Dodaj do ulubionych

No dobra szpece, pytanie mam

28.03.20, 05:31
Dlaczego w silniku "wywija sie" czy jak go tam zwal, panewka?
Obserwuj wątek
    • liczbynieklamia Re: No dobra szpece, pytanie mam 28.03.20, 09:14
      Panewka przegrzewa się, zaciera i zaczyna poruszać się razem z wałem korbowym, zamiast pozostać nieruchoma względem korbowodu lub bloku silnika. Przyczyną najczęściej jest niedostateczne smarowanie (brak oleju, zatkany kanał olejowy, ...) ewentualnie wada materiałowa.
    • oixio Re: No dobra szpece, pytanie mam 28.03.20, 14:15
      waga170 napisała:

      > Dlaczego w silniku "wywija sie" czy jak go tam zwal, panewka?

      Brak filmu olejowego między czopem a panewką.
      Do tego dochodzi przy braku oleju, przy niskim ciśnieniu, przy przegrzaniu, przy przeciążeniu na niskich obrotach,przy brudnym oleju ...
    • bruner4 Re: No dobra szpece, pytanie mam 28.03.20, 15:01
      Powodem zatarcia panewek jest zazwyczaj niewłaściwy poziom oleju (komuś nie chce się sprawdzać), nawet jego chwilowy niedobór może spowodować początek zacierania panewki, w późniejszym etapie eksploatacji może nastąpić całkowite jej zatarcie- zablokowana na czopie wału panewka obraca się razem z nim. Inną częstą przyczyną zacierania jest stosowanie niewłaściwego oleju , modne są ostatnio akcje internetowych trolli handlowych, zalecających używanie innego oleju niż zaleca producent (chodzi o jego parametry). Nie wiem jaki jest mechanizm tej akcji , ale zauważyłem że trollują tak nie tylko ci, którzy sami sprzedają oleje ale nawet właściciele warsztatów naprawiających auta (część z nich też sprzedaje oleje). Wielu daje się nabrać na takie zalecenia. Inny powód to "cudowne " dodatki do oleju lub płukanki- potrafią zmniejszać drożność kanałów olejowych, co prowadzi do gorszego smarowania.
    • ktos_z_kosmosu Re: No dobra szpece, pytanie mam 28.03.20, 20:01
      1 - Pamiętasz ze szkoły obrazki, gdzie zimą druty są naprężone, a latem zwisają?
      Podobnie jest z autami. Części stalowe na starcie (zimne) z założenia konstruktora mają mniejsze wymiary po to, by rozgrzane osiągnęły wymiary optymalne, właściwe. Czyli dawanie buta na w pełni niedogrzanym silniku to zabójstwo dla tego silnika.
      Jak w seksie. Zaniedbasz grę wstępną, masz kłopoty.
      2 - Tzw. styl jazdy "szybki i agresywny".
      3 - Kiepska, czyli tanie, chińskie materiały, nieterminowa obsługa auta i wiara w bajki, że wymiana oleju co 30 tyś. nie ma negatywnego wpływu na stan techniczny silnika.
        • ktos_z_kosmosu Re: No dobra szpece, pytanie mam 28.03.20, 21:13
          engine8 napisał(a):

          > Nie musze wcacac do lat szkolnych - 20 lat wystrczy ze sie cofne.. i to nie za
          > lezy od pory roku ale pory dnia

          Ta 1 była tylko bardzo skrótową próbą przypomnienia pytającemu, że temperatura ma wpływ na zmiany objętości masy.
          Dlatego też nie należy latem tankować pod korek, i odstawiać auta na parking, bo paliwo o temperaturze circa 14 C pobrane ze zbiornika na stacji, w baku auta rozgrzeje się do nawet ponad 30, zmieni objętość i wyciecze.
          Podobnie sprawa się ma względem pozostałych zespołów i podzespołów auta. Szczególnie dotyczy zawieszenia. To pracuje na zasadzie skręcania, ściskania i wyginania się gumy. A jak wiadomo guma rozgrzana ma wyższą elastyczność od zimnej. Czyli but i popierdalanie po dołach na zimnych elementach auta w ogóle skraca ich żywotność.
          Powtarzam.
          Jak w seksie. Gra wstępna to priorytet.
        • waga170 Re: No dobra szpece, pytanie mam 29.03.20, 00:54
          engine8 napisał(a):

          > Nie musze wcacac do lat szkolnych - 20 lat wystrczy ze sie cofne.. i to nie za
          > lezy od pory roku ale pory dnia

          Co tam pora dnia, roku, 20 lat temu to nie wisialo jak druty a stalo jak slupy.

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka