01.09.09, 08:25
Witam!
Kierownik zamawiającego nie wykonywał żadnych czynności w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego (był na urlopie).
Zastrzeżone dla niego czynności przejął wiceszef naszej instytucji i
to on podpisywał wszystkie dokumenty/pisma. Kierownik zamawiającego
po powrocie z urlopu podpisał tylko umowę z wykonawcą. Czy w takiej
sytuacji kierownik zamawiającego jest zobligowany do wypełniania
druku ZP 11. Według mnie nie ma takiej potrzeby. Dziękuję za
wszystkie odpowiedzi!
Obserwuj wątek
    • luna15 Re: ZP 11 01.09.09, 10:58
      A ja uważam że potrzeba jest.Zamówienia udziela Kierownik
      Zamawiającego - a komisja tylko rekomenduje oferte w jej przekonaniu
      najkorzystniejsza.Mimo iż wczesniej dokonano czynnosci zmierzające
      do wyłonienia wykonawcy to ostateczna decyzję podjąl własnie
      kierownik zamawiającego- podpisał umowę, zaciagnłą zobowiązanie.
      • apollo123 Re: ZP 11 01.09.09, 15:28
        Tylko, że podpisanie umowy nie jest czynnością w postępowaniu o
        udzielenie zamówienia publicznego tylko czynnością udzielenia
        zamówienia - dokonaną już po zakończeniu postępowania.
        A art. 17 uPzp podaje, że chodzi tu o osoby wykonujące czynności w
        postępowaniu.
        • luna15 Re: ZP 11 01.09.09, 15:49
          A jaki jest cel podpisywania ZP 11?
          ZP 11 ma wykazać bezstronnośc osób.
          Czy nie jest wymagana bezstronność kierownika Zamawiającego? Jego w
          1 kolejności bo swoją decyzja bądź sankconuje rekomendację komisji
          bądź nie.
          • apollo123 Re: ZP 11 02.09.09, 07:53
            A o jakiej bezstronności lub jej braku mówimy, skoro kierownik
            zamawiającego nie wykonał żadnej czynności w postępowaniu o
            udzielenie zamówienia publicznego? Wyboru najkorzystniejszej oferty
            dokonała osoba do tego upoważniona (gdyż kierownik przebywał na
            urlopie). A tak jak napisałem wcześniej, według mnie samo podpisanie
            umowy nie jest czynnością w postępowaniu o udzielenie zamówienia
            publicznego!
            • luna15 Re: ZP 11 02.09.09, 11:01
              Według mnie podpisanie umowy jest czynnością w postępowaniu o
              udzielenie zamówienia- de facto jest tam czynnością zamykającą-
              poprzez podpisanie umowy udziela sie zamówienia.Jeśli np; wykonawca
              nie podpisze umowy Zamawiający ma prawo zawrzeć umowę z następnym w
              kolejności- przy rozumowaniu jakim sie Pan posługuje wybór oferty=
              koniec postępowania nie byłoby to możliwe.Ponadto jak napisałam to
              że ktoś inny zatwierdził wybor nie oznacza ze postępowanie w sposób
              definitywny zostało zakonczone.Należy sobie postawić pytanie czy
              Kierownik zamawijacego mógł nie podpisać umowy- odpowiedz brzmi
              mógł /choć jest to zastrzezone dla pewnych okoliczności/ i do
              udzielenia zamówienia by nie doszło- a tym samym jego decyzja
              polegająca na formalnym udzieleniu zamówienia powinna byc
              bezstronna, stad ZP 11.Innymi słowy czy uważa pan ze sytuacja zdrową
              byłaby sytuacja gdyby kierownik podpisał umowę w wyniku której
              doszłoby do udzielenia zamówienia firmie która prowadzi np; jego
              żona?
              • apollo123 Re: ZP 11 02.09.09, 21:58
                Jak sama Pani napisała, poprzez podpisanie umowy udziela się
                zamówienia a nie dokonuje czynności w postępowaniu o udzieleniu
                zamówienia publicznego. To dwie odrębne kwestie. Na potwierdzenie
                mojej tezy przedstawiam oficjalne stanowisko UZP w tej sprawie:

                "Należy podkreślić, iż przepis art. 17 ustawy Pzp odnosi się do
                czynności dokonywanych w toku postępowania o udzielenie zamówienia
                publicznego i obejmuje okres od jego wszczęcia do dnia zakończenia.
                Do czynności wykonywanych w postępowaniu należy zakwalifikować
                konkretne działania przewidziane w przepisach ustawy Pzp, w tym w
                szczególności wykluczenie wykonawcy, odrzucenie oferty, wybór oferty
                najkorzystniejszej, czy tez wystąpienie z wnioskiem o unieważnienie
                postępowania.

                Przepisy Ustawy Pzp nie określają expressis verbis momentu
                zakończenia postępowania. W opinii Urzędu Zamówień Publicznych
                zakończenie postępowania następuje wraz z ostatecznym wyborem oferty
                najkorzystniejszej, tj. wraz z upływem terminu do oprotestowania tej
                czynności lub też ewentualnie ostatecznym rozstrzygnięciem protestu
                wniesionego na tę czynność zamawiającego. W konsekwencji, podpisanie
                umowy nie stanowi czynności w postępowaniu, lecz następstwo
                postępowania zakończonego wyborem oferty wykonawcy, z którym umowa
                jest podpisywana. Tym samy, osoba, która wyłącznie podpisuje umowę w
                sprawie zmówienia publicznego nie jest zobowiązana do złożenia
                oświadczenia na podstawie art. 17 ust. 2 ustawy Prawo zamówień
                publicznych". Takiego samego zdania jest także np. Józef Edmund
                Nowicki.

                Oczywistym jest, że w sytuacji gdy wykonawca uchyla się od
                podpisania umowy, zamawiający może podpisać umowę (udzielić
                zamówienia) z następnym w kolejności. I nie ma w tym przypadku
                znaczenia, że postępowanie zakończyło się np. z chwilą wyboru
                najkorzystniejszej oferty. Nie wiem dlaczego uważa Pani, że jest to
                niemożliwe?

                Co do podpisania umowy kierownik zamawiającego (mąż) - wykonawca
                (żona), to nie widzę prawnych przeszkód aby się tak stało. Inna
                sprawa, to kwestia moralna - więc w moim odczuciu powinno się takich
                sytuacji unikać, choć jak napisałem powyżej, spełniając odpowiednie
                warunki taka sytuacja teoretycznie jest możliwa.

                Pozdrawiam!
                • luna15 Re: ZP 11 03.09.09, 10:12
                  Opinia bardzo ciekawa,obawiam sie jednak ze nie ma żadnej mocy
                  wiążącej, nie jest to oficjalna wykładnia, a tym samym w przypadku
                  ewentualnej kontroli niekoniecznie może pomóc.
                  Ja osobiście z ta opinią sie nie zgadzam bo bardziej niż wykładnia
                  literalna interesuje mnie wykładnia celowościowa- po co jest ZP 11.
                  ZP 11 ma dać gwarancję bezstronności- i nawet bym sie przychyliła do
                  opinii gdyby nie to że istnieje możliwość skutecznego zablokowania
                  udzielenia zamówienia /poprzez niepodpisanie umowy lub podpisanie z
                  innym Wykonawcą/ niż zarekomendowany przez Komisję mimo oficjalnego
                  rozstrzygnięcia.
                  Wspomina Pan o kwestiach moralnych, one nie sa poboczne, one wlasnie
                  sa zasadnicze w kontekscie druku ZP 11.Taki jest cel istnienia ego
                  druku- ponieważ sama moralnosć nie jest wystarczającym gwarantem,
                  druk ma niejako dyscyplinować w procesie udzielania zamowienia i
                  wykluczyc sytuacje gdy zamowienia udziela sie osobom spokrewnionym,
                  lub bedacym w stosunku zależnosci innego rodzaju.
                  To jest oczywiście moja opinia- osobiście nie zaryzykowałbym nigdy
                  braku ZP 11 dla osoby podpisujacej umowę.Pytanie; w czym problem by
                  Kierownik jednak ZP 11 podpisał....chyba może.....;)?
    • kancelariazp.pl Re: ZP 11 16.09.09, 10:42
      Wchodząc nieco w dyskusję, czy podpisanie umowy stanowi czynność w
      postępowaniu czy nie, przychylamy się raczej do wersji, że w ścisłym
      znaczeniu – nie jest to czynność postępowania. W sytuacji, gdy wybór
      oferty uprawomocni się, zamawiający jest nim związany i do zawarcia
      umowy z innym wykonawcą niż pierwotnie wybrany może dojść wyłącznie
      wtedy, gdy uchyli się on od podpisania umowy (co jest niezależne od
      woli zamawiającego). Pomimo dokonania wyboru oferty
      najkorzystniejszej może również dojść do unieważnienia postępowania,
      ale wyłącznie w bardzo szczególnych przypadkach i również raczej
      niezależnych od woli zamawiającego. W sytuacji, gdyby zamawiający
      doprowadził do uni8eważnienia postępowania, wykonawcy przysługują
      roszczenia odszkodowawcze (na podstawie Kodeksu cywilnego). Dlatego
      też naszym zdaniem najistotniejszym momentem kończącym de facto
      postępowanie jest dokonanie ostatecznego wyboru oferty
      najkorzystniejszej. Podpisanie umowy jest następstwem i skutkiem
      przeprowadzenia postępowania.

      Mimo wszystko, temat oświadczeń z art. 17 ustawy Pzp jest dosyć
      drażliwy, szczególnie podatny na kontrolę, dlatego też uważamy, że
      warto posiadać w dokumentacji postępowania oświadczenia wszelkich
      osób, które miały jakąkolwiek styczność z tym postępowaniem.
      Ostatecznie lepiej mieć za dużo tych oświadczeń niż za mało.

      Pozdrawiamy
      Zespół Kancelarii
      Zamówień Publicznych Sp. z o.o.
      • gastontores Re: ZP 11 13.04.10, 08:47

        Pytanie 1

        Czy kierownik zamawiającego składa pisemne oświadczenie o braku lub istnieniu
        okoliczności stanowiących podstawę wyłączenia z postępowania, w sytuacji gdy
        tylko podpisał umowę w sprawie zamówienia publicznego ?

        Odpowiedź:

        Zgodnie z art. 7 ust. 2 Pzp czynności związane z przygotowaniem oraz
        przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia wykonują osoby
        zapewniające bezstronność i obiektywizm (zasada obiektywizmu i bezstronności).
        Bezstronność i obiektywizm osób wykonujących czynności w postępowaniu zapewnia
        także art. 17 Pzp. Wyłączeniu z postępowania podlegają wyłącznie osoby w
        stosunku do których zachodzą okoliczności wyłączenia określone w art. 17 ust. 1
        Pzp. Osoby wykonujące czynności w postępowaniu składają, pod rygorem
        odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania, pisemne oświadczenie o braku lub
        istnieniu okoliczności stanowiących podstawę wyłączenia z postępowania (art. 17
        ust. 2 Pzp). Wzór oświadczenia stanowi druk ZP – 11.
        Czynności wykonywane w postępowaniu to czynności wykonywane od wszczęcia
        postępowania do wyboru oferty wykonawcy, z którym zostanie zawarta umowa w
        sprawie zamówienia publicznego, lub – w przypadku trybu zamówienia z wolnej ręki
        – wynegocjowania postanowień takiej umowy (art. 2 pkt 7a Pzp). Czynności w
        postępowaniu nie obejmują podpisania umowy. Ponieważ czynność ta nie jest
        częścią postępowania o udzielenie zamówienia, tylko czynnością udzielenia
        zamówienia publicznego, dokonywaną po zakończeniu postępowania, osoba, która
        wyłącznie podpisuje umowę w sprawie zmówienia publicznego nie jest obowiązana do
        złożenia oświadczenia na podstawie art. 17 ust. 2 Pzp.

        Pytanie 2

        Czy wszystkie osoby wchodzące w skład komisji przetargowej są obowiązani do
        złożenia, pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania, pisemnego
        oświadczenia o braku lub istnieniu okoliczności, stanowiących podstawę
        wyłączenia z postępowania ?

        Odpowiedź:

        Zgodnie z art. 17 ust. 2 Pzp osoby wykonujące czynności w postępowaniu o
        udzielenie zamówienia składają, pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe
        zeznania, pisemne oświadczenie o braku lub istnieniu okoliczności, o których
        mowa w ust. 1 (okoliczności stanowiących podstawę wyłączenia z postępowania.
        Osoby wchodzące w skład komisji przetargowej są obowiązane do złożenia, pod
        rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania, pisemnego oświadczenia o
        braku lub istnieniu okoliczności, stanowiących podstawę wyłączenia z
        postępowania tylko wówczas, gdy wykonują czynności w postępowaniu o udzielenie
        zamówienia.
        Pojęcie „postępowania o udzielenie zamówienia” zostało zdefiniowane w art. 2 pkt
        7a Pzp. Zgodnie z tym przepisem postępowanie o udzielenie zamówienia to
        postępowanie wszczynane w drodze publicznego ogłoszenia o zamówieniu lub
        przesłania zaproszenia do składania ofert albo przesłania zaproszenia do
        negocjacji w celu dokonania wyboru oferty wykonawcy, z którym zostanie zawarta
        umowa w sprawie zamówienia publicznego, lub – w przypadku trybu zamówienia z
        wolnej ręki – wynegocjowania postanowień takiej umowy.
        W trybach, w których postępowanie jest wszczynane w drodze publicznego
        ogłoszenia o zamówieniu i są składane oferty (przetarg nieograniczony, przetarg
        ograniczony, negocjacje z ogłoszeniem, dialog konkurencyjny) czynności
        wykonywane w postępowaniu o udzielenie zamówienia to czynności wykonywane w
        okresie od wszczęcia postępowania, do wyboru najkorzystniejszej oferty. W
        trybach tych zamawiający wszczyna postępowanie, zamieszczając ogłoszenie o
        zamówieniu w miejscu publicznie dostępnym w swojej siedzibie oraz na stronie
        internetowej . W trybie negocjacji bez ogłoszenia czynności wykonywane w
        postępowaniu o udzielenie zamówienia to czynności wykonywane w okresie od
        przekazania przez zamawiającego wybranym przez siebie wykonawcom zaproszenia do
        negocjacji , do wyboru najkorzystniejszej oferty.
        W trybie zamówienia z wolnej ręki czynności wykonywane w postępowaniu o
        udzielenie zamówienia to czynności wykonywane w okresie od przekazania przez
        zamawiającego zaproszenia do negocjacji wybranemu wykonawcy wraz z informacjami
        niezbędnymi do przeprowadzenia postępowania, w tym istotnymi dla stron
        postanowieniami, które zostaną wprowadzone do treści zawieranej umowy w sprawie
        zamówienia publicznego, ogólnymi warunkami umowy lub wzorem umowy , do
        wynegocjowania postanowień umowy w sprawie zamówienia publicznego.
        W trybie zapytania o cenę czynności wykonywane w postępowaniu o udzielenie
        zamówienia to czynności wykonywane w okresie od przesłania przez zamawiającego
        zaproszenia do składania ofert wraz ze specyfikacją istotnych warunków
        zamówienia , do wyboru najkorzystniejszej oferty.
        W trybie licytacji elektronicznej zamawiający wszczyna postępowanie,
        zamieszczając ogłoszenie o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych, na
        swojej stronie internetowej oraz stronie, na której będzie prowadzona licytacja .
        Użyty w art. 2 pkt 7a Pzp zwrot „w celu dokonania wyboru oferty wykonawcy, z
        którym zostanie zawarta umowa w sprawie zamówienia publicznego, lub – w
        przypadku trybu zamówienia z wolnej ręki – wynegocjowania postanowień takiej
        umowy” oznacza, że czynności wykonywane w postępowaniu to czynności wykonywane w
        celu dokonania wyboru najkorzystniejszej oferty lub wynegocjowania postanowień
        umowy w sprawie zamówienia publicznego. Czynności wykonywane w postępowaniu o
        udzielenie zamówienia nie obejmują więc prowadzenia protokółu postępowania,
        ponieważ czynność ta nie jest wykonywana w celu dokonania wyboru oferty
        wykonawcy lub wynegocjowania postanowień umowy w sprawie zamówienia publicznego.
        To, które osoby wchodzące w skład komisji przetargowej wykonywały czynności w
        postępowaniu wynika z dokumentu określającego organizację, skład, tryb pracy
        oraz zakres obowiązków członków komisji przetargowej.

        Pozdrawiam.
        J.E.N.
    • gastontores Re: ZP 11 13.04.10, 08:45

      Pytanie

      Czy kierownik zamawiającego składa pisemne oświadczenie o braku lub istnieniu
      okoliczności stanowiących podstawę wyłączenia z postępowania, w sytuacji gdy
      tylko podpisał umowę w sprawie zamówienia publicznego ?

      Odpowiedź:

      Zgodnie z art. 7 ust. 2 Pzp czynności związane z przygotowaniem oraz
      przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia wykonują osoby
      zapewniające bezstronność i obiektywizm (zasada obiektywizmu i bezstronności).
      Bezstronność i obiektywizm osób wykonujących czynności w postępowaniu zapewnia
      także art. 17 Pzp. Wyłączeniu z postępowania podlegają wyłącznie osoby w
      stosunku do których zachodzą okoliczności wyłączenia określone w art. 17 ust. 1
      Pzp. Osoby wykonujące czynności w postępowaniu składają, pod rygorem
      odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania, pisemne oświadczenie o braku lub
      istnieniu okoliczności stanowiących podstawę wyłączenia z postępowania (art. 17
      ust. 2 Pzp). Wzór oświadczenia stanowi druk ZP – 11.
      Czynności wykonywane w postępowaniu to czynności wykonywane od wszczęcia
      postępowania do wyboru oferty wykonawcy, z którym zostanie zawarta umowa w
      sprawie zamówienia publicznego, lub – w przypadku trybu zamówienia z wolnej ręki
      – wynegocjowania postanowień takiej umowy (art. 2 pkt 7a Pzp). Czynności w
      postępowaniu nie obejmują podpisania umowy. Ponieważ czynność ta nie jest
      częścią postępowania o udzielenie zamówienia, tylko czynnością udzielenia
      zamówienia publicznego, dokonywaną po zakończeniu postępowania, osoba, która
      wyłącznie podpisuje umowę w sprawie zmówienia publicznego nie jest obowiązana do
      złożenia oświadczenia na podstawie art. 17 ust. 2 Pzp.

      Pytanie

      Czy wszystkie osoby wchodzące w skład komisji przetargowej są obowiązani do
      złożenia, pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania, pisemnego
      oświadczenia o braku lub istnieniu okoliczności, stanowiących podstawę
      wyłączenia z postępowania ?

      Odpowiedź:

      Zgodnie z art. 17 ust. 2 Pzp osoby wykonujące czynności w postępowaniu o
      udzielenie zamówienia składają, pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe
      zeznania, pisemne oświadczenie o braku lub istnieniu okoliczności, o których
      mowa w ust. 1 (okoliczności stanowiących podstawę wyłączenia z postępowania.
      Osoby wchodzące w skład komisji przetargowej są obowiązane do złożenia, pod
      rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania, pisemnego oświadczenia o
      braku lub istnieniu okoliczności, stanowiących podstawę wyłączenia z
      postępowania tylko wówczas, gdy wykonują czynności w postępowaniu o udzielenie
      zamówienia.
      Pojęcie „postępowania o udzielenie zamówienia” zostało zdefiniowane w art. 2 pkt
      7a Pzp. Zgodnie z tym przepisem postępowanie o udzielenie zamówienia to
      postępowanie wszczynane w drodze publicznego ogłoszenia o zamówieniu lub
      przesłania zaproszenia do składania ofert albo przesłania zaproszenia do
      negocjacji w celu dokonania wyboru oferty wykonawcy, z którym zostanie zawarta
      umowa w sprawie zamówienia publicznego, lub – w przypadku trybu zamówienia z
      wolnej ręki – wynegocjowania postanowień takiej umowy.
      W trybach, w których postępowanie jest wszczynane w drodze publicznego
      ogłoszenia o zamówieniu i są składane oferty (przetarg nieograniczony, przetarg
      ograniczony, negocjacje z ogłoszeniem, dialog konkurencyjny) czynności
      wykonywane w postępowaniu o udzielenie zamówienia to czynności wykonywane w
      okresie od wszczęcia postępowania, do wyboru najkorzystniejszej oferty. W
      trybach tych zamawiający wszczyna postępowanie, zamieszczając ogłoszenie o
      zamówieniu w miejscu publicznie dostępnym w swojej siedzibie oraz na stronie
      internetowej . W trybie negocjacji bez ogłoszenia czynności wykonywane w
      postępowaniu o udzielenie zamówienia to czynności wykonywane w okresie od
      przekazania przez zamawiającego wybranym przez siebie wykonawcom zaproszenia do
      negocjacji , do wyboru najkorzystniejszej oferty.
      W trybie zamówienia z wolnej ręki czynności wykonywane w postępowaniu o
      udzielenie zamówienia to czynności wykonywane w okresie od przekazania przez
      zamawiającego zaproszenia do negocjacji wybranemu wykonawcy wraz z informacjami
      niezbędnymi do przeprowadzenia postępowania, w tym istotnymi dla stron
      postanowieniami, które zostaną wprowadzone do treści zawieranej umowy w sprawie
      zamówienia publicznego, ogólnymi warunkami umowy lub wzorem umowy , do
      wynegocjowania postanowień umowy w sprawie zamówienia publicznego.
      W trybie zapytania o cenę czynności wykonywane w postępowaniu o udzielenie
      zamówienia to czynności wykonywane w okresie od przesłania przez zamawiającego
      zaproszenia do składania ofert wraz ze specyfikacją istotnych warunków
      zamówienia , do wyboru najkorzystniejszej oferty.
      W trybie licytacji elektronicznej zamawiający wszczyna postępowanie,
      zamieszczając ogłoszenie o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych, na
      swojej stronie internetowej oraz stronie, na której będzie prowadzona licytacja .
      Użyty w art. 2 pkt 7a Pzp zwrot „w celu dokonania wyboru oferty wykonawcy, z
      którym zostanie zawarta umowa w sprawie zamówienia publicznego, lub – w
      przypadku trybu zamówienia z wolnej ręki – wynegocjowania postanowień takiej
      umowy” oznacza, że czynności wykonywane w postępowaniu to czynności wykonywane w
      celu dokonania wyboru najkorzystniejszej oferty lub wynegocjowania postanowień
      umowy w sprawie zamówienia publicznego. Czynności wykonywane w postępowaniu o
      udzielenie zamówienia nie obejmują więc prowadzenia protokółu postępowania,
      ponieważ czynność ta nie jest wykonywana w celu dokonania wyboru oferty
      wykonawcy lub wynegocjowania postanowień umowy w sprawie zamówienia publicznego.
      To, które osoby wchodzące w skład komisji przetargowej wykonywały czynności w
      postępowaniu wynika z dokumentu określającego organizację, skład, tryb pracy
      oraz zakres obowiązków członków komisji przetargowej.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nie pamiętasz hasła lub ?

Nakarm Pajacyka