Dodaj do ulubionych

Neapol-Capri prom

20.11.10, 18:02
Mam pytanie, ktory prom na Capri wybrac? i czy w ogole warto sie tam udac? bede w Neapolu w grudniu, jaka tam jest wtedy pogoda? Czy to prawda ze w Neapolu jest niebezpiczenie?
Obserwuj wątek
    • linn_linn Re: Neapol-Capri prom 20.11.10, 20:11
      Sa informacje w watku o Sorrento, jesli dobrze pamietam. W grudniu nie wiem, dzis bylo tak:
      www.ansa.it/web/notizie/rubriche/cronaca/2010/11/20/visualizza_new.html_1698480740.html?idPhoto=1
      Przychodzisz, kupujesz bilet i jedziesz. Polaczenia sa czesto.
      • shilaa Re: Neapol-Capri prom 20.11.10, 21:40
        >ludziska wystraszyly sie smieci na ulicach i wyja
        > zd odwolany.

        Przepraszam, jakich smieci? Smieci sa w kilku najgorszych dzielnicach (ale tam ten problem jest zawsze!) i na niektorych przedmiesciach... U mnie w calej dzielnicy problemu smieci nie ma i nie bylo, podobnie jak w wielu innych miejscach w Neapolu!

        A co do tematu. Z Neapolu promy na Capri odplywaja z przystani zwanej Molo Beverello. Do wyboru jest kilku przewoznikow, np. Caremar, SNAV, Neapolis, a takze kilka rodzajow promow - najtanszy traghetto kosztuje ok. 10 euro (i odplywa z innej przystani), niemal dwukrotnie drozszy jest aliscafo/jet, ale jest tez znacznie szybszy (ok. 40 minut). Na Capri przystan dla promow jest jedna, w dolnej czesci miasta Capri, do centrum (na tzw. piazzette) najlepiej dostac sie kolejka funicolare, stacja jest niedaleko portu. Na Capri mozna sie tez dostac promem np. z Sorrento, rejs jest znacznie krotszy. Godziny mozesz sprawdzic np. tu: www.capri.net/it/orari-traghetti

        Capri w grudniu nie przypomina Capri latem, turystow jest bardzo malo, mieszkancy mowia, ze od jesieni do wiosny mozna poczuc i zobaczyc prawdziwe Capri (i Anacapri)... podobnie jest z dwiema pozostalymi wyspami, Procida i Ischia. Czy warto? Zawsze warto ;)

        Pogoda w grudniu w Neapolu jest kaprysna, moze byc zimno, wilgotno, szaro i z prawie codziennym deszczem (jak teraz), moze byc cieplo i slonecznie. Od dluzszego czasu przewaza teraz deszcz (i burze, byly tez dwie nawalnice), wszyscy maja nadzieje, ze pogoda sie wreszcie poprawi ;)

        I nie, to nie jest prawda, ze w Neapolu jest niebezpiecznie, przynajmniej nie w tym sensie, w jakim probuje sie to przedstawic w Polsce! Sa dzielnice, w ktorych jest bardziej niebezpiecznie niz w innych i nalezy miec po prostu oczy dookola glowy. Nawet oslawiona Quartieri Spagnoli nie jest taka zla, jak sie powszechnie uwaza... Trzeba sie wystrzegac pewnych miejsc, ale nic sie nie traci w sensie turystycznym, bo przewaznie te miejsca nie sa atrakcyjne dla turystow. Trzeba tez sie trzymac zasady na glownych ulicach, zeby nigdy nie trzymac torebki od strony ulicy, bo zdarza sie, ze ktos jadacy na skuterze moze ja wyrwac. Ale nikt cie tu nie zabije na ulicy ani nie porwie z tlumu ;)
        • himilke Re: Neapol-Capri prom 20.11.10, 22:32
          Nie wiem, w jakiej ekskluzywnej dzielnicy mieszkasz, ja mieszkam na glownym szlaku turystycznym i w tej chwili nie mozna zejsc ulica od katedry w dol, bo stoi mur smieci na calej szerokosci chodnika, smieci roztapiaja sie w deszczu. W ostatnich dniach zrobili tyle, ze poprzenosili te mniejsze sterty i usypali w kilku punktach takie gigantyczne stosy, nie wiem, czemu to ma sluzyc. Mnie to niemal fascynuje, bo nie moge uwierzyc, ze to nie jakis absurdalny film.
          A maja ponoc wyslac smieci do Hiszpanii pociagiem, to moze znikna w cudowny sposob do grudnia.
          Jesli chodzi o bezpieczenstwo, to wystarczy nie zabierac ze soba rolexa i ewentualnie nie wlazic w bardzo ustronne uliczki oraz nie sugerowac sie zielonym swiatlem, bo i tak przejada.. Ja powiem tyle, ze zlazilam Neapol bardzo dokladnie z uwzglednieniem najgorszych dzielnic, katakumb i czesto noca, i nigdy nic mi sie nie stalo od wielu lat.
          • linn_linn Re: Neapol 21.11.10, 09:00
            Bylam 23 pazdziernika, smiecie niestety byly / i bylo je nawet czuc /, mialy zniknac w ciagu 3-4 dni i niestety z tego co widze w tv, podobno nie zniknely. Bylam przez pol dnia, tyko w centrum / okolice katedry, Via dei Librai itp. /. Byc moze w Twojej dzielnicy ich nie ma, ale jak wyglada ten problem w Neapolu, wszyscy wiemy i nie ma co tego ukrywac. Nie zmienia to faktu, ze Neapol uwielbiam: po prostu nauczylam sie po nim chodzic i na pewne jego aspekty staram sie nie zwracac uwagi. Mam nadzieje, ze kiedys problem smieci zostanie rozwiazany / a trzeba przyznac, ze w tym miescie jest on wyjatkowo zlozony /.
            • sanyu Re: Neapol 21.11.10, 10:45
              A ja mam w zwiazku z tym pytanie, czy woda jest w Neapolu bezpieczna? mam na mysli z kranu. czy np w trakcie mycia zebow nie ma takiej paranoi ze uzywacie tylko butelkowanej?
              Co w ogóle warto zobaczyc w Neapolu? Rozumiem, ze smieci nie da sie uniknac? :/
              A jak z cenami zywnosci? Mam byc tam 4 dni, ile mniej wiecej wydam? (jem niewiele :P )
              • linn_linn Re: Neapol 21.11.10, 11:55
                Ja pijam tam tylko kawe / zeby myje w innym miescie :) /, a z niej Neapol slynie.
                www.arin.na.it/index.php?id_page=56
                Powinna byc dobra: zadnych ostrzezen nie ma.
                Jesli chodzi o jedzenie, to chyba jest to jedno z lepszych miejsc na swiecie. Ceny sa nisko-srednie z wyjatkiem renomowanych miejsc.
                Przejrzyj ten watek:
                fotoforum.gazeta.pl/72,2,861,58824738,58824738,0,2.html?v=2
                Ja wciaz jeszcze zwiedzam, ale bywam tam zwykle przez jeden dzien.

              • shilaa Re: Neapol 21.11.10, 15:19
                Woda jest bardzo twarda, ale bezpieczna. Bardzo duzo ludzi pije tu do posilkow wode z kranu, ja wybieram jednak butelkowana (takze z tego powodu, ze wole gazowana ;) ).

                Co warto zobaczyc w Neapolu to temat rzeka, dlatego, ze tu na kazdym kroku jest cos ciekawego, czesto ukrytego w labiryncie uliczek (nie jest niczym nadzwyczajnym znalezienie np. kosciola miedzy dwoma kamienicami itp.). Za pierwszym razem trzeba zobaczyc glowne atrakcje turystyczne jak Galleria Umberto, Castel dell'Ovo, Castel Nuovo itd. (wszystko znajdziesz w internecie). Warto tez pojechac kawalek dalej poza Centro Storico i zobaczyc np. fragment dzielnicy Chiaia - Mergellina (Chiaia sama w sobie jest bardzo ciekawa, to takze dzielnica najmodniejszych klubow, drogich butikow itd.). Z Mergelliny juz tylko kawalek np. do ulicy Via Orazio, a stamtad jeden z najlepszych widokow panoramicznych w Neapolu (niedaleko jest tez kolejna panorama z Via Tasso i dalej Via Aniello Falcone). 4 dni na Neapol to bardzo, bardzo malo.

                Ceny zywnosci jak wszedzie, ceny w restauracjach i pubach ogolnie nie sa bardzo zroznicowane (poza drogimi restauracjami, ale najlepsze wcale nie sa najdrozsze). Za dwie pizze i dwa piwa trzeba srednio zaplacic 20-25 euro (w tym zawsze 2-5 euro za serwis). Bardzo drogie sa wszelkie slodkosci w cukierniach.

                I wracajac do smieci - w okolicach katedry i ogolnie w Centro Storico smieci sa zawsze, taka okolica. Podobnie jest przy dworcu glownym (Piazza Garibaldi), podobnie jest przy Piazza Cavour czy w okolicach ogrodu botanicznego. Powtarzam - nie w calym Neapolu ulice sa zasypane smieciami! Wyjrzalam przed chwila przez okno i kontenery niedaleko sa prawie puste, ale ja nie mieszkam w centrum (w mojej czesci Vomero smieci nie ma).
                • linn_linn Re: Neapol 21.11.10, 16:30
                  Nikt nie twierdzi, ze sa w calym. Poza tym to, ze w Centro Storico sa, nie moze byc zadnym usprawiedliwieniem: wprost przeciwnie. Problem istnieje i nie ma co udawac, ze wszystko jest ok. Bylam w Neapolu rok temu, gor smieci nie bylo, ale miasto czystym tez trudno bylo nazwac. Taka jest rzeczywistosc. Niestety.
                  • himilke Re: Neapol 21.11.10, 21:34
                    Tak, jest to skandaliczne, zwlaszcza, ze to centro storico jest na liscie dziedzictwa kultury Unesco, najwieksze stare miasto w Europie, gdzie narodzila sie Neapolis, dzie jest 400 kosciolow i 30 muzeow, i przecietny turysta raczej nie ma powodow, by szukac czegos na gorce Vomero, czy innych dzielnicach extra moenia tylko musi lazic po tych waskich ulicach tonacych w smieciach i kupie.
                    • shilaa Re: Neapol 22.11.10, 00:38
                      Coz, troche czasu juz minelo odkad nie ma muru, wiec polecam wyjrzec poza intra moenia i dostrzec, ze Neapol to nie tylko Centro Storico (ktore jakkolwiek uwielbiam i takze wolalabym widziec je bez smieci, kiczowatych straganow itp.). Przecietny turysta nie ma pojecia, ze Centro Storico zawiera tylko ok. 60% ciekawych miejsc do zwiedzenia, reszta znajduje sie w tych okropnych extra moenia, jak Vomero, Posillipo czy Chiaia. Poza tym atrakcje turystyczne to nie tylko koscioly i muzea, to takze parki (Neapol ma kilka pieknych i szczegolnych, wszystkie poza Centro Storico), punkty widokowe (jedne z najpiekniejszych w Europie, wszystkie poza Centro Storico) i wiele, wiele innych, w zaleznosci od upodoban. Jednego turyste zachwyci labirynt uliczek w centrum, drugi wybierze imprezowy weekend w dzielnicy Chiaia, dla trzeciego glowna atrakcja bedzie spacer po parku Capodimonte, jeszcze inny bedzie zwiedzal muzea itd. - dlatego opinia typu "przecietny turysta raczej nie ma powodow, by szukac czegos na gorce Vomero, czy innych dzielnicach extra moenia" to zwykla ignorancja i brak wiedzy.

                      Neapol sie niestety nie promuje, nie ma tu nawet porzadnego biura informacji turystycznej, na dodatek wielu turystow 'zwiedza' miasto tylko przelotem, w oczekiwaniu na prom na Capri albo samolot, a wiec czasu starcza im zaledwie na centrum...
                      • himilke Re: Neapol 22.11.10, 14:48
                        Nie zarzucaj mi ignorancji i braku wiedzy, bo akurat ze wzgledu na moje wyksztalcenie znam bardzo dobrze historie i topografie historyczna miasta o ktorym piszemy. Chiaia, Posillipo i inne sa to bardzo sympatyczne dzielnice i na pewno normalni ludzie wola w nich mieszkac lub spedzac czas, co nie zmienia faktu, ze nie sa tak unikatowe jak centrum. Park Capodimonte jest pelen psiej kupy i nie ma w nim ani jednego kwiatka, idem Villa Comunale, wiec trudno utrzymywac, ze sa tu parki godne odwiedzenia jak w Paryzu, no chyba, ze masz na mysli "grob Wergiliusza". Widok to widok, jest w Neapolu i jest w wielu innych miejscach. Zreszta taka np via Manzoni bedaca niezlym punktem widokowym jest obecnie tak samo pelna smieci jak centro storico.
                        • shilaa Re: Neapol 22.11.10, 16:55
                          Powtorze po raz kolejny - Neapol, jak kazde inne miasto, nie sklada sie tylko z jednej dzielnicy. To organizm miejski, ktory tworzy wiele dzielnic, a to oznacza, ze w kazdej jest cos ciekawego do zobaczenia i miasto powinno te miejsca promowac, aby przecietny turysta (nie glupi, jak sadzi wielu, tylko taki, ktory kieruje sie przewodnikiem i nie przepada za szukaniem miejsc na wlasna reke) mial wybor i nie byl zdany wylacznie na siebie. Dla Ciebie unikatowe jest Centro Storico, dla kogos innego unikatowe bedzie Posillipo i oboje maja racje. Nie mozna tez zapominac o wszystkich peryferiach - Pozzuoli, Caserta, miasta wokol Wezuwiusza itd., ktore maja niemal tyle samo do zaoferowania, co Neapol sam w sobie. Wracajac do parkow, oprocz najpiekniejszego Parco Virgiliano jest tu co najmniej kilka innych niezwykle ciekawych. A poza tym, skoro wszystko tak bardzo Ci sie tu nie podoba, to nie rozumiem, co Cie jeszcze trzyma w tym zasmieconym Neapolu? Po co sie meczyc i marudzic, skoro swiat stoi teraz przed nami otworem i nikt i nic nas nie zmusza (raczej) do osiedlenia sie w jednym, konkretnym miejscu...

                          I na koniec. Ignorancja nie ma nic wspolnego z wyksztalceniem, podobnie jak wiedza. Zreszta w przypadku tej bardzo dobrej wiedzy na temat historii i topografii Neapolu to trafila kosa na kamien, bo moj partner jest ekspertem od tych tematow w Neapolu, z uwagi na zawod i funkcje, jakie wykonuje. I - co najwazniejsze - urodzil sie tutaj, a jest to jedno z miast o najbardziej widocznej prawidlowosci, ze aby bardzo dobrze znac miasto, trzeba sie w nim urodzic i wychowac. W innym przypadku mozna je co najwyzej poznac, ale nie znac.

                          Wroce jeszcze raz do smieci. Pol swiata uwzielo sie na Neapol, nie pierwszy juz raz, z powodu tych nieszczesnych smieci. A ja sie pytam - czy w innych miastach na swiecie nie ma tego problemu? Czy kupy sa tylko w parku Capodimonte, czy moze takze idac chodnikiem w jakims polskim miescie musze miec wzrok wbity w ziemie? Czy na dworcach PKP jest czysto, czy w innych miastach w Europie czy w USA nie ma problemu smieci lezacych wszedzie dookola, tylko nie w koszu, bo nie ma juz w nim miejsca? Problemem Neapolu nie sa smieci - problemem Neapolu jest przyczyna, dla ktorej te smieci nie sa wywozone. Ale tym malo kto sie zajmuje, bo i tu wybiera sie zasade, ze lepiej leczyc skutki niz zwalczac przyczyny.
    • linn_linn Re: Sorrento-Capri foto 21.11.10, 13:26
      Przypomnieliscie mi, ze na zimowe chlody zostawilam jeszcze troche zdjec z Anacapri: bede uzupelniac.
      fotoforum.gazeta.pl/72,2,861,97804638,97804638,0,2.html?v=2
      Watek zarchiwizowany Capri:
      fotoforum.gazeta.pl/72,2,861,26899248,26899248,0,2.html?v=2

      Srednie temperatury grudniowe na Capri: 9-14°C. Warto pamietac, ze w razie nieprzyjaznej pogody wodoloty nie kursuja.
    • linn_linn Re: Neapol 23.11.10, 11:57
      Tym razem smieci na ulicach nie odstraszyly nikogo, wiec jade. Chetnych jest tylu, ze wypelnia 3 autokary.
      Przy okazji, ciekawostka, o ktorej niewiele osob wie, a ktora wczoraj przypomnial Roberto Saviano: pierwszym miastem w historii, ktore wprowadzilo segregacje smieci byl... Neapol / w odleglym roku 1932 /.
      • sanyu Re: Neapol 26.11.10, 17:20
        A czy ktoś ze stałych bywalców lub mieszkańców mógłby polecić mi jakaś sprawdzoną restaurację/bar gdzie można smacznie zjeść po włosku? :)

        Albo jakies bezpieczne miejsce na wieczór? czy lepiej zamknac sie w hostelu? :P
        • aga72 Re: Neapol 26.11.10, 19:20
          nie dziwiloby mnie, gdybys w neapolu poszukiwal knajpki z jedzeniem chinskim, francuskim lub wegierskim. ale poszukiwanie restauracji/baru, gdzie mozna smacznie zjesc po wlosku, to zakrawa mi na kiepski zart
          • sanyu Re: Neapol 28.11.10, 14:08
            Tzn.???? Po pierwsze jestem kobietą, wiec"poszukiwał" chyba nie jest na miejscu :/ Po drugie nigdy nie byłam we Włoszech i mam prawo zadawac pytania dotyczace stołowania sie! Wyraznie napisałam, ze chce wiedziec gdzie zjesc PO WLOSKU a nie po chinsku? po co odpisywax na post jesli nie masz NIC do powiedzenia???
            • shilaa Re: Neapol 28.11.10, 21:38
              >nie dziwiloby mnie, gdybys w neapolu poszukiwal knajpki z jedzeniem chinskim, francuskim >lub wegierskim. ale poszukiwanie restauracji/baru, gdzie mozna smacznie zjesc po wlosku, >to zakrawa mi na kiepski zart

              A co w tym jest takiego smiesznego? Przeciez poziom restauracji jest bardzo zroznicowany, czy w Polsce wszystkie restauracje z polska kuchnia sa dobre? Nie i tak samo jest w Neapolu i w kazdym innym miejscu. Sa miejsca lepsze i gorsze, wiec pytanie o te lepsze jest czyms normalnym, a nie kiepskim zartem...


              Pytanie powinno brzmiec "gdzie zjesc po neapolitansku" ;)) Kuchnia neapolitanska jest bardzo, bardzo bogata, wiele dan przygotowuje sie tez raczej w domu, rzadziej w restauracjach. Oczywiscie podczas pierwszej wizyty trzeba wybrac sie na pizze, aby na wlasnej skorze przekonac sie, to, co je sie w pizzeriach na calym swiecie to wlasciwie amerykanska interpretacja i z oryginalem nie ma prawie nic wspolnego... Sposrod wszystkich pizzerii w miescie, kilka toczy odwieczny spor o to, ktora jest najlepsza, wiele innych jest po prostu dobrych, inne sa srednie, jeszcze inne kiepskie. Napisze wiec o tych najlepszych.

              Najstarsza pizzeria w Neapolu to Brandi, ale moim zdaniem obecnie zdecydowanie nie najlepsza. Najmodniejsza wsrod mlodych ludzi jest Sorbillo, czeka sie tam nawet 2-3 godziny na stolik, pizza jest bardzo dobra, ale na pewno nie jest moja ulubiona (poza tym przez liczbe ludzi oszczedzaja bardzo dodatki ;) ). Klasyk neapolitanski to pizzeria Da Michele i jest moim nr 3. Dwie najlepsze pizzerie w Neapolu (moim zdaniem) to L'arte Della Pizza i La Caraffa - w tej pierwszej jedzac pizze czujesz serce i pasje, jaka od kilkudziesieciu lat wklada w nia wlasciciel (jeden z najlepszych pizzaiolo na swiecie), druga slynie z najcienszego ciasta (o grubosci ok. 1,5-2 mm, wiec nie dla milosnikow grubego ciasta, ale prawdziwa pizza neapolitanska jest na cienkim ciescie) i jest przy tym zadziwiajaco lekka. Jakas gwarancja jakosci pizzy w Neapolu jest znak "La vera pizza napoletana", ale oczywiscie i wsrod tych miejsc sa lepsze i gorsze. Standardowa cena pizzy w Neapolu waha sie miedzy 5 a 7 euro (trzeba pamietac, ze nie wybiera sie tu raczej wielkosci pizzy, jak chocby w Polsce, pizza jest dosc duza i w przypadku niejadkow jedna spokojnie starczy dla 2 osob ;) ). Oczywiscie do pizzy najlepsze jest piwo. Adresy powyzszych pizzerii znajdziesz w google.

              Na wieczor polecam puby, jest tu kilka znakomitych - tu do pubu przychodzi sie przede wszystkim cos zjesc, a nie tylko wypic piwo ;) Piwa sa drogie (5-15 euro za butelke 250-330 ml, ok. 5 euro za piwo z beczki), ale bardzo dobre (najczesciej belgijskie, czesto tez bawarskie, angielskie), w dobrych pubach komercyjne 'piwa' typu Heineken itp. nie sa zbyt popularne, wyjatkiem jest wloskie Peroni, z ktorego jednak kilka odmian jest wysmienitych. Oczywiscie sa to dania 'na wieczor', zjesz tu panino, bruschette, insalate, czyli proste rzeczy, ale bardzo smaczne. Moge polecic moje dwa ulubione, ktore na pewno sa bardzo dobre i znane. "Babette" w dzielnicy Fuorigrotta (przesympatyczni kelnerzy, ogromny wybor piw, najlepsza bruschetta i bardzo przyjazny wystroj) i "Penny Black" w Vomero (czeka sie tu 15-40 minut na stolik, bo to najmodniejszy pub w dzielnicy, ale warto). Godny polecenia jest tez pub "Herr Daniel" (bawarski).

              Jesli jednak nie bedziecie chcieli jesc wieczorem, a tylko cos wypic, to koniecznie wybierzcie dzielnice Chiaia. Poznym wieczorem jest tez stamtad dosc blisko do przystani Mergellina, mozna tez przejsc sie ulica nad morzem (Via Francesco Caracciolo) w strone zamku Castel dell'Ovo.

              Co do restauracji... mieszkancy rzadko chodza do restauracji, po pierwsze, bo sa drogie, po drugie, bo takie dania jak spaghettii alla putanesca itp. je sie tu w domach. Restauracje sa dla turystow, ale dla nieswiadomych turystow ;) Ogolnie najlepsze jedzenie zjesz tu w pizzeriach (nie tylko pizze, takze mnostwo innych rzeczy), bardzo przyzwoite sa male tawerny. Ogolna zasada - wybierac raczej male i niepozorne miejsca na rzecz drogich, nastawionych tylko na turystow restauracji. Polecam tez "Fratelli la Bufala", miejsce, w ktorym mozna zjesc duzo bardzo dobrych rzeczy, wszystko oparte na mozzarelli di bufala. Jesli chcecie wiec cos zjesc, polecam pizzerie. Albo wycieczke poza Neapol do Pozzuoli, przy Lungomare znajduja sie bardzo dobre restauracje. Ogolnie wszystkie miejsca, ktore mam w glowie i sa godne polecenia, znajduja sie poza Neapolem - w Pozzuoli, Gragnano (stolica panuozzo) i inne miejscowosciach wokol Neapolu...

              Mam nadzieje, ze wszystko wyzej jest dosc czytelne, ale pisalam nieco w pospiechu, wiec przepraszam za ewentualna chaotycznosc ;))
      • linn_linn Re: Neapol 29.11.10, 08:57
        Wrocilam. Nie zauwazylam, aby smieci bylo mniej niz pod koniec pazdziernika / a bylam mniej wiecej w tych samych miejscach /. Mimo wszystko w Neapolu mozna zawsze zobaczyc cos ciekawego: slady bogatej przeszlosci sa wciaz widoczne.

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka