Dodaj do ulubionych

wartość zamówienia, CPV, itd

19.09.07, 09:36
Witam i mam kilka elementarnych pytań (od czegoś trzeba zacząć :)

Rozumiem, że podstawowa reguła jest taka, że jeżeli wartość
zamówienia/usługi/inwestycji, etc o danym kodzie CPV przekracza limit (obecnie
14000 euro netto), to przeprowadzamy procedurę zamówienia zgodnie z ustawą.
Ale typowa np. inwestycja (przykładowo remont pomieszczeń w budynku firmy)
zawiera składniki o różnych kodach (prace, materiały, etc). Ale musimy sumować
te różne składniki, prawda? Jaki przepis szczególowo to reguluje?

Inny przykład to zakupy np. materiałów biurowych, które też mają różne kody.
Jakie tu są przepisy, które regulują, co należy połączyć w celu określenia
wartości zamówienia?

A jeżeli w ciągu roku robimy np. dwie inwestycje typu remont. Każda o wartości
poniżej progu zamówienia publicznego, ale ich suma ten próg przekracza. Czy
drugą inwestycję (a może obie ?) musimy przeprowadzić zgodnie z ustawą?

Dziękuję, pozdrawiam.
Obserwuj wątek
    • kancelariazp.pl Re: wartość zamówienia, CPV, itd 23.09.07, 12:10
      Rzeczywiście, zgodnie z obecnym brzmieniem przepisów (od dnia
      11.06.2007 r.), ustawę Pzp stosujemy do udzielania zamówień i
      konkursów, których wartość (chodzi tu o tzw. wartość szacunkową,
      ustalaną zgodnie z art. 32 ustawy Pzp, a więc wartość netto)
      przekracza wyrażoną w złotych równowartość 14 000 euro. I w tym
      miejscu kończy się jednoznaczność zapisów ustawy Pzp w zakresie
      sumowania/dzielenia zamówień publicznych.

      Kwestie poruszone w pytaniu nie pozostają bezdyskusyjne.
      Ustawodawca, w tym elementarnym zakresie nie ujął w przepisach
      jednoznacznych wytycznych dla Zamawiających. Tym samym wypracowanie
      metody sumowania/dzielenia zamówień należy wywnioskować z
      pozostałych przepisów ustawy Pzp i w znacznej mierze należy to do
      samego Zamawiającego.

      Wytyczne niezbędne dla właściwego ustalania wartości zamówień
      publicznych zawarte są w art. 32 – 35 ustawy Pzp.
      Z punktu widzenia odpowiedzi na powyższe pytanie, najistotniejsze
      znaczenie ma jednak art. 32 ust. 1, z którego wynika zakaz dzielenia
      zamówienia na części (lub zaniżania jego wartości) w celu uniknięcia
      stosowania przepisów ustawy Pzp. Z zapisu tego wynika, iż wszelkie
      inne przyczyny dzielenia zamówienia (inne niż uniknięcie stosowania
      przepisów Pzp) mogą stanowić podstawę do udzielenia odrębnych
      zamówień, pomimo, iż teoretycznie można byłoby potraktować je jako
      jedno zamówienie.

      Dla określenia, czy dane zamówienie traktujemy jako jedno, czy kilka
      zamówień, nie mają w chwili obecnej znaczenia kody CPV – mogą one
      stanowić wskazówkę do agregacji dostaw lub usług, jednakże nie mają
      wiążącego charakteru.

      Najistotniejsze dla określenia czy będziemy mieli do czynienia z
      jednym zamówieniem czy z wieloma odrębnym jest:

      1) przeznaczenie zamawianych dostaw lub usług (cel jaki ma być
      osiągnięty poprzez realizację zamówienia),
      Czy przedmiot zamówienia stanowią przedmioty/czynności powiązane ze
      sobą celowościowo/przedmiotowo, tj. przedmiot zamówienia stanowi
      spójną całość? (np. wybudowanie placu zabaw dla dzieci – w zakres
      tego przedmiotu będzie obejmował bardzo różne kategorie robót
      budowlanych i usług, a także dostaw, których celem będzie uzyskanie
      rezultatu określonego szczegółowo w opisie przedmiotu zamówienia,
      Będą objęte tym zamówieniem np. montaż ogrodzenia, zagospodarowanie
      terenów zielonych (często również ich późniejsze utrzymanie), zakup
      i montaż huśtawek, zjeżdżalni i innych niezbędnych sprzętów.

      2) dostępność u jednego wykonawcy.
      Czy zakres przedmiotu zamówienia obejmuje świadczenia/dostawy
      realizowane w ramach zwykłej działalności przez podmioty do których
      potencjalnie kierowane jest zamówienie? (czyli, np. zamawianie
      materiałów biurowych typu długopisy, papier xero, itp. będzie
      stanowiło jedno zamówienie, gdyż przedmioty te znajdują się
      standardowo w ofertach firm zajmujących się tego typu działalnością.
      Odrębne zamówienie powinny stanowić już np. myszy do komputerów,
      ponieważ dostarczane są one przez firmy o innym profilu, tj.
      dostarczające sprzęt komputerowy i akcesoria).

      Należy zatem przyjąć, iż z zamówieniami odrębnymi będziemy mieli
      przede wszystkim do czynienia w sytuacji, gdy przedmiot zamówienia
      ma inne przeznaczenie i/lub nie jest możliwym jego zakup w ramach
      jednej umowy z tym samym wykonawcą.

      Nieco odmiennie należy sumować zamówienia w przypadku robót
      budowlanych. Wtedy pojedyncze zamówienie obejmuje wszelkie roboty
      składające się na jednostkowe zadanie inwestycyjne, w postaci budowy
      pojedynczego obiektu budowlanego, czy remontu takiego obiektu.
      Wobec powyższego widać, że nie ma zatem jednolitych i sztywnych
      reguł określających sposób sumowania/dzielenia zamówień. Należy
      kierować się przede wszystkim zdrowym rozsądkiem i zakresem
      aktualnych potrzeb zamawiającego. Pamiętać jednak należy przede
      wszystkim o zakazie dzielenia zamówienia na części (lub zaniżania
      jego wartości) w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy Pzp
      (art. 32 ust. 2 ustawy Pzp) oraz o informacjach wynikających z planu
      zamówień publicznych (bowiem zamówienia nieprzewidziane i których
      nie można było przewidzieć w planie zamówień publicznych a istnieje
      konieczność ich realizacji, traktuje się jako oddzielne zamówienia
      niepodlegające sumowaniu z zamówieniami, które już udzielono). Z
      drugiej strony nie można też „przedobrzyć” i agregować zbyt wiele
      zamówień w jedno, w taki sposób, który mógłby ograniczać uczciwą
      konkurencję i równe traktowanie wykonawców.

      Pozdrawiamy
      Zespół Ekspertów
      Kancelarii Zamówień Publicznych Sp. z o.o.

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka