Dodaj do ulubionych

Pytanie raczej do crannmera

27.02.07, 19:09
Czy wiesz o co chodzi z tym systemem odzyskiwania energii w F1??
www.f1wm.pl/php/wiad_gen.php?id=5320
Obserwuj wątek
      • sherlock_holmes Re: Pytanie raczej do crannmera 27.02.07, 19:16
        Ja też wiem - i powiem ;)
        W skrócie chodzi o to, że w F1 będa startowac hybrydy - pry hamowaniu będa się ładowały akumulatory, potem te energię można wykorzystać w trakcie rpzyspieszania lub wyprzedzania. Wg wstępnych projektów energię w akumulatorach mozna będzie "otrzymywać" tylko podczas wyścigu - czyli na cały wyścig dostanie się tyle energii gratis, ile podczas tego wyścigu się "zarobi".
        • crannmer Re: Pytanie raczej do crannmera 27.02.07, 19:35
          Jak widac, nie mam monopolu na wiedze techniczna ;-)

          Dodam tylko, ze na komponenty hybrydowe (niekoniecznie elektryczne) ma byc
          dozwolone maksymalnie 20 kg na samochod. Tak wiec czy startuje sie z
          akumulatorami pelnymi, czy pustymi, nie gra wiekszej roli.

          Jak dla mnie to listek figowy i zaslona dymna ze strony FIA.
          W porownaniu z wydatkiem energi na transfer setek tysiecy widzow do i od
          wyscigow zuzycie paliwa przez same pojazdy wyscigowe jest mniej, niz pomijalne.
          A nawet transport zespolow wyscigowych ciezarowkami i samolotami zuzywa kilkaset
          razy wiecej energii, niz same wyscigowki.

          MfG

          C.

          Dewulotopodobne, w_r_e_d_n_e i inne trole sa w smietniku
          • franek-b Re: Pytanie raczej do crannmera 27.02.07, 21:18
            > Dodam tylko, ze na komponenty hybrydowe (niekoniecznie elektryczne) ma byc
            > dozwolone maksymalnie 20 kg na samochod. Tak wiec czy startuje sie z
            > akumulatorami pelnymi, czy pustymi, nie gra wiekszej roli.

            Jak obserwuje ewolucje przepisow, to wydaje mi sie, ze chodzi o nakladanie
            wysrubowanych zalozen by konstruktorzy poglowkowali troche nad wykorzystaniem
            tego w wyscigu.

            > Jak dla mnie to listek figowy i zaslona dymna ze strony FIA.

            Ja mysle, ze nie do konca. Nie chodzi o rzeczywiste oszczednosci w trakcie
            wyscigow, lecz raczej o stymulowanie rozwoju napedow hybrydowych. Pomysly z F1
            beda mogly pozniej miec zastosowanie w cywilnych autach.

            > W porownaniu z wydatkiem energi na transfer setek tysiecy widzow do i od
            > wyscigow zuzycie paliwa przez same pojazdy wyscigowe jest mniej, niz
            pomijalne.
            > A nawet transport zespolow wyscigowych ciezarowkami i samolotami zuzywa
            kilkase
            > t
            > razy wiecej energii, niz same wyscigowki.

            Oczywiscie masz racje, ale jak np jakis patent wynaleziony w F1 trafi do tych
            mas, to ten bilans energetyczny bedzie wygladal inaczej. Moze jednak naiwnie,
            ale wierze, ze sport samochodowy, poza aspektem marketingowym, jednak
            przyczynia sie do rozwoju mysli moto.
            • crannmer Re: Pytanie raczej do crannmera 27.02.07, 22:05
              franek-b napisał:

              > Jak obserwuje ewolucje przepisow, to wydaje mi sie, ze chodzi o nakladanie
              > wysrubowanych zalozen by konstruktorzy poglowkowali troche nad wykorzystaniem
              > tego w wyscigu.

              Glowkowanie glowkowaniem, ale energia mieszczaca sie w 20 kg jakiegokolwiek
              akumulatora (chemicznego, mechanicznego, cholerawiejakiego) jest w porownaniu do
              poboru mocy wyscigowki lekkosmieszna.

              > Moze jednak naiwnie,
              > ale wierze, ze sport samochodowy, poza aspektem marketingowym, jednak
              > przyczynia sie do rozwoju mysli moto.

              Spogladajac na ponad sto lat wyscigow GP nalezy bezstronnie przyznac, ze swego
              czasu cala kupa rozwiazan zbladzila pod strzechy. Gorno- i wielozaworowosc,
              ewolucja zawieszenia, w miare sensowne hamulce i wiele wiele innych.

              Jednakze wymagania i kierunki rozwoju F1 od przynajmniej kilkunastu (o ile nie
              kilkudziesieciu) lat rozmijaja sie zupelnie z cywilna konstrukcja samochodu.

              Czy to ekscesywna aerodynamika dociskajaca, hamulce dzialajace tylko na goraco,
              monocoque z wlokien weglowych, czy tez dzikie konstrukcje rozrzadu i skrzyn biegow.

              Jedyne, co IMHO ma jakies szanse byc w cywilu uzyte, to osiagniecia technologi
              materialow stosowanych w mechanizmach. Natomiast dla samych rozwiazan
              technicznych czarno widze.

              Chetnie bym sie mylil, ale chyba niestety w tym przypadku sie nie myle ;-)

              MfG

              C.

              Dewulotopodobne, w_r_e_d_n_e i inne trole sa w smietniku
      • lexus400 Pytanie do wszystykich a szczegolnie do typsona:)) 27.02.07, 20:06
        typson napisał:

        > ja tam doskonale wiem o co chodzi ale skoro uwazasz, ze tylko kierowiec sie na
        > tym wyznaje to zachowam te wiedze dla siebie :)

        hehehe nie typsonie nie uwazam tak ale crannmer ma takie dokladniejsze
        wiadomosci:)) tak mniej wiecej to ja wiem o co chodzi ale chcialem cos na ten
        temat takiego glebszego. Temat F1 jest ciekawy technicznie ze wzgledu na to, ze
        tam juz w tej chwili wszystko jest obliczone na max. ciezaru i miejsca na jakies
        dodatkowe systemy rowniez nie ma zbyt wiele, bolid F1 to nie okret podwodny
        np.:)) A tak nawiasem mowiac nie badz taki samolubny i podziel sie wiedza:)) SH
        sie podzielil. Tytul zmienilem:)))
        • crannmer Re: Pytanie do wszystykich a szczegolnie do typso 27.02.07, 20:27
          >
          > Temat F1 jest ciekawy technicznie ze wzgledu na to, ze
          > tam juz w tej chwili wszystko jest obliczone na max. ciezaru i miejsca na
          > jakies dodatkowe systemy rowniez nie ma zbyt wiele, bolid F1 to nie okret
          > podwodny np.:))

          O ile dodatkowa masa nie jest kryterium k.o. (jesli sie jej nie zamontuje metr
          nad jezdnia :-), albowiem obecne samochody jezdza z balastem, aby spelnic mase
          minimalna, o tyle miejsce (wlasciwej: jego brak) i warunki pracy nie rokuja
          korzystnie. Szczegolnie w polaczeniu z ograniczeniem masy systemu na 20 kg.
          Tudziez z wymaganiami odnosnie mocy ladowania akumulatorow i oddawania energii.

          Konkretow na razie brak, bo AFIK na razie nie ma nawet jednej dzialajacej na
          etapie prototypu koncepcji.

          A w dalszej fazie planowane (2010 in plus) sa koncepcje wykorzytywania energii
          zawartej w spalinach (cos a la turbo-compound), energi cieplnej z chlodzenia
          silnika (dodatkowa turbina parowa, jak w koncepcjach BMW), a takze wprowadzenia
          ograniczenia ilosci paliwa na wyscig lub/i ogranicznika przeplywu paliwa w
          polaczeniu z zezwoleniem na doladowanie. Plus ograniczenia rozwoju silnikow i
          osprzetu (wspolne dla wszystkich rozwiazania), ograniczenia aerodynamiki i sily
          docisku i kilka innych tym podobnych glupot.

          Na leb cos im padlo.

          MfG

          C.

          Dewulotopodobne, w_r_e_d_n_e i inne trole sa w smietniku
    • typson Re: Pytanie raczej do crannmera 27.02.07, 20:53
      czyli krotko mowiac zamontuja takie piasty jak w rowerze - z pradnica w srodku.
      No, postarali sie. 20kg akumulatora to faktycznie mase energii moze pomiescic.

      Ostatnio w pracy wpadlem na pomysl skonstruowania niszczarki do dokumentow.
      Dzialalaby na zasadzie syntezy jązdrowej ale tylko dwoch jąder, np wodoru.
      Wrzucasz zolta karteczke i puf- taki maly grzybek atomowy i nie ma karteczki.
      Polecam wyliczenie sobie ile energii/temperatury sie uwolni, ciekawostka taka ;)
Inne wątki na temat:

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka