Dodaj do ulubionych

zagadki skojarzeń

06.05.08, 12:58
:)
nieraz w Księdze Przemian napotykam zwroty dość zagadkowe, na źródło których
nijak wpaść nie mogę. Sądzę, że nie jestem osamotniony w tym odczuciu ;)

wnikliwe pozdro :) RP
Obserwuj wątek
    • jasnygrom 2 miseczki 06.05.08, 13:12
      :)
      H.41.Pomniejszenie (Góra nad Jeziorem)
      Orzeczenie:
      Pomniejszenie wraz ze szczerością skutkuje najwyższą pomyślnością bez ujmy.
      Można być wytrwałym. Jest sprzyjającym, by coś przedsięwziąć. Jak tego dokonać?
      Do ofiary można użyć dwóch małych miseczek.
      --------
      "ofiara" tutaj może pochodzić od Góry - skojarzenie ze świątynią, kurhanem,
      końcem. ale skąd te 2 miseczki? dwie, to pewno oznaka związku z żeńską stroną,
      Ziemią. Ponieważ miseczki są wklęsłe (z góry, bo od spodu - wypukłe) to również
      Ziemia. Jak rozumieć taką ofiarę? Mi to zwykle się kojarzy ze zdejmowaniem
      biustonosza, ale to pewnie nie o to... ;))
      Czy ktoś chwyta, o co chodziło starożytnym z tymi 2 miseczkami?

      zaintrygowane pozdro :) RP

      PS. a może w tych miseczkach składanie darów Ziemi?
      • transwizje Re: 2 miseczki 07.05.08, 09:41
        2 miseczki włożone jedna w drugą, jak to pokazuje rysunek dolnego trigramu Radość. Moim zdaniem chodzi tu o powtórzenie procesu wyzbywania się. Miseczki=usta=mowa=deklaracja (związek z Radością). Jedno wyrzeczenie się głośne czegoś nie jest jeszcze miarodajne i wiarygodne. Powtórzenie go w podobnej sytuacji uprawomocnia ją.
        co do rytuałów chińskich w tym wypadku nie mam pojęcia.
        pozdro
        ES
    • transwizje 2 miseczki 07.05.08, 09:59
      chyba wiem o co chodzi z 2 miseczkami.
      chodzi o wyzbycie się dotychczasowych potrzeb o połowę.
      np. jeśli zarabiałeś dotąd 2 tysiące (2 miseczki) to musisz ściągnąć pas i zadowolić się 1 tysiącem (1 miseczką).
      pozdro
      ES
      • jasnygrom Re: 2 miseczki 07.05.08, 16:41
        :)
        Ewa pisze:
        2 miseczki włożone jedna w drugą, jak to pokazuje rysunek dolnego trigramu Radość.
        --------
        chyba to jest to :)

        Ewa pisze:
        co do rytuałów chińskich w tym wypadku nie mam pojęcia.
        --------
        i tu właśnie może być pies pogrzebany :)

        Ewa pisze:
        chodzi o wyzbycie się dotychczasowych potrzeb o połowę.
        np. jeśli zarabiałeś dotąd 2 tysiące (2 miseczki) to musisz ściągnąć pas i
        zadowolić się 1 tysiącem (1 miseczką).
        --------
        nie bardzo mi to pasuje. z dwóch miseczek mam zadowolić się jedną, to powinienem
        jedną zostawić sobie a drugą ofiarować. ale tu mowa o ofiarowaniu 2 miseczek.
        czyżbym miał zrezygnować z dwu mając je trzy?

        zastanawiające się pozdro :) RP
      • jasnygrom Re: 2 miseczki 07.05.08, 17:37
        :)
        jeszcze jedno rozwiązanie (w tekście z Mawangdui na str. taraki):

        H.41 Pomniejszenie:
        [Oto] jest powrót; najwyższa pomyślność; nie ma kłopotów. Można podjąć decyzję.
        [Dobrowróżbne,] by mieć dokąd pójść. Dlaczego użyć dwu waz [na ofiarną strawę];
        możesz użyć wonnej trawy.
        fragm.komentarza:
        (...) Księga radzi zastąpić drogie ofiary, które składano z użyciem dwóch waz,
        prostszymi a tak samo miłymi bogom ofiarami z kadzidła - co w dzisiejszych
        czasach oznacza, że swoje cele możesz osiągnąć prostszymi środkami, niż ci się
        wydaje.
        --------
        można podejrzewać, że jedna waza (misa?) zawierała pokarm, a druga napój (wino).
        wyjaśnia to nam liczbę miseczek i ich wielkość. 2 miseczki, bo zastępują 2 wazy.
        miseczki (nie misy, czy wazy), bo ofiara mniejsza od zwyczajowej. to wygląda jasno.
        niemniej, tak jak w Wilhelmie niejasne były 2 miseczki, tak tu niejasna jest
        trawa (wonności na kadzidła).

        możliwe jest poniższe objaśnienie:
        trygramy podstawowe to Szaman u stóp świątyni (Jezioro u stóp Góry) opisują nam
        sytuację składania ofiar.
        natomiast trygramy wewnętrzne (biorąc od góry):
        Ziemia - zboża, trawy, zioła, wonności;
        Piorun - błysk sierpa wśród traw, błysk żaru wśród ziół
        - mogą symbolizować składanie ofiar z wonności.

        spośród chmur pozdro :) RP
      • jasnygrom Re: 2 miseczki 07.05.08, 18:05
        :)
        H29 Otchłań
        h.29 L4: Dzban wina, miska ryżu. Gliniane naczynie po prostu podawane przez
        okno. Z pewnością nie będzie winy. (O.Sobański)
        --------
        oto analogia do 2 waz (miseczek) ;)
        w H.29 linia 4 przemienia górny trygram Woda na Jezioro.

        analogiczne pozdro :) RP

        PS. w dzisiejszych czasach i w naszym kraju te 2 miseczki przywodzą mi na myśl 2
        znicze na grobach przodków.
        • transwizje Re: 2 miseczki 07.05.08, 20:17
          dzban wina, miska ryżu - otrzymujesz tyle, aby się utrzymać (przy życiu), ani zdziebko więcej. jednak dzięki temu możesz odzyskać równowagę.
          podtrzymuję swój pomysł (dwóch miseczek w jednej), bo pasuje mi do wydarzeń, które często są opisywane przez 41.
          41 - człowiek zwalniający się z pracy (nielubianej), uzyskuje w zamian głodową rentę + niewymierne, spokój. nie może jednak zacząć zarabiać choc trochę, bo straci ową rentę.
          w pewnym momencie godzi się stracić rentę, aby robić to co lubi.
          jeśli chce zainwestować z głodowych zasobów, musi przeznaczyć na nie połowę, czyli ograniczyć o połowę potrzeby własne. ta zainwestowana połowa może przyciągnąć "drugą miseczkę", czyli dac w sumie 2 miseczki (tj. jedną miseczkę w realu). jeśli zainwestuje wszystko (wyzbędzie się do zera), czyli "wędruje sam" - znajduje parę.
          wyzbycie się wszystkiego jest kluczem do otrzymania wszystkiego w zamian na nowy sposób.
          jeśli oddajesz połowę, otrzymujesz połowę. (?)
          jasnygrom, ty umiesz liczyć, więc to przemyśl. Mnie usypiają usypoiające gęsi u moich stóp.
          co do skojarzenia ze świętem zmarłych, to właśnie wczoraj prawosławni świętowali "święcenie grobów", czyli np. na Białorusi zanosili na cmentarz jadło i napitek (wodku) pozostałe z Wielkanocy, aby ofiarować je przodkom. nie Chiny, ale wschód już jest, co nie?
          pozdro
          ES
          • jasnygrom Re: 2 miseczki 07.05.08, 23:06
            :)
            Ewa pisze:
            2 miseczki włożone jedna w drugą, jak to pokazuje rysunek dolnego trigramu Radość.

            jasnygrom pisze:
            chyba to jest to :)

            jasnygrom pisze:
            H29 Otchłań
            h.29 L4: Dzban wina, miska ryżu. (...)
            ----
            oto analogia do 2 waz (miseczek) ;)
            w H.29 linia 4 przemienia górny trygram Woda na Jezioro.

            Ewa pisze:
            podtrzymuję swój pomysł (dwóch miseczek w jednej), bo pasuje mi do wydarzeń,
            które często są opisywane przez 41.
            --------
            popieram 2 miseczki jedna w drugiej, wzięte z trygramu Jezioro (Radość). dlatego
            właśnie przytoczyłem 4.linię H.29 - tam również występują 2 naczynia oraz
            trygram Jezioro (po przemianie). czyli Twe skojarzenie, Ewo, pasuje :)

            nocne pozdro :) RP
          • jasnygrom Re: 2 miseczki 12.05.08, 01:50
            :)
            jasnygrom pisze:
            w dzisiejszych czasach i w naszym kraju te 2 miseczki przywodzą mi na myśl 2
            znicze na grobach przodków.

            Ewa pisze:
            (...) co do skojarzenia ze świętem zmarłych, to właśnie (...) prawosławni
            świętowali "święcenie grobów", czyli np. na Białorusi zanosili na cmentarz jadło
            i napitek (wodku) pozostałe z Wielkanocy, aby ofiarować je przodkom. nie Chiny,
            ale wschód już jest, co nie?
            --------
            nie myślałem konkretnie o święcie zmarłych, ale o zanoszeniu zniczy na groby np.
            z okazji urodzin zmarłego przodka, lub rocznicy jego śmierci. Zwyczaj taki
            istniał m.in. na Litwie i jak domniemywam, był starszy od chrześcijaństwa.
            Podobnie, jak noszenie na groby jadła i napitku w ofierze przodkom, o czym
            piszesz. Czyniono tak również przy okazji innych świąt, dziś powszechnie
            przyjmowanych jako chrześcijańskie.

            prawie poranne pozdro :) RP
    • jasnygrom 28.2 - zamiana? 12.05.09, 22:02
      :)
      Czy możliwe, że przez tysiące lat nie popełniono żadnych błędów, choćby przy
      przepisywaniu Księgi Przemian?
      Oto tekst (Wilhelm):
      28.2 Uschła topola wypuszcza pęd u korzenia. Starszy mąż bierze młodą żonę.
      Wszystko sprzyja.
      ***
      komentarz (Wilhelm, str.419):
      Trygram drzewo stoi poniżej trygramu woda, stąd obraz topoli, która rośnie nad
      wodą. Linia ta (...) jest w relacji trzymania się razem z początkową szóstką.
      Stąd (...) oba obrazy: obraz pędu, który wyrasta od dołu, z korzenia i odnawia
      proces życia, oraz obraz starszego mężczyzny (jest to dziewiątka na drugim
      miejscu), który bierze sobie młodą żonę (sześć na początku)(...)
      --------
      Wg mnie obraz drzewa nad wodą dotyczy całego heksagramu, a więc każdej linii.
      Zaś obraz starszego męża (jeśli już brać pod uwagę linie ciągłe) bardziej
      pasowałby do linii piątej, która po przemianie z trygramu Jezioro tworzy Grom
      (najstarszy brat).
      Tymczasem korzeń to najniższa widoczna część drzewa, stąd bardziej pasuje do
      linii pierwszej niż drugiej. Wtedy "wypuszcza pęd", bo przerwana zmienia się w
      ciągłą, staje się aktywna. Po zmianie pierwszej linii dolny trygram staje się
      Niebem (ojcem, starszym mężczyzną/mężem), a górny trygram to Jezioro (najmłodsza
      córka, młoda żona). Czyli tekst 28.2 moim zdaniem bardziej pasuje do linii 28.1.
      nocne pozdro :) ryx
    • jasnygrom 33.2 skora wolowa 04.06.09, 23:10
      :)
      Wilhelm (str.437):
      33.2:
      Trzyma go mocno na żółtej skórze wołowej. Oderwać go nikt nie zdoła.

      fragm.komentarza:
      (...) Linia ta zajmuje sam środek trygramu ken, Trwanie W Spokoju. Żółty jest
      kolorem środka. Linia ta znajduje się w pobliżu dziewiątki na trzecim miejscu,
      dlatego trzyma się jej mocno. (...)
      --------
      Wszystko pięknie, ale gdzie tu wół? Odwołanie do wołu usprawiedliwiałoby
      wystąpienie trygramu Ogień, gdyż czasem takie skojarzenie Księga przytacza. Ale
      tu Ognia nie widać. Po przemianie Góra zmienia się na Wiatr. Nadal bez Ognia.
      Czy ma ktoś jakieś koncepcje?

      drążące pozdro :) ryx
      • new_adar Re: 33.2 skora wolowa 05.06.09, 00:37
        skóra wołowa - jakby traktować to dosłownie - to najmocniejsza, prawie pancerna
        skóra, używana także na podeszwy butów, sandałów itp.
        Możliwe, że trzyma się mocno tego, co samo w sobie jest mocne i silne, czegoś co
        jest dla niego niezniszczalną podstawą, przywiązaniem do czegoś. Takie
        przywiązanie nie zawsze może być dobre. Przynajmniej ja to tak pojmuję.
        Pozdrawiam.

        • transwizje Re: 33.2 skora wolowa 05.06.09, 08:07
          Wół, wykastrowany byk, czyli tzw. opas, to bogactwo osiągane dzięki wytrwałej pracy rodziny (wół=krowa). Mamy też polskie przysłowie o wołowej skórze do spisywania czyichś win, i naprawdę często gdy wypada ten symbol sprawa ma związek z pisaniem, pismem, dokumentem, zaświadczeniem. Proszę sprawdzić w praktyce (ten symbol jest też w 49.1).

          Jakiś czas temu ubiłam gąsiora. ICing wcześniej opisał mi jego los jako 33.2. Odejście na odwrót w dystansie mocnym jak wołowa skóra. Otóż był kłopot z jego oskubaniem. Pewnie mało kto wie jak trudno jest obrać gęś z jej mnóstwa piór, gdyż stosunkowo szybko stygnie. Są na to pewne sposoby. Np. kładzie się ją na parze, czyli na szczycie parowanych kartofli w parniku. Wtedy można ją oskubać bezproblemowo i nie zostają żadne piórka. Ale tym razem nie miałam parnika (znajoma rolniczka skarmiła już wszystkie ziemniaki i nie miała co parować). Zbudowałam więc coś podobnego w chacie. Postawiłam na rozpalonej kuchni dużą miednicę z gorącą wodą, na niej płasko siatkę rozpiętą na ramce, która służyła normalnie do suszenia grzybów, na tym szmatkę i gąsiora. Trzymał się mocno, leżąc do góry brzuchem (tj. na odwrót) tak samo zresztą jak jego pióra, ale zdołałam je wyrwać dokładnie, a on nie spadł. Co do win, które mu się uzbierały za życia to na wołowej skórze by nie spisał rzeczywiście. ;-))))
          Pozdrawiam
          Ewa
          • jasnygrom 33.2 jarzmo? 07.06.09, 11:06
            :)
            Moje skojarzenia są nieco inne, niż Adry i Ewy.
            Jeszcze raz Wilhelmowe oba zdania linii 33.2:
            (1) Trzyma go mocno na żółtej skórze wołowej.
            (2) Oderwać go nikt nie zdoła.
            --------
            (1)
            Heks.32 to Góra (zatrzymanie: trzyma) pod Niebem (moc: mocno). Te dwa trygramy
            wyjaśniają pierwszą część zdania ("Trzyma mocno"). Góra oznacza również
            przykrycie, okrycie, z czym może (nie musi) kojarzyć się skóra. Pozostaje
            uzasadnić "żółty" i "wół" (byk, krowa).
            Żółty - kolor środka, mądrości i równowagi. O ile środkowi z trygramów odpowiada
            Ziemia (leży w środku otoczona zewsząd przez Niebo), to mądrości (światłości) i
            równowadze bardziej może odpowiadać Ogień.
            Ogień - wół ze względu na kojarzone z tym zwierzęciem jarzmo. Przypuszczam, że
            ze względu na podobieństwo pojedynczego jarzma
            [ patrz pl.wikipedia.org/wiki/Jarzmo_(uprz%C4%85%C5%BC) ]
            do rysunku trygramu Ogień, gdy linie ciągłe są poziome a linia przerywana
            przedstawiona jako 2 równoległe linie pionowe (z grubsza jak # tylko poziome
            nieco dłuższe a pionowe krótsze). Czyż ## nie przypomina przewróconego
            heksagramu 30.Ogień (w Księdze z Ma-Wang-Dui nazwany Sieć)?
            Bydło można kojarzyć z Ogniem z jeszcze jednego powodu. Krowie placki były
            niegdyś używane do palenia.

            (2)
            Ogień to Lgnięcie. Gdy lgnięcie jest bardzo mocne to: "Oderwać go nikt nie
            zdoła". Skojarzenie takie powstałoby, gdyby oprócz górnego trygramu Niebo widać
            było gdzieś trygram Ogień. Symbole te można by wtedy odczytać Mocne Lgnięcie.

            wyborcze pozdro :) ryx
          • jasnygrom 33.2 a gasior 07.06.09, 11:26
            :)
            Ewa pisze:
            Jakiś czas temu ubiłam gąsiora. ICing wcześniej opisał mi jego los jako 33.2.
            (...) Otóż był kłopot z jego oskubaniem. (...)
            Postawiłam na rozpalonej kuchni dużą miednicę z gorącą wodą, na niej płasko
            siatkę rozpiętą na ramce, która służyła normalnie do suszenia grzybów, na tym
            szmatkę i gąsiora. Trzymał się mocno (...)
            --------
            Przyjrzyjmy się drugiemu akapitowi tego cytatu. Kuchnia jest rozpalona - Ogień.
            Duża miednica widziana z góry - Ogień. Siatka - Ogień, rozpięta na ramce - Ogień
            (na dodatek zwykle służąca do suszenia - Ogień). Woda w misce to wprawdzie nie
            Ogień, ale za to jest gorąca ;)
            Jak widzimy, los Ewinego gąsiora związany był bardziej z Ogniem, choć Wiatr też
            występuje (np. ptasie pióra).

            ogniste pozdro ;) ryx
          • jasnygrom 33.2 a 33.1 07.06.09, 12:27
            :)
            Brak Ognia w linii 33.2 tak przed, jak i po jej przemianie. Ale za to występuje
            on po przemianie linii pierwszej.
            33.1 przemienia się na 13 (33.1/13.0), zaś trygram Góra zamienia się na trygram
            Ogień. I tutaj tekst linii drugiej pasuje idealnie: "Trzyma go mocno na żółtej
            skórze wołowej. Oderwać go nikt nie zdoła".

            Powstaje pytanie, co z teksem linii pierwszej, który brzmi (Wilhelm):
            33.1 Podczas odwrotu w ogonie. To niebezpieczne. Nie myśl o przedsiębraniu
            czegokolwiek.
            O orzeczeniu tej linii się nie wypowiadam, ale tylko o obrazie w niej zawartym:
            "Podczas odwrotu w ogonie". Komentarz mówi, że przy odwrocie pierwsza linia to
            ogon, a ostatnia (najwyższa) - głowa. Po przemianie 33.1 z Góry powstaje Ogień.
            Tymczasem po przemianie 33.2 z Góry powstaje Wiatr, a heksagram zmienia się na
            44 (33.2/44.0). Ponadto w komentarzach powiada się, że w odwrocie biorą udział
            linie ciągłe (mocne), podczas gdy słabe napierają (czyli nie biorą udziału w
            odwrocie). Natomiast ktoś będący w ogonie odwrotu jest co prawda na jego końcu,
            ale udział w odwrocie bierze. Odpowiada to linii 2 po przemianie. Jest wtedy
            ostatnią z linii ciągłych, a więc w ogonie odwrotu.

            Z mego punktu widzenia tekst obu linii (33.1 i 33.2) został zamieniony.
            Przynajmniej tekst obrazów, bo co do osądów (orzeczeń) się nie wypowiadam. Być
            może dokonali tego konfucjaniści, aby ogon wypadł na pierwszym (czyli
            najniższym) miejscu. Wszystko to są moje osobiste poglądy i mówię "może", a nie
            "na pewno".
            przypuszczające pozdro :) ryx
          • jasnygrom 33.2 dodatek 07.06.09, 21:39
            :)
            Wyszukałem w Wilhelmie wszystkie linie, gdzie występują: wół, krowa, byk, skóra,
            lub żółty. Oto linie (z przemianami trygramów), gdzie występują wół, krowa lub byk:
            25.3:
            Niezawiniony niepomyślny los. Krowa, którą ktoś przywiązał, to zysk wędrowca,
            strata obywatela. (Grom / Ogień)
            26.4:
            Ochronna deska na łbie młodego byka. Wielka pomyślność. (Góra / Ogień) Uwaga: tu
            też może być skojarzenie z jarzmem czołowym.
            30.0:
            Lgnięcie. Sprzyjająca jest wytrwałość. Przynosi ono powodzenie. Doglądanie krowy
            przynosi pomyślny los. (Ogień nad Ogniem b.przemian)
            33.2:
            Trzyma go mocno na żółtej skórze wołowej. Oderwać go nikt nie zdoła. (Góra / Wiatr)
            38.3:
            Widać wóz targnięty do tyłu, woły zatrzymane, włosy i nos ucięte człowiekowi.
            Niedobry początek, ale koniec dobry. (Jezioro / Niebo; Ogień / Niebo)
            49.1:
            Zawinięty w skórę żółtej krowy. (Ogień / Góra)
            56.6:
            Ptakowi płonie gniazdo. Wędrowiec zrazu się śmieje, Potem musi narzekać i
            płakać. Przez lekkomyślność traci swoją krowę. Niepomyślny los. (Ogień / Grom)
            63.5:
            Sąsiad ze wschodu, który zarzyna wołu, nie zyskuje tyle prawdziwego szczęścia,
            co sąsiad z zachodu ze swoją małą ofiarą. (Woda / Ziemia; Ogień / Grom)

            Linie (z przemianami trygramów), gdzie występuje skóra:
            06.6:
            Jeżeli się nawet zdarzyło, że komuś pas przyznano skórzany, nim minie poranek,
            zostanie mu trzykroć wydarty. (Niebo / Jezioro)
            23.4:
            Łoże rozpadło się aż do skóry. Niepomyślny los. (Góra / Ogień)
            33.2:
            Trzyma go mocno na żółtej skórze wołowej. Oderwać go nikt nie zdoła. (Góra / Wiatr)
            43.4:
            Na udach nie ma skóry i chodzenie przychodzi z trudem. Gdyby ktoś dał się
            prowadzić jak owca, znikłby żal. Lecz kto usłyszy te słowa, nie uwierzy im.
            (Jezioro / Woda)

            Linie (z przemianami trygramów), gdzie występuje żółty:
            02.5:
            Żółta szata spodnia przynosi najwyższą pomyślność. (Ziemia / Woda; Ziemia / Góra)
            02.6:
            Smoki walczą na błoniu. Ich krew jest czarna i żółta. (Ziemia / Góra)
            21.5:
            Gryzie suszone, chude mięso. Dostaje żółte złoto. Wytrwale świadomy
            niebezpieczeństwa. Nie ma ujmy. (Ogień / Niebo)
            30.2:
            Żółte światło. Najwyższa pomyślność. (Ogień / Niebo)
            33.2:
            Trzyma go mocno na żółtej skórze wołowej. Oderwać go nikt nie zdoła. (Góra / Wiatr)
            40.2:
            Na polu ubija się trzy lisy i otrzymuje żółtą strzałę. Wytrwałość przynosi
            pomyślny los. (Woda / Ziemia; Ogień / Góra)
            50.5:
            Kocioł ofiarny ma żółte uchwyty i złote obręcze do przenoszenia. Sprzyjająca
            jest wytrwałość. (Ogień / Niebo)

            porównawcze pozdro :) ryx
            • transwizje Re: 33.2 dodatek 08.06.09, 08:23
              Wracając do ogona w 33.1. Góra/Ogień. Ogień ma w atrybutach także szarfę, wstęgę, flagę, transparent, czyli ogon (p. ICing z Mawangdui, np. w 63 i 64, gdzie lis ma niebieską wstążkę za miast ogona, być może chodzi o chiński synonim, coś w rodzaju naszego dawnego chwosta). Sens tej linii odczytuję tak. Jest niebezpiecznie (Jang po zmianie i In nad nią to końcówka trigramu Niebezpieczeństwo). Ogłasza się odwrót z wielką pompą (ogon jako flagi oznajmiające odwrót) i bohater heksagramu jest właśnie wśród tych, którzy decydują się wracać.
              Pozdro
              Ewa
              • jasnygrom Re: 33.2 dodatek 08.06.09, 22:21
                :)
                Ewa pisze:
                Wracając do ogona w 33.1. Góra/Ogień. (...) Sens tej linii odczytuję tak. Jest
                niebezpiecznie (Jang po zmianie i In nad nią to końcówka trigramu
                Niebezpieczeństwo). Ogłasza się odwrót z wielką pompą (ogon jako flagi
                oznajmiające odwrót) i bohater heksagramu jest właśnie wśród tych, którzy
                decydują się wracać.
                --------
                1.
                Niebezpieczeństwo w Ogniu przejawia się także w inny sposób. Po pierwsze jako
                broń - łuk (przypomina oko, Ogień), strzała (promienie słońca jak strzały). Po
                drugie jako sieć (pułapka, zasadzka).
                2.
                Do ogona odwrotu raczej nie pasuje ogłaszanie go z wielką pompą oraz flagi.
                Prędzej widziałbym to na jego czele.

                wieczorne pozdro :) ryx
                • transwizje Re: 33.2 dodatek 09.06.09, 20:56
                  ogon=koniec, też. Kończy się jakaś sytuacja, która staje się potencjalnie niebezpieczna, dlatego ci co jeszcze w niej tkwią (dolny trigram góra to sługa, górny to pan, który pewnie podążył przodem do stolicy) muszą się z niego umiejętnie wywikłać. To rozkaz.
                  Zresztą najleiej po prostu sprawdzić jak to działa w praktycznej/rzeczywistej przemianie.
                  pozdro
                  E.
                  • jasnygrom Re: 33.2 dodatek 19.07.09, 23:03
                    :)
                    Ewa pisze:
                    (...) Ogień ma w atrybutach także szarfę, wstęgę, flagę, transparent, czyli ogon
                    (...)
                    --------
                    Oto gdzie występują przytoczone przez Ewę słowa:

                    10.0
                    Stąpanie. Nastąpienie tygrysowi na ogon. Ten człowieka nie gryzie. Powodzenie.
                    (górne Niebo; dolne Jezioro)

                    10.3
                    Jednooki potrafi widzieć, kulawy potrafi stąpać. Nastąpił tygrysowi na ogon. Ten
                    gryzie człowieka. Niepomyślny los. Tak czyni wojownik dla swego wielkiego księcia.
                    (górne Niebo; dolne Jezioro)

                    10.4
                    Nastąpił tygrysowi na ogon. Rozwaga i ostrożność wiodą w końcu do pomyślnej
                    odmiany losu.
                    (górne Niebo/Wiatr; dolne Jezioro)

                    22.5
                    Wdzięk na wzgórzach i w ogrodach. Zwój jedwabiu jest ubogi i mały. Upokorzenie,
                    lecz w końcu los pomyślny.
                    (górna Góra/Wiatr; dolny Ogień)

                    33.1

                    Podczas odwrotu w ogonie. To niebezpieczne. Nie myśl o przedsiębraniu czegokolwiek.
                    (górne Niebo; dolna Góra/Ogień)

                    63.1
                    Hamuje swoje koła. Zanurza ogon w wodzie. Nie ma ujmy.
                    (Mawangdui: 63.1 Ciągnie swą [błękitną, jedwabną] wstążkę, moczy swój ogon; nie
                    ma kłopotu.)
                    (górna Woda; dolny Ogień/Góra)

                    64.0
                    Przed Dokonaniem. Powodzenie. Ale jeżeli mały lis, który przejścia prawie
                    dokonał, swój ogon zanurza w wodzie, nie ma już nic, co by sprzyjającym było.
                    (górny Ogień; dolna Woda)

                    64.1
                    Zanurza ogon w wodzie. Upokarzające.
                    (górny Ogień; dolna Woda/Jezioro)

                    64.2
                    Hamuje swoje koła. Wytrwałość przynosi pomyślny los.
                    (Mawangdui: 64.2 Wlecze swoją szarfę; determinacja.)
                    (górny Ogień; dolna Woda/Ziemia)

                    poszukiwawcze pozdro :) ryx
    • jasnygrom jeszcze 33 20.07.09, 15:15
      :)
      Tyle czasu już przegryzam 33, że aż wstyd. Dwie ostatnie linie brzmią:
      33.5: Przyjemny odwrót. Wytrwałość pomyślna.
      33.6: Pogodny odwrót. Wszystko sprzyja.

      Nie mogę zrozumieć obrazu zawartego w 5-tej linii. Szósta jest jasna: górne
      Niebo przemienia się na Jezioro (Niebo/Jezioro). Jezioro to Pogoda Ducha, stąd
      pogodny odwrót. Ale 5? Górne Niebo/Ogień-Lgnąca. Czyżby Lgnięcie (Lgnienie?)
      oznaczało przyjemność?

      w kropce pozdro :) ryx

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka