Dodaj do ulubionych

instalacja gazowa w samochodach

07.09.02, 19:18
Poszukuję informacji na temat zainstalowanie gazu w Oktawii. Czy jest to
możliwe i czym ewentualnie grozi, bo zasadnicze korzyści już znam. Czy jest
może ktoś kto ma Oktawię na gaz? byłabym wdzięczna za wrażenia z eksploatacji
takiego samochodu.Pozdrawiam.
Obserwuj wątek
    • adam.grabalowski Re: instalacja gazowa w samochodach 07.09.02, 19:54
      Jak rozumiem chodzi oczywiście o samochód z silnikiem benzynowym. Jeśli auto
      jest jeszcze na gwarancji, trzeba przede wszystkim zorientować się u
      przedstawiciela skody czy zainstalowanie systemu zasilania gazem LPG nie
      spowoduje jej utraty. Zwykle właściciele aut montują "gaz" zaraz po wygaśnięciu
      gwarancji. Koszt instalacji do octavii z silnikiem z wtryskiem wielopunktowym
      powinien zamknąć się w 4-5 tys. zł. Naukowcy zajmujący się zasilaniem gazowym
      silników spalinowych dowodzą, że utrata osiągów (przede wszystkim
      przyspeiszenia) jest stosunkowo niewielka, gaz nie szkodzi gniazdom zaworowym i
      układowi krobowo-tłokowemu. Poza tym nie występuje tzw. spalanie stukowe bo LPG
      ma wysoką tzw. liczbę oktanową, przekraczająca 100 (benzyna bezołowiowa ma
      maksymalnie 98). Samochód na gaz będzie palił więcej z dwóch względów - po
      pierwsze jest cięższy ze względu na wagę instalacji, osprzętu i zbiornika (to w
      skrajnym przypadku dodatkowo nawet ok. 100 kg); po drugie silnik potrzebuje
      więcej gazu niż mieszanki paliwowo powietrznej na osiagniąie tych samych
      parametrów roboczych. Użytkownicy samochodów z LPG liczą zużycie gazu wg dwóch
      sposobów - do spalania benzyny doliczają ok. 10-20 procent albo przeliczają
      każde 100 kg masy auta na 1 litr gazu. Sam mam auto na gaz - silnik 1.6, waga
      samochodu ok. 1300 kg - spala 12-13 litrów gazu LPG a' 1,15 zł/litr.
      Obsługa samochodu jest bezproblemowa. Automat sam przełącza zasilanie z benzyny
      na gaz - bo zimny silnik powinien być uruchamiany "na benzynie".
      Uwaga! Instalacji powinien dokonać autoryzowany, renomowany warsztat. Dobrze
      jest zapytać np. taksówkarzy (chyba nie ma już takich, którzy jeździliby na
      benzynie). Trzeba liczyć się z częstszymi przeglądami instalacji, przede
      wszystkim jej szczelności. Równocześnie, okresowe przeglądy auta w stacji
      kontroli są o niespełna dwa razy droższe. Trzeba mocno pilnować
      tzw. "paszportu" zbiornika. Niektórzy obawiają się, że jazda na LPG to podróż
      na pędzącej i śmierdzącej bombie. Być może i trochę śmierdzącej ale o wiele
      mniej trującej niż benzynowej. Poza tym, nie bardzo widaż na naszych ulicach
      wybuchające samochody.
      Tyle na razie, w razie potrzeby prosze pytać dalej...
      • Gość: s-fan Re: instalacja gazowa w samochodach IP: *.crt.warszawa.supermedia.pl 09.09.02, 12:39
        wyglada ze przerobka na gaz jest dosc bezproblemowa.
        jako wlasciciel 4 letniego subaru zastanawiam sie nad przejsciem na gaz ze
        wzgledow ekonomicznych (poniekad) a takze ekologicznych.
        w moim wypadku utrata odrobiny mocy czy momentu nie jest problemem ten woz i
        tak ma jej zdrowy nadmiar - ale czy przerobka takiej rajdowej jednostki do tego
        z turbo tez jest tak bezproblemowa (i czy nie niesie wiekszego ryzyka
        zniszczenia ukladow silnika) jak samochodow bardziej konwencjonalnych? -
        oczywisice chodzi o przerobke w autoryzowanej stacji.
        bede wdzieczny za opinie i rade eksperta ;-)))
        • adam.grabalowski Re: instalacja gazowa w samochodach 09.09.02, 18:52
          Istnieje możliwość zastosowania wtrysku gazu przy którym turbodoładowanie
          będzie spełniać swoją funkcję. Są instalacje tego typu, kosztujące ok. 5 tys.
          zł. Wielu mechaników potwierdza, że silnik benzynowy dobrze znosi zasilanie
          gazem LPG. Gaz lepiej miesza się z powietrzem, nie wchodzi w reakcję z olejem
          więc nie tworzy szkodliwych nagarów. Wątpliwości niektórych warsztatowców budzi
          wytrzymałość zaworów i gniazd zaworowych. Jednak współczesne jednostki napędowe
          mają te elementy wzmocnione więc nie powinno być kłopotów. Na wszelki wypadek,
          dobrze jest skonsutować sprawę z jednej strony z mechanikiem od subaru, z
          drugiej z monterem instalacji w dobrym warsztacie.
          • Gość: s-fan Re: instalacja gazowa w samochodach IP: *.crt.warszawa.supermedia.pl 10.09.02, 11:55
            Uprzejmie dziekuje za odpowiedz. Z pewnoscia przed instalacja dokladnie
            skonsultuje sie z autoryzowana stacja montazu instalacji LPG (moze moj dealer
            subaru z kims wspolpracuje i ma jakies sugestie) oraz z mechanikiem od subaru
            takze po to by oszacowac ew. spadek osiagow, ktorych i tak nawet w przyblizeniu
            nie wykorzystuje - subaru to tak czy siak rakieta (por. decyzja o montazu
            instalacji w samochodzie sportowym).
            co do montazu zbiornika LPG to zdecydowalbym sie chyba na toroidalny w
            miejsce "zapasu" i przeszedl na opony typu run flat - nawet po powaznym
            przebiciu mozna na nich dojechac gdzie sie chce nie przekraczajac 90 km/h.

            PZDR :-)))


      • Gość: Staruch Re: instalacja gazowa w samochodach IP: *.fys.sdu.dk 09.09.02, 17:25
        Jestem jednym z tych, co nie moga sie zdecydowac na gaz w aucie.
        Przy kalkulacjach gaz-benzyna wszyscy sie podniecaja, ze gaz 3 razy tanszy. Ja
        uwazam, ze to gruba przesada. Biore pod uwage to, ze sporo jezdze za granica i
        to, ze gazu trzeba spalic wiecej, no i to ze czesto trzeba pojezdzic na
        benzynie, ja szacuje to nie na 3 razy, a na 1.5. Jest jeszcze koszt przegladow
        i zalozenie, ze cena gazu sie nie zmieni (w stosunku do benzyny) i ze
        instalacja nie bedzie sie psula i wymagala zwyczjnych exploatacyjnych remontow.
        Druga sprawa: przy aucie z wielopunktowym wtryskiem koszt instalacji jest spory
        i malo warsztatow umie to robic dobrze. Mam obawy, czy wowczas czegos nie
        schrzania.
        po trzecie: no zupelnie nie moge oddac czesci bagaznika, bo i tak juz sie w
        naszym kombi z bagazem we 4 na wakacje pomiescic nie mozemy. Moglbym
        ostatecznie poswiecic kolo zapasowe i ryzykowac jazde bez niego (nawiasem
        mowiac, czy tak wolno? W RFN, gdzie za zatrzyumanie sie na autobahnie z braku
        benzyny placi sie slony mandat, a za zawracanie na autobahnie mozna isc do
        wiezienia(!) obawiam sie, ze za brak kola zaasowego moga rozstrzeliwac).
        Przy moim przebiegu (20 tys.km/rok) i przy moich obliczeniach zwraca mi sie to
        po niecalych 3 latach. No i jednak nie moge sie zdecydowac, bo ciagle nie
        wierze, ze nie zmajstruja czegos z cena gazu, ze zepsuja mi fachowcy samochod,
        no i ten bagaznik.
        Przy aucie miejskim (najchetniej z gaznikiem lub prostym wtryskiem)
        zdecydowalbym sie natychmiast.
        Prosze o ewentualne uwagi experta. pozdrawiam.
        • adam.grabalowski Re: instalacja gazowa w samochodach 09.09.02, 18:45
          Istotą montażu instalacji gazowej jest to, że zwraca się szybciej przy wyższych
          przebiegach niezależnie od tego czy jeździ się w mieście czy poza nim. Dlatego
          np. montują gaz w samochodach taksówkarze, firmy kurierskie, pogotowie
          ratunkowe, służby komunalne. Zwłaszcza tych pierwszych trudno posądzić o to, że
          nie potrafią liczyć. W istocie zbiornik LPG zajmuje sporo miejsca i póki co,
          niestety niczego nowego w tej sprawie nie wymyślono. Zbiornik musi być łatwo
          dostępny ze względu na kontrolę szczelności a jednocześnie musi być chroniony
          przed czynnikami zewnętrznymi. Toroidalny zajmie miejsce koła zapasowego,
          walcowy zmniejszy wydatnie powierzchnie bagażową. Wiem co mówię bo takie
          rozwiązanie mam w swoim samochodzie. Obiektywnie rzecz ujmując - w przypadku
          decyzji o montażu układu LPG trzeba mieć świadomość pewnego kompromisu.
          Oszczędność nie podlega dyskusji ale ma Pan rację jeśli chodzi o koszt paliwa
          jest on realnie nie 3 a ok. 2 razy niższy aniżeli w przypadku klasycznego
          zasilania benzyną. Jeśli chodzi o konieczność jazdy na benzynie - nowoczesne,
          sterowane elektronicznie układy LPG sprawiają, że trwa to bardzo krótko. Mam
          instalację starszego typu (Tartarini), przyznaję jest wrażliwa na jakość gazu
          (znajomi śmieją się, że poznaje czy gaz jest z Rosji czy z Ukrainy), czasami
          falują obroty silnika i wszystko się rozregulowuje niemniej po diagnostyce i
          fachowej poprawce (20-30 zł) jest dobrze przez ok. 3-4 miesięcy. Pokonuję
          miesięcznie 2 tys. km. Benzynę tankuję średnio co 1,5 miesiąca (10-15 l).
          Szczelność instalacji kontroluję co 6 miesięcy - 20 zł., przy przeglądzie
          okresowym, do standardowej opłaty trzeba dodać niespełna drugie tyle. Dla
          wtrysku wielopunktowego, koszt montażu instalacji to od 3 do 5 tys. zł. W
          przypadku autoryzowanych stacji montażu, ryzyko "spaprania" sprawy jest
          stosunkowo niewielkie. Konkurencja jest duża, mało który chce i może pozwolić
          sobie na fuszerkę. Poza tym względy bezpieczeństwa też coś znaczą. Mimo to,
          osobiście nie zdecydowałbym się na montaż instalacji w samochodzie fabrycznie
          nowym i sportowym. W pierwszym przypadku - przynajmniej okres roboczego
          docierania (choć podobno nic takiego już nie istnieje) powinien odbywać się w
          warunkach takich, jak przewidziała fabryka, w drugim - skoro kupiłem auto o
          sportowych osiągach to znaczy, że chcę takiej jazdy. Po co samochodowi zakładać
          gazowe ostrogi ?!
          Wybór należy do Pana.
          • Gość: Staruch Re: instalacja gazowa w samochodach IP: *.fys.sdu.dk 09.09.02, 20:00
            dziekuje za ciekawa odpowiedz. Z mojego listu moglo wynikac, ze jestem
            przeciwny gazowi. Absolutnie nie. Jestem zly na siebie, bo nie widze DLA SIEBIE
            oczywistego zysku - to wszystko. Oczywiscie - wybor nalezy do mnie. Na temat
            kola zapasowego napisze osobny watek.PZDR
          • sts instalacja gazowa w samochodach 17.09.02, 13:34
            Jeżdze na lpg od kwietnia br. Instalowałem wtrysk gazu Etagaz firmy Tartarini -
            koszt instalacji z rejestracja 4700 zł. Samochod Renault thalia 1,4 75 kM.
            Faktyczne zużycie gazu 7,4 l/100 km + ok. 0,3 l benzyny (dane średnie po
            przejechaniu 16 000 km). W normalnej eksploatacji nie zauważam spadku mocy,
            wyraźnie zwiększyła się elastyczność silnika. Moim zdaniem instalacje wtrysku
            gazu oplaca sie instalować przy miesięcznych przebiegach od 2000 km (albo
            spalaniu rzędu 10 l/100 km).
      • b.teska Re: instalacja gazowa w samochodach 10.09.02, 18:59
        Dziękuję za ciekawe, "gazowe" informacje. Mnie również jak innych forumowiczów
        nurtują problemy z fuszerkami przy montażu. Nie mam jeszcze rozeznania w
        autoryzowanych firmach montujących gaz, mieszkam w Malborku czy w okolicy taka
        firma istnieje? Ponadto w salonie Skody powiedziano mi, że producent odradza
        montaż instalacji gazowej( nie rozwijając dalej tego wątku, co wzbudziło
        oczywiście moje podejrzenia i utwierdziło mnie w potrzebie poszukiwania
        informacji w bardziej kompetentnych źródłach), dlaczego?. Nie wiem dlaczego ale
        mam wrażenie,że serwis Skody i ja mamy rozbieżne potrzeby motoryzacyjne, ale to
        temat na inny duży wątek.Wracając do instalacji to zgadzam się z jednym z
        rozmówców, ze trudno będzie mi się pozbyć przestrzeni bagażowej( pomimo tego,że
        moja Oktawia ma i tak imponujący bagaznik w porównaniu z innymi autami), więc
        jestem raczej za zbiornikiem w kole i dojazdówką. Nurtuje mnie jednak jeszcze
        jedna sprawa dlaczego podawany koszt montazu w Oktawii jest tak wysoki,( ja
        słyszałam o kwotach 2-2,5 tys., ale to były inne auta)czy to "przywilej" tego
        samochodu?
        Pozdrawiam
        Beata.
        • Gość: lopi1 Re: instalacja gazowa w samochodach IP: 213.216.77.* 10.09.02, 20:47
          W skodzie masz plastikowy kolektor, dlatego wymagany jest montaż instalacji III
          lub czwartej generacji (z wtryskiem gazu).
          Niektórzy montują do takich samochodów instalację instalację tzw. II generacji
          (tańszą), zabezpieczając się dodatkowo montażem zaworów bezpieczeństwa (klapek
          przeciwwybuchowych) na kolektorze. Niektórzy to sobie chwalą ale pamiętam
          wypowiedż gościa, który widział jak facetowi podczas wyprzedzania rozerwało
          tenże kolektor (miał instalację bez wtrysku). Jaki był tego efekt -można się
          domyślić, gość nie zdążył wyprzedzić.
          PZDR
          • Gość: gosciu Re: instalacja gazowa w samochodach IP: *.mis 11.09.02, 12:26
            Mam zainstalwana instalacja gazowa w VW Vento 1.8. Ostatnio zauwazylem ze po
            przelaczeniu na benzyne silnik pracuje nierowno szczegolne na biegu jalowym.
            Przy normalnej jezdzie na benzynie samochod jakby starcil moc ?!
            CO jest tego przyczyna?

            Pzdrawiam
            • Gość: zenon77 Re: instalacja gazowa w samochodach IP: *.man.polbox.pl 11.09.02, 13:00
              Jestem szczęśliwym posiadaczem dość już leciwego Toledo 1,8. Problemy z
              obrotami na biegu jałowym przy przełączniku ustawionym na "benzyna" też
              zdarzają się dość często. Mija to po nagrzaniu się silnika.
            • adam.grabalowski Re: instalacja gazowa w samochodach 11.09.02, 14:19
              Z upływem czasu od ostatniej regulacji instalacji gazowej stopniowo pogarszają
              się parametry. Układ się rozregulowuje. Poza tym wpływ na niestabilność obrotów
              może mieć zanieczyszczony filtr gazu lub powietrza. Trzeba pamiętać, że
              regulacja zasilania jednostki napędowej (benzyna/LPG) musi odbyć się z
              uwzględnieniem pewnego kompromisu. Nie każde ustawienie pod kątem jazdy na
              benzynie odpowiada parametrom koniecznym do współpracy z mieszanką propan-
              butan. Wraz z upływem czasu nastawy coraz mocniej się destabilizują.
              • Gość: voivod Re: instalacja gazowa w samochodach IP: 1.5.* / 192.168.0.* 26.09.02, 10:54
                Witam. Mam mały problem - gdzie mógłbym uzyskać wyczerpujące informacje nt.
                instalacji gazowych? Głównie interesują mnie warsztaty GODNE ZAUFANIA! Mieszkam
                w Chojnicach, woj. pomorskie.
                Jeżdżę Audi 100 C4, 1991r. silnik V6 - 2.8E, pełen wtrysk wielopunktowy - bo
                ceny są tak różne, że już sam nie wiem, co jest: od 1900,- do 6500,-zł... Będę
                wdzięczny za pomoc. Maciej Gostomski.
    • Gość: mr.happy Re: instalacja gazowa w samochodach IP: 2.4.STABLE* / 126.97.1.* 17.09.02, 09:45
      Pamiętam swoje obawy przed pierwszą instalacją lpg do auta. W tedy byłem
      posiadaczem Fiata TIPO DGT i serwis Fiata twierdził,że nizalecają bez dalszych
      wyjaśnień, ale jednocześnie pojawiła się wersja Multipli z fabryczną instalacją
      lpg i Fiat był z tego dumny (tam były trzy zbiorniki walcowate nontowane pod
      podłagą). Rozglądałem się jakie auta poruszają się na lpg i pytałem
      warsztatowców. Okazało się, że prawie w każdym typie aut można doszukać się
      lpg, nawet w tych najbardziej luksusowych, sportowych, vanach, czy terenowych.
      To minie przekonało. Skoro właściciel auta z "górnej półki" nie obawia się o
      nie i jest to tak powszechne to biorąc pod uwagę korzyści ekonomiczne i
      ekologicane chyba warto. Fakt, jest utrata mocy, fakt ważna jest jakość paliwa,
      ale jak ktoś zaznaczył to jakiś komprpmis. Obecnie "dosiadam" pasata, wybrałem
      zbiornik w miejsce zapasu z uwagi na bagażnik, i dojazdówkę i jestem
      zadowolony. Osobiście polecam instalację gazową, tylko zinstalowaną w dobrym
      warsztacie.
      Pozdrawiam.
      • kubazuro Re: instalacja gazowa w samochodach 16.10.02, 01:06
        w multipli nie ma LPG firmowej, tylko instalacja gazu ziemnego, ktoy mozna
        aktualnie tankowac w trzech miejscach w Polsce
    • mario Re: instalacja gazowa w samochodach 23.09.02, 12:00
      Moim zdaniem bardzo wiele zalezy od tego jak duzo sie jezdzi i do czego
      wykorzystuje samochod - czy mozna sobie pozwolic na chocby drobne przestoje.
      Sam mialem kiedys auto na gaz i moje doswiadczenia w tym wzgledzie nie naleza
      do najlepszych. Owszem - na pierwszy rzut oka oszczednosci wydaja sie byc
      znaczace, zwlaszcza, jesli jezdzi sie duzo. Pozory jednak myla. Czestsze
      przeglady, koniecznosc systematycznych drobnych regulacji ukladu - o tym juz
      zreszta byla mowa w tym watku. Mowi sie o tym, ze gaz nie wplywa szkodliwie na
      silnik i to prawda. Malo sie jednak mowi o tym, ze gaz bardzo negatywnie wplywa
      na uklad wydechowy - spaliny gazu w polaczeniu z para wodna, ktora czasem
      gromadzi sie w ukladzie, tworza nic innego jak roztwor kwasu siarkowego.
      Jezdzac duzo, ok. 50-60 tys. km rocznie, po poltora roku wymiana ukladu,
      lacznie z katalizatorem, okazala sie konieczna. Oszczednosci zwiazane z tansza
      eksploatacja znacznie sie skurczyly. Mozliwe jednak, ze to odosobniony
      przypadek, mozliwe, ze "zle trafilem". Choc kilku znajomych potwierdzilo
      podobne przypadki.
      Po doswiadczeniach "gazowych" zmienilem samochod na model z silnikiem diesla.
      Roznica w cenie miedzy dieslem a benzyna zwrocila sie juz dawno, przy czym od
      dwoch lat (odpukac) wizyty w warsztacie wiaza sie wylacznie z przegladami i
      wymiana oleju. Mimo wszystko tym wszystkim, ktorzy jezdza duzo - polecam
      diesla. Gaz to, moim zdaniem, w znacznej mierze pozorna oszczednosc.
      • Gość: Chris Re: instalacja gazowa w samochodach IP: *.localdomain / 200.0.0.* 26.09.02, 10:17
        Nie masz racji. Podczas jeździe z wykorzystaniem zasilania gazowego powstaje mniej tlenków siarki niż podczas
        jazdy z wykorzystaniem benzyny, która na razie również zawiera dodatki związków siarki. Po wstąpieniu do UE
        będzie obowiązek wyeliminowania związków siarki z gazu i zastąpieniu je innymi substancjami, których zadaniem jest
        uzyskanie zapachu - propan-butan bez dodatków podobnie jak metan jest bezwonny.
        Co do powstawania kwasu siarkowego to powstaje kwas siarkawy, a nie siarkowy.
    • vecchio Re: instalacja gazowa w samochodach 26.09.02, 13:03
      JA tez mam pytanie do eksperta dotyczace LPG ile moze kosztowac instalacjia do
      Nexi z silnikiem 1.5 16 v DOHC Czy nie da sie zalozyc do tego silnika jakiejs
      tanszej instalac ji . Powiedzmy do 2.5 tys zl
      • adam.grabalowski Re: instalacja gazowa w samochodach 13.10.02, 19:28
        Na tym forum , acz w innym "gazowym" wątku pojawiła się juz wypowiedź, któregoś
        z mieszkańców południowej Polski, z której wynikało, że da się do samochodów
        porównywalnych z Pańskim założyć instalację za ok. 2- 2.200 zł. Ceny na terenie
        Polski są zróżnicowane. Wyjściem z sytuacji jest zestawienie kosztów w różnych
        warsztatach montujących. Ze względów technicznych sam nie bardzo mogę takiej
        listy sporządzić.
    • Gość: Andre Re: instalacja gazowa w samochodach IP: *.pcplus.com.pl 12.10.02, 21:58
      Mnie natomiast interesuje instalacja LPG do Fabii 1,4 68 KM
      Podobno ten model ma metalowy kolektor, co sugerowało by założenie prostrzej
      instalacji LPG.
      Obawiam się jednak czy prymitywna instalacja potrafi współgrać z komputerem
      pokładowym auta.
      Czy ktoś zechce rozwiać moje wątpliwości ?
      PZDR.
      • adam.grabalowski Re: instalacja gazowa w samochodach 13.10.02, 19:34
        Jeśli auto jest na gwarancji proszą sprawdzić czy gwarant nie ma jakichś
        zastrzeżeń do montażu instalacji. Poza tym fakt, że kolektor w Pańskim
        samochodzie jest z klasycznych materiałów nie oznacza, że zamontowana doń
        inatsalacja będzie prymitywniejsza. Po prostu nie będzie posiadała,
        zabezpieczeń i kliku innych elementów niezbędnych przy współpracy z kolektorem
        z tworzywa. Dobrze, profesjonalnie zamontowana i zestrojony system będzie
        współgrał z elektroniczną aparaturą samochodu.
Inne wątki na temat:

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nie pamiętasz hasła lub ?

Nakarm Pajacyka