Dodaj do ulubionych

Reklamacja sofy

IP: *.ols.vectranet.pl 10.12.07, 17:24
Dwa miesiące temu zgłosiłam reklamację sofy.Po odczekaniu umówionych max.3
tyg.nikt nie zadzwonił.W sklepie przekonano mnie,ze jednak ktoś
dzwonił,tyle,ze to było w godzinie mojej pracy/nie mam możliwości sprawdzania
tel.podczas pracy/.Podałam więc drugi nr.telefonu/osoby z rodziny/ na
wypadek,gdybym nie odebrała pierwszego.Tym razem żadnego odzewu.Czekam dwa
miesiące,na kolejne ponaglenie w sklepie,z serwisu przyszła odpowiedź,ze ktoś
inny przyjmował zgłoszenie i przez to całe zamieszanie.Czy powinnam domagać
sie swoich praw inną drogą?W ten sposób skracają mi czas gwarancji
towaru.Ponadto wady te pogłębiają się i sofa przez to niszczeje.Proszę mi
doradzić,jak korzystnie załatwić tę sprawę.Troszeczkę długo trwa to też przeze
mnie,bo jest mi nie po drodze do tego sklepu,by chodzić i jęczeć o
naprawę.Serwisanci są spoza miasta/200km/.
Obserwuj wątek
    • prawnik-skp Re: Reklamacja sofy 12.12.07, 12:06
      Kwestię domagania się praw w tej sprawie, tj. sposobu ich
      dochodzenia - należy poprzedzić o ustalenie, jakie to prawa są.
      W opisie sprawy mowa jest o gwarancji, ale ja nie mogę mieć
      pewności, że ta gwarancja została rzeczywiście udzielona.

      Co do tej kwestii światło rzuca art. 13 ust. 1 ustawy o sprzedaży
      konsumenckiej, który stamowi, że udzielenie kupującemu gwarancji
      następuje bez odrębnej opłaty przez oświadczenie gwaranta,
      zamieszczone w dokumencie gwarancyjnym lub reklamie, odnoszących się
      do towaru konsumpcyjnego; określa ono obowiązki gwaranta i
      uprawnienia kupującego w przypadku, gdy właściwość sprzedanego
      towaru nie odpowiada właściwości wskazanej w tym oświadczeniu. Nie
      uważa się za gwarancję oświadczenia, które nie kształtuje obowiązków
      gwaranta.

      Niezależnie od ustalenia faktu udzielenia gwarancja (czy została
      udzielona, czy nie została), sprzedawca ponosi odpowiedzialność z
      mocy ustawy, o której mowa wyżej.
      Na podstawie jej art. 8 ust. 1 można dochodzić od sprzedawcy
      bezpłatej naprawy albo wymiany towaru na nowy. Na podstawie i na
      warunkach określonych art. 8 ust. 4 można dochodzić o sprzedawcy
      stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy.

      Brzmienie tych przepisów jest takie:

       Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może
      żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną
      naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są
      niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Przy ocenie
      nadmierności kosztów uwzględnia się wartość towaru zgodnego z umową
      oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności, a także bierze się
      pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób
      zaspokojenia.
      2. Nieodpłatność naprawy i wymiany w rozumieniu ust. 1 oznacza, że
      sprzedawca ma również obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez
      kupującego, w szczególności kosztów demontażu, dostarczenia,
      robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.
      3. Jeżeli sprzedawca, który otrzymał od kupującego żądanie określone
      w ust. 1, nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni,
      uważa się, że uznał je za uzasadnione.
      4. Jeżeli kupujący, z przyczyn określonych w ust. 1, nie może żądać
      naprawy ani wymiany albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość
      takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana
      narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, ma on prawo domagać
      się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy; od umowy nie
      może odstąpić, gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest
      nieistotna. Przy określaniu odpowiedniego czasu naprawy lub wymiany
      uwzględnia się rodzaj towaru i cel jego nabycia.

      W każdym razie reklamacja powinna być złożona na piśmie za
      potwierdzeniem odbioru. Jeśli idzie o reklamację na podstawie
      ustawy, to odpowiedzialnym jest sprzedawca, a nie producent czy
      serwisant. W reklamacji powinno być jasno określone, dlaczego i
      czego chcemy, i na jakiej podstawie prawnej.

        • prawnik-skp Re: Reklamacja 09.01.08, 09:36
          Naprawa z gwarancji może trwać tyle, ile to przewiduje gwarancja (dokument
          gwarancyjny). Naprawa z ustawy o sprzedaży konsumenckiej może trwać w takim
          czasie, w którym nie dochodzi do przekroczenia "odpowiedniego czasu"
          naprawy. "Odpowiedni czas" to wyrażenie z art. 8 ust. 4 ustawy z dnia 27 lipca
          2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu
          cywilnego (Dziennik Ustaw Nr 141, poz. 1176). Przy określaniu odpowiedniego
          czasu naprawy uwzględnia się rodzaj towaru i cel jego nabycia.
    • Gość: Kaśka Re: Reklamacja sofy IP: *.ols.vectranet.pl 19.03.08, 08:54
      Witam:)
      Moja sprawa z sofą nadal jest nierozwiązana.Wysłałam pismo z żądaniem naprawy w ciągu 7 dni.Po czym miałam jeden telefon,w którym Pani zapewniała o naprawie sofy.Niestety tak się nie stało.Kolejny raz udałam się do Miejskiego Rzecznika Praw Konsumentów,tym razem rzecznik wyśle pismo w mojej sprawie.A sofa prawie trup.Zastanawia mnie jakie są dalsze działania.Sąd?Rzecznik twierdzi,że zwrot gotówki za mebel nie wchodzi w grę.A ja mam dosyć bycia miłą i cierpliwą,kiedy mebel mi się sypie za niemałe pieniądze.Pół roku czekam na naprawę,którą mi obiecano.A gwarancja niemalże na wykończeniu,masakra.
      Pozdrawiam:)
      • fleshless Re: Reklamacja sofy 28.03.08, 10:33
        Dalej może być:
        - sąd,
        - naprawienie towaru i dochodzenie odszkodowania
        - zmiana podstawy prawnej,
        - złożenie stosownego oświadczenia;

        ale, generalnie to co ma być dalej zależy od tego co było bliżej, niestety, nie
        ma takich informacji w tych postach

        - co było podstawą reklamacji? (gwarancja - karta gwarancyjna czy ustawowa
        odpowiedzialność sprzedawcy za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową)
        - jakie były żądania
        - jeśli to była gwarancja to jakie były jej postanowienia (treść zobowiązania
        gwaranta, termin, czas trwania)



        Zasady reklamowania towaru konsumpcyjnego są takie:
        - pierwszą zasadniczą odpowiedzialnością za towar jest odpowiedzialność
        sprzedawcy za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową w rozumieniu ustawy z
        27.07.2002 o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie
        Kodeksu Cywilnego (Dz. U nr 141, poz. 1176) - jest to odpowiedzialność USTAWOWA,
        DWULETNIA, jest zawsze, jest narzucana sprzedawcy przez ustawodawcę,
        - polega to na tym, że konsument, jeżeli niezgodność stwierdza (czyli wszelką
        wadliwość, brak cech, które towar danego rodzaju powinien mieć, brak możliwości
        korzystania z niego zgodnie z jego przeznaczeniem, brak cech o których
        publicznie zapewniał sprzedawca, albo producent, albo inny podmiot związany z
        wprowadzeniem tego towaru na rynek), może domagać się od sprzedawcy
        doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową poprzez nieodpłatną NAPRAWĘ ALBO
        WYMIANĘ NA NOWY (nawet od razu, za pierwszym razem). A jeżeli jest to
        niemożliwe, naraża konsumenta na znaczne niedogodności, albo nie jest możliwe w
        czasie odpowiednim do rodzaju towaru i celu w jakim został nabyty i niezgodność
        jest istotna konsument może od umowy ODSTĄPIĆ (i w konsekwencji żądać zwrotu
        pieniędzy), a jeżeli nie jest to niezgodność istotna można domagać się
        STOSOWNEGO OBNIŻENIA CENY.
        - warto jeszcze wspomnieć o domniemaniu z art. 4 ust. 1 tej ustawy, które mówi o
        tym, że jeżeli od wydania towaru do stwierdzenia niezgodności nie upłynęło pół
        roku to domniemywa się, że towar był niezgodny w chwili wydania, co oznacza, że
        w tym okresie to na sprzedawcy spoczywa ciężar dowodu na zgodność towaru z umową.
        - jeżeli sprzedawca otrzymawszy żądanie naprawy albo wymiany nie ustosunkował
        się do niego w terminie 14 dni (kolejnych kalendarzowych liczonych od następnego
        dnia od doręczenia żądania), można uznać, że żądanie zostało uwzględnione i
        wezwać do wykonania żądanego świadczenia.


        - gwarancja natomiast powstaje kiedy jakiś podmiot (z reguły jest to producent,
        importer, dystrybutor, sporadycznie sprzedawca - wtedy może odpowiadać z dwóch
        podstaw) zdecyduje się (więc tutaj źródłem zobowiązania jest WOLA podmiotu, a
        nie USTAWA) takiej gwarancji udzielić, z tym, że sam ją kształtuje - czyli sam
        określa czego konsument się może od niego domagać. Przy czym nie uważa się za
        gwarancję oświadczenia, które nie zawiera zobowiązań gwaranta. Do tego gwarancja
        powinna mieć formę pisemną - czyli powinna być karta gwarancyjna. UWAGA! -
        paragon NIE JEST gwarancją.

        Z reguły gwarancje są mniej korzystne od odpowiedzialności ustawowej
        sprzedawcy, bo są z reguły mniej precyzyjne (gwarant zazwyczaj zobowiązuje się
        do usunięcia wad - nie precyzując metody) i jesteśmy bardziej zdani bardziej
        na solidność gwaranta. Oczywiście też są one wiążące i niewywiązanie się ze
        zobowiązania gwarancyjnego, albo nienależyte jego wykonanie może wiązać się z
        odpowiedzialnością odszkodowawczą (chodzi głównie o straty materialne, czyli
        konkretne koszty, które spowodowane są nienależytym działaniem gwaranta).
        Oczywiście w wielu przypadkach gwarancja jest korzystna, a korzystanie z niej
        skuteczna, toteż wybór drogi postępowania zależy od konkretnych okoliczności.

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka