GoĹÄ: Jarek
IP: *.era.pl
14.02.07, 16:00
Przed ubiegłym Bożym Narodzeniem zadzwoniła do mnie pani z Cyfry Plus i z
tego co pamiętam, zaproponowała mi promocję:
"Włączymy Panu Canal+ na miesiąc za darmo; potem ta promocja sam się
wyłączy , nie trzeba dzwonić". Nie mam za bardzo czasu na oglądanie telewizji
ale byłem w pracy, telefony się urywały więc jak usłyszałem że za darmo i że
się samo wyłączy, bąknąłem "no to niech pani to włączy" i tyle się tym
interesowałem.
Oglądałem te dodatkowe kanały coś chyba z pół godziny w sumie a potem
zapomniałem o całej sprawie ale pod koniec stycznia przypadkiem zajrzałem a
one nadal są włączone. Zacząłem podejrzewać że sama ta promocja się nie
wyłączy i już na pewno nie jest za darmo. Żona odgrzebała rachunek za
styczeń a tam obok normalnego abonamentu dodatkowe 29 zł za Canal+, płatne do
18.02. (rachunek był opłacany stałym zleceniem w banku, więc żona odłożyła go
bez sprawdzania co na nim jest).
Mój pierwszy w ogóle (mamy Cyfrę ok. 6 lat) kontakt z call center wzburzył
mnie do głębi. Arogancki pan na moją prośbę żeby mi tę promocję wyłączyć
stwierdził, że mam "blokadę" i nie może mi tego zrobić. Nie był skłonny
wyjaśnić co to znaczy blokada ale domyśliłem się, że to coś związanego z
moim domniemanym zadłużeniem wobec Cyfry Plus. Powiedział, żebym faksem
przesłał reklamację. Na moją kolejną prośbę żeby odtworzyć treść naszej
rozmowy z panią która zaproponowała mi promocję stwierdził że tego na pewno
nie zrobi. Reszta rozmowy była "ze ślepym o kolorach" więc po chwili z niej
zrezygnowałem. Niestety tej rozmowy nie nagrałem ale po jakimś czasie
doszedłem do wniosku że trzeba mój monit powtórzyć i nagrać treść (mam
komórkę z taką możliwością) bo nie będę w ten sposób zależny od ich
widzimisię.
Tym razem trafiłem na miłą panią , która była jednak tak samo bezradna
wobec "blokady" ale zrobiła wysiłek, żeby zadzwonić do przełożonych z
pytaniem czy może odtworzyć mi treść rozmowy z panią która wcisnęła mi tę
promocję. Wynik był taki jak poprzednio, ale za to pani zapisała i
powiedziała mi jasno, że :
1. promocja była ale na dwa miesiące i pierwszy miesiąc był za darmo a drugi
pełnopłatny i faktycznie ta promocja ma się sama wyłączyć (dzwoniłem 29.01) -
ale Pan ma "blokadę"...
2. przyjmuje moją reklamację ( a więc nie trzeba faksować czy pisać listów )
i że czas jej rozpatrzenia to 30 dni (tak jest faktycznie w regulaminie)
Po czym się rozłączyliśmy ale tym razem to nagrałem.
Zacząłem grzebać w regulaminie i umowie zawieranej przez Cyfrę Plus z
abonentami no i znalazłem takie paragrafy:
PREAMBUŁA.
I. Canal + Cyfrowy spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Warszawie ("Operator CYFRY +") udostępnia swoim Abonentom kodowane programy
telewizyjne w ramach pakietów i opcji.
[...]
Artykuł 1. DEFINICJE
[...]
Pakiet - Grupa Programów opisanych w Załącznikach nr 2-5 do Umowy.
Opcja - Którakolwiek z opcji opisanych w Regulaminie tj. Opcja Dodatkowa,
Opcja Premium, Opcja Super Premium, Opcja Mega Premium. Zasady (w tym
wysokość opłat) korzystania z Opcji mogą określać postanowienia odrębnego
regulaminu, jeśli przewiduje to aktualna oferta Operatora Cyfry +
[...]
Artykuł 5, ZABEZPIECZENIE ROSZCZEŃ
Paragraf 5.
Abonent przyjmuje do wiadomości iż Operator CYFRY+ ma prawo dochodzenia
wymagalnych należności wynikających z Umowy i powierzenia
ich dochodzenia wybranej przez siebie firmie windykacyjnej.
[...]
Artykuł 6, CZAS OBOWIĄZYWANIA UMOWY
Paragraf 1.
Umowę zawiera się na okres 12 kolejnych pełnych miesięcy lub inny okres
wynikający z oferty promocyjnej ("Okres Minimalny").
[...]
Paragraf 3.
W wypadku danej Opcji Umowę zawiera się na okres odpowiadający długości Umowy
dla wybranego jednocześnie danego Pakietu.
W wypadku zmiany zgodnie z Umową Pakietu na inny Pakiet, w skład którego
wchodzą programy zawarte w danej Opcji , Umowa w części dotyczącej tej opcji
ulega rozwiązaniu z chwilą dokonania tej zmiany. Postanowienia Paragrafu 2 i
4 niniejszego artykułu mają zastosowanie do Opcji. W ramach prowadzonych
przez Operatora CYFRY+ akcji promocyjnych i ich regulaminów mogą być
ustalane inne zasady korzystania z Opcji.
Paragraf 4.
Opisane powyżej zasady dotyczące czasu obowiązywania Umowy, jej przedłużania
i wypowiadania mogą być odmiennie uregulowane przy zawieraniu Umowy na
warunkach promocyjnych. W takich wypadkach Abonent, wraz z zawarciem Umowy na
warunkach promocyjnych, otrzyma zasady/Regulamin akcji promocyjnej.
[...]
Artykuł 9, paragraf 5.
Abonent może dokonać zmiany w zakresie Opcji (rezygnacja z Opcji, wybór
dodatkowej Opcji) wyłącznie pod warunkiem , iż nie posiada wymagalnego
zadłużenia wynikającego z Umowy. Abonent może dokonać zmiany w zakresie Opcji
jeden raz w miesiącu kalendarzowym obowiązywania Umowy.
[...]
Artykuł 15. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
[...]
Paragraf 3.
W przypadku zawarcia z danym Abonentem Umowy o Abonament stanowiącej
jednocześnie umowę zawartą poza lokalem przedsiębiorstwa lub umowę zawartą na
odległość w rozumieniu Ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych
praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt
niebezpieczny (Dz. U. z dnia 31 marca 2000 r.) dodatkowe uprawnienia Abonenta
oraz obowiązki Operatora CYFRY + wynikające z tych przepisów zostaną
uregulowane w formie aneksu do Umowy.
Wygląda zatem na to, że przez zgodę na tę promocję (wg mnie na miesiąc za
darmo) włączyłem sobie Opcję PREMIUM CANAL+, ma zatem do mnie zastosowanie
Art. 9, par. 5 i do chwili , kiedy nie ureguluję domniemanej należności (wraz
z kosztami upomnień - 5 zł za sztukę) będzie mi się naliczało 29 zł
miesięcznie dodatkowo, mimo że miało być wyraźnie na czas określony (wg mnie
na miesiąc za darmo, wg Cyfra + - na dwa za pół ceny - i "samo się wyłączy,
nie trzeba dzwonić" ). Dodam, że kobieta na pewno nie użyła słowa
Opcja, Pakiet ani nie powołała się na jakikolwiek punkt regulaminu czy umowy
tylko używała sformułowania "promocja". Słowa "promocja" nie ma wśród
definicji w Artykule 1. powyższej umowy, zatem należy je rozumieć w sensie
potocznym. Używane jest wyłącznie w Artykule 6 Umowy (oraz w Artykule 10. - o
udostępnianiu Sprzętu ale ten artykuł nie wnosi nic do mojej sprawy).
Zatem mam pytania:
I. Czy pani która wcisnęła mi tę promocję działała w ramach powyższej umowy
(czyli inaczej czy moja zgoda oznacza że to ja włączyłem sobie Opcję) czy
też zawierała nową umowę a to by można podciągnąć pod Ustawę z dnia 2 marca
2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za
szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. z dnia 31 marca 2000
r.), w szczególności Rozdział 2 Umowy zawierane na odległość ? Paragrafy tej
ustawy mówią m.in. :
Rozdział 2.
Art.6.
2. Propozycja zawarcia umowy w postaci oferty, zaproszenia do składania ofert
lub zamówień albo do podjęcia rokowań powinna jednoznacznie i w sposób
zrozumiały informować o zamiarze zawarcia umowy przez tego, kto ją składa.
Art. 9.
1. Konsument powinien być poinformowany, przy użyciu środka porozumiewania
się na odległość, najpóźniej w chwili złożenia mu propozycji zawarcia umowy,
o:
1) imieniu i nazwisku (nazwie), adresie zamieszkania (siedziby)
przedsiębiorcy oraz organie, który zarejestrował działalność gospodarczą
przedsiębiorcy, a także numerze, pod którym przedsiębiorca został
zarejestrowany,
2) istotnych właściwościach świadczenia i jego przedmiotu,
3) cenie lub wynagrodzeniu obejmujących wszystkie ich składniki, a w
szczególności cła i podatki,
4) zasadach zapłaty ceny lub wynagrodzenia,
5) kosztach oraz terminie i sposobie dostawy,
6) prawie odstąpienia od umowy w terminie dziesięciu dni, ze wskazaniem
wyjątków, o których mowa w art. 10 ust. 3,
7) kosztach wynikających z korzystania ze środków porozumiewania się na
odległość, jeżeli są one skalkulowane inaczej niż wedle normalnej taryfy,
8