Dodaj do ulubionych

dot. nowelizacji ustawy

15.10.08, 15:51
W zw. z nowelizacją ustawy-PZP, w umowach zakazane będzie
wprowadzanie zmian (art. 144 ust 1), chyba, że zamawiający
przewidział możliwość dokonania zmiany w ogłoszeniu lub SIWZ oraz
określił warunki takiej zmiany. Jak zatem powinien wyglądać taki
zapis w Ogłoszeniu/SIWZ - czy wystarczy ogólnie napisać, że
przewiduje się zmiany w zakresie np. terminu realizacji umowy? Jak
należy określić warunki zmiany (czy takim warunkiem może
być "korzyść zamawiającego", czy to za mało?)
Z góry dziękuję za odpowiedź.
Obserwuj wątek
    • kancelariazp.pl Re: dot. nowelizacji ustawy 22.10.08, 23:44
      Przede wszystkim, zakres dopuszczalnych zmian i warunki ich
      wprowadzenia należy określać z uwzględnieniem treści art. 140 ust. 1
      ustawy pzp., tzn., że zakres umowy musi być tożsamy z zakresem
      świadczenia, który określił wykonawca w ofercie. Tym samym, jeśli
      dojdzie do takiego przekroczenia (zarówno na etapie podpisywania
      umowy jak i na podstawie zmiany dokonanej w wyniku art. 144), to
      zgodnie z art. 140 ust. 3 ustawy pzp umowa w części wykraczającej –
      będzie nieważna.
      Pierwszym podstawowym wymogiem jest przewidzenie wogóle możliwości
      wprowadzania zmian – wystarczy samo ogólne stwierdzenie zawarte w
      ogłoszeniu lub SIWZ. Drugim koniecznym i najważniejszy elementem
      jest określenie warunków. Z pewnością takim warunkiem nie może być
      powoływanie się na „korzyść zamawiającego”, albowiem przesłanka ta w
      zasadzie była główną przyczyną zmiany dotychczasowej treści art. 144
      ustawy pzp. Komisja Europejska wskazywała na wysokie ryzyko
      dowolności interpretacyjnej tego pojęcia. Stąd zmiana, która ma
      ograniczać to ryzyko.
      W tym stanie rzeczy, najwłaściwsze byłoby możliwie, jak najbardziej
      szczegółowe określenie takich warunków (warunki muszą być
      sprecyzowane – tak aby uniemożliwić dowolność ich interpretacji),
      odnosząc je każdorazowo do konkretnego przedmiotu zamówienia, który
      miałby być realizowany, co w konsekwencji (na podstawie
      dotychczasowych przypadków/potrzeb zmian umowy u zamawiającego)
      doprowadziłoby do ukształtowania właściwego katalogu warunków
      umożliwiających taką zmianę.

      Pozdrawiamy
      Zespół Ekspertów
      Kancelarii Zamówień Publicznych Sp. z o.o.

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka