27.06.20, 20:31
Jeszcze przed wojną roślina ta królowała na polskich stołach jako rukiew (lub rokietta) siewna. Dziś, głównie za sprawą Włochów, znana jest nam jako rukola. Chociaż pochodzi z krajów śródziemnomorskich, z powodzeniem możemy uprawiać ją w ogródku. Warto dodawać ją do potraw nie tylko ze względu na wyrazisty smak i zapach, ale także wiele leczniczych właściwości.
Obserwuj wątek
    • jutta_t Re: Rukola 27.06.20, 20:32
      Rukola ma lekko gorzki, korzenny i pikantny smak oraz aromat. Możemy udekorować nią kanapki lub pizzę, dodać do makaronów i sałatek. Roślina ta nie tylko nada charakteru naszej potrawie, ale także warto jej używać ze względu na korzyści dla zdrowia. Wyrazisty smak zawdzięcza zawartości glukozynolanów, które w organizmie przekształcane są na izotiocyjaniny. Związki te wykazują silne działanie antynowotworowe – obniżają ryzyko zachorowania na raka płuc, piersi, prostaty, żołądka, trzustki i jelita grubego.
      • jutta_t Re: Rukola 27.06.20, 20:32
        Chociaż wyglądem przypomina sałatę, rukola wcale nie należy do warzyw liściastych, a do kapustowatych. W zielonych liściach znajduje się luteina, karotenoidy i zeaksantyna, dzięki czemu rukola zapobiega zaćmie i zwyrodnieniu plamki żółtej. Ponadto rukiew siewna zawiera kwas foliowy i alfa-linolenowy, dlatego powinna wzbogacać menu kobiet w ciąży. Oprócz liści, jadalne są również kwiaty i nasiona rukoli. W Indiach przygotowuje się z nich olej przyprawowy o ostrym i delikatnie piekącym smaku.
        • jutta_t Re: Rukola 27.06.20, 20:33
          Jeśli zastanawiasz się, czy przyrządzić sałatkę na bazie rukoli czy sałaty lodowej, to podpowiadamy, że rukola zawiera aż osiem razy więcej wapnia i cztery razy więcej żelaza niż sałata. Ponadto roślina ta przewyższa swoją konkurentkę pięciokrotnie zawartością witamin A, C i K. Dzięki bogactwu witamin, składników mineralnych i aminokwasów, rukola zwiększa odporność, zapobiega osłabieniu i niweluje objawy anemii.
          • jutta_t Re: Rukola 27.06.20, 20:33
            To śródziemnomorskie warzywo spokrewnione z chrzanem i rzodkiewką, jest doskonałym dodatkiem do dań dla osób na diecie. Jest niskokaloryczna – w 100 gramach rukoli znajduje się jedynie 20 kcal, a ponadto obfituje w błonnik pokarmowy, który pęcznieje w żołądku, dając uczucie sytości i dodatkowo poprawiając perystaltykę jelit. Rukola oczyszcza z toksyn, wpływa na produkcję żółci, leczy nieżyt i wrzody żołądka, a ponadto pomoże pozbyć się zgagi, wzdęć i bólu brzucha. Dlatego warto dodawać ją do ciężkostrawnych potraw.
            • jutta_t Re: Rukola 27.06.20, 20:34
              Zawarty w rukoli cynk wzmacnia włosy i paznokcie. Dzięki obecności potasu, który wpływa na przekształcenie glukozy w glikogen, rukola wspiera prawidłowe wydzielanie insuliny. Dodatkowo bogactwo flawonoidów sprawia, że regularne dodawanie rukoli do potraw zmniejsza ryzyko cukrzycy i chorób układu krążenia.
              • jutta_t Re: Rukola 27.06.20, 20:34
                Już w starożytności uważano rokiettę siewną za afrodyzjak. Ponoć nie tylko potrafiła rozbudzić pożądanie, ale także leczyła impotencję i zapewniała płodność. Dlatego też na początku naszej ery roślinę tę sadzono wokół pomników Priapa, boga płodności.
                • jutta_t Re: Rukola 27.06.20, 20:34
                  Rukolę z powodzeniem można uprawiać samemu. Jeśli jednak nie masz do tego odpowiednich warunków i wolisz ją kupić, pamiętaj, aby zwrócić uwagę, czy ma zielone, kruche i nieuszkodzone liście. Przed podaniem powinno się ją dokładnie umyć. Jeśli kupisz rukolę w plastikowym opakowaniu – natychmiast ją stamtąd wyjmij i owiń w lekko wilgotny papierowy ręcznik. Dla zachowania dłuższej świeżości, rukolę powinno się trzymać w lodówce.

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka