Dodaj do ulubionych

Letrox i suchość oczu

23.03.11, 20:35
Od 3 miesięcy biorę letrox 50 i od miesiąca męczy mnie suchość w oczach (używam sztuczne łzy) i ustach, sucha skóra i ogólne osłabienie. Nie wiem czy zmieniać lek na euthyrox czy to się unormuje. Mam stwierdzone Hashimoto przez przypadek na badaniu kontrolnym, żadnych objawów typowych nie miałam. Wynik początkowy TSH 13, teraz 2, aTPO ponad 200 i lekko powiększona tarczyca. Dziękuję.
Obserwuj wątek
    • anka.83 Re: Letrox i suchość oczu 24.03.11, 09:56
      Objawy mogą sugerować zbyt niską dawkę, ale bez wyników wszystkich hormonów trudno powiedzieć. Zbadaj TSH, fT3 i fT4 (wszystko równocześnie) oraz sprawdź na forumowym teście, jakie jeszcze masz objawy niedoczynności (czy w ogóle masz).
      • estrela82 Re: Letrox i suchość oczu 24.03.11, 11:06
        anka.83 napisała:

        > Objawy mogą sugerować zbyt niską dawkę, ale bez wyników wszystkich hormonów tru
        > dno powiedzieć. Zbadaj TSH, fT3 i fT4 (wszystko równocześnie) oraz sprawdź na f
        > orumowym teście, jakie jeszcze masz objawy niedoczynności (czy w ogóle masz).

        Test zrobiłam i wyszło, że mam dużą szansę na Hashi. Widocznie jakieś tam objawy, które miałam po prostu nie wiązałam z tą chorobą. Przed diagnozą mialam za wysokie TSH i aTPO oraz powiekszona tarczyca. fT3 i fT4 byly w normie. Teraz po 2 miesięcznej kontroli TSH 2, fT3 i fT4 też w normie. Lekarz nie zwiększył mi dawki, bo chce mnie jeszcze poobserwować przez 2 miesiace i dopiero zadecyduje co z dawką.
    • djpa Re: Letrox i suchość oczu 24.03.11, 10:00
      Jeśli masz Hashimoto (tak?), to lepiej ustalać dawkę na podstawie fT3 i fT4, a nie samego TSH. Twoje objawy związane z suchością błon śluzowych i skóry mogą, ale nie muszą, być od złej dawki. Sporo lekarzy uważa, że TSH 2 przy Hashi jest za duże. Oprócz zbadania fT3 i fT4 polecam zbadanie B12 i ferrytyny, a także doustnie witaminę A (pomaga na oczy, ale uwaga, aby nie przedawkować).
      • estrela82 Re: Letrox i suchość oczu 24.03.11, 11:15
        djpa napisała:

        > Jeśli masz Hashimoto (tak?), to lepiej ustalać dawkę na podstawie fT3 i fT4, a
        > nie samego TSH. Twoje objawy związane z suchością błon śluzowych i skóry mogą,
        > ale nie muszą, być od złej dawki. Sporo lekarzy uważa, że TSH 2 przy Hashi jest
        > za duże. Oprócz zbadania fT3 i fT4 polecam zbadanie B12 i ferrytyny, a także d
        > oustnie witaminę A (pomaga na oczy, ale uwaga, aby nie przedawkować).

        Mam Hashi zdiagnozowane za wysokim TSH, aTPO i powiększona tarczycą. fT3 i fT4 było w normie. Po 2 miesiącach TSH 2, fT3 i fT4 w normie. Nie wiem dlaczego w 3 miesiącu mam taką suchość i mam wrażenie, że się gorzej czuję niz przed leczeniem. Chyba wybiorę się do lekarza wczesniej. Zawsze robię wszystkie badania, choć mój endo mówi, że mu wystarczy tylko TSH - dziwne to trochę. Na razie mi nie zwiększa dawki, bo chce jeszcze mnie obserwowac przez kolejne 2 miesiące jak będzie się kształtować TSH. Może zrobię te dodatkowe badania, sama nie wiem co mi powie?
        • anka.83 Re: Letrox i suchość oczu 24.03.11, 14:30
          Twój lekarz należy do tzw starej szkoły endokrynologów, którzy faktycznie leczą tylko na podstawie TSH. TSH jednakże, szczególnie w Hashimoto, często jest niemiarodajnym wskaźnikiem.
          Hormony możesz mieć "w normie" ale to może nie być Twoja norma. Ja miałam fT4 na poziomie 30% normy a fT3 ok 120% (tak, powyżej normy), gdy stwierdzono u mnie niedoczynność i dostałam euthyrox. Dopiero gdy doszłam do 70-80% normy, poczułam, że żyję. Ba, spadek poziomu hormonów do 50-60% normy powoduje u mnie wpadnięcie z powrotem w niedoczynność.

          Podaj wyniki swoich hormonów. Ile masz lat?
          • estrela82 Re: Letrox i suchość oczu 24.03.11, 20:20
            Dzięki anka.83 za odzew.
            Mam 28 lat. Wynik sprzed leczenia:
            Tsh 13 (0,27-4,2)
            fT3 4,45 (2-4,4)
            fT4 1,19 (0,93-1,7)
            Po leczeniu letroxem 50 (2 miesiące):
            Tsh 2,09
            fT3 2,54
            fT4 1,31
            Zawsze raz w roku robiłam sobie kontrolne Tsh (bo moja mama miała guzki) i było w normie. Skoczyło jak zaczęłam brać minipigułki, ale ginekolog powiedział, że to nie ma wpływu. Sama nie wiem... może pod wpływem "Imunitu" taki lek na wzmocnienie układu odpornościowego (kuracja miesięczna).
            • anka.83 Re: Letrox i suchość oczu 25.03.11, 11:17
              Przed leczeniem:

              FT4 33.77%
              FT3 102.08%

              czyli mniej więcej jak u mnie

              Po leczeniu:

              FT4 49.35%
              FT3 22.50%

              Fatalny spadek fT3. Stąd Twoje objawy. Myślę, że dawka do zwiększenia, wstępnie o 12,5 ug (ćwiarta tabletki) - a potem, w zależności od efektu, albo zostań na tej dawce albo zwiększ o dalsze 12,5 ug. Zmiana dawki po upływie miesiąca - półtora (wtedy hormony w miarę się stabilizują i będziesz wiedzieć, czy zmiana Ci służy czy nie).
              Jeżeli składnikiem minipigułki jest estrogen bądź coś estrogenopodobnego, to jak najbardziej powodować to może większe zapotrzebowanie na hormony tarczycy (widoczne we wzroście poziomu TSH).

              Proponowałabym zrobienie badania na poziom ferrytyny (nie żelaza). Na wszelki wypadek, większość osób z niedoczynnością ma problem z ferrytyną, której niski poziom utrudnia zużywanie hormonów tarczycy przez organizm.

              I nieśmiała sugestia - poszukaj lepszego lekarza.
              • estrela82 Re: Letrox i suchość oczu 25.03.11, 14:57
                Dzięki za odp. W kwietniu wybieram się do innego lekarza ginekologa i endokrynologa w jednym. Oraz do tego mojego obecnego endo. Jednemu lekarzowi trudno ufać. W minipigułkach jest tylko progesteron, nie ma estrogenu. Więc to chyba nie ich wina.
                Przy zwiększaniu dawki będzie dalej spadać ft3? To już mi całkowicie spadnie. Myślałam, że w tym wypadku trzeba właśnie zmniejszyć dawkę? Nie brać 50 tylko np. 25 lub 37,5. No ale chyba jednak trzeba zwiększyć, bo Tsh 2, a powinno być chyba koło 1. No ale ja się nie znam. Najchętniej to bym w ogóle odstawiła lek. Przynajmniej nie miałabym "suszy" w oczach.
                • anka.83 Re: Letrox i suchość oczu 30.03.11, 11:26
                  estrela82 napisała:

                  >
                  > Przy zwiększaniu dawki będzie dalej spadać ft3?

                  Nie powinno. Twoja reakcja to częsta reakcja na wdrożenie tabletki. Nie zmniejszaj dawki, tylko zwiększaj.

                  Najchętniej to bym w ogóle odstawiła lek. P
                  > rzynajmniej nie miałabym "suszy" w oczach.

                  "Susza" jest od za małej ilości hormonów. Nie odstawiaj.

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka