e-mania
21.08.02, 15:30
W dzisiejszym wydaniu Pulsu Biznesu ukazal sie artykul, ktory skopiowalam.
Przeczytajcie.
Linie nie dbają o pasażerów
21.08, Puls Biznesu
Najnowszy raport brytyjskiego urzędu konsumentów ds. transportu lotniczego
(AUC) pokazuje, że pasażerowie mają wiele zarzutów wobec linii lotniczych. I
to nie tylko niskobudżetowych, ale też tradycyjnych potentatów, jak British
Airways czy Air France.
Opóźnienia, zagubiony bagaż, odwołane loty i problemy z biletami - to
najczęstsze skargi składane w AUC, brytyjskim urzędzie mającym chronić prawa
pasażerów linii lotniczych. Od kwietnia 2001 r. do marca 2002 r. urząd
odebrał 1417 skarg na piśmie i 4252 zażalenia telefoniczne. W najnowszym
raporcie po raz pierwszy opublikowano liczbę pisemnych skarg na linie
lotnicze oferujące loty z Wielkiej Brytanii.
Najwięcej dostało się British Airways (aż 117 skarg pisemnych). Ale w
niechlubnej dwudziestce znalazły się również wszystkie niskobudżetowe linie -
Ryannair, EasyJet czy Go. Okazuje się więc, że chociaż oszczędności pomagają
generować zyski (irlandzki Ryanair zanotował w pierwszym kwartale wzrost
zysku o 68 proc., EasyJet zarobił w pierwszym półroczu 1 mln GBP - 6,4 mln
zł, podczas gdy rok wcześniej miał stratę), to też przysparzają problemów.
Tradycyjnym liniom wiedzie się ostatnio coraz lepiej. British Airways
zarobiły w pierwszym kwartale 65 mln GBP (416,7 mln zł), w analogicznym
okresie ubiegłego roku 40 mln GBP (256,4 mln zł). Lufthansa, która dziś poda
wyniki, może zanotować wzrost zysku operacyjnego nawet o 80 proc. Analitycy
ostrzegają jednak, że niemiecki przewoźnik musi jak najszybciej pomyśleć o
tańszych przewozach regionalnych, bo na rodzimym rynku, gdzie konkuruje już z
Ryanair, tanie linie uruchomią Eurowings, TUI i Virgin Express.
Lufthansa może jeszcze ucierpieć, jeśli problemy będzie miał współtworzony
przez nią Star Alliance. Sytuacja sojuszu, do którego Lufthansa ma wprowadzić
polski LOT, może ulec radykalnej zmianie, jeśli zbankrutują linie United
Airlines, ważny członek stowarzyszenia. Amerykańskie linie ostrzegły, że
istnieje taka możliwość. Przewoźnicy z USA borykają się z naprawdę dużymi
problemami. US Airways, szósta linia w USA, zbankrutowała i ma 17,15 mld USD
(71,3 mld zł) zobowiązań, a American Airlines, największa linia, tnie
połączenia i 7 tys. miejsc pracy.
Małgorzata Birnbaum
Z tekstu wynika (troche nacigam......), ze nie ma dobrych (dla pasazerow)
linii lotniczych, ze nie ma teraz tez linii dobrze zarabiajacych.
Moze przestanmy juz narzekac na PLL LOT........
A waszym zdaniem, ktore linie sa najlepsze. A ktore najgorsze......?