Dodaj do ulubionych

4x4 bez tajemnic

IP: *.internetdsl.tpnet.pl 16.11.09, 14:53
ładnie, pięknie ale co to jest mechanizm "Thorsena"? Wydaje mi się, że Autor miał na myśli pana wynalazcę o nazwisku Thorsen właśnie, a takiego wynalazcy nie ma i nigdy nie było. Słowo "Torsen" powstało z połączenia słów "TORque" znaczącego "moment" i "SENsnsing", czyli "wyczucie". Błąd może mało znaczący a wyjaśnienie działania tego mechanizmu wystarczające ale błąd ten może wywołać u czytelników utrwalenie tego pojęcia co na dłuższą metę męczy u laików. Poza tym panie Darku ciekawy artykuł, bo fakt napęd na "cztery łapy" to nie zawsze to samo. Pozdrawiam
Obserwuj wątek
    • Gość: legwan Re: 4x4 bez tajemnic IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 16.11.09, 20:57
      Z tego co kojarzę to 4 generacji Haldex (przynajmniej w VW) to minimalnie stały napęd na tylną oś - 10% z ogólnej wielkości. Oczywiście, gdy zajdzie taka potrzeba może przekazać 100% momentu obr. Poza tym faktycznie zwiększyła się szybkość działania.
      Przenosi moc na wszystkie koła w zależności od potrzeb (rozdziela ją w różny sposób na każde koło z osobna).
    • Gość: gosc Re: 4x4 bez tajemnic IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 17.11.09, 00:55
      ale no jak widac trzeba pryjac taki slabiutki poziom tzw "dziennikarstwa, ktore obecnie polega na pisaniu NOTEK w temacie, ktory gdziestam jakos sie liznelo, niby cos sie wie. i potem takie buble.

      zerowy opis najwazniejszych technologii (wspomniany TORSEN jako jedyny sprawny system AWD), wady Haldexa jakos niezbyt wspomniane itd. no lipka troche. nawet wikipedia podreperowalaby te braki
    • bz14 Re: 4x4 bez tajemnic 17.11.09, 09:23
      Czy fragment "Zalety: Czysto mechaniczne połączenie osi, płynny rozdział napędu między osiami.
      Wady: koszty produkcji, ciężar, nieco większe zużycie paliwa.
      Znajdziesz w: Hummer H1, Jeep Grand Cherokee (niektóre wersje), Land Rover Defender, Discovery, Mitsubishi Pajero, L200, Porsche Cayenne, Subaru Forster, Toyota Land Cruiser, Volkswagen Touareg." nie powinien być przed Haldexem?
    • mareviq Re: 4x4 bez tajemnic 17.11.09, 13:09
      Czy ktoś może mi wyjaśnić co autor miał na myśli pisząc "Taką funkcję pełni międzyosiowy mechanizm różnicowy. Jest, niestety, trwały, ale dość ciężki i drogi."?
      Wydawało mi się do tej pory że formułując stwierdzenie "Jeste niestety A, ale B i C" to A byłoby wadą, a B i C zaletami.
    • Gość: polo Re: 4x4 bez tajemnic IP: 89.174.65.* 17.11.09, 13:31
      Słabo Panie Autorze słabo.. już którys raz czytam Pana tekst o 4x4 i znów słabizna... wielka słabizna...
      A czemu nie zalicza Pan Haldexu do wielopłytkowych sprzęgieł. choć tam jest jego miesjce??
      Na prawdę można było sobie darować pisanie gdy się człowiek na czymś nie zna... wierszówka warta nazwiska?
      mariuszwawka@o2.pl
    • fr000nc Re: 4x4 bez tajemnic 17.11.09, 17:34
      Fani Defendera Disco i Range padną :) Artykuł jest napisany niezgodnie z polską gramatyką i - najnormalniej w świecie - wprowadza w błąd.Chęć podziału na grupy - owszem - się chwali, ale zamieszanie z niego wynikłe może sugerować, że w Defenderze mamy Haldex.

      Jako dygresję przytoczę tylko, że kiedyś dziennikarstwo było kierunkiem podyplomowym nie bez powodu.
    • leszeksienkiewicz Re: 4x4 bez tajemnic 17.11.09, 19:02
      Ja użytkuję auto ze sprzęgłem lepkościowym. Powiem tak. Zakopać się na podjeździe nie zakopię, z pod świateł na mokrym mam lepszy start niż reszta FWD (przednie) lub RWD (tylne).
      Ale:
      Na śniegu przy wyprowadzaniu z zakrętu samochód jest podsterowny, nadsterowność pokazuje się z lekkim opóźnieniem. To nie jest napęd stały tak jak w Subaru, więc stwierdzenie że auto jeździ jak przyklejone do drogi to absurd.
      Subaru może i owszem, Mitsubishi też. Ale w tym autku (Golf 2.9 VR6 Syncro)
      Jest on tylko po to żeby odciążyć przedni napęd i żeby start był bardziej stabilny, co do poprawienia trakcji... jeszcze się okaże czy to taka rewelacja i bezpieczeństwo... :P
    • Gość: xtc Re: 4x4 bez tajemnic IP: 212.183.134.* 17.11.09, 19:33
      Teraz osoba która nie znała się na 4x4, wie mniej niż wiedziała...

      4x4 nie oznacza że samochód jest napędzany na 4 koła cały czas, w większości jest to napęd na tył (bądź rzadko przód) i dopiero przy utracie przyczepności jednego z dwóch napędzanych kół, moc dołączana jest druga oś.
      Oczywiście wyjątkiem jest włączona blokada mechanizmu różnicowego,bo tam 4koła kręcą się z tą samą prędkością, no i chyba WRX STi...
    • Gość: KLM Re: 4x4 bez tajemnic IP: *.chello.pl 17.11.09, 20:12
      panie Dobosz - jest pan durniem, który podtrzymuje "urban legends"!!!
      cytat: "Auto 4x4 na śliskim zwykle łatwiej rusza, a na zakręcie później wpada w poślizg."
      trzeba być nie lada debilem, żeby pisać, że auto 4x4 na zakręcie później wpada w poślizg!!! przyczepność na zakręcie nie ma nic wspólnego z rodzajem napędu!!!
    • haldek Re: 4x4 bez tajemnic 17.11.09, 21:11
      Co do podziału napędów wydaje mi się, że trzeba by to zrobić tak:
      1. ?Na sztywno? (najprostszy). Brak jakiegokolwiek mechanizmu rozdzielającego momen obrotowy na osie, ta sama prędkość obrotowa podawana na osie. Z takiego napędu da się korzystać tylko w terenie, przy jeździe na wprost. Skręt jest możliwy tylko dzięki poślizgowi kół (na twardym w końcu coś się urwie). Taki napęd zdaje się jest w patrolach, i chyba niektórych ciągnikach, pewnie we wspomnianych uazach, rangerach i podobnych). Wady: wymusza drift w zakrętach. Do jazdy po twardym koniecznie odłączany (chociaż co ciekawe, niektórzy producenci tylko "zalecają" jego odłączenie :-) Zalety: prosty i zapewnia równy napęd obu osi w trudnych sytuacjach. Spora efektywność w trudnym terenie pomimo prostej budowy.
      2. Napęd dodatkowej osi dołączany płynnie. Dalej brak mechanizmu różnicowego. Napęd na drugą oś przekazywany poprzez mechanizm wykorzystujący poślizg. Sprzęgła wielopłytkowe, lepkościowe itp. Różnica prędkości między osiami niwelowana poprzez poślizg sprzęgła. Wydaje się, że takie systemy tracą pod obciążeniem dużo energii, która pewnie wyzwala się jako ciepło, więc do trudnych zadań raczej się nie nadaje. Ile w końcu można "palić" sprzęgło. Sprawność zależna od mechanizmu sterującego. Wady: mała efektywność przy dużych obciążeniach, ograniczona funkcjonalność w przypadku prostego sterowania. Zalety: Zmniejszone zużycie paliwa i dostosowanie działania do potrzeb. Możliwość aktywnego sterowania i połączenia sterowania z systemami poprawiającymi bezpieczeństwo jak ESP, ASR i chyba nawet ABS (spięcie osi (częściowe) poprawia stabilność hamowania - koła mające przyczepność "kręcą" kołem, które mogłoby się zablokować. Tu chyba przypada wspomniane X3/X5 (?), Haldex, niektóre Hondy, itd.
      3. "Stały" napęd 4x4. Dzięki wykorzystaniu międzyosiowego mechanizmu różnicowego (stałej przekładni zębatej) zapewnia stałe przekazywanie siły napędowej niezależnie od prędkości danej osi. Nie wymaga rozłączania przy skręcaniu. W czystej formie nie jest niestety wstanie przekazywać większej siły na koła niż taka, którą jest w stanie przyjąć najmniej przyczepne koło. Tzn wystarczy unieść jedno koło i cała para idzie w gwizdek. Jednak system ten najczęściej wyposażony jest w jakieś wspomagacze. Najprostszy to możliwość spięcia osi na sztywno (blokada centr. mech różnicowego), co daje efekt z pkt1. Inna możliwość to wykorzystanie systemu ABS do zablokowania kręcącego/ślizgającego się koła (na pewno pierwsze 4-matiki w E-klasie). Kolejna możliwość to zastosowanie dodatkowo w centralnym mech różnicowym sprzęgła, które stawia opór między "kręcącymi" się względem siebie osiami lub nawet dwóch sprzęgieł sprzęgających poszczególne osie z napędem mechanizmu. Tego typu systemy stosują zdaje się wspomniane Subaru i Mitsubishi, ale nie tylko oni. Jeszcze dalej poszła Honda, która takie aktywnie sterowane sprzęgła stosuje także w mechanizmie różnicowym tylnej osi, choć tam jest to jeszcze bardziej skomplikowane. (Aktywny tylny "dyfer" stosuje/stosowało też Mitsubishi w drogowych wersjach Evo). Szczególnym rodzajem "aktywnego" mechanizmu różnicowego jest mechanizm TORSEN. Mimo że w pełni mechaniczny, wykorzystane w nim przekładnie ślimakowe działają prawie jak dioda. W jedną stronę przekazują moment obrotowy z dużym oporem. Odpowiednio zastosowana przekazuje największy moment obrotowy tam gdzie jest największy opór. Zwany jest też mechanizmem samoblokującym. Minus "torsena" to przekazywanie największego momentu na najwolniej obracającą się oś (koło, jeżeli torsen jest zastosowany w jednej osi), więc np w zakręcie przód prawie nie ciągnie dopóki tył się nie ślizga (jeżeli torsem jest zastosowany w centr. mech. różnicowym a przypadające w nim przekładnie dla przedniej i tylnej osi mają równe przełożenie). Sam torsen jest skomplikowany w wykonaniu miedzy innymi z powodu bardzo dużych obciążeń, które mogą w nim powstawać).

      Trzeba jeszcze dodać, że każdy z systemów może występować w różnych wersja, udoskonaleniach i ewolucjach. Blokowany na sztywno napęd obu osi wraz z blokadą mechanizmów samych osi sprawdzi się doskonale w błocie, grząskim terenie czy kopnym śniegu w najtrudniejszych sytuacjach. Ale przy jeździe krętą ośnieżoną drogą będzie bezużyteczny a wręcz niebezpieczny wymuszając poślizg kół. Na tej samej drodze sterowany systemem ESP Haldex najnowszej generacji niewprawnego kierowcę będzie ?wręcz? prowadził za rękę. Za to stały napęd 4x4 z dodatkowym sprzęgłem zrobi sporo nawet w trudnych warunkach i pozwoli na bezpieczną jazde w pełnej gotowości na przyczepnej i krętej drodze.
      • Gość: wtcc Re: 4x4 bez tajemnic IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 18.11.09, 11:51
        haldek napisał:
        .....Różnica prędkości między osiami niwelowana po
        > przez poślizg sprzęgła. Wydaje się, że takie systemy tracą pod obciążeniem dużo
        > energii, która pewnie wyzwala się jako ciepło, więc do trudnych zadań raczej s
        > ię nie nadaje. Ile w końcu można "palić" sprzęgło....


        Haldex 4- generacj na prostej, drodze dobrze przyczepnej drodze w ruchu
        jednostajnym przenosi naped na osie w stosunku ok 95%/5% przod/tyl
        To mamy rozyumiec ze stale pali sprzeglo ?
    • Gość: raz_a_dobrze Re: 4x4 bez tajemnic IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 17.11.09, 21:12
      Do KLM:
      Oj nauka, nauka i jeszcze raz nauka. O wieloboku sznurowym słyszałeś ? Jak tak, to przeanalizuj.
      Ja ci tylko napiszę, ze na tej bazie obliczono, że ten sam teoretyczny samochód, na tej samej nawierzchni, napędzany na tył i na przód ma szansę, mając przedni napęd, przejechać szybciej przez zakręt. Przy napędzanych 4 kołach jest jeszcze lepiej. Oczywiście w rzeczywistości mamy auta przednio i tylno napędowe, niby podobne, a jednak różniące się mocno między sobą i przez odpowiednie dostrojenie wszystkich elementów zawieszenia możemy wszystko zmienić.
      A facet użył skrótu myslowego, który łatwo wyśmiać.
    • Gość: obśmiałem się Re: 4x4 bez tajemnic IP: 78.133.225.* 17.11.09, 21:51
      Mechanizm Thorsena, silniki boxera....
      A skoro ze Szwecji to może jednak mechanizm Thorssona :))))
      Haldex. ... Zaleta? Dobra relacja między sprawnością działania, ceną i masą.
      a w podsumowaniu: Wady: koszty produkcji, ciężar, nieco większe zużycie paliwa.
      nic się nie trzyma kupy w tym artykule, ale za to kupa trzyma się tego atrykułu.
      Za pisanie takich tekstów nie wolno brać pieniędzy
    • Gość: Gosc Re: 4x4 bez tajemnic IP: *.167.216.81.static.h.siw.siwnet.net 17.11.09, 22:59
      Z innym napedem utrata przyczepnosci bylaby sygnalizowana o wiele wczesniej, tzn. przy predkosci mniejszej. Jezeli nawet by doszlo do utraty przyczepnosci to jest szereg manewrow ratowniczych jak z tego sie wykaraskac. Natomiast przy duzo wiekszej predkosci osiagnietej dzieki 4-ro napedowi to po pierwsze nie ma ostrzezenia a po drugie duzo wiecej energi, ktora przy zderzeniu daje duzo wieksze zniszczenia. 4-ro naped nie gwarantuje przyczepnosci tylko opoznia jej utrate.

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka