Dodaj do ulubionych

Filtr DPF w silnikach benzynowych

19.10.20, 18:48
www.wyborkierowcow.pl/dpf-w-benzynie-czyli-filtry-gpf-i-opf/
Tak sobie to przeczytałem i nie wiem (na podstawie tego artykułu raczej trudno wysnuć jakieś wnioski), jak to jest faktycznie z beznzyniakami z takim filtrem. Może za wcześnie, żeby stwierdzić, czy mniej to upierdliwe niż w przypadku diesla. Jakieś doświadczenia w temacie?
Obserwuj wątek
    • liczbynieklamia Re: Filtr DPF w silnikach benzynowych 20.10.20, 20:56
      > Jakieś doświadczenia w temacie?
      Wystarczy doświadczenie z autami bez filtrów cząstek stałych. Nawet całkowicie sprawny diesel bez DPF przy gwałtownym przyspieszaniu ma prawo puszczać delikatną chmurkę czarnego dymu. Natomiast w sprawnym silniku benzynowym bez GPF się to nie dzieje. Do tego wszystkiego temperatura spalin w silniku benzynowym jest wyższa. Oznacza to, że GPF będzie gromadził znacznie mniej sadzy i na dodatek łatwiej ją wypalał.

      Tak więc na chwilę obecną problemów bym się nie spodziewał. Niestety, rzecz prawdopodobnie ulegnie zmianie. Producenci będą wstawiali coraz mniejsze filtry GPF, które łatwiej się będą zapychały. Dodatkowo w samochodach używanych nieusunięte w porę awarie powodujące kopcenie samochodu (zużyte pierścienie, uszczelniacze zaworowe, lejące wtryskiwacze, usterki sondy lambda, etc.) będą w stanie spowodować błyskawiczne zapchanie filtra GPF.
        • liczbynieklamia Re: Filtr DPF w silnikach benzynowych 21.10.20, 09:54
          DPF = Diesel Particulate Filter
          GPF = Gasoline Particulate Filter

          Niemal na pewno działają one identycznie, możliwe, że czasem nawet są fizycznie identyczne (np. jakiś duży benzyniak ma taki sam filtr, jak jakiś mały diesel) po prostu przyjęty na początku skrót DPF siłą rzeczy niezbyt nadaje się do stosowania w silnikach benzynowych.
        • liczbynieklamia Re: Filtr DPF w silnikach benzynowych 21.10.20, 10:10
          Jeżeli masz silnik, to wiadomo jakie parametry musi on spełniać jako nowy, a jakie gdy się zużyje. Dotyczy to zarówno silnika jako całości (normy emisji), jak i poszczególnych elementów (wymiary tłoków, pierścieni, etc.) Wiadomo jest, że silnik jako nowy-dotarty emituje najmniej zanieczyszczeń, potem ta ilość wzrasta. Tylko że sama produkcja silnika czy auta też emituje zanieczyszczenia, jest więc pewien punkt, w którym auto zanieczyszcza już tak mocno, że bardziej opłaca się wyprodukować nowe.

          Istnieje prawdopodobieństwo, że silnik częściowo zużyty, ale mieszczący się w dotychczasowych normach, będzie powodował zapychanie GPF, czyli będzie się kwalifikował do wymiany, znacznie szybciej, niż gdyby nie miał GPF. I teraz pytanie - czy sumaryczna emisja zanieczyszczeń wzrośnie czy spadnie? Trudno zgadywać. Jedno jest pewne - właściciel, który będzie musiał wymienić auto lub robić remont kapitalny sprawnego silnika zadowolony nie będzie.
              • samspade Re: Filtr DPF w silnikach benzynowych 22.10.20, 20:48
                Biorąc pod uwagę że glukoza będzie oczyszczana. Jak na razie nie słychać o problemach z tym wynalazkiem. Sam mam taki i mimo że sporo jeżdżę wokół komina nie wiem kiedy się wypala.
                Ale skoro chcesz szukać problemów tam gdzie ich nie ma.
                    • liczbynieklamia Re: Filtr DPF w silnikach benzynowych 24.10.20, 17:01
                      Pierwsze zjawisko, to pogarszanie się problemu z czasem w danym aucie. To chyba jasne - silnik się zużywa, rośnie zużycie oleju, zwiększa się emisja sadzy. W dieslu to też zachodziło, tylko było marginalnym zjawiskiem względem emisji normalnej. Załóżmy, że diesel bez DPF emituje 10 razy więcej cząstek stałych niż benzyniak bez GPF (dane są rozbieżne, ale często nawet różnica jest jeszcze większa). Jeżeli nagle zacznie dymić dwa razy bardziej ze względu na zużycie oleju, to regeneracje DPF będzie musiał robić 2 razy częściej. Benzyniak po takim samym zużyciu - 11 razy częściej.

                      Drugie zjawisko jest takie, że filtry GPF mogły być zaadaptowanymi filtrami DPF, bo tak było prościej na szybko. Jeżeli okaże się, że były zbyt trwałe, to producenci w ramach cięcia kosztów wstawią mniejsze filtry. Efekty będą oczywiste.
                      • samspade Re: Filtr DPF w silnikach benzynowych 24.10.20, 19:48
                        liczbynieklamia napisał:

                        > Załóżmy, że diesel bez DPF emituje 10 razy więcej cząstek stałych niż b
                        > enzyniak bez GPF (dane są rozbieżne, ale często nawet różnica jest jeszcze więk
                        > sza). Jeżeli nagle zacznie dymić dwa razy bardziej ze względu na zużycie oleju,
                        > to regeneracje DPF będzie musiał robić 2 razy częściej. Benzyniak po takim sam
                        > ym zużyciu - 11 razy częściej.

                        Ale będzie to oznaczało że silnik benzynowy jest rozwalony. I to jego opłakany stan techniczny jest problemem a nie filtr.

                        > Drugie zjawisko jest takie, że filtry GPF mogły być zaadaptowanymi filtrami DPF
                        > , bo tak było prościej na szybko. Jeżeli okaże się, że były zbyt trwałe, to pro
                        > ducenci w ramach cięcia kosztów wstawią mniejsze filtry. Efekty będą oczywiste.

                        Wcale nie będą takie oczywiste. Bo przy olbrzymiej różnicy w ilości emitowanych cząstek filtry będą mogły być wtedy nawet 2 razy mniejsze.
                        Oraz wypalanie jest mniej problematyczne.
    • gzesiolek Re: Filtr DPF w silnikach benzynowych 21.10.20, 08:32
      Znam jedno narzekanie. W Stingerze GT. Gdy jeździ się cały czas na krótkich trasach w mieście to 1-2x na miesiąc auto żąda od kierowcy pojechania w 15-20min trasę w celu wypalenia GPF. Ot 5-10% ekstra km. Ekologia. Inna sprawa, że kupowanie Stingera GT do jazdy stricte miejskiej jest dla mnie nieco dziwne...
      • gzesiolek Re: Filtr DPF w silnikach benzynowych 21.10.20, 21:38
        Aha i Mazda jako jedna z nielicznych spełnia normy emisji cząstek stałych bez GPF... Bo ten narzekający na GPF w Stingerze przesiadł się z Mazdy 6 2.5 i rozważa powrót do niej... choć szkoda przechodzić na auto z 2x mniejszą ilością KM...

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka