Dodaj do ulubionych

pociąg do łomianek

09.12.02, 23:49
Przed wojną do lomianek (Palmir?) jeździła kolejka. Mam pytanie o przebieg
jej trasy. Kiedy kolejka zostala zlikwidowana?
Obserwuj wątek
    • sqh Re: pociąg do łomianek 10.12.02, 11:27
      Linia kolejowa została uruchomiona w 1929 roku i prowadziła z Dworca
      Gdańskiego, wzdłuż ul. Marymonckiej, do filii Składnicy Amunicyjnej nr 1 w
      Palmirach. Składnica nie znajdowała się oczywiście w samej wsi, ale w Puszczy
      Kampinoskiej, zatem za Palmirami tory skręcały o 90 stopni w lewo i biegły w
      las, równolegle do wojskowej, dwupasmowej drogi, osłoniętej przed obserwacją z
      powietrza sieciami maskującymi, rozpiętymi na drzewach. W lesie rozczapierzały
      się na kilkanaście bocznic, wzdłuż których usytuowane były prochownie.

      Na mapie Warszawskiego Węzła Kolejowego z 1939 widziałem niezrealizowany
      projekt przedłużenia linii przez nowy most na Wiśle do Nowego Dworu.

      We wrześniu 1939 Wojsko Polskie chciało utrzymać Palmiry jako magazyn amunicji
      dla walczących Modlina i Warszawy. Nie udało się to - część zapasów zdołano
      ewakuować (zapewne użyto w tym celu kolejki), część trzeba było wysadzić.

      Niemcy, organizując miejsce straceń, starali się, by nikt nie natrafił na ich
      ślad i to chyba właśnie oni rozebrali tory. Może się mylę, ale na powojennych
      mapach kolejowych nie widziałem już tej linii.
      • sloggi Re: pociąg do łomianek 10.12.02, 11:58
        Tory w Łomiankach biegły wzdłuż Kolejowej i Lercha.
        W Dziekanowie Leśnym jest po tym śladzie droga lasem do Sadowej i miejsce po
        stacji. W roku 1937 były 4 pociągi pasażerskie dziennie do Łomianek. Gdzieś w
        rodzinnym albumie u krewnej jest zdjęcie jej ojca w samochodzie stojacego na
        przejeździe kolejowym w Burakowie.
        • ryszard.maczewski Re: pociąg do łomianek 10.12.02, 14:11
          sloggi napisał:

          > Tory w Łomiankach biegły wzdłuż Kolejowej i Lercha.

          A w Warszawie linia zaczynała się w okolicach wiaduktu przy rondzie Radka
          biegła mniej więcej równolegle do obecnej Popiełuszki, potem mniej więcej
          pokrywała się z przebiegiem Broniewskiego, skąd skręcała w Braci Załuskich -
          wytyczonych w miejscu torowiska - mijała fragment fortyfikacji carskich
          (istniejący do dzisiaj) - tutaj też była bocznica do zakładów PZInż - obecnie
          hala remontowa ZTM i na wysokości serka bielańskiego dochodziła do
          Marymonckiej. Mimo znacznego pomniejszenia zdjęć dosyć dobrze widać przebieg
          trasy na fotoplanie 1935 www.misie.waw.pl/warszawa/fotoplan/przeglad.htm

          A propos PZInż - czy ktoś coś wie więcej na temat tej hali? Ciekawe jest to że
          bocznica jest tak zbudowana żeby była dobra komunikacja nie z dworcem Gdańskim
          a właśnie z Łomiankami - a może Palmirami?
          • sqh Re: pociąg do łomianek 10.12.02, 15:22
            > A propos PZInż - czy ktoś coś wie więcej na temat tej hali? Ciekawe jest to
            że
            > bocznica jest tak zbudowana żeby była dobra komunikacja nie z dworcem
            Gdańskim
            > a właśnie z Łomiankami - a może Palmirami?

            Coś w tym może być! PZInż. nie produkowały wprawdzie amunicji jako takiej, ale
            nic nie stało na przeszkodzie, żeby w tak dobrze strzeżonym miejscu jak Palmiry
            przechowywać np. prototypy uzbrojenia - testowano je w Centrum Badań
            Balistycznych w Zielonce, ale równiez na poligonie w Modlinie. Działanie np.
            moździerzy sprawdzano na rozsadzonym jeszcze w 1915 roku forcie VI w Puszczy
            Kampinoskiej.

            Z Palmir do Modlina niedaleko, a linia kolejowa mniej rzuca się w oczy niż
            magistrala przez Działdowo do Gdańska, na której mozna było obserwować z
            pociągów, jaki sprzęt się rozładowuje lub załadowuje na stacji w Modlinie.
        • sqh Re: pociąg do łomianek 11.12.02, 13:37
          sloggi napisał:

          > W roku 1937 były 4 pociągi pasażerskie dziennie do Łomianek.

          To ja dodam, że w ostatnim przed wojną rozkładzie jazdy PKP ta linia w ogóle
          nie figuruje. Rozkład ten wprowadzono 15 maja, a więc już po zarządzeniu
          częściowej mobilizacji alarmowej i pierwszych przerzutach brygad i dywizji pod
          granicę - może tę linię "zarekwirowało" wówczas Wojsko Polskie?
          • rajrad Pytanie do sqh 11.12.02, 14:20
            W wątku nr 63 poruszyłem sprawę Palmir sprzed 1939r. W związku z tym mam do
            pytanie. Czy składnica amunicji w Palmirach skladała się z kilku-kilkunastu
            budynków rozmieszczonych wzdłuż torów kolejowych czy też był to jeden obiekt?
            Czy wiadomo też coś na temat wysadzenia tych objektów po 22 września? Aha i
            jeszcze gdzie znajdował się fort, o którym piszesz, że słuzył do testowania
            amunicji?
            Pozdrawiam
            • sqh Re: Pytanie do sqh 11.12.02, 16:15
              Istotnie, Twój wątek jakoś uszedł mojej uwadze.

              Ja również nie widziałem żadnych oryginalnych planów składnicy amunicyjnej w
              Palmirach, ale przez analogię (trochę przedwojennych prochowni zachowało się w
              dobrym stanie do dziś) i przez to, co widać, gdy rozejrzy się po lesie wokół
              cmentarza, skłaniam się do wariantu z wieloma magazynami połozonymi wzdłuż
              każdej bocznicy. Na pewno nie był to jeden długi budynek, bo względy
              bezpieczeństwa nie pozwalałyby na to. Każda prochownia była
              niewielkim,żelbetowym budynkiem, rzecz jasna bez instalacji elektrycznej,
              otoczonym wałem ziemnym, sięgającym po strop (albo w ogóle wybudowana w
              naturalnym lub sztucznym zagłębieniu terenowym) - tak, że gdyby nawet eksplozja
              rozerwała ściany, cała fala uderzeniowa poszłaby pionowo w górę.

              O wysadzeniu prochowni nie wiem nic ponad to, co można znaleźć w ogólnie
              dostępnej literaturze - nie dotarłem ani do świadków, ani do dokumentów.

              Fort VI, na którym testowano prototypy broni (a raczej to, co z niego zostało),
              znajduje się między miejscowościami Czosnów a Cybulice, na południe od
              jednostki wojskowej - nie mam w tej chwili przed oczami mapy i ciężko jest mi
              jego położenie dokładnie sprecyzować.
              • ryszard.maczewski Re: Pytanie do sqh 11.12.02, 16:45
                sqh napisał:


                > Ja również nie widziałem żadnych oryginalnych planów składnicy amunicyjnej w
                > Palmirach, ale przez analogię (trochę przedwojennych prochowni zachowało się
                > w dobrym stanie do dziś) i przez to, co widać, gdy rozejrzy się po lesie
                > wokół cmentarza, skłaniam się do wariantu z wieloma magazynami połozonymi
                > wzdłuż każdej bocznicy.

                Przez analogię można też dorzucić prochownie na Żoliborzu. Zajmowały one duży
                obszar pomiędzy ulicami Krasińskiego, Suzina, Słowackiego i wspominaną juz halę
                PZInż. (coś mi to wygląda na zbyt duży zbieg okoliczności: prochownie na
                Żoliborzu tuż przy hali, która miała połączenie kolejowe z Palmirami........ -
                a może to nie była hala PZInż.?)
                Teren wygląda następująco: są to cztery małe budynki prochowni i pięć (?)
                większych - każdy z nich z trzech stron otoczony jest wysokim wałem ziemnym.
                • sqh Re: Pytanie do sqh 12.12.02, 10:26
                  > Przez analogię można też dorzucić prochownie na Żoliborzu. Zajmowały one duży
                  > obszar pomiędzy ulicami Krasińskiego, Suzina, Słowackiego i wspominaną juz
                  halę

                  O właśnie, żeby daleko nie szukać - miałem na myśli coś takiego, jak stało na
                  Żoliborzu.

                  > PZInż. (coś mi to wygląda na zbyt duży zbieg okoliczności: prochownie na
                  > Żoliborzu tuż przy hali, która miała połączenie kolejowe z Palmirami........ -

                  > a może to nie była hala PZInż.?)

                  A może nie? Ja myślałem, że miała ona coś wspólnego z kolejką - jakaś hala
                  naprawcza, albo postojowa.

                  Wracając zaś do map i Fortu VI - widać go zarówno na mapie 1:25 000
                  współczesnej (263.31 Czosnów), jak i na przedwojennej (P39 S31 I Łomna), 800 m
                  na wschód od m. Czeczotki i 1 km na północ od m. Małocice. O ile mi wiadomo,
                  ostatnie próby prowadzono na nim 6 VII 1939, gdy porównywano moc moździerza
                  czeskiego 220 mm i polskiego prototypu 310 mm. Być może, możdzierze przyjechały
                  koleją.
                  • rajrad Re: Pytanie do sqh 12.12.02, 15:59
                    Dziękuję za odpowiedź. Nawiązując do głównego wątku to bocznica do Palmir
                    została rozebrana w trakcie okupacji przez Niemców. Robotnicy leśni pracujący
                    przy jej rozbiórce dostawali "dni wolne" kiedy urządzano egzekucje w
                    Palmirach - tego typu informacje mozna wyczytać w przewodniku po Puszczy
                    Kampinoskiej L.Herza. Wynika z tego, że rozbiórkę linii zaczęto już w roku
                    1940. Jeśli chodzi o wywóz amunicji z Palmir we wrześniu 1939r to trochę
                    informacji mozna znaleźć w książce Obrona Warszawy 1939- dokonał tego płk. Hync.
                    Pozdrawiam
                • andrzejzm Re: Pytanie do sqh 15.12.02, 00:28
                  Udało mi się znaleźć w książce telefonicznej W-wy 1939,
                  że X Wydział Tramwajów i Autobusów Zarządu m.st.
                  Warszawy - Centralne Warsztaty Samochodowe Miejskie
                  mieścił się na Włościańskiej 52. Niestety na moich
                  planach z tego okresu nie ma numeracji ulic.
                  • ryszard.maczewski Re: Pytanie do sqh 15.12.02, 11:52
                    andrzejzm napisał:

                    > Udało mi się znaleźć w książce telefonicznej W-wy 1939,
                    > że X Wydział Tramwajów i Autobusów Zarządu m.st.
                    > Warszawy - Centralne Warsztaty Samochodowe Miejskie
                    > mieścił się na Włościańskiej 52. Niestety na moich
                    > planach z tego okresu nie ma numeracji ulic.

                    Strzał w dziesiątkę! Ta działka dalej ma adres Włościańska 52 (patrz
                    www.neokart.pl)
                    Trochę szkoda, że potencjalna międzywojenna tajemnica wojskowa okazała się
                    miejskimi warsztatami autobusowymi :-))))
      • andrzejzm Re: pociąg do łomianek 14.12.02, 22:43
        Jak pisze Jacek Poniewierski ze Stowarzyszenia
        Sympatyków Komunikacji Szynowej w swoim artykule Koleje
        dojazdowe Warszawy Wczoraj - dziś - jutro
        "Spółka EKD "Siła i Światło" było głównym udziałowcem
        spółki "Kolej Elektryczna Warszawa - Młociny - Modlin",
        która prowadziła ruch na linii: Warszawa Gdańska -
        Łomianki - Palmiry i mimo przymiotnika elektryczna nigdy
        nie została zelektryfikowana i przez cały okres swojego
        istnienia była obsługiwaną trakcją parową."
        (pełny tekst www.kolej.fz.eco.pl/kaw99/jacek.htm)
        Być może stąd kolej ta na planie z Warszawy z 1938 r
        oznaczona jest jako "kolejka".
        Powstała w 1929 r (dwa lata po EKD) a zlikwidowana
        została około 1943 r przez Niemców (www.kolej.pl/)
        Nie udało mi się potwierdzić lub zaprzeczyć związków
        hali na Marymoncie z PZInż, aczkolwiek np. w książce
        telefonicznej Warszawa 1939 nie ma żadnej filii PZInż w
        tym rejonie.

    • lol21ndm Re: pociąg do łomianek 02.08.03, 20:28
      Przy okazji tego watku... kiedys, we wczesnej mlodosci interesowalam sie
      historia fortyfikacji Nowego Dworu Maz. Czesto spotykalam sie z legenda, ze
      bylo kiedys podziemne polaczenie do Warszawy (Cytadela) z Modlina (ponoc nawet
      bieglo pod Wisla). Ponoc bylo ono z czasow carskich... i ktos nawet opowiadal,
      ze bylo na tyle szerokie, ze mozna bylo furmanka jechac...
      Czytajac ten watek pomyslalam, ze moze wlasnie stad wziela sie legenda... ktos
      mozliwosc przejechania kolejka pol drogi do Nowiaka "ubogacil" troszeczke...
      Moze ktos cos wie na ten temat?
      • roody102 Re: pociąg do łomianek 03.08.03, 15:04
        Takie połączenie było na pewno między Cytadelą a Fortem Skolimowskiego w Praku
        Żeromskiego. Domyślam się, że i inne najbliższe forty mogły mieć coś takiego.
        Ale do Modlina? To chyba niemożliwe...
          • sqh Re: pociąg do łomianek 03.08.03, 16:39
            Poterna z Cytadeli nie prowadziła do fortu Sokolnickiego/Siergieja w Parku
            Żeromskiego, lecz do Fortu Haukego-Bosaka/Gieorgija, stojącego mniej-więcej w
            miejscu dzisiejszego Placu Inwalidów. Fort został rozebrany po I wojnie w
            związku z regulacją wspomnianego Placu, ale poterna przetrwała - wejście do
            niej mieści się w fosie Cytadeli, jest częściowo zamurowane, a częściowo
            zakratowane, więc można zajrzeć do środka. Poterna biegnie prosto i kończy się
            zawałem ziemnym. Może się to wydać śmieszne, ale próby udostępnienia jej do
            zwiedzania rozbijają się o roszczenia właścicieli gruntów położonych na
            powierzchni ziemi...
            • tongpu999 Re: pociąg do łomianek 05.01.04, 03:09
              Tych tuneli prowadzących z cytadeli jest o wiele więcej.Na pewno mozna
              pozwiedzać tunele wychodzące z portu który mieści się w parku Traugutta,mają
              podobno kilka poziomów,na zwiedzanie trzeba się umówić z panem który się
              opiekuje tymi tunelami.Podobno niektóre prowadzą aż na starówkę i po drugą
              stronę Wisły.
    • hiuppo Re: pociąg do łomianek 06.01.04, 08:37
      Owszem tak, kolejka taka istniala.
      Powiem szczerze ze jako zupelnie nowy mieszkaniec Lomianek tez zafascynowany
      bylem ulica Kolejowa w miescie bez kolei.
      Tak czy siak - na stronie BIURA GEODETY WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO
      www.bgwm.pl/mapy_dawne.htm znalazlem kilka starych map. na ktorych jest
      zaznaczony przebieg tej linii kolejowej.

      Pozdrowki,
      H.

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka