Dodaj do ulubionych

nadpobudliwość???

02.08.18, 23:52
Syn 10 lat, nie może usiedzieć na miejscu, nie może się skupić na dłużej, gdy mu coś tłumaczę lub nawet mówię dłużej do niego rozprasza się, a to ruszy kartką, zacznie ją miąć a to naciśnie przycisk w komputerze i za chwile próbuje kręcić się na krześle, to turla długopis i mu spadnie, póżniej go podnosi i tak ciągle. Między tymi czynnościami mówię, żeby się nie kręcił i skupił, pytam dlaczego się tak kręci a on nie wie. Czy jest jakiś sposób na ten nadmiar emocji. Dodam, że na lekcjach jest to samo czyli wiercenie się, plus nauczycielka mówi że syn np. oddaje prace że już skończył a ona patrzy a tam druga strona pusta bo nie odwrócił kartki.
Obserwuj wątek
    • motyl_04 Re: nadpobudliwość??? 16.12.19, 20:08
      Dzień dobry Panna_tutifruti!
      Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, czyli tzw. ADHD jest zaburzeniem, które rozpoczyna się we wczesnym dzieciństwie i obejmuje trzy główne grupy objawów: nadmierną ruchliwość, zaburzenia koncentracji uwagi i nadmierną impulsywność, z tego, co Pani pisze, nie wszystkie objawy występują u chłopca.
      Należy pamiętać, że nawet jeden objaw zachowania nie może diagnozować choroby. Nie należy jednak lekceważyć zauważonych zachowań u chłopca, ponieważ jeśli zachowania te zostały już zauważone to możemy pomóc dziecku w kontrolowaniu emocji, zachowań oraz nauczeniu go, jak pracować, żeby robić to efektywnie, pomimo trudności. Pisze Pani, że dziecko nie potrafi usiedzieć w miejscu – może to oznaczać, że po prostu potrzebuje ruchu. Niektóre osoby uczą się poprzez ruch, możliwe, że tak ma również Pani dziecko. Jeśli nie potrafi długo wysiedzieć w jednym miejscu należy dać mu możliwość „ wybiegania się”, np. robiąc częste, ale krótkie przerwy od pracy, np. podczas odrabiania lekcji w czasie, których syn będzie mógł się poruszać. Polecam stworzyć wspólnie z dzieckiem listę rzeczy, które może wykonywać podczas takiej krótkiej przerwy np. krótka gimnastyka, przygotowanie czegoś do picia, ułożenie książek, czy zabawek, itp. Po odbyciu przerwy dziecko powinno uzyskać jasne i proste polecenie, co ma wykonać np. „Otwórz zeszyt.”, zamiast „Uspokój się i już nie przeszkadzaj. Zabierz się do pracy.”. Pomocne również może być sporządzenie listy zadań do wykonania, gdzie materiał zostanie podzielony na mniejsze części, a dziecko będzie mogło odznaczać, co już zostało wykonane, dzięki czemu poczuje satysfakcję, że już osiągnęło dany cel (np. wymienić każde z zadanych zadań z książki niż ogólnikowo zapisać „odrobić lekcje”). Wymienione metody również pomogą, jeśli występują problemy z koncentracją, o których Pani pisze, proponuję zadbać o wyeliminować rzeczy, które mogłyby przeszkadzać w skupieniu się (np. wyłączyć telewizor, komputer). Należy pamiętać o tym by chwalić dziecko jak uda mu się coś wykonać poprawnie, można również po wykonaniu zadań z całej listy zaproponować nagrodę, np. wyjście na lody.
      Pomocne w skupieniu mogą być wszystkie czynności wyciszające dziecko jak słuchanie muzyki relaksacyjnej, czy czytanie spokojnych książek. Ważny jest również rytuał dnia i tygodnia (np. stała godzina i miejsce odrabiania prac domowych), jeśli dziecko wie, co, po czym następuje, łatwiej jest mu się przygotować i dostosować do sytuacji.
      Zgodzę się z Klaudiabloguje, że opisane zachowania mogą wskazywać, na ADHA, ale wcale tak być nie musi. Najlepiej jednak udać się do dobrego psychologa, który podejdzie do sprawy profesjonalnie, przeprowadzi odpowiednie badanie i ustali, jakie są przyczyny takiego zachowania u Pani syna.
      Jeśli chciałaby Pani zgłębić temat to polecam książkę „Sposób na trudne dziecko” Artura Kołakowskiego i Agnieszki Pisuli, a w szczególności rozdział 2.2 Okulary na ADHD, czyli możliwości wsparcia w przypadku objawów nadruchliwości, impulsywności, zaburzeń uwagi (str. 69-84). Znajdzie tam Pani praktyczne porady i pomysły na organizację pracy dziecka z podobnymi problemami, ale również jak organizować zadania, przerwy oraz jak zapobiegać rozpraszaniu uwagi dzieci. Pozycję tą można znaleźć w najbliższej bibliotece lub księgarni.
      Powodzenia!
    • camel_3d Re: nadpobudliwość??? 17.12.19, 16:46
      witaj w klubie.

      moj mlody tak ma..lub mial.. odrabianie lekcji to byla jakas katorga, co minute przychodzil cos pokazac, a to kopnal cos pod biurkiem, a to wstal..itd.. odbijalo sie to tez w szkole.

      teraz ma 11 i juz sie zaczal uspokajac. Potrafi spokojnie diedziec 30-40 minut i robic matematyke np... lub tlumaczyc lacine.

      --
      Dziecko w podrozy. Grupa na Facebooku.
      ___________________________________________

      www.facebook.com/groups/129829233757830

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka