Dodaj do ulubionych

nowy silnik Fiata

IP: *.czajen.pl / 192.168.6.* 11.02.03, 08:31
Inwestycje sięgające 2,6 miliardów euro w latach 2003 - 2005, 150 milionów
euro rocznie przeznaczone na rozwinięcie sieci sprzedaży nie tylko we
Włoszech, ale w całej Europie, a także 21 nowych wyrobów do końca roku 2005.
Oto najważniejsze dane dotyczące planu wielkiego powrotu Fiata Auto, nad
którym od wielu miesięcy pracują z determinacją ludzie należący do naszych
Business Unit’ów.

Chodzi tu o strategię szerokiego i rozbudowanego ożywienia sprzedaży, która
koncentruje się nie tylko na reorganizacji ukierunkowanej w stronę poprawy
jakości, ale i na nowych modelach, będących jedynym prawdziwym kluczem
otwierającym przez markami Fiat, Lancia i Alfa Romeo “drzwi” do ich własnej
klienteli. Ponadto ma na celu odzyskanie, w konkretnych modelach, wartości,
które mają swoją własną historię, i które mogą zagwarantować, także w
przyszłości, pozyskanie nowych klientów.

Dwa nowe modele zaprezentowane na Salonie w Genewie

Jeśli chodzi na przykład o Fiata, to za miesiąc, podczas Międzynarodowego
salonu w Genewie, publiczność i dziennikarze będą mogli zobaczyć po raz
pierwszy kompaktowy samochód przyszłości, produkt, który – ze względu na
swoją wszechstronność i wyjątkowe cechy – wzbudzi zainteresowanie bardzo
szerokiego kręgu potencjalnych nabywców: od osób poszukujących samochodu do
swobodnej, doskonałej jazdy po mieście, po tych, którzy pragną samochodu o
silnej osobowości, samochodu, który będzie ich chronił, prawie małego auta
terenowego. Ponadto zostanie tam przedstawiona nowa propozycja dla segmentu
samochodów jednobryłowych: chodzi o auto, które ze względu na wymiary
wewnętrzne i zewnętrzne jest zbliżone do segmentu B, natomiast biorąc pod
uwagę rozwiązania w środku, przestrzeń i dbałość o szczegóły, będzie w stanie
wzbudzić zainteresowanie nie tylko nowej kategorii odbiorców, ale także
kierowców do dnia dzisiejszego byli zainteresowani tylko samochodami
jednobryłowymi należącymi do segmentu C. Te dwa pojazdy nie wyczerpują
oczywiście propozycji nowej gamy Fiata. Dołączy do nich w najbliższych latach
wiele innych modeli, które jednak wszystkie będą miały ogromne znaczenie,
albowiem pozwolą marce podkreślić z mocą jej rolę, uznaną powszechnie przez
wszystkich: producenta wyjątkowo kompetentnego w produkcji samochodów
kompaktowych i bardzo wygodnych city car o nowoczesnej architekturze.


Nowe samochody kompaktowe ze stuletnim doświadczeniem

W nowych Fiatach należących do tej kategorii skupia się w istocie sto lat
doświadczenia konstruktorskiego mającego na celu rozpowszechnienie w szerokim
zakresie ulepszeń technicznych osiąganych w miarę upływu czasu w sektorze
samochodowym. Znajdują w nich wyraz umiejętności stylistyczne i projektowe
tworzące jedną całość: nowe pomysły dla większego ułatwienia i komfortu
codziennej jazdy oraz racjonalizacji i obniżenia kosztów zdobyczy
technologicznych.

Silnik Fire trzeciego tysiąclecia to diesel

Wersje na olej napędowy w dwóch nowych modelach są wyposażone we wręcz
rewolucyjny silnik, który szerokiemu kręgowi odbiorców oferuje korzyści
łączące się do tej pory jedynie z silnikami turbodiesel “Common Rail”; chodzi
tu o lepsze relacje między osiągami a zużyciem paliwa i większe poszanowanie
środowiska. Jest to silnik, który zaproponuje ponownie wielkiej publiczności
jeszcze jedną, powszechnie uznaną umiejętność Fiata jako producenta
doskonałych silników: niezawodnych, trwałych, nigdy się nie męczących.
Potwierdzeniem tego faktu jest na przykład, jeśli chodzi o przedział silników
benzynowych, wyprodukowanie ponad 12 milionów silników Fire od 1984r. do
dzisiaj.

Silnik 1.3 Multijet 16v

Mowa oczywiście o jednostce napędowej 1.3 Multijet 16v, silniku “Common Rail”
drugiej generacji, który można uznać za główny atut nowych Fiatów, ze względu
na co najmniej trzy ważne powody. Przede wszystkim, ponieważ jest on
przeznaczony jako wyposażenie kilku modeli, które mają przyczynić się do
odbudowy Marki. Następnie, ponieważ jest pierwszym silnikiem wyprodukowanym
przez Fiat-GM Powertrain, czyli spółkę joint-venture Fiata Auto i General
Motors, która – między innymi – zamierza uczynić z niego swą silną broń,
produkując go w ilości 500 000 rocznie. I w końcu, ponieważ stanowi kolejny
etap sugestywnej historii technologicznej silników diesel. Kolejny ”skok
jakościowy”, w którym – jeszcze raz - Fiat uczestniczy jako główny bohater.
Tak samo, jak w roku 1988, po wprowadzeniu do sprzedaży Fiata Croma 1.9 TD
i.d., pierwszego na świecie samochodu produkowanego seryjnie z silnikiem
diesel z bezpośrednim wtryskiem. I jak w dziesięć lat później, po
wprowadzeniu na rynek silnika 1.9 JTD, pierwszego z bezpośrednim wtryskiem
wykonanego zgodnie z technologią “Common Rail”, którą stosują już wszyscy
producenci.


Najmniejszy

Tak jak swego czasu silnik Fire, tak samo dzisiaj jednostka 1.3 Multijet 16v
została zaprojektowana zgodnie z kryteriami maksymalnej racjonalizacji,
wydajności i niezawodności. Czyli cech, które dla klienta finalnego oznaczają
konkurencyjną cenę, doskonałe osiągi i wytrzymałość bez konieczności
konserwacji. Lecz dodatkowo, w porównaniu z Fire, silnik 1.3 Multijet 16v
mieści w sobie najnowocześniejszą technologię zawartą w bryle o długości
niespełna 50 cm i wysokości 65 cm. Chodzi tu więc o najmniejszy diesel
czterocylindrowy “Common Rail” z wszystkich dostępnych obecnie na rynku. Jako
jedyny mieści w cylindrze o średnicy niespełna 70 mm sześć komponentów
o “normalnych” wymiarach. Inaczej mówiąc, cztery zawory, wtryskiwacz i świecę
żarową.


Najnowocześniejszy

Do rekordu miniaturyzacji, dzięki któremu może być montowany nie tylko w
autach super kompaktowych z segmentu B, ale i w city car z segmentu A, nowy
silnik dodaje jeszcze inną zaletę. A mianowicie fakt, że jest to silnik
Multijet wielozaworowy, to znaczy JTD drugiej generacji, najbardziej
zaawansowany z wszystkich silników diesel z bezpośrednim wtryskiem “Common
Rail”.

Najmocniejszy

Pomimo naprawdę niewielkiej pojemności skokowej wynoszącej 1251 cm3, mały
Multijet wychodzi zwycięsko z konfrontacji z wszystkimi pozostałymi “small
diesel” wyposażonymi w turbinę o stałej geometrii, jakie obecnie są dostępne
na rynku. Nawet tymi najbardziej wychwalanymi. Wśród silników na olej
napędowy, których pojemność skokowa wynosi od 800 do 1500 cm3, jest silnikiem
o najlepszych osiągach:
moc 41 kW/l i moment 144 Nm/l .


Najtrwalszy

Zwarty, wyszukany z punktu widzenia technologicznego, zdolny do najlepszych
osiągów i praktycznie “for life”. Wystarczy wspomnieć, że silnik 1.3 Multijet
16v został zaprojektowany dla przebiegu do 250.000 km. Długa egzystencja,
podczas której nie wymaga żadnej konserwacji części mechanicznych (nawet po
80.000 km, kiedy obowiązkowo wymieniany jest pasek klinowy). A wymiana oleju
konieczna jest nie po 20. 000 km ale po 30.000 km. Oczywiście oleju o niskiej
lepkości (a więc “fuel economy”) szanującego środowisko naturalne: w momencie
jego wymiany, wyrzuca się jedynie wkład papierowy, a nie cały filtr.


Najczystszy

Silnik 1.3 Multijet 16v jest również silnikiem wysoce ekologicznym, ponieważ
już dzisiaj spełnia limity emisji Euro 4, które zaczną obowiązywać w 2006r.
Co więcej, jest jednym z niewielu silników na świecie, które mogą uzyskać
taki wynik bez zastosowania nowoczesnego urządzenia do dodatkowego
oczyszczania spalin takich jak pułapka cząsteczek. W sumie silnik całkowicie
czysty: poziom emisji cząstek (odpowiedzialnych za pyły i drobne pyłki ) – na
przykład – jest wręcz niższy od przewidzianego w przyszłej normie Euro 4.


Trudne wyzwanie

Celem było stworzenie silnika diesel o małych wymiarach, przeznaczonego do
kompaktowych Fiató
Obserwuj wątek

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka