiem, to zawieszono również niedawno ruch na
                              odcinku Mierzęcice- Siewierz, ale dokladnej daty nie znam. Do Siewierza
                              (Zakłady Dolomitowe)jeżdża nadal pociagi towarowe z Łaz.

                              > 1. Jakby porównać długość lini kolei piaskowych z liniami PKP na terenie GOP-
                              u
                              > to kto by wygrał?

                              Chyba nikt nie robil takich porównań. W najlepszych czasach dlugosc linii
                              kolejowych PMPPW wynosila ok 400 km. Obslugiwaly 76 specjalnych mostow do
                              rozladunku piasku. Oprocz tego wozily wegiel i mial do elektrowni w GOP-ie i
                              ROW-ie.

                              > 2. Skąd obecnie wydobywa się piasek oprócz Kuźnicy Warężyńskiej (chyba już
                              > niedługo)i kopalni Maczki-Bór?

                              Szczakowa i Kotlarnia (ta druga znajduje sie na wschod od Gliwic).
                              > > Wogóle nie jeżdziła- Kolej Warszawsko- Wiedeńska mimo swej nazwy nigdy do
                              > > Wiednia (a posrednio do Bielska) nie dotarla.
                              >
                              > O ja głupi.

                              Dlaczego? Nie wszyscy znaja takie szczegoly. A kto pyta nie blądzi :-)
                              >
                              > > Konczyla sie na stacji Granica (obecnie Sosnowiec Maczki).
                              >
                              > Granica rosyjsko - austriacka, tak?

                              Tak.

                              Pozdr.
                              Mariusz
                              • tajk Re: Ja tez mam pytanie do Mariusza! 11.10.03, 18:30
                                tw53 napisał:

                                > Na odcinku Miasteczko Śląskie- Żyglin ruch pasazerski zawieszono
                                > 1.07.1964 a od Żyglina do Zawiercia 30.06.1975 roku (nie wiem dlaczego tak
                                > dziwnie- tak jakby te kilka kilometrow z Miasteczka do Żyglina mialo cos
                                > poprawić- ale to cala PKP).

                                Jaka była główna funkcja taj linii? Chyba nie komunikacja międzywiejska?

                                > PMPPW

                                Czyli co konkretnie?

                                > Szczakowa i Kotlarnia (ta druga znajduje sie na wschod od Gliwic).

                                Na wschód od Gliwic znajduje się Zabrze :-)

                                > Dlaczego? Nie wszyscy znaja takie szczegoly.

                                Szczegóły? No tak, w sumie to tylko 400 km...

                                Wróćmy na chwilę do Bytomia (a właściwie do Piekar). Jak nazywał się dworzec
                                przy końcu ulicy Witczaka?




                                • tw53 Re: Ja tez mam pytanie do Mariusza! 11.10.03, 21:28
                                  tajk napisał:

                                  > Jaka była główna funkcja taj linii? Chyba nie komunikacja międzywiejska?

                                  Połączenie dwóch największych stacji rozrządowych w regionie- w Tarnowskich
                                  Górach i Łazach.
                                  >
                                  > > PMPPW

                                  Przedsiębiorstwo Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego. Powstało w
                                  latach 50-tych z polączenie kilku piaskowni. W roku bodajze 1994 podziewliło
                                  sie i znowu poszczegolne piaskownie staly sie osobnymi przedsiebiorstwami

                                  > > Szczakowa i Kotlarnia (ta druga znajduje sie na wschod od Gliwic).
                                  >
                                  > Na wschód od Gliwic znajduje się Zabrze :-)

                                  Sorry, oczywiście na zachód od Gliwic

                                  > Wróćmy na chwilę do Bytomia (a właściwie do Piekar). Jak nazywał się dworzec
                                  > przy końcu ulicy Witczaka?

                                  W rozkładzie jazdy pociagów z 1939 roku widnieje jako przystanek osobowy
                                  Piekary Śląskie. Na zdjęciu z poczatku lat 30-tych widać jednak na nim
                                  napis "Szarlej- Piekary". A najlepsze jest to, że stacja Piekary Śląskie-
                                  Szarlej była i jest nadal dwa kilometry dalej na zachód w kierunku Rojcy, przy
                                  bazie paliw a dawniej KWK Radzionków.

                                  Pozdr.
                                  Mariusz
                                  • tajk Re: Ja tez mam pytanie do Mariusza! 23.10.03, 16:46
                                    tw53 napisał:

                                    > tajk napisał:
                                    >
                                    > > Wróćmy na chwilę do Bytomia (a właściwie do Piekar). Jak nazywał się
                                    > > dworzec przy końcu ulicy Witczaka?
                                    >
                                    > W rozkładzie jazdy pociagów z 1939 roku widnieje jako przystanek osobowy
                                    > Piekary Śląskie. Na zdjęciu z poczatku lat 30-tych widać jednak na nim
                                    > napis "Szarlej- Piekary".

                                    A czy stacja ta nie istniała również po wojnie?
                          • tajk Re: Ja tez mam pytanie do Mariusza! 12.10.03, 11:41
                            tw53 napisał:

                            > > 5. Do czego służy(ła) linia Świętochłowice - w sumie nie wiem dokąd - prze
                            > z
                            > > Łagiewniki i jej odgałęzienie w kierunku Piekar?
                            >
                            >
                            > To linia kolei piaskowej do szybu Piast kopalni Polska. Odgałeziala sie
                            jakieś
                            > trzysta metrów na wschód od ul. Chorzowskiej w Bytomiu (posterunek Karol
                            > Miarka) od linii Zygmunt August (posterunek w Maciejkowicach na tzw.
                            > Magistrali Połnocnej kolei piaskowych)- Szombierki- Mikulczyce- Pyskowice. W
                            > Piekarach kończyła sie wlasnie wyzej wspomniana Magistrala Połnocna biegnąca
                            > ze Szczakowej

                            1. A do której piaskowni należy obecnie linia Zygmunt August?
                            2. Gdzie jeszcze w Bytomiu są tory kolei piaskowych? - Czy w.w. linia obsługuje
                            bytomskie kopalnie?
                            3. W jakich wagonach wozi się piasek? W takich jak węgiel, czy może w takich,
                            co się zwężają ku dołowi?
                            4. Czy do wszystkich kopalni docierają linie kolei piaskowych?
                            • tw53 Re: Ja tez mam pytanie do Mariusza! 12.10.03, 15:55
                              tajk napisał:

                              > 1. A do której piaskowni należy obecnie linia Zygmunt August?

                              Zygmunt August to posterunek odgałęźny na Magistrali Północnej K.P. Szczakowa

                              > 2. Gdzie jeszcze w Bytomiu są tory kolei piaskowych? - Czy w.w. linia
                              obsługuje
                              >
                              > bytomskie kopalnie?

                              Tak, obsługuje- szyb Barbara Kop. Rozbark i szyb Witczak Kop. Centrum. Do
                              kolei piaskowych należą jeszcze tory biegnace pod ul. Chorzowską (wzdluż
                              rozkradzionej wąskotorówki) i dalej na poludnie od Szombierek (wiadukt nad ul.
                              Modrzewskiego) i dalej do Biskupic. W granicach Bytomia to włąściwie tyle. Są
                              jeszcze tory należące to Przedsiebiorstwa Transportu Kolejowego i Gospodarki
                              Kamieniem (PTKiGK) w Zabrzu- od stacji Biskupice do kop.Miechowice i do kop.
                              Bobrek wzdłuż szlaku PKP.

                              > 3. W jakich wagonach wozi się piasek? W takich jak węgiel, czy może w
                              takich,
                              > co się zwężają ku dołowi?

                              Piasek do podsadzki jest wożony w wagonach nie spotykanych nigdzie indziej na
                              świecie. Jest to pudło które po bokach ma zamocowane specjalne rolki (kółka).
                              Rozładunek piasku odbywa sie na specjalnym moście z konstrukcją na której
                              zamontowane są prowadnice do w/w rolek. Przy wjeździe na most rolku wjeżdzają
                              na prowadnice, pudło wagonu (własciwie jego burty) podnosi sie. Podłoga w tym
                              czasie od srodka wagonu też sie podnosi w zwiazku z czym piasek grawitacyjnie
                              zsypuje sie na boki. Długość mostu jest tak obliczona, ze po piasek zdąży sie
                              wysypać (przy prędkości pociagu 5 km/h) i wagon po jego przejechaniu wraca do
                              stanu poprzedniego. Rozładunek calego pociagu tym systemem trwa ok. 3 minut, a
                              do obsługi wystarcza tylko obsada lokomotywy.

                              > 4. Czy do wszystkich kopalni docierają linie kolei piaskowych?

                              Tam gdzie jest wykorzystywany piasek do podsadzki płynnej. Teraz coraz mniej
                              kopalń ze względu na koszty "bawi" się w podsadzkę płynną, tańsza jest
                              eksploatacja na "zawał" :-(

                              Pozdr.
                              Mariusz
                              • tajk Re: Ja tez mam pytanie do Mariusza! 13.10.03, 15:02
                                tw53 napisał:

                                > Tak, obsługuje- szyb Barbara Kop. Rozbark i szyb Witczak Kop. Centrum.

                                Czy słusznie się domyślam, że jedyną funkcją tych szybów jest dostarczanie
                                piasku?

                                > Do kolei piaskowych należą jeszcze tory biegnace pod ul. Chorzowską (wzdluż
                                > rozkradzionej wąskotorówki) i dalej na poludnie od Szombierek (wiadukt nad
                                ul.
                                > Modrzewskiego) i dalej do Biskupic.

                                Dla pewności - linia ta jest własnością K.P. Szczakowa, tak?

                                • tw53 Re: Ja tez mam pytanie do Mariusza! 13.10.03, 20:14
                                  tajk napisał:

                                  > Czy słusznie się domyślam, że jedyną funkcją tych szybów jest dostarczanie
                                  > piasku?

                                  Nie, nie tylko. Pełniąteż funkcę szybów wentylacyjnych, i chyba jeszcze jakąś,
                                  bo tam zawsze widać pracowników.

                                  > Dla pewności - linia ta jest własnością K.P. Szczakowa, tak?

                                  To jest troche bardziej skomplikowane. Do posterunku Karol Miarka (czyli jak
                                  pisalem wczesniej- na wschód od ul. Chorzowskiej)tory są KP Szczakowa, dalej,
                                  az do Szombierek (do dawnej bocznicy kopalnianej, a takze do kop. Rozbark)
                                  tory są wlasnościa PTKiGK Zabrze. OD Szombierek na zachod to już KP Kotlarnia

                                  Pozdr.
                                  Mariusz
                      • tajk Re: Ja tez mam pytanie do Mariusza! 23.10.03, 16:45
                        tw53 napisał:

                        > Na linii Chorzów Stary-Rojca ruch pasażerski zawieszono 1.04.1968 roku, a na
                        > linii Brzeziny Śl.-Dąbrowa Górnicza Ząbkowice (przez Wojkowice) 1.11.1981
                        > roku.

                        To znaczy, że po 1968 roku pociągi osobowe nie dojeżdżały z Brzezin do Rojcy?
              • tw53 Re: Wąskotorówka do Bibieli 10.10.03, 22:12
                tajk napisał:

                > A wiesz, tak w ogóle, jakie nawierzchnie miały ówczesne drogi? Na przykład
                > szosa Miechowicka i Tarnogórska...

                Niestety...Gdzies widzialem opis kiedy te drogi wybrukowano, ale nie pamietam
                gdzie...:-(

                Pozdr.
                Mariusz
    • tajk Re: Drogi, mosty, koleje 13.10.03, 23:03
      www.cku.bytom.pl/prace2002/swigon/pliki/mapa/mapa.jpg
      Przyjżyj się okolicy Rogoźnika. Ta linia kolejowa, to nie jest ta z Ząbkowic do
      Wojkowic, a zgodnie z tym co pisałeś powinna tam już wtedy być...
      • tw53 Re: Drogi, mosty, koleje 15.10.03, 23:52
        tajk napisał:

        > Przyjżyj się okolicy Rogoźnika. Ta linia kolejowa, to nie jest ta z Ząbkowic
        do
        >
        > Wojkowic, a zgodnie z tym co pisałeś powinna tam już wtedy być...

        Oglądalem juz duzo map z poczatku XX wieku, i na wiekszości z nich sa jakies
        błędy. Tą są po prostu stare "podklady" i nowe rzeczy są tylko naniesione, nie
        zawsze dokladnie. Ta linia kolejowa ktora jest tam zaznaczona istniala- nie
        wspomnialem o niej- byla to linia do jakiejś piaskowni w okolicy Saczowa,
        zbudowana ok. roku 1911. Niesety szczegołow nie znam (ale mogę sie popytać).
        Wybudowano jajako dalszy ciąg linii z Ząbkowic do Piekla. Od Piekła biegła
        inaczej niż zbudowana kilka lat później linia do Wojkowic. nie pamietam tez
        kiedy ją zlikwidowano. A to ze na mapie nie ma linii do wojkowic, to tylko
        wina niedokładności tej mapy, jak wileu z tego okresu.Zauważ, ze nie ma tam
        też linii z Tarnowskich Gór do Bytomia Północnego przez Lazarówkę (wzdłuż
        wąskotorówki) którąwybudowano w XIX wieku, a w szczatkowej formie istnieje do
        dziś (Bytom Północ- Blachówka).

        Pzodr.
        Mariusz

        Pozdr.
        Mariusz
        • tajk Re: Drogi, mosty, koleje 16.10.03, 21:36
          swego czasu napisałem:

          > Przy drodze z Sączowa do Pomłynia (po prawej stronie przed wyjazdem z lasu)
          > jest jakiś nasyp (szerokość torów) i chyba resztki mostu nad rowem
          > melioracyjnym.

          1. Nie wydaje Ci się, że mógłby to być fragment właśnie tej linii? Konkretnie
          końcówka (patrząc od Sączowa) pierwszego prostego odcinka.
          2. Czy po tej linii jeździły pociągi pasażerskie? Na mapie są chyba zaznaczone
          stacje...

          www.cku.bytom.pl/prace2002/swigon/pliki/mapa/mapa.jpg
          • tw53 Re: Drogi, mosty, koleje 17.10.03, 21:10
            tajk napisał:

            > swego czasu napisałem:
            >
            > > Przy drodze z Sączowa do Pomłynia (po prawej stronie przed wyjazdem z lasu
            > )
            > > jest jakiś nasyp (szerokość torów) i chyba resztki mostu nad rowem
            >
            > > melioracyjnym.
            >
            > 1. Nie wydaje Ci się, że mógłby to być fragment właśnie tej linii?
            Konkretnie
            > końcówka (patrząc od Sączowa) pierwszego prostego odcinka.

            Calkiem mozliwe- nie bylem nogdy w tej okolicy

            > 2. Czy po tej linii jeździły pociągi pasażerskie? Na mapie są chyba
            zaznaczone
            > stacje...

            O ile mi waidomo to raczej nie- stacja na mapie równie dobrze moze być tzw.
            ładownią czyli miejscem gdzie ładuje sie wagony towarowe

            Pozdr.
            Mariusz
      • tw53 Re: Linia Mikulczyce-Brynek 17.10.03, 21:04
        tajk napisał:

        > Ostatnio widziałem jak kierowca przed przejazdem w Zbrosławicach uważnie
        > rozglądał się na boki. Chyba niepotrzebnie...

        na prawie calej długości nie ma torów- PKP zwinęło jeden tor (linia byla
        dwutorowa) a drugi złodzieje- zostaly tylko w Zbroslawicach i w paru miejscach
        gdzie są dobrze widoczne. nawet pod dworcem w Wieszowej tory sa pokardzione-
        przygnębiający widok :-(

        Pozdr.
        Mariusz
            • tw53 Re: Linia Mikulczyce-Brynek 22.10.03, 22:17
              zygmunt_m napisał:

              > tajk napisał:
              >
              > > Mógłbyś przybliżyć historię tej linii?
              >
              > No wlasnie!
              > Jesli mnie pamiec nie myli to jeszcze na poczatku lat siedemdziesiatych byla
              to
              >
              > linia Bytom - Fosowskie

              Na poczatku przepraszam..Trezy razy juz tu odpisuje i za kazdy razem nie
              dochodzi na forum....
              Pierwsze plany linii z Mikulczyc do Tarn. Gór powstaly ok. 1912r. Ze wzgledu
              na I wojne św. realizacje wstrzymano. tarn, Gory znalazly sie w Polsce więc
              plany musiani zmienić- linia miala sie konczyc w Brynku. Budowe jednotorowej
              linii ukonczono 7.10.1928 roku. Stala sie fragmetem trasy Wroclaw- Fosowskie-
              Bytom. Pod koniec lat 70-ych ze wzgledu na wzrost przewozow towarowych,
              zwlaszcza węgla do portów, na linii tej postanowiono dobudowac drugi tor i
              zelektryfikowac ja. Dwutorowy, zelektryfikowany szlak oddano w calosci do
              eksploatacji 8.09.1981. niestety, wteedy tez zaczął sie regres w przewozach
              koleją. Ruch pasazerski wstrzymano 24.09.1994 a towarowy 29.05.1999. Krotko
              potem PKP zdjęły siećtrakcyjna i zdemontowaly jeden tro, drugi zostawiając
              jako "strategiczny" w celu umożliwienia objazdów innych głównych linii w
              wypadku ich zablokowania. Niestety, złodzieje ten tor rozkradli juz w ok. 90 %
              Ot, i cala historia. Acha, linia tą kursowaly w najlepszych latach pociagi w
              relacjach Opole - Bytom, Wrocłąw- Kluczbork-Bytom, Tworóg- Mikulczyce.

              Pozdr.
              Mariusz
              • tajk Re: Linia Mikulczyce-Brynek 22.10.03, 22:30
                tw53 napisał:

                > Na poczatku przepraszam..Trezy razy juz tu odpisuje i za kazdy razem nie
                > dochodzi na forum....

                Nie ma sprawy oczywiście...

                > Budowe jednotorowej linii ukonczono 7.10.1928 roku. Stala sie fragmetem trasy
                > Wroclaw- Fosowskie-Bytom.

                Czyli był to niemiecki objazd polskich Tarnowskich Gór - coś jak linia Szarlej-
                Brzeziny-Chorzów tylko po drugiej stronie granicy, tak?
                • tw53 Re: Linia Mikulczyce-Brynek 23.10.03, 10:30
                  tajk napisał:

                  > Czyli był to niemiecki objazd polskich Tarnowskich Gór - coś jak linia
                  Szarlej-
                  > Brzeziny-Chorzów tylko po drugiej stronie granicy, tak?

                  Tak, po zmianie sytuacji politycznej w naszym regionie był to juz główny cel
                  budowy tej linii. Pierwotnie miała na celu prawdopodobnie zaktywizowanie
                  gospodarcze terenów przez które miała przebiegać, jak również usprawnienie tam
                  komunikacji.

                  Pozdr.
                  Mariusz
    • tajk Tory donikąd 24.10.03, 18:25
      Domyślam się, że kiedyś musiały gdzieś prowadzić, ale według mapy z lat
      osiemdziesiątych w okolicy Bytomia było kilka linii, które kończyły się w dość
      nielogicznych miejscach. Na przykład:
      1. Odgałęzienie linii Brzeziny-Rojca zakończone w okolicy nowej oczyszczalni
      ścieków w Radzionkowie. Jeszcze niedawno na nasypie przy ulicy Dworskiej stały
      jakieś słupy - trakcyjne?
      2. Odgałęzienie linii Miechowice-Mikulczyce (jesli można to tak nazwać) w
      kierunku Rokitnicy i w ogóle cała ta linia - co takiego znajdowało się w
      okolicy stadionu?

      • tw53 Re: Tory donikąd 24.10.03, 23:41
        tajk napisał:

        > Domyślam się, że kiedyś musiały gdzieś prowadzić, ale według mapy z lat
        > osiemdziesiątych w okolicy Bytomia było kilka linii, które kończyły się w
        dość
        > nielogicznych miejscach. Na przykład:
        > 1. Odgałęzienie linii Brzeziny-Rojca zakończone w okolicy nowej oczyszczalni
        > ścieków w Radzionkowie. Jeszcze niedawno na nasypie przy ulicy Dworskiej
        stały
        > jakieś słupy - trakcyjne?

        Bocznica do Szybu Zachodniego KWK Powstańców Śl.- znajdowal sie tam most do
        rozładunku piasku podsadzkowego. O ile sie nie myle bocznica byla
        zelektryfikowana.

        > 2. Odgałęzienie linii Miechowice-Mikulczyce (jesli można to tak nazwać) w
        > kierunku Rokitnicy i w ogóle cała ta linia - co takiego znajdowało się w
        > okolicy stadionu?

        Podobnie jak wyzej- szyb "Ignacy" KWK Miechowice i most podsadzkowy. Bocznica
        rozebrana w ostatnich tygodniach.

        Pozdr.
        Mariusz
    • Gość: Stary Slązak Re: Drogi, mosty, koleje IP: 62.233.185.* 29.10.03, 16:52
      tajk napisał:

      > Czy ktoś wie, lub pamięta:
      > 1. W jaki sposób dawa ulica Celna (kiedy znajdowała się tuż przy nasypie
      > kolejowym) przechodziła na drugą stronę torów?
      > 2. W jaki sposób krzyżowały się linie tramwajowe 19 i 31,32,33 (do
      > Miechowic)? Czy wiadukt nad ul. Wrocławską był od początku istnienia linii 19?
      > 3. Czy rzeczywiście w roku 1970 ruch w-z przez centrum miasta prowadzony był
      > ulicami: Krakowską, Józefczaka, przez plac Kościuszki i Bieruta (Jainty)?
      > 4. Coklolwiek innego w tym stylu?

      Ulicą Bieruta była Wrocławska, nie Jainty.
      • tw53 Re: linia Rojca-Dąbrowa Miejska 04.11.03, 13:13
        tajk napisał:

        > Sam się dziwie, że jeszcze nie zapytałem o ten niebywale ważny łącznik. Czy
        > powstał dopiero po wojnie?

        Nie, powstał po upaństwowieniu kolei w Prusach- 1.10.1890 roku

        Pozdr.
        Mariusz
        • tajk Re: linia Rojca-Dąbrowa Miejska 04.11.03, 14:21
          tw53 napisał:

          > Nie, powstał po upaństwowieniu kolei w Prusach- 1.10.1890 roku

          Ale po co właściwie? Nie wystarczało połączenie w Chorzowie i Tarnowskich
          Górach? A odnośnie tego drugiego: Kiedy ustał ruch pasażerski i towarowy na
          odcinkach T. Góry - Dąbrowa M. i Karb-Chebzie? Z góry dzięki :-)
          • tw53 Re: linia Rojca-Dąbrowa Miejska 24.11.03, 17:31
            tajk napisał:

            > tw53 napisał:
            >
            > > Nie, powstał po upaństwowieniu kolei w Prusach- 1.10.1890 roku
            >
            > Ale po co właściwie? Nie wystarczało połączenie w Chorzowie i Tarnowskich
            > Górach? A odnośnie tego drugiego: Kiedy ustał ruch pasażerski i towarowy na
            > odcinkach T. Góry - Dąbrowa M. i Karb-Chebzie? Z góry dzięki :-)

            W Chorzowie jako takiego połączenia nie było. Obie linie krzyżowały się ale nie łączyły jak się nie mylę. Dopiero po upaństwowieniu wybudowano tą linie miedzy Chorzowem Starym a Chorzowem Miasto w wykopie która istnieje dzo dzis. Wcześniej biegła trochę inaczej, ale dokładnie jak nie potrafie powiedziec jak. Na odcinku Karb- Chebzie ruch pasazerski zawieszono w 1966 roku, a towarowy w 1993r. Co do linii T.Góry Dąbrowa Miejska trudno mi cos powiedziec, bo w zadnych źródłach nie znalazlem konkretnej daty. Prawdopodobnie rozbiórka na odcinku T.G.- Bobrowniki nastąpiła krótko po roku 1890.

            Pozdr.
            Mariusz
            PS. Sorry za zwłokę- caly czas mam klopoty z dostępem do internetu
    • tajk Najstarsze obiekty inżynieryjne 04.11.03, 14:38
      Czyli stare mosty, tunele itp., które istnieją do dziś w niezmienionej formie.
      Chyba nie ma ich w okolicy zbyt wiele? Czy należą do takowych: tunel pod dawną
      linią ROUE koło bazy paliw w Radzionkowie i tunel koło stacji Radzionków Rojca?
      • tw53 Re: Najstarsze obiekty inżynieryjne 19.11.03, 19:40
        tajk napisał:

        > Czyli stare mosty, tunele itp., które istnieją do dziś w niezmienionej formie.
        > Chyba nie ma ich w okolicy zbyt wiele? Czy należą do takowych: tunel pod dawną
        > linią ROUE koło bazy paliw w Radzionkowie i tunel koło stacji Radzionków Rojca?

        Tunel przy bazie paliw prawdopodobnie tak, bo wtedy usypano tam nasyp po ktorym biegna tory. Tunel w Rojcy bedzie trochę mlodszy, ale ile to nie wiem...Albo zostal wybudowany wraz z linia Rojca- Bytom Połnocny, albo dopiero w latach 20 XXw.

        Pozdr.
        Mariusz

            • tajk Re: Najstarsze obiekty inżynieryjne 25.11.03, 15:17
              My wiemy. Niektórzy twierdzą, że gdyby nie to, Bytom byłby dziś stolicą Górnego
              Śląska. Ale biorąc pod uwagę dwukrotne zmiany granic państwowych na tym terenie
              należałoby się chyba wstrzymać od takich sądów...
            • tw53 Re: Najstarsze obiekty inżynieryjne 25.11.03, 21:49
              murcek napisał:

              > Podziwiam Wasza fascynacje rozwojem kolei w Bytomiu. Ale nie wiem czy Wy
              > wiecie, za na samym poczatku ojcowie miasta Bytomia bronili sie przed budowa
              > kolei i dworca

              To tak jak niedawno bronili sie przed przyjęciem naszej wąskotorówki od PKP. Ale dzieki kilku osobom udalo sie im to przetłumaczyć.

              Pozdr.
              Mariusz
    • tajk Niedokończony wiadukt w Pyskowicach 06.04.04, 17:46
      Nie macie chyba nic przeciwko ponadmiejskiemu charakterowi tego watku...

      Na terenie Pyskowic, w miejscu przecięcia linii kolejowej Gliwice-Opole i drogi
      Pyskowice-Kędzierzyn (DK 40) znajdują sie wyraźne pozostałości po
      niedokończonej budowie bardzo szerokiego wiaduktu nad drogą i przepływającą
      obok Dramą. Byłby on równoległy do znajdujących się parę metrów dalej mostów
      mieszczących 4 lub 5 torów. Wiecie może kto, kiedy i po co chciał budować ten
      wiadukt?
      • tw53 Re: Niedokończony wiadukt w Pyskowicach 06.04.04, 20:17
        tajk napisał:
        > Pyskowice-Kędzierzyn (DK 40) znajdują sie wyraźne pozostałości po
        > niedokończonej budowie bardzo szerokiego wiaduktu nad drogą i przepływającą
        > obok Dramą. Byłby on równoległy do znajdujących się parę metrów dalej mostów
        > mieszczących 4 lub 5 torów. Wiecie może kto, kiedy i po co chciał budować ten
        > wiadukt?

        Jak mnie pamięć nie myli, to na tym wiadukcie miały być tory stacji końcowej KRR (Kolejowego Ruchu Regionalnego).

        Pozdr.
        Mariusz
        • emarx Re: Niedokończony wiadukt w Pyskowicach 07.04.04, 06:38
          tw53 napisał:
          ...
          > Jak mnie pamięć nie myli, to na tym wiadukcie miały być tory stacji końcowej KR
          > R (Kolejowego Ruchu Regionalnego).

          Pozostałości o które pytał Tajk pochodzą chyba jeszcze z przed IIWŚ. Coś mi się
          plączą po głowie jakieś informacje o budowie dużej stacji rozrządowej (tylko po
          co tuż obok Gliwic?) albo o planach przeniesienia Bytomia, aby dobrać się do
          węgla pod miastem, ale nic konkretnego nie pamiętam. O ile mnie pamięć nie
          myli, coś było parę lat temu na pmk albo innej grupie, ale jak na razie nie
          udało mi się tego wygooglować.
          Pzdr,
          Marek
          • tw53 Re: Niedokończony wiadukt w Pyskowicach 08.04.04, 22:33

            > Pozostałości o które pytał Tajk pochodzą chyba jeszcze z przed IIWŚ. Coś mi si
            > ę
            > plączą po głowie jakieś informacje o budowie dużej stacji rozrządowej

            tak, oczywiscie masz rację, pochrzaniło mi sie troche. Tyle, ze to z okresu II wojny a nie sprzed niej jak mnie pamięc nie myli.

            Pozdr.
            Mariusz
Inne wątki na temat:

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka