Dodaj do ulubionych

Egzaminy końcowe

12.06.12, 18:09
Moje dzieci są już po egzaminach. Gosia dostała dziś całą piątkę ze skrzypiec, a Piotrek piątkę z fortepianu i (niestety) czwórkę z trąbki. Jeszcze tylko kilka dni i wakacje. Uff.
Obserwuj wątek
    • myszka1976 Re: Egzaminy końcowe 13.06.12, 09:09

      Gratulacje dla Gosi i mamy oczywiście smile
      U nas bez egzaminu- jest zwolniona z 6 (za miejsce w konkursie ogólnopolskim)
      Stresu jednak jeszcze trochę jest, bo przed Małą koncert w ramach imprez muzycznych naszego miasta...
      Pozdrawiamy

      www.youtube.com/watch?v=7ik-ujp_Yzo&list=UUwge_VI36TOeSFmwCgRGiwg&index=1&feature=plcp
      • skarolina Re: Egzaminy końcowe 13.06.12, 09:17
        myszka1976 napisała:

        >
        > Gratulacje dla Gosi i mamy oczywiście smile
        > U nas bez egzaminu- jest zwolniona z 6 (za miejsce w konkursie ogólnopolskim)

        Ech, czyli są normalne szkoły - Majka, mając w tym roku dwa sukcesy na konkursach międzynarodowych, jeden na ogólnopolskim i jeden na regionalnym (w zasadzie był międzyregionalny, ale w nazwie nie ma) musiała grać egzamin. Szóstkę i tak dostała, ale ja się pytam, po co w takim razie grać egzamin, powtarzać utwory, skoro spokojnie przez dwa tygodnie można było robić już coś nowego i rozwijać się dalej?

        A Gabi pod koniec maja zagrała swój ostatni egzamin w życiu, dostała 5 i już nigdy nie będzie musiała ćwiczyć, coś pięknego, i dla niej i dla mnie smile
        • zgagusia Re: Egzaminy końcowe 13.06.12, 12:00
          Ech, widocznie te normalne szkoły to w innych miastach - mój Michał jest laureatem 3 konkursów ogólnopolskich a tez musi normalnie zdawać egzamin (zreszta w zeszłym roku było tak samo). Na egzamińie nie gra programu konkursowego, tylko coś innego, co przygotowywał w niecałe 3 tygodnie - jest to zrobione tak sobie. Co wiecej, dynamikę do utworu pani mu dodała na 1 lekcje przed egzaminem (który jest jutro) - pozostawie to bez komentarza...

          A.
          • mama_dorota Re: Egzaminy końcowe 13.06.12, 12:15
            U nas jest sytuacja skrajna w drugą stronę. Niektórzy nauczyciele wysyłają na konkurs tylko "pewniaki", inni z kolei nawet w IV klasie dziecko, które gra mocno nieczysto, a szóstka jest za sam udział w konkursie.
            • kalimar76 Re: Egzaminy końcowe 13.06.12, 13:19
              Tak chyba nie powinno być. Czym kierują się ci drudzy nauczyciele, bo chyba nie chęcią zmotywowania dzieciaka do nauki.
              Czy w szkole obowiązuje jakiś wewnętrzny, jednolity sposób oceniania?

              Ostatnimi czasy mam smutną relfeksję na temat poziomu umiejętności dzieci szkoły muzycznej jeśli chodzi o grę na instrumentach. Byłam niedawno na kilku szkolnych popisach skrzypcowych i fortepianowych. Dzieci w różnym wieku, od I do V klasy szkoły podstawowej. Na palcach jednej ręki można policzyć przyzwoicie grające dzieci, takie które grały w odpowiednim tempie oraz grające z pamięci, bez zacięcia się w grze. I nie chodzi tu o jakieś długaśne koncerty, ale utwory do 40 taktów (w przypadku I i II klasy).
              Zdaję sobie sprawę, że jest to wynikowa różnych okoliczności, niemniej jak oglądam na YT dzieci z innych krajów, to mam wrażenie, że daleko nam do bycia nawet średnio dobrym.
              • jarkotowa1 Re: Egzaminy końcowe 13.06.12, 13:59
                Gratuluję dobrych stopni. U nas też 5 ze skrzypiec.
                U nas też stawiają 6 m.in za udział w konkursach. Poza tym dziecko musi zagrać egzamin.
                Tylko nie wiem, czy na egzaminie gra repertuar konkursowy i czy ta 6 jest tak z automatu za sam udział w konkursie czy może za jakieś osiągnięcie w tymże.
              • mama_dorota Re: Egzaminy końcowe 13.06.12, 14:01
                W WSO jest tylko coś takiego:
                "Laureaci ogólnopolskich konkursów, przesłuchań i przeglądów w
                zakresie przedmiotów artystycznych, których organizatorem jest Centrum Edukacji
                Artystycznej, są zwolnieni z egzaminu promocyjnego."

                W praktyce stawia się 6-ki także dzieciom, które biorą udział w lokalnych konkursach i są one zwolnione z egzaminów. Poziom szkoły jest wysoki, jednakże w wielu (bo nie wszystkich) przypadkach oceny celujące są stawiane dzieciom, które na to absolutnie nie zasługują i tak naprawdę zależą od "dobrego serca" nauczyciela. Nauczycielka, która posłała tę fałszującą 4-klasistkę na konkurs ma jednocześnie bardzo dobrych, wyróżniających się uczniów, także na ogólnopolskich przesłuchaniach w CEA. Ta 4-klasistka grała, owszem, trudny program, ale jaką ma to wartość, jeżeli sobie z nim średnio poradziła, zresztą nie przywiozła nagrody. Są też nauczyciele, którzy z założenia nie wysyłają uczniów na konkursy i szkoła im na to pozwala. Inni, jak pisałam, wysyłają tylko "pewniaków". Jedni strasznie dbają o swoją opinię, boją się krytyki, inni na to gwiżdżą. W zasadzie w szkole masowej też tak jest, że decyduje o ocenie nauczyciel indywidualnie, ale w SM praktyka jest teoretycznie inna, ocenę (u nas powyżej I klasy) stawia nauczyciel.
                Dobrze, że przynajmniej raz na jakiś czas są przesłuchania CEA, na których komisja ocenia, czy dane dziecko posłać dalej, czy nie. To daje szansę na większy obiektywizm.
              • mama_dorota Re: Egzaminy końcowe 13.06.12, 14:05
                > Tak chyba nie powinno być. Czym kierują się ci drudzy nauczyciele, bo chyba nie
                > chęcią zmotywowania dzieciaka do nauki.

                Sama nie wiem, ale być może mają rację, gdyż zdaniem wielu rodziców sam konkurs motywuje do zwiększonego wysiłku. Dziecko robi postęp nawet jeśli nie zdobywa nagrody, uczy się różnych sposobów artykulacji, szczególnie do konkursów, na które wyznaczone są utwory obowiązkowe.

                Jednakże taki system powoduje, że dzieci mają poczucie niesprawiedliwości. One też potrafią porównywać się nawzajem, często bardzo sprawiedliwie.
          • skarolina Re: Egzaminy końcowe 13.06.12, 15:20
            Zgagusia, a to ciekawe, bo na ten pomysł zdawania egzaminu przez dziecko konkursowe najbardziej wkurza się moja mama, która 40 lat uczyła w Waszej szkole, tyle, że w innej sekcji. Ponoć u nich tego nie było.
          • zgagusia Re: Egzaminy końcowe 14.06.12, 19:04
            Michał z egzaminu (3 klasa gitara) dostał 6; bardzo się podobało jak zagrał, komisja bardzo chwalila, pani tez zadowolona smile)) Tzn. to ze jest 6 to za laury konkursowe, bo gdyby ich nie miał za tak samo zagrany egzamin dostałby 5; tak jest w naszej szkole.
            I wyszło na to ze przed wakacjami będzie miał jeszcze tylko 1 lekcje gitary - bo najpierw Michał wyjeżdża (zielona szkola), potem pani już nie ma. Źle się składa, bo ma zaczęty jeden utwór i nie wiadomo czy go zdąży chociaż przeczytać do konca zeby miał co grać w lecie sad

            A.
        • tijgertje Re: Egzaminy końcowe 14.06.12, 09:51
          skarolina napisała:
          A Gabi pod koniec maja zagrała swój ostatni egzamin w życiu, dostała 5 i już ni
          > gdy nie będzie musiała ćwiczyć, coś pięknego, i dla niej i dla mnie smile

          Nie wierze! Co w was zabilo milosc do jej gry?
      • mama_dorota Re: Egzaminy końcowe 14.06.12, 07:47
        U was, Myszko, nie, i taki system jest wg mnie ok. 6-ki stawia się za udział u nas, ale wczoraj się dowiedziałam, że tak jest w sekcji smyczkowej, pianiści grają egzamin nawet jeśli biorą udział w konkursach i nie wiem jak jest z laureatami. To jest już w ogóle pokręcone. Dowiedziałam się też dokładniej o tę dziewczynkę z IV klasy zwolnioną z egzaminu za udział w konkursie. Grała jednak zwyczajny program na poziomie swojej klasy i do tego nieczysto. To dziecko zdecydowanie na 6-kę nie zasłużyło, ja bym się zastanowiła, czy zasłużyło na 5-kę.

        A jak rozumieć określenie "konkurs ogólnopolski"? Czy musi mieć to w nazwie? A może wystarczy, że jest otwarty dla każdego ucznia w Polsce? Jak to właściwie jest?
        • kalimar76 Re: Egzaminy końcowe 14.06.12, 10:07
          M_D:
          "w wielu (bo nie wszystkich) przypadkach oceny celujące są stawiane dzieciom, które na to absolutnie nie zasługują i tak naprawdę zależą od "dobrego serca" nauczyciela."
          "To dziecko zdecydowa
          > nie na 6-kę nie zasłużyło, ja bym się zastanowiła, czy zasłużyło na 5-kę."

          Przecież ocena bardzo dobra i nawet dobra to nie są złe stopnie. Dobrze wiem, że oceny są bardzo subiektywne, słabszym uczniom często zawyża się, aby ich w ten sposób zmotywować, zaś lepszym nieco obniża - w tym samym celu. Ale stawianie celującej zamiast dobrego to uważam, że przesada.
          Widzę, że dla mojej córki ważna jest ocena ze skrzypiec. Dostanie 5, ona by chciała 6. Pani jej wytłumaczyła, że 6 jest za zdobycie miejsca na konkursie. Dla mnie oceny są już mniej ważne, bardziej liczą się umiejętności.

          M_D:
          "wielu rodziców sam konkurs motywuje do zwiększonego wysiłku."

          Też tak uważam, ale ważne jest jak potem rodzice i nauczyciel będą podchodzić do wyniku takiego konkursu i porażki dziecka. Jeżeli będą chwalić za sam udział w konkursie i za postępy które zrobiło (czyli oceniamy progres dziecka) to można przyjąć, że metoda dobra. Dzieci widzą na konkursach jak inni grają, więc słaby występ (co nauczyciel z góry przewiduje) może podkopać ich zaufanie do własnych umiejętności i możliwości. Łatwo zniechęcić do późniejszego wysiłku. Byłam świadkiem podobnej sytuacji u nas, podczas warsztatów. Tu akurat wyszło przy współnym graniu dzieci ze szkół z regionu (wcześniej razem nie ćwiczyły). Aby dostać się na warsztaty trzeba był przejść eliminacje w formie przesłuchania.

          Czy u was egzamin odbywa się przed komisją? U nas do komisji wchodzą nauczyciele danej sekcji. Nie wiem na ile sugestia nauczyciela ma znaczenie przy ocenie.
          • mama_dorota Re: Egzaminy końcowe 14.06.12, 10:59
            Ależ oczywiście, że piątka jest dobrą oceną, szczególnie cała piątka, ponieważ w młodszych klasach stawiane są też 5- i 5=, pewnie po to, aby dzieci nie zdołować, ale ostrzec, że czegoś ich grze brakuje. Fajnie też, jak podawana jest punktacja, czego dotąd na skrzypcach nie doświadczyłyśmy, być może w starszych klasach stawiają.

            Podoba mi się natomiast to, że stawia się u nas 6-ki na egzaminie dzieciom, które grają znacznie powyżej wymagań danej klasy, nawet jeśli nie pojechały w danym semestrze na konkurs, tylko w tym szkopuł, że wysłanie na konkurs staje się wytrychem w drodze do 6-ki, tylko do czego to prowadzi...?

            Co do egzaminu, z instrumentu głównego na koniec roku zawsze jest egzamin przed komisją i komisja stawia ocenę. W tym roku naszej pani nie było, bo trafiła do szpitala dzień przed egzaminem. Z kolei koleżanka Gosi, zdająca razem z nią złamała sobie lewą rękę wczoraj, dokładnie dzień po egzaminie. Mam nadzieję, że wszystko się zagoi i będzie mogła też wibrować.

            Z fortepianu dodatkowego w I stopniu ocenę stawia nauczyciel na podstawie ocen cząstkowych zdobywanych w ciągu roku szkolnego.
    • sylwik30 Re: Egzaminy końcowe 14.06.12, 16:07
      Może i ja się trochę wtrącę.
      Nie jestem doświadczona w edukacji muzycznej dzieci, to dopiero nasz pierwszy rok w szkole, ale widzę różnice między dziećmi.
      Są w klasie mojego synka dzieci po ognisku muzycznym, a są na zbliżonym poziomie to dzieci, które pierwszy rok zetknęły się z instrumentem (m.in. mój syn.

      Myślę, że dużo zależy od chęci dziecka, od samozaparcia, rodziców i oczywiście zdolności wink
      Z moim synkiem wcześniej różnie bywało. Rzadko sięgał sam po skrzypce, dopiero po swoim zarobku i obejrzeniu jak inne dzieci grają na youtube i na audycji w szkole coś w nim pękło i teraz często się zdarza, że sięga po nie bez przypominania. To już sukces.

      Córcia idzie od września do ogniska, będę miała później porównanie big_grin

      Co do egzaminu. U nas już w przyszły tydzień. Wszystkie dzieci grają etiudę, gamę i wybraną przez siebie piosenkę.
      Pani powiedziała, że komisja będzie zwracać uwagę na technikę i rytmiczność gry oraz na postępy w nauce.
      • bb12 Re: Egzaminy końcowe 15.06.12, 09:02
        Gratuluję wszystkim zdolniachom smile Sukces to rówież ciężka praca i życzę im, żeby nie zabrakło im nigdy zapału.
        Gratuluję również tym, którzy są mniej zdolni lub z innych przyczyn nie osiągnęli wspanialych wyników.

        Kajka zdała wczoraj egzamin z wiolonczeli na czwórkę i jest z tej oceny zadowolona. Zagrała najlepiej jak potrafiła. Miała słabo opanowany program pamięciowo. Chorowała cały kwiecień i od połowy maja dwa tygodnie, a później zaczęło się bieganie po specjalistach i badania [i nadal trwa sad]

        Jeszcze egzamin z fortepianu przed nią...nie wiem kiedy, bo poprzesuwane.
        • mama_dorota Re: Egzaminy końcowe 15.06.12, 10:03
          W tej sytuacji czwórka jest naprawdę sukcesem. Piotrek miał w tym roku sporo problemów ze zdrowiem, co odbiło się na skali, brak egzaminu półrocznego (pobyt w szpitalu) podniósł poziom stresu, a do tego doszły problemy techniczne z instrumentem na samym egzaminie. Ale chyba, choć w takich okolicznościach, ta porażka wyjdzie mu na zdrowie, bo coraz bardziej widzę, że czas się z muzyczną pożegnać. On, póki co, wolałby zostać jeszcze na czas gimnazjum.

          Gorąco życzę Kai zdrowia i odrobienia strat.
    • sylwik30 Re: Egzaminy końcowe 16.06.12, 11:37
      u nas 4 z kształcenia, 5 z rytmiki, egzamin w poniedziałek. Synek ma problem z wystającymi kości i w żaden sposób nie możemy ich zlikwidować. Pewnie wpłynie tyo na ocenę na egzaminie.
      • kalimar76 Re: Egzaminy końcowe 16.06.12, 12:06
        Zwróć uwagę, że na najwcześniejszym nagraniu miał dobrze ułożone palce i całą dłoń na smyczku. Ręka musi leżeć. Jeżeli się podnosi, poproś aby rękę rozluźnił i położył. Mały palec musi być zaookrąglony i być przeciwwagą dla pierwszego (kiedy dociska do smyczka, smyczek powinien lekko się unieść). My też miałyśmy ten problem (czasami powraca). Spróbujcie na pustych strunach pojedyńcze detache, całym smyczkiem.
    • mmaja1 Re: Egzaminy końcowe 20.06.12, 12:28
      25 punktow na wstępnym? brawo- to chyba nie ma juz watpliwosci czy pojdzie? My juz po egz- 5 a na koniec 6 ( bo konkursy), ale dalej jeszcze nie wiem czy bedzie chcial do 2 stopnia-teraz liczy się tylko pilka nożnasmile
      • mama_dorota Re: Egzaminy końcowe 22.06.12, 08:50
        > 25 punktow na wstępnym?

        To było do mnie? To 25 pkt było z kształcenia słuchu, egzamin z trąbki poszedł za słabo na to, aby dostać się na ten instrument. Ostatecznie rezygnujemy z kontynuacji nauki przez Piotrka w SM. Mamy dość realne plany jego rozwoju muzycznego, ale już nie tam. Zamierzamy za to nastawić się bardziej na przedmioty, które docelowo są mu bardziej potrzebne. Mamy tylko nadzieję, że dostanie się do wybranego przez nas gimnazjum poza rejonem, bo przed rejonem drżymy.
    • jajko54 Re: Egzaminy końcowe 22.06.12, 09:34
      moje słonka na piątkach: starszy IIkl 5 skrzypce, 5 i 6 teoria (nie wiem jak będzie wygladac ostateczna ocena na świadectwie), młodszy 'zerówka' 5 skrzypce a od września zaczyna SM smile
    • mama_dorota Re: Egzaminy końcowe 22.06.12, 11:39
      Gosia 6 z kształcenia słuchu i 6 z rytmiki, choć początkowo z rytmiki proponowana była 5-ka. Pewnie z powodu wyróżnienia na konkursie, bo on dotyczył zagadnień z obu przedmiotów.
Inne wątki na temat:

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka