Dodaj do ulubionych

Koenigsegg Gemera

30.03.20, 17:22
Dla odmiany coś w temacie forum. Widzieliście nowego Koenigsegga? Absolutna miazga pod każdym względem i pierwszy na świecie seryjnie (powiedzmy) produkowany silnik z elektronicznie sterowanym rozrządem bez wałka (camless albo freevalve). 3 cylindry(!), 2 litry pojemności(!!), moc 600 KM(!!!)

Jak ja czekałem, aż ktoś w końcu zrobi elektronicznie sterowane zawory cylindrów - przecież to wydaje się takie oczywiste! A jakoś nikomu się to nie udawało. Aż do teraz.

A do tego smaczek - po dwa cupholdery na każde miejsce: jeden podgrzewany na kawę, drugi chłodzony na fantę.

Jeden z filmików o tym samochodzie tu: www.youtube.com/watch?v=exRFRUx4nOI

Jakby było mnie stać, to już bym się ustawiał w kolejce do zakupu. Serio.
Obserwuj wątek
      • vogon.jeltz Re: Koenigsegg Gemera 30.03.20, 17:55
        > syntetyczne szczochy

        Cały nazi, przyjebał się do kompletnie nieistotnej rzeczy. Ale widzę pewien postęp: ze skojarzeń kałowych przerzuciłeś się na te związane z moczem.
                  • vogon.jeltz Re: Koenigsegg Gemera 30.03.20, 19:48
                    > Silnik z zaworami sterowanymi niezależnie ( free Valve ) pokazano
                    > 15 lat temu.

                    Ale ten jest pierwszy w seryjnie (choć planowane 300 sztuk to raczej mała seria) produkowanym samochodzie, który możesz kupić.
                    • bwv1080 Re: Koenigsegg Gemera 30.03.20, 20:02
                      vogon.jeltz napisał:

                      > Ale ten jest pierwszy w seryjnie (choć planowane 300 sztuk to raczej mała seria
                      > ) produkowanym samochodzie, który możesz kupić.

                      Przy 1,7 mln euro ceny detalicznej i 300 sztukach total możesz inaczej kalkulować wydatki na świadczenia gwarancyjne.
                      • vogon.jeltz Re: Koenigsegg Gemera 30.03.20, 20:18
                        > Przy 1,7 mln euro ceny detalicznej i 300 sztukach total możesz
                        > inaczej kalkulować wydatki na świadczenia gwarancyjne.

                        Zgoda. Ale to w niczym nie zmienia faktu, że jest to pierwszy seryjny taki silnik w sprzedaży. Może się okazać awaryjny, a może nie. W każdym razie w teorii to jest rozwiązanie fenomenalne i jeśli sprawdzi się w praktyce, to jeszcze na koniec będziemy świadkami rewolucji w silnikach spalinowych.
                        • waga170 Re: Koenigsegg Gemera 31.03.20, 09:44
                          Mnie intryguje dlaczego ten zawor, poza sposobem "napedzania", nie rozni sie od zaworow Forda model T. Przeciez "naped" zaworu sterowanego elektronicznie az sie prosi o to zeby nie robic tego ruchem posuwisto zwrotnym z piekielnymi silami bezwladnosci, tylko obrotowym. W polaczeniu z relatywnie powolnym przesuwaniem zaworu obrotowego wzdluz osi i odpowiednio uksztaltowanym "oknem" moznaby kontrolowac jego dzialanie prosciej i pewnie bardziej precyzyjnie...
                          • vogon.jeltz Re: Koenigsegg Gemera 31.03.20, 12:41
                            > Przeciez "naped" zaworu sterowanego elektronicznie az sie prosi o to zeby
                            > nie robic tego ruchem posuwisto zwrotnym z piekielnymi silami bezwladnosci,
                            > tylko obrotowym.

                            Strzelam, że z podobnych powodów jak te, przez które silnik Wankla - genialny w swoich założeniach - okazał się niewypałem. Takie obracające się zawory szybko by się wycierały, ewentualnie wycierałyby gniazda i ciężko byłoby zapewnić właściwą szczelność. Ale to oczywiście tylko takie moje gdybanie.
                            • bwv1080 Re: Koenigsegg Gemera 31.03.20, 13:59
                              vogon.jeltz napisał:

                              > Takie obracające się zawory szybko
                              > by się wycierały, ewentualnie wycierałyby gniazda i ciężko byłoby zapewnić wła
                              > ściwą szczelność.

                              Ekzaktli. Pośród licznych wad wszelkich układów rozrządów suwakowych (a rodzajów takich był w historii silników spalinowych legion) najważniejszymi było niedostateczne uszczelnienie i bardzo wysokie wymagania co do smarowania. Do tego dochodziły dalsze liczne wady konkretnych rozwiązań.

                              Z wszelakich rozwiązań rozrządów suwakowych do mniej lub bardziej masowej produkcji seryjnej dożyły tylko rozrządy tulejowe Knighta oraz Burta-McColluma. Wszelkie inne (wirujące walce, stożki, tarcze, rozrządy tłoczkowe itd.) nie wyszły poza stadium prototypów.

                              Rozrząd suwakowy w postaci np. wirującej tarczy ostał się jeszcze jako atawizm w niektórych silnikach dwusuwowych po stronie dolotu. A to dzięki komfortowym warunkom, jakie tam panują - przy stosunkowo niskich temperaturach i różnicach ciśnień oraz bez kontaktu z agresywnymi produktami spalania.

                              Pomijając nawet powyższe problemy, wirujący rozrząd suwakowy nie umożliwią kompletnego odsprzężenia czasów otwarcia i zamknięcia od kąta obrotu walu korbowego. A to jest główny cel i zaleta układów z niezależnym sterowaniem zaworów.
                            • nazimno Re: Koenigsegg Gemera 31.03.20, 14:00
                              Istotnym czynnikiem jest konstrukcja
                              siłownika zaworu i mocno wyzylowane
                              parametry czasowe dla założonego
                              przesunięcia zaworu pomiędzy punktami otwarcia i zamknięcia.
                              Silnik osiąga ok. 8000 obr/min.

                              To optymalny wariant dający elektronice
                              wiele ułatwień, gdy chodzi o sparametryzowane funkcje sterowania.

                              Klasyczny układ - zawór/gniazdo jest już stałym elementem silnika
                              4-suwowego. Sterowanie free valve
                              to skutek rozwoju elektroniki.






                • bwv1080 Re: Koenigsegg Gemera 30.03.20, 19:45
                  duze_a_male_d_duze_m napisał:
                  > jakieś zdanie o koncepcji tego silnika?

                  Nie tylko koncepcja samego silnika jest odważna. Koncepcja całego układu napędowego jest IMHO co najmniej kontrowersyjna. Np. użyteczna pojemność akumulatora trakcyjnego ok. 16 kW w połączeniu z mocą ścieżki elektrycznej rzędu 800 kW (przy czym moc pobierana z akumulatora może wynosić do 900 kW) - dostępna jest maks. 1 minuta pełnej mocy elektrycznej.

                  Silnik spalinowy pracuje tylko na przednie kola. Czyli jak już przerobimy powalające 16 kWh zawartości akumulatora na dym z opon, to zostajemy z 600 turbo-KM na lekkim przodzie, natomiast możliwość hamowania regeneracyjnego mamy z tyłu (do 200 kW).

                  Ten samochód może być bardzo szybki. Ale drastycznie krotko.
                • nazimno Re: Koenigsegg Gemera 30.03.20, 20:22
                  wardsintelligence.informa.com/-/media/automotive/wards-intelligence/uploads/2017/01/webfreevalvevalve.jpg?w=790&hash=A42F9AD05D61D7BA6F31E57FA5CABEC8019E7471
                  Zawór z siłownikiem.
    • galtomone Kolejka dluga.... 31.03.20, 09:11
      vogon.jeltz napisał:

      > Jakby było mnie stać, to już bym się ustawiał w kolejce do zakupu. Serio.

      A kolejka dluga, bo pewnie wielu kopaczy pilki bedzie chetnych.

      --
      Pozdrawiam,
      galtom

      "Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?" - George Carlin
      • tbernard Re: Kolejka dluga.... 31.03.20, 11:14
        galtomone napisał:

        > vogon.jeltz napisał:
        >
        > > Jakby było mnie stać, to już bym się ustawiał w kolejce do zakupu. Serio.
        >
        > A kolejka dluga, bo pewnie wielu kopaczy pilki bedzie chetnych.
        >

        Można zapisać się do klubu do sekcji piłki nożnej.
        • galtomone Re: Kolejka dluga.... 31.03.20, 13:09
          Jest, cena robi swoje.

          --
          Pozdrawiam,
          galtom

          "Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?" - George Carlin

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka