Dodaj do ulubionych

fabryka przy Hożej 51 SERWAR

11.06.03, 03:03
jestem studentem architektury PW
pracuję obecnie nad projektem dyplomowym, którym jest adaptacja wspomnianej w
tytule fabryki przy Hożej 51- obecnie zakład Serwar
zdobyłem przedwojenne zdjęcie obiektu z lotu ptaka
nie mam natomiast żadnych informacji na temat właścicieli, roku powstania itp.
jeśli ktoś posiada podobne, interesujące dane o tym zespole budynków- będę
ogromnie wdzięczny za kontakt

daniel mermer
Obserwuj wątek
    • erazm1 Re: fabryka przy Hożej 51 SERWAR 11.06.03, 14:40
      Pierwsze co mi przychodzi na myśl to jeden z pierwszych tomów Atlasu ulic
      dawnej Warszawy Jarka Zielińskiego. Tam jest dość dokładny opis stanu obecnego
      i historii. I chyba w książce Tadeusza Świątka "Rody starej warszawy" jest o
      właścicielach tych zakładów.
      • sqh Re: fabryka przy Hożej 51 SERWAR 11.06.03, 21:31
        erazm1 napisał:

> Pierwsze co mi przychodzi na myśl to jeden z pierwszych tomów Atlasu ulic
        > dawnej Warszawy Jarka Zielińskiego.

Za tym właśnie dziełem, a konkretnie za 4 tomem, podaję poniższe informacje.
        Tamże dalsze szczegóły, mapka lokalizacyjna i fotka sprzed lat dwudziestu,
        więc, bądź co bądź, już archiwalna.

Posesja została zabudowana po 1896 z pierwotnym przeznaczeniem na destylarnię
        wódek braci Karszo-Siedlewskich. Produkcji nie rozpoczęto, a w 1900 budynki
        nabyło Akcyjne Warszawskie Towarzystwo Artystyczno-Wydawnicze (od 1905: Akcyjne
        Towarzystwo Odlewni Czcionek, Typografii i Litografii Samuela Orgelbranda i
        Synów). Pierwszym powojennym właścicielem było przez krótki czas Towarzystwo
        Akcyjne Fabryki Papierosów "Patria", a potem Warszawskie Towarzystwo
        Mleczarskie, które użytkowało budynki do 1939 (od 1933 pod nazwą: Związek
        Spółdzielni Mleczarskich i Jajczarskich).

W skład zespołu wchodzą następujące budynki: główny produkcyjny,