Dodaj do ulubionych

rysowanie okregu

06.04.06, 10:55
mam pytanie znalazlam na stronie przykładowy algorytm rysowania okregu i nie
bardzo rozumiem dlaczego okrag dziela na 8 czesci aby odbic symetrycznei
punkty putpixel(x0-x, y0-y) itd
po co to robia? i dlaczego akurat na 8 a nie na np 16?
wklejam ten linka www.republika.pl/wmula/prog/bresenham.html#t3
putpixel(x0-x, y0-y)
putpixel(x0-x, y0+y)
putpixel(x0+x, y0-y)
putpixel(x0+x, y0+y)
putpixel(x0-y, y0-x)
putpixel(x0-y, y0+x)
putpixel(x0+y, y0-x)
putpixel(x0+y, y0+x)
Obserwuj wątek
    • arturkosmal Re: rysowanie okregu 06.04.06, 21:35
      Widzialem ten program wiele lat temu w innym miejscu. Bodajze PCKurier z 97/98 roku. W tym podziale chodzilo o to, ze rysowanie calego okregu stosujac wyliczenie ze wzoru jest powolne. Wyliczenie osemki i pozniej symetryczne rysowanie jest szybszym algorytmem. Nie wiem dlaczego na 8 (kaprys autora ?). Mozesz sprobowac na 16 i porownac szybkosc dzialania.
    • libb Re: rysowanie okregu 06.04.06, 23:05
      Aby algorytm przedstawiony w tym linku działał poprawnie dla danej krzywej, musi
      ta krzywa spełniać pewne założenia, w szczególności jej nachylenie w każdym
      punkcie (kąt między styczną a osią X) nie może przekraczać 45 stopni. Działanie
      tego algorytmu można w przybliżeniu opowiedzieć w ten sposób: idziemy wzdłuż
      jednej osi zwiększając współrzędną x piksela o 1 - musimy więc określić
      współrzędną y - albo jest ona taka sama albo o 1 większa (lub mniejsza jeżeli
      funkcja jest nierosnąca), w zależności od tego bliżej którego piksela wypadłaby
      rzeczywista wartość funkcji. Gdyby nachylenie fukcji mogło być większe niż 45
      stopni to mogłoby się okazać, że będzie dziura w linii na ekranie - współrzędna
      y mogłaby skoczyć o więcej niż 1. Jeżeli więc mamy krzywą, która ma nachylenie
      zawsze większe niz 45 stopni to odbijamy ją wzdłuż linii o nachyleniu 45 stopni,
      tak by spełniała to założenie. Dlatego też do rysowania krzywych o zróżnicowanym
      nachyleniu musimy podzielić krzywą na części w których będą spełnione założenia
      albo dla danej części, albo dla jej odbicia.
      W przypadku rysowania okręgu mamy dodatkowo ułatwione zadanie, ze względu
      właśnie na symetrię, jedna ósma tego okręgu idealnie spełnia nam założenia,
      ponadto bardzo łatwo jest obliczyć współrzędne dla pozostałych siedmiu punktów z
      odbić, więc obliczenia wykonujemy jedynie dla tego kawałka, a rysujemy za każdym
      razem 8 punktów korzystając z cytowanych wzorów.
      Należy zauważyć, że algorytm ten nie używa żadnych funkcji trygonometrycznych,
      dla których obliczenie wartości jest znacznie wolniejsze niż dodawanie czy
      mnożenie, bo tylko takie działania w tym algorytmie są wykorzystywane.
      • ktosktomafajnegomisiaczka Re: rysowanie okregu 10.04.06, 01:22
        eee... a po co trygonometryczne..? rownanie okregu to (x-x0)^2+(y-y0)^2=r^2..
        mozna to bardzo ladnie i szybko przerobic na funkcje przy zalozeniu ze bedziemy
        rysowac tylko polowe okregu

        zakladajac ze chcemy uzyskac funkcje y=f(x,r,x0,y0) i y>=y0:

        r^2 - (x-x0)^2 = (y-y0)^2 // obie strony >=0 wiec //pierwiastek
        sqrt(r^2 - (x-x0)^2) = y-y0
        y = sqrt( r^2 - (x-x0)^2 )
        oczywiscie zaby dostac y sensowne trzeba podawac x sensowne, tzn, z zakresu x0-
        r..x0+r, ale to chyba logiczne ze sie nie daje wiekszej odchylki od srodka niz
        promien okregu?:)

        oczywiscie, pierwiastek tez sie liczy wzglednie dlugo w porownaniu z algorytmem
        parametrycznym, ale z kolei duzo szybcej niz fkcje trygonometryczne i wzor
        wyprowadzasz sobie w 15s:)

        a.. no i rysowanie calego okregu to nic innego jak

        for(i=x0-r;i<=x0+r;++i)
        {y=f(x,r,x0,y0);
        putpix(x,y0+y);
        putpix(x,y0-y);
        }

        jesli zas chodi o szybkosc, to szcerze mowiac zamiast bawic sie per-pixel, duzo
        lepiej jest aproksymowac okrag wielokatami foremnymi.. jak narysujesz parunasto
        pixelowej srednicy osmiokat foremny to nikt nie zauwazy roznicy.. dla wiekszych
        promieni trzeba wiecej wierzcholkow. Dzielisz n-kat na 4 cwiartki, wyliczasz
        wierzcholki w cwiartce, rysujesz linie miedzy nimi a potem tylko korzystajac z
        juz wyliczonych wspolrzednych cwiartki 'odbijasz lustrzanie' pozostale
        cwiartki.. osmiokat wyglada brzydko gdy duzy.. ale juz taki np. stukat ma w
        cwiartce raptem 25 wierzcholkow (pozycji pixeli) do wyliczenia, reszta to
        rysowanie lini :}

        a z racji wspomnianej juz idealnej symetrii, mozna sobie podzielic na 8, na 16
        etc, ale to wprowadza potem upierdliwosci z przeliczaniem lustrzanych odbic..
        podzial na 8 jeszcze ujdzie, ale dalszych nie radze
        • libb Re: rysowanie okregu 10.04.06, 22:33
          Pierwiastek? Obliczanie takiego czegoś to całkiem skomplikowana sprawa. I trzeba
          by to robić w każdym punkcie. Nie rozumiem też po co mielibyśmy przybliżać
          okręgi wielokątami. Przecież tak czy owak trzeba byłoby te boki wielokąta
          narysować. To że w danym języku jest funkcja, która rasteryzuje odcinek wcale
          nie oznacza że możemy zignorować czas jej wykonania. A gdybyśmy do środka takiej
          funkcji zajrzeli to by nas niespodzianka spotkała - otóż robi się to właśnie
          przy pomocy algorytmu Bresenhama. Zresztą jeśli jest funkcja do rysowania
          odcinka to prawie na pewno jest też do rysowania okręgu, o porównywalnym czasie
          wykonania. Autorce wątku chodziło o wyjaśnienie pewnych wątpliwości dotyczących
          właśnie algorytmu Bresenhama, konkretnie jego modyfikacji dla rasteryzacji
          okręgu, dlaczego więc podajesz swoje własne pomysły algorytmów, które by robiły
          to samo, ale dużo wolniej?
    • cosmogirl3 Re: rysowanie okregu 10.04.06, 22:41
      Dzieki za odpowiedzi :)
      juz wszysko jasne...programik napisany, punkty zdobyte :)
      • ktosktomafajnegomisiaczka Re: rysowanie okregu 11.04.06, 02:30
        dziekuje za objechanie, przydalo mi sie.. niedoczytalem postu cosmogirl3,
        gdybym wiedzial ze konkretnie chodzi o ten alg to bym siedzial cicho :)

        a co do wielokatow to mialem na mysli to, ze mozna bardzo ladnie rysowac
        prawieze okregi fragmentami wielokatow.. i to wcale nie zajmuje strasznie duzo
        czasu, poniewaz wyliczyc trzeba tak na prawde raptem pare wierzcholkow. to ze
        rasteryzacja linii tez trwa, to trudno nie zauwazyc, jednak liczac lacznie nie
        trwaja wielokaty znowu tak wiele dluzej niz bresenham.. zas jesli potem chcialo
        by sie robic jakies cuda w stylu sprawdzania kolizji itp to jednak kanciaste
        okregi ulatwiaja zycie:)

        co nie zmienia faktu ze nie doczytalem pytania, przepraszam za zamet:)
        • alsor Re: rysowanie okregu 12.04.06, 23:19
          Takie ręczne metody są niewiele warte -
          zarówno z tym sqrt, czy bez sqrt i podziałem na 8
          To było dobre na Atari 800 lub jakimś ZX Spectrum...

          Teraz takie rzeczy załatwia sprzęt - okrąg (traktowany jako elipsa o równych
          osiach) jest prawdopodobnie rysowany jako cztery (lub więcej) krzywe beziera.
          Przynajmniej tak wychodzi mi w sys. Windows, robię tak:
          - beginpath
          - rysuję okrąg
          - closepath
          - getpath
          i tu dostaję zawsze cztery krzywe beziera.
          • ktosktomafajnegomisiaczka Re: rysowanie okregu 12.04.06, 23:45
            juz to widze jak windowsowe GDI uzywa akceleracji sprzetowej, nie mowiac o
            pascalu ktorego caly czas ucza po gimnazjach i liceach.. :P poza tym skoro mowa
            o sprzecie, to raczej pytanie go nei dotyczy, bo raczej w tej chwili z obecnym
            sprzetem malo kto implementuje recznie rasteryzacje prostych ksztaltow..
            • alsor Re: rysowanie okregu 13.04.06, 01:45
              > juz to widze jak windowsowe GDI uzywa akceleracji sprzetowej,

              Możesz łatwo to sprawdzić - wejdź do trybu awaryjnego
              i zobacz jak windows działa bez wspomagania sprzętowego karty graf. (tam jest
              standardowa VGA).

              W szkołach uczą głównie tego, w czym dobrze się orientuje przeciętny nauczyciel,
              a zdrowy informatyk nie będzie marnował czasu na... gadanie za kilkaset zł/mc.
Inne wątki na temat:

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nie pamiętasz hasła lub ?

Nakarm Pajacyka