Dodaj do ulubionych

Odrzucona reklamacja kafli

29.03.08, 19:54
Witam,
kupiłam kafle z firmy Paradyż, po wypakowaniu okazało sie że
wyglądają one inaczej niz w sklepie (wyglądaja jakby po prostu były
brudne - mają szare mazy na fakturze). W sklepie w którym wybierałam
do "wglądu" była 1 sztuka, i oczywiście bez zacieków. Złożyłam
reklamację w sklepie (04 marca), sklep przesłał faks do hurtowni. 19
marca (15 dni) przyjechał przedstawiciel Paradyża obejrzec kafle, i
od razu stwierdził że reklamacji nie uzna gdyż taka jest faktura
kafli, ale spróbuje załatwić zwrot w hurtowni. Na miejscu wypisał
protokuł reklamacji w którym jest takie sforumowanie: klient wyraża
zgodę na rozpatrzenie reklamacji do dnia 03.04 2008, co podpisałam.
Dostałam po kilku dniach pismo w którym nie uznają reklamacji. Sklep
oczywiście nie chce przyjąć spowrotem towaru, tłumaczy się że nie
może tego zwrócić do hurtowni - towar był na zamówienie. Mam
pytanie: jesli dobrze rozumiem to w terminie 14 dni powinnam
otrzymać decyzję w sprawie reklamacji. Czy w mojej sytuacji moge
domagac sie jej uznania i od kogo?
Obserwuj wątek
    • fleshless Re: Odrzucona reklamacja kafli 01.04.08, 14:06
      - jeżeli konsument złożył do sprzedawcy żądanie naprawy albo wymiany i
      sprzedawca się do tego nie ustosunkował, to po upływie 14 dni można uznać, że to
      żądanie zostało uznane za uzasadnione; jeżeli takie żądanie było złożone i
      minęło te 14 dni teraz trzeba wezwać sprzedawcę do wykonania żądanej naprawy
      albo wymiany i wyznaczyć mu w tym celu termin;
      - sam kontakt ze sprzedawcą nie jest reklamacją, jest tylko zawiadomieniem o
      stwierdzeniu niezgodności;
      - jeżeli żądania nie było jeszcze, to można je teraz sformułować, a jeżeli już
      znamy argumenty sprzedawcy to można się do nich ustosunkować i domagać sie
      wykonania doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową;
      - reklamacja składana do sprzedawcy (w sensie prawnym, tzn oparta na jego
      odpowiedzialności za niezgodność z umową, nie chodzi o człowieka, który
      obsługuje klientelę, tylko o podmiot) oznacza, że sprzedawca jest odpowiedzialny
      za towar we własnym imieniu. Ustawianie się w pozycji nic nie wiedzącego i
      bezradnego pośrednika pomiędzy konsumentem i producentem (hurtownią, importerem,
      itp.) jest działaniem mało trafnym (i mało skutecznym), zwłaszcza jeżeli
      sprzedawca ma przed sobą znającego swoje prawa konsumenta.
      - towar jest niezgodny z umową m.in. jeżeli nie ma cech okazanej konsumentowi
      próbki (art 4 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej) - i nie
      ma to znaczenia, że sprzedawca dostał taki towar od producenta, hurtowni, czy z
      kim tam robi interesy - oznacza to tylko (i aż), że może dochodzić roszczeń
      odszkodowawczych (art 12 ust o szczeg war sprz kosn) od niedbałego kontrahenta,
      tak czy owak, nie rzutuje to na odpowiedzialność konsumenta, ani tym bardziej
      jej nie wyłącza
      - sytuacja może wyglądać trochę inaczej jeżeli konsument zdecydował się na
      złożenie reklamacji na podstawie gwarancji, ale to jest możliwe, jeżeli
      gwarancja została w ogóle wydała, bo jest ona w przeciwieństwie do ustawowej
      odpowiedzialności sprzedawcy za niezgodność towaru z umową dobrowolna;


      Zasady reklamowania towaru konsumpcyjnego są takie:
      - pierwszą zasadniczą odpowiedzialnością za towar jest odpowiedzialność
      sprzedawcy za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową w rozumieniu ustawy z
      27.07.2002 o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie
      Kodeksu Cywilnego (Dz. U nr 141, poz. 1176) - jest to odpowiedzialność USTAWOWA,
      DWULETNIA, jest zawsze, jest narzucana sprzedawcy przez ustawodawcę,
      - polega to na tym, że konsument, jeżeli niezgodność stwierdza (czyli wszelką
      wadliwość, brak cech, które towar danego rodzaju powinien mieć, brak możliwości
      korzystania z niego zgodnie z jego przeznaczeniem, brak cech o których
      publicznie zapewniał sprzedawca, albo producent, albo inny podmiot związany z
      wprowadzeniem tego towaru na rynek), może domagać się od sprzedawcy
      doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową poprzez nieodpłatną NAPRAWĘ ALBO
      WYMIANĘ NA NOWY (nawet od razu, za pierwszym razem). A jeżeli jest to
      niemożliwe, naraża konsumenta na znaczne niedogodności, albo nie jest możliwe w
      czasie odpowiednim do rodzaju towaru i celu w jakim został nabyty i niezgodność
      jest istotna konsument może od umowy ODSTĄPIĆ (i w konsekwencji żądać zwrotu
      pieniędzy), a jeżeli nie jest to niezgodność istotna można domagać się
      STOSOWNEGO OBNIŻENIA CENY.
      - warto jeszcze wspomnieć o domniemaniu z art. 4 ust. 1 tej ustawy, które mówi o
      tym, że jeżeli od wydania towaru do stwierdzenia niezgodności nie upłynęło pół
      roku to domniemywa się, że towar był niezgodny w chwili wydania, co oznacza, że
      w tym okresie to na sprzedawcy spoczywa ciężar dowodu na zgodność towaru z umową.
      - jeżeli sprzedawca otrzymawszy żądanie naprawy albo wymiany nie ustosunkował
      się do niego w terminie 14 dni (kolejnych kalendarzowych liczonych od następnego
      dnia od doręczenia żądania), można uznać, że żądanie zostało uwzględnione i
      wezwać do wykonania żądanego świadczenia.


      - gwarancja natomiast powstaje kiedy jakiś podmiot (z reguły jest to producent,
      importer, dystrybutor, sporadycznie sprzedawca - wtedy może odpowiadać z dwóch
      podstaw) zdecyduje się (więc tutaj źródłem zobowiązania jest WOLA podmiotu, a
      nie USTAWA) takiej gwarancji udzielić, z tym, że sam ją kształtuje - czyli sam
      określa czego konsument się może od niego domagać. Przy czym nie uważa się za
      gwarancję oświadczenia, które nie zawiera zobowiązań gwaranta. Do tego gwarancja
      powinna mieć formę pisemną - czyli powinna być karta gwarancyjna. UWAGA! -
      paragon NIE JEST gwarancją.

      Z reguły gwarancje są mniej korzystne od odpowiedzialności ustawowej
      sprzedawcy, bo są z reguły mniej precyzyjne (gwarant zazwyczaj zobowiązuje się
      do usunięcia wad - nie precyzując metody) i jesteśmy bardziej zdani bardziej
      na solidność gwaranta. Oczywiście też są one wiążące i niewywiązanie się ze
      zobowiązania gwarancyjnego, albo nienależyte jego wykonanie może wiązać się z
      odpowiedzialnością odszkodowawczą (chodzi głównie o straty materialne, czyli
      konkretne koszty, które spowodowane są nienależytym działaniem gwaranta).
      Oczywiście w wielu przypadkach gwarancja jest korzystna, a korzystanie z niej
      skuteczna, toteż wybór drogi postępowania zależy od konkretnych okoliczności.


      -

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka