21.11.21, 01:47

ser feta?
Ser feta jest produkowany z mleka owczego, koziego lub z połączenia tych mlek. Ser feta jest lekkostrawny, zdecydowanie mniej alergenny oraz nie wywołuje stanów zapalnych tak, jak w przypadku serów produkowanych z mleka krowiego. To doskonała alternatywa dla osób zmagających się z nietolerancją laktozy oraz dla osób uczulinych na białko mleka krowiego.
Ser feta jest źródłem sodu i tłuszczów nasyconych, które spożywane w nadmiarze mogą jednak spowodować niepożądane efekty. Ser feta miejmy więc w swojej lodówce, ale nie sięgajmy po niego codziennie. Najlepiej jest spożywać go w formie nieprzetworzonej, surowej.

Grecja już od 1997 roku chroni ser feta statusem PDO. Receptura sera fety jest więc zastrzeżona. Większość serów feta oferowanych w polskich sklepach to niestety podróbki, produkowane z mleka krowiego. Ich smak i kształt nieco różni się od oryginalnej fety. Są łagodniejsze w smaku. Na półkach znajdziemy jednak także te oryginalny ser feta z mleka owczego lub ser feta z mleka koziego, które dostarczają importerzy.
Feta – składniki odżywcze
Feta – składniki odżywcze [5 zdjęć]
Mamy dobre wieści dla wielbicieli greckiego przysmaku. Okazuje się, że w białej, słonej kostce fety znajdują...
ZOBACZ GALERIĘ
2. Wartości odżywcze sera feta
Jedna porcja sera feta (ok. 28 gramów) to ok. 74 kcal, 6 g tłuszczu, 1,2 g węglowodanów, 4 g białka, 1 g cukru. Feta to również bogactwo witamin z grupy B (B2, B6, B12) oraz składników mineralnych: wapnia, sodu, fosforu i selenu. Sprawdźmy, jakie inne zalety skrywa w sobie biała kostka sera feta.
3. Sposoby ochrony przed rakiem
Ser feta jest bogatym źródłem wapnia, co w połączeniu z witaminą D (znajdującą się, np. w rybach czy jajkach) może wykazywać działanie przeciwnowotworowe.

W serze fera znajdziemy również białko zwane alfa-laktoalbuminą, które poprzez możliwość wiązania jonów wapnia z jonami cynku, wykazuje właściwości antybakteryjne i przeciwrakowe.
Wapń zawarty w serze feta wpływa także na gęstość kości, obniżając w ten sposób ryzyko wystąpienia osteoporozy i innych chorób związanych z utratą masy kostnej.
4. Układ odpornościowy
Innym białkiem występującym w serze feta jest histydyna – początkowo uznawana za ważną tylko dla rozwoju niemowląt. Obecnie uważa się ją za istotną również dla zdrowia osób dorosłych.
Białko w połączeniu z witaminą B6 (również występującą w serze feta) bierze udział w procesie uwalniania histaminy, czyli związku wyzwalającego procesy zapalne. I chociaż ważne jest, by usuwać z diety produkty wpływające na stany zapalne, taki mały stopień zapalenia jest dla nas dobry, bowiem aktywizuje układ odpornościowy do walki z chorobami.

Najlepszym rozwiązaniem będzie spożywanie sera feta wraz z produktami bogatymi w przeciwutleniacze, co ochroni organizm przed uszkodzeniami związanymi z nadmiarem stanu zapalnego. Ser feta to także probiotyk, który nie tylko wzmacnia odporność, ale i chroni jelita przed szkodliwym działaniem bakterii.
5. Co na ból głowy?
Ser feta to bogate źródło witaminy B2 (inaczej nazywanej ryboflawiną) – znanego od dawna naturalnego środka na bóle głowy i migreny. Optymalny poziom tej witaminy w organizmie obniża również ryzyko występowania chorób oczu, takich jak zaćma czy jaskra.
Witamina B12 oraz żelazo znajdujące się w serze feta, polecane są również osobom zmagającym się z niedokrwistością. Naturalna suplementacja tych składników przyczyni się do szybszego zwalczenia anemii.
Obserwuj wątek

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka