Dodaj do ulubionych

Bismarcktürme

IP: *.129.1511G-CUD12K-02.ish.de 11.06.05, 20:37
"Wer guter Deutscher ist, der klettert einmal im Jahr auf einen
Bismarckturm". Ich bin weder "guter" noch..., aber ich bin heute in Bochum
hinaufgeklettert! Und? Im Ruhrgebiet ist die Luft sauber! Nicht nur sauber,
sondern rein! Ich konnte den Sendemast in Langenberg sehen, Arena auf Schalke
und Veba Öl in Ge-Scholven. Es sind immerhin mehr als zwanzig km.
Sonst gilt´s: "Stadtluft hat einen Vorteil: Man sieht, was man atmet."

Eine Frage an die Schlesier: es gibt angeblich Bismarcktürme auch in
Schlesien! Stimmt´s?
Obserwuj wątek
    • jottka Re: Bismarcktürme 11.06.05, 20:42
      a czemu tylko do ślązaków? wieże bismarcka rozsiane po całym dawnym rajchu, a
      nawet czterech kontynentach:)

tu bardzo użyteczny linek

www.bismarcktuerme.de/website/ebene1/index.html
      • Gość: ich Danke! IP: *.129.1511G-CUD12K-02.ish.de 11.06.05, 20:56
        Angesichts der Verfolgung des Deutschums wollte ich zuerst nicht daran glauben,
        dass in Schlesien die Bismarcktürme erhalten geblieben sind.
    • Gość: Jecki ICH, also - ich weiß NICH.... IP: *.arcor-ip.net 11.06.05, 21:18
      Kennst Du keine besseren Methoden, die überfüssigen Kalorien loszuwerden, als
      auf Türme zu klettern ? :-)
      j.
      • Gość: ich ausnamahnsweise IP: *.129.1511G-CUD12K-02.ish.de 11.06.05, 21:27
        war kein Weib vorhanden!
        • Gość: ich ausnahmsweise!!!!! IP: *.129.1511G-CUD12K-02.ish.de 11.06.05, 21:29
          • Gość: Jecki dat es wirklisch bedauernswert.... :-) IP: *.arcor-ip.net 11.06.05, 21:31
    • Gość: Stettin Re: Bismarcktürme IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 11.06.05, 22:03
      In Stettin. Leider Ruine.
      • Gość: ich Was heißt leider? IP: *.129.1511G-CUD12K-02.ish.de 11.06.05, 22:13
        Lieber Stettin,
        gründe eine Stiftung, den Antrag persönlich Herrn Jurczyk unterbreiten (er ist
        doch mit auswärtigen Angelegenheiten bestens vertraut), und ich wette, in drei
        bis fünf Jahren habt Ihr den Turm wieder! :)
        • jottka Re: Was heißt leider? 12.06.05, 02:24
          dieser Turm ist seit einigen Jahren Privateigentum:(
          • ochmis Und was sagt 12.06.05, 06:35
            Denkmalschutzbeauftragter? Tak się nazywa konserwator zabytków? Uderzcie przez
            granicę! Na jesieni będą wybory. Angie potrzebuje wszystkie głosy!
            Znajdźcie biura poselskie w M-Vorp. i na ambicję wejdzcie: my młodzi mieszkańcy
            Szczecina chcemy odrestaurować wieżę Bismarcka!
            Kopf hoch!

P.S. Kiedyś się bujałem na Małopolskiej, teraz mają Plac Rodła? (PZM)
            • ochmis Oh Scheiße, 12.06.05, 06:41
              jest ciemno, idę dalej spać! :)))
            • Gość: Stettin Bismarckturm in Stettin IP: *.asternet.pl 12.06.05, 18:05
              Cytat ze strony jn.:
              Wieża w Szczecinie
              Jedna z 237 wież Bismarcka znajduje się w Szczecinie. Ku zadowoleniu
              szczecińskich (i nie tylko) wspinaczy.

Wznosząca się na Zielonym Wzgórzu w Szczecinie-Gocławiu Wieża Bismarcka
              jest jedną z 237 wież Bismarcka (niem. Bismarcktürme) wybudowanych w latach
              1869–1934. Już za życia Otto von Bismarcka (pierwszego kanclerza zjednoczonego
              cesarstwa niemieckiego, 1815–1898) powstało pierwszych 16 wież. Kolejne
              wznoszono według określonych reguł jako pomnikowe budowle, w których
              rozpalano „pamiątkowy” ogień, m. in. w dniach urodzin i śmierci Bismarcka.

25-metrowej wysokości wieża została wybudowana w latach 1913–1921 na wzór
              mauzoleum Teodoryka Wielkiego (króla Ostrogotów, ok. 455–526) w Rawennie. W
              środku znajdowało się popiersie Otto v. Bismarcka, a na każdym z dziesięciu
              filarów górnej części wieży umieszczono rzeźbę orła. Połowę kosztów budowy
              pokryły składki społeczeństwa.

Górujący nad okolicą obiekt należy do najbardziej okazałych murków w Polsce,
              jednak dni („niszczącego wieżę hakami”) wspinania na wieży są już chyba
              policzone. Od sierpnia 2002 budowla jest oficjalnie zamknięta, chociaż stalowe
              drzwiczki są regularnie otwierane przez „nieznanych sprawców” — co sprawia, że
              nie trzeba być wspinaczem, aby dostać się na górny taras.

Zetknięcie z wieżą jest tym bardziej zaskakujące, że przez swój ogrom i
              zaniedbanie budowla ta, porośnięta tu i ówdzie krzaczkami, przypomina raczej
              skałę z Frankenjury niż dzieło ludzkich rąk. A widok z wierzchołka na Szczecin
              i jezioro Dąbie nie ma chyba sobie równych w Polsce… i na świecie.

Wspinanie po ścianach zewnętrznych powinno sprawić dużą przyjemność tym
              wszystkim, którzy lubią pionowe wapienne płyty. Na wieży znajduje się około 40
              dróg wspinaczkowych o trudnościach od V do VI.6 oraz kilka bulderów wycenionych
              na 7a–7c Fb. Charakter wspinania przypomina trochę Rutki (kute chwyty, dużo
              dziurek i krawądek) oraz Lubonice (bloki wapienia posiadają własną rzeźbę).
              Większość dróg jest ubezpieczona ringami, część jest ospitowana (brak kilku
              plakietek).

Więcej zdjęć Wieży Bismarcka można znaleźć w galerii.

Przydatne linki:

Przewodnik po Wieży: strony AKW Szczecin.
              Mini-topo bulderowe: strony Block (również kilka zdjęć).
              Więcej o Wieży Bismarcka: www.bismarcktuerme.de (archiwalne zdjęcia oraz
              informacje historyczne).

Dojazd pod Wieżę w Szczecinie.
              www.murki.pl/artykul.acs?id=10738
              mfg
              Stettin
        • Gość: ich teraz widzę, IP: *.129.1511G-CUD12K-02.ish.de 12.06.05, 07:09
          jak mnie dziecko kiedyś nazywało!
          Co tata robi? Nic, on tak leży(ręce pod głową). On jest ochmiś! :))))
          Z dziecinnego słownika: A jak statek płynie? Na sznurku! Kiedyś widział jak
          holownik cumę rzucił!
    • Gość: Pippi Re: Bismarcktürme IP: *.pl / *.internetdsl.tpnet.pl 12.06.05, 10:05
      Gość portalu: ich napisał(a):

> "Stadtluft hat einen Vorteil: Man sieht, was man atmet."

Das wissen wir da in Schlesien sehr, sehr gut!

> Eine Frage an die Schlesier: es gibt angeblich Bismarcktürme auch in
      > Schlesien! Stimmt´s?

Ich bin zwar sehr an Geschichte interessiert, lebe praktisch dafür, habe aber
      bis dato noch nie was von Bismarck-Türmen (Bismarck-Plätzen, ja!) gehört, bis
      ich zum dieser Thread kam. Man lernt stets was dazu.
      MfG.

P.S.
      Was ist das mit der Musik, ich?

-----------------------------------------------------
      „Wenn die Sonne der Kultur niedrig steht, werfen selbst Zwerge einen Schatten!“
    • Gość: Pippi Re: ein Gedichtchen IP: *.pl / *.internetdsl.tpnet.pl 12.06.05, 12:56
      Durch Zufall hab’ ich auf solchen Gedicht gestoßen, und meine, es passt zum
      Thema „Bismarck-Türm“:

Am Turm

Still erklimmst du manchen Gipfel
      hier ist die Natur noch rein.
      Du genießt des Waldes Odem
      dringst du in sein Dickicht ein.

Einst hier wilde Ritter hausten
      findest ihre Spuren noch.
      Finstre Gänge und Verließe
      lang ist´s her, doch siehst du´s noch.

Dort ein kleines Stückchen weiter
      liegt versunken eine Stadt,
      so berichtet uns die Sage
      Keiner sie gesehn hat.

Hier kann dir der Wald erzählen
      aus schon längst vergangner Zeit.
      Keiner stört hier deine Ruhe
      Stress und Hektik sind so weit.

Komm genieße diese Stille
      werde eins mit der Natur.
      Tauche ein in ferne Träume
      und vergiss den Lauf der Uhr.
      MfG.

--------------------------------------------------
    • misspigy und ich habe heute 12.06.05, 13:19
      2 wunderbare Stunden im Sandkasten verbracht ... danach konnte ich mein Sönchen
      nicht finden ... hat sich im Sand versteckt - wie ein winziger Regenwurm ;-))
      • Gość: Pippi Re: eine Frage an miss....! IP: *.pl / *.internetdsl.tpnet.pl 12.06.05, 16:02
        misspigy napisała:

> 2 wunderbare Stunden im Sandkasten verbracht ... danach konnte ich mein
        >Sönchen nicht finden ... hat sich im Sand versteckt - wie ein winziger
        Regenwurm ;-))

Gut misspigy, du hast 2 Sunden in dem Sandkiste gespielt und Regenwürmchen
        gelesen. Sag mal uns aber , was hatte das eigentlich mit dem "Bismarck-Turm"
        zu thun?
        MfG.
        ---------------------------------------------------------------
        • Gość: misspigy schon wieder etwas falsch gemacht????? IP: *.mtx.pl / 80.51.199.* 12.06.05, 22:01

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka