Dodaj do ulubionych

Pytanie do zawodowców - błąd P0420

23.10.08, 19:47
Witam,
POLO III 2001 r. 6N2, silnik 1,4 16V AUA, przebieg tylko 47 tys. tankowanie w "dobrych" stacjach.
Średnie spalanie w trasie 1900 km = 5,9 (w tym miasto ok. 150 km), więc bez zastrzeżeń.
Problem: co 150 - 250 km sygnalizowany jest błąd katalizatora P0420, szczególnie podczas poruszania się z jednakową prędkością rzędu 60 - 70 km/godz.
Przy 37 tys. rozsypał się mechanicznie oryginalny katalizator (na forach Skody wiele osób sygnalizowało ten faul), zamontowałem więc w dobrym warsztacie krajowy metalowy katalizator firmy Linda-Gobex typ 120.0418, przeznaczony dla silników o poj. 700 do 1600 cm. Na tym kat. przejechałem ok. 10 tys. km.
Kontrola spalin wykonana przez diagnostę w zakresie obrotów 3 - 4 tys. wykazała idealne parametry spalin oprócz lambda = 1,24. Samodzielnie miernikiem cyfrowym (podłączonym do 2-ch przewodów sygnałowych) sprawdziłem napięcie drugiej sondy lambda w takich samych warunkach, jak przy analizie spalin: napięcie ok. 0,055 V potwierdziło diagnozę z analizatora spalin. Sprawdzono na zimno sondę na zwarcie elektrod i do masy oraz oporność grzejnika.
Przy biegu luzem było ok. 0,15 - 0,25 V; operując gazem można było otrzymać 0,85 V, natomiast w przedziale 2500-3000 tys. praca sondy była bardzo niestabilna - napięcie b. szybko oscylowało 0,1 - 0,8 V.
Nasuwa się pytanie: gdzie jest pobierane "fałszywe" powietrze przed katalizatorem. W celu wyeliminowania tego w ramach podręcznych materiałów, pokryłem grubą warstwą mokrych gazet "siatkową" część kolektora od strony silnika, lecz ten test był negatywny.
Proszę o sugestie dotyczące usunięcia tego błędu.
Pozdrawiam.

Obserwuj wątek
    • skyddad Re: Pytanie do zawodowców - błąd P0420 23.10.08, 20:19
      Nie wten sposob.Auto podlaczasz do analizatora spalin i powiedz co osiaga Twoja
      maszyna,Postaram sie na wszystko odpowiedziec i co wymienic.Na poczatek wez wlej
      plyn do czyszczenia wtryskow do tanku z benzyna.Po przejechaniu w normalnej
      eksploatacji okolo 100km zamelduj czy wszystko wrocilo do normý czy dalej
      tancuje jak kozak na stepie.
      Te metode ktora obrales nie wykonuje sie przy reperacji samochodow.
      Pamietaj ze ludzie obslugujacy diagnoistyke sa bez wiekszej wiedzy teoretycznej
      i sa nuczeni prostych zaleznosci.
      Ta metoda o ktrorej piszesz jest dobra dla konstruktora systemu ktory to
      stworzyl dla tego auta.
      Pzdr.Sky.
      • luk682 Re: Pytanie do zawodowców - błąd P0420 25.10.08, 18:06
        Witam,
        Przekroczenie parametru Lambda w spalinach ewidentne, bo równe 1,24 natomiast norma wynosi 0,97 do 1,03. Potwierdza ten stan napięcie drugiej sondy lambda w przedziale obrotów 3 - 4 tys. obrotów (jak przy pomiarze spalin) - mniejsze od 0,1 V.
        Płyn do czyszczenia wtrysków jest już zalany do paliwa, ostatnio rzadko korzystam z samochodu, po przejechaniu 100 - 200 km dokonam pomiaru spalin i napięcia na drugiej sondzie, wyniki Panu przekażę.
        Dziękuję i pozdrawiam.
        • skyddad Re: Pytanie do zawodowców - błąd P0420 25.10.08, 18:19
          Witaj luk 682,
          Na imie mam Michal,drugi pomiar wykonuje sie do 2500 obrotow wystarczy.
          Pamietaj ze te wszystkie pomiary wykonujemy na goracym silniku.
          Podaj mi wartosc wydalanego CO2 i wartosc HC to sa te istotne parametry.
          Tak wartosc Lambdy zawiera sie w przedziale liczbowym takim jak podales 0.97do 1.03.
          Czekam i Pozdrawiam Sky.
          • skyddad Re: Pytanie do zawodowców - błąd P0420 25.10.08, 19:30
            Teraz sie doczytalem ze masz problem z nieszczelnoscia i jest w ukladzie tlen
            czyli Oxygen tzn ze wyswietla sie 0 wartoscia podaj jaka
            Prawdopodnie masz dziure w ukladzie wydechowym tez bedzie duza wartosc oxygenu.
            Dobra proba sprawdzania nieszczelnosci kolektora sssacego jest dmuchnie na niego
            start gazu i jezeli motor zwieksza obroty to 100%zejest dziura a pozniej na
            szczgolowke to sie uzywa zapalony otwarty ogoien z zapalniczki i tam gdzoie
            ogien sie pochylpa i jest jakby wciagany trzeba zobaczyc i uszczelnic.To jest
            tylko samochodach koncemrnu VW problem ze wzgledu na gumowo elasstyczne
            polaczenie rury ssacej ze reszta ale nie musi.
            Zalezy od typu roku produkjcji itp.
            Pzdr.Sky.
    • rudiger121 Re: Pytanie do zawodowców - błąd P0420 25.10.08, 20:51
      Od razu mówię że do fachowca mi daleko :) ale myślę ze warto:
      1. Wykasować ze sterownika adaptacje dot. sondy i zrobić ponownie
      analizę spalin
      2. sprawdzić ciśnienie paliwa, zwłaszcza przy obrotach przy których
      występuje to zubożenie mieszanki. Przy okazji - kiedy wymieniałeś
      filtr paliwa?
      3. Sprawdzić czy to zubożenie nie jest wynikiem nieszczelnego
      przewodu doprowadzającego z układu pochłaniania oparów paliwa
      ew. czy nie jest coś nie tak z ukł. egr
      Niestety błędy związane z pracą sony mogą mieć wiele przyczyn...
      Koniecznie napisz o ew. efektach dalszych poszukiwań :)
      pozdrawiam
    • luk682 Re: Pytanie do zawodowców - błąd P0420 27.10.08, 20:18
      Witaj Michale i Rudiger121.
      Przez 2 dni trochę eksperymentowałem:
      1. Pojeździłem z płynem do czyszczenia wtrysków f-my Prestone.
      2. Sprawdziłem, czy "fałszywe" powietrze nie jest pobierane przed katalizatorem w giętkiej "siatkowej" części kolektora wydechowego; bardzo pomocna była warsztatowa sztuczka z zapalniczką (dzięki Sky) - wynik negatywny.
      3. Wykonałem proponowane czynności kontrolne przez Pana Rudiger:
      a. Reset sterownika a następnie poniższe pomiary napięcia na drugiej sondzie lambda.
      b. Bieg luzem silnika (ok. 850 obr.) - Lambda = 0,84 V.
      c. Obroty = 2000 - Lambda = ok. 0,7 V.
      d. Obroty = 2500 - Lambda = ok. 0,68 V.
      e. Obroty = 3000 - Lambda = ok. 0,09 V (gwałtowny spadek napięcia przy 3000 obr.), ale napięcie było stabilne - nie zmieniało się gwałtownie od 0,8 ....0,065 V - jak sygnalizowałem w otwierającym wątku na forum.
      f. Zdjęcie rurki (i zatkanie jej) z zaworu EGR, zdjęcie wtyku na zaworze EGR (błąd ECU) - nie zmieniło znacząco napięć na sondzie.
      g. Zdjęcie rurki prowadzącej do kolektora ssącego z zaworu odpowietrzania zbiornika paliwa (i zatkanie jej) - spowodowało obniżenie napięcia o ok. 0,1 V w stosunku do biegu luzem (pkt. 3b) i 2000 obr. (pkt. 3.c).
      h. Filtr paliwa wymieniony 10 - 11 tys. km wcześniej, na trójce ciągnie silnik do maxa - bez zauważalnego braku paliwa.

      4. Wykonałem pomiar spalin w innym zakładzie diagnostycznym (nowsza aparatura); wyniki w kolejności: bieg luzem --> 2500 br./min:
      CO = 0,11 --> 0,00
      CO2 = 15,11 --> 15,12
      HC = 15 --> 15
      O2 = 0,10 --> 0,11
      Lambda = 1,01 --> 1,01

      5. Moje wnioski - do dyskusji:
      a. Sterownik przy 3000 obr. - bez obciążenia zmienia mieszankę na ubogą - pkt 3.e.
      b. Wykonanie pkt. 1 oraz 3.a zlikwidowało niestabilne, strome przejście na mieszankę ubogą. Bardzo szybkie zmiany napięcia na na drugiej sondzie w stosunku do 1-szej sondy (których teraz nie było) - mogą generować błąd katalizatora -> literatura.
      c. Zdaniem diagnosty, wyniki pomiaru spalin są wzorcowe.
      d. Trzeba pojeździć i zobaczyć, czy błąd katalizatora znowu się pojawi, jeśli tak, to mam pomysł z kondensatorem na drugiej sondzie.

      Łączę pozdrowienia i dziękuję za szereg cennych uwag
      • skyddad Re: Pytanie do zawodowców - błąd P0420 28.10.08, 06:44
        Witaj Luk,
        Te wartosci;
        CO = 0,11 --> 0,00
        > CO2 = 15,11 --> 15,12
        > HC = 15 --> 15
        > O2 = 0,10 --> 0,11
        > Lambda = 1,01 --> 1,01
        sa naprawde bez zastrzezen.
        Powodem Twojego problemu zdaje sie bylo paliwo,ktore dzialajac na silnik dluzszy
        czas spowodowalo zakoksowanie pewnych elemntow.Chwilowo pomoglo ale wedlug mnie
        to masz problem z púnktem f. EGR Ventyl przy zdjeciu rurki vacum winien silnik
        natychmiast sie zatrzymac,chyba ze uklad jest niesprawny.Sprawdz ten ventyl czy
        on wlasciwie pracuje czyli jak zrobisz vacum w tej rurce to sie os
        przesunie.Moze byc rurka do kolektora zatkana tam gdzie jest wysoka temperatura
        lub nawet skorodowana i tamtendy sie dostaje Oxygen.Niestety winno jego nie byc
        na wydruku.
        Zobacz.Pzdr.Michal
        • luk682 Re: Pytanie do zawodowców - błąd P0420 28.10.08, 20:12
          Witaj Michale.
          Mam na imię Ludwik, dziękuję za długotrwałe zainteresowanie moim problemem. Zgodnie z Twoja podpowiedzią podczas pracy silnika zdjąłem i założyłem rurkę podciśnienia w zaworze EGR, silnik wcale nie zareagował, wykonałem to kilkakrotnie. Próba przy pomocy Twojego patentu - czy jest pobierane powietrze do wyjętego wężyka (winno być podciśnienie) wypadła raczej negatywnie. Muszę więc dokładnie sprawdzić zawór EGR i ten wężyk. Chcę sprawdzić również solenoid i podłączony do niego potencjometr kontrolny.
          To trochę potrwa, wynik Tobie przekażę. Płyn czyszczący wtryski (i nie tylko) solidnie zabrał się do roboty - silnik sam zatrzymał się na parkingu.

          Pozdrawiam Ludwik

        • luk682 Re: Pytanie do zawodowców - błąd P0420 30.10.08, 13:26
          Witaj Michale, trzy dni padało przez całą dobę, wiec dopiero dzisiaj zabrałem się za zawór EGR. Zawór ten posiada wejście na wężyk podciśnienia, cewkę solenoidu oraz potencjometr przekazujący do ECU zakres wychylenia zaworu. Przy podaniu 12 V na cewkę słychać zdecydowane "kłapnięcie" zaworu. Część pneumatyczna okazuje się prawdopodobnie amortyzatorem pneumatycznym, ponieważ rurka, która jest wciśnięta króciec zaworu jest "ślepa" - na końcu posiada plastikowe zaślepienie przepuszczające we dwie strony powietrze pod pewnym ciśnieniem. Próba uruchomienia zaworu ustami poprzez inną rurkę nie dała rezultatu.
          Dotarłem do dokumentacji technicznej tego modelu i w rysunku złożeniowym jest ta rurka zakończona "filtrem".
          Więc trzeba pojeździć i zobaczyć, czy podpowiedziane wcześniej czynności usunęły ten błąd katalizatora.
          Dziękuję za sympatyczną współpracę i pozdrawiam Ludwik

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka