Dodaj do ulubionych

TV Al Dżazira

21.11.08, 14:15
W TVP Kultura dziś o 17,30 "Telewizja Al Dżazira" film.dok. USA 2004

Arabskojezyczna al Dżazira zrewolucjonizowała Bliski Wschód. Oddaje
głos arabskiej opozycji, terrorystom z Al Kaidy oraz Izraelczykom,
którzy tłumaczą się z wojny przeciw Palestyńczykom...

Al Dżazira nie wie, co to tabu. Z jednym wyjatkiem: nigdy nie
krytykuje rodziny swego załozyciela
...
Zapraszam do ogladania
Obserwuj wątek
    • aisza5 Z Al Dżazira:"Palestyńskie rytmy ruchu oporu" 30.11.08, 20:56
      www.arabia.pl/content/view/292023/132/
      Ahmed Habib "Palestyńskie rytmy ruchu oporu"
      tłum. Piotr Chmielarz
      Jackie Reem Salloum reżyser filmowy i działaczka jest jednym z
      głównych uczestników w ruchu, który ma zwiększyć globalne
      zainteresowanie palestyńską sztuką. Urodzona w Dearborn Michigan
      rodzice pochodzenia palestyńskiego i syryjskiego na jej sztukę
      wywarły wpływ doświadczenia z życia w arabskiej diasporze.


      Pod koniec okresu życia jako nastolatka ona studiowała w znanej
      szkole artystycznej Steinhardta na Uniwersytecie Nowy Jork, gdzie
      ona uczyła się jak interpretować tradycyjne symbole amerykańskiej
      kultury jak automat z gumami do żucia żeby włączyć weń odniesienia
      do rewolucyjnych postaci takich jak Musa Kazim Pasza al-Husejni
      burmistrz Jerozolimy usunięty w latach 20 z stanowiska z powodu
      sprzeciwu wobec prowadzonej przez Brytyjczyków prożydowskiej
      polityki.
      W 2005 roku na Festiwalu Filmowym w Sundance Salloum przedstawiła
      Planet of the Arabs dziewięciominutowy film o tym jak Arabowie są
      przedstawiani w mediach. Jednakże dopiero ostatni film Salloum
      Slingshots Hip Hop pokazany ostatnio na Festiwalu Filmów
      Palestyńskich w Toronto sprawił, że krytyka zwróciła na nią uwagę.
      W 80 minutowym dokumentalnym filmie Salloum przedstawiła życie i
      sztukę palestyńskich artystów hip hopu żyjących w warunkach
      izraelskich okupacji. Grupy takie jak DAM z zubożałych gett Lyd w
      Iraku i P.R. z Gazy wniosły nową energię w kulturalny ruch oporu.

      Dziennikarzowi Al-Dżaziry udało się złapać Salloum w Toronto, gdzie
      ona dyskutowała o jej sztuce i filmie i przeszkodach, z jakimi ona
      zmagała się przez lata.

      Al-Dżazira: Dlaczego uważasz, że twój film jest przejawem ruchu
      oporu?
      Salloum: Każdy Arab, który swoją pracą podważa stereotypy i
      państwową zagraniczną politykę, lub, który tworzy prace
      odzwierciedlające naszą kulturę i historią bierze udział w ruchu
      oporu. Ten film ciągle jest pokazywany na festiwalach na świecie,
      gdzie wielu ludzi po raz pierwszy widzi obrazy Palestyny i
      Palestyńczyków. Raperzy przedstawieni w filmie ukazują na swój
      sposób życie Palestyńczyków. Film spełnia także rolę edukacyjną.
      Jest wykorzystywany na lekcjach w wielu liceach i koledżach w
      Ameryce. Studenci z takich obszarów jak Brooklyn, gdzie dominują
      Czarni Latynosi, meksykanie są inspirowani przez walkę
      Palestyńczyków. Oni widzą związki pomiędzy ich własną walką a
      opowieściami o życiu w okupowanej Palestynie i w państwie Apartheidu
      w Izraelu opisanym w lirykach palestyńskich raperów. Studenci z
      Ameryki także piszą własne piosenki hip-hop ku czci raperów w
      Palestynie z wykorzystanie mieszanki arabskiej i amerykańskiej
      muzyki. One również podobnie jak film są formą ruchu oporu.
      Jakie przeszkody napotkałaś kręcąc film?
      Kiedy próbowałam zebrać pieniądze na realizację projektu, musiałam
      zawsze podkreślać fakt, że ten film jest o palestyńskim ruchu hip
      hopowym. Większość ludzi zakładała, że mój film jest o Izraelczykach
      i Palestyńczykach nawiązujących kontakty poprzez hip hop, ale kiedy
      oni dowiadywali się, że jest on tylko o Palestyńczykach oni tracili
      zainteresowanie. Ewentualnie skończyły mi się fundusze i musiałam
      powrócić do domu do moich rodziców, gdzie pracowałam w rodzinnej
      lodziarni. W dzień nabierałam kulek do lodów, w nocy pracowałam nad
      filmem, pieniądze na film pochodziły z mojej wypłaty. Pod koniec
      filmu możecie przeczytać „Produkcja świeżych Booza (lody w języku
      arabskim)” to jest moje podziękowanie dla nich. Bez nich i wsparcia
      z strony wspólnoty i innych artystów nie zdołałabym zdobyć funduszy
      na zrobienie filmu. Musiałam także stawić czoła przeszkodom w czasie
      kręcenia filmu w Izraelu. Dla Amerykanina arabskiego pochodzenia
      przejście przez lotnisko Ben Guriona jest zawsze wyzwaniem a
      przedostanie się do Gazy jest o wiele trudniejsze. To jest
      szczególnie prawdziwie, kiedy oni wiedzą, że masz związki z
      Palestyną. Zawsze byłam zatrzymywana i przesłuchiwana czasami przez
      więcej niż siedem godzin.
      Stres przychodzi, ponieważ nie wiesz czy będziesz mógł dalej wejść.
      Mam wielu arabskich przyjaciół, którym uniemożliwiono wjazd. Kiedyś
      funkcjonariuszy izraelscy zniszczyli moją kamerę zanim mi ją
      zwrócili, i od tej pory, gdy tam podróżują nigdy nie biorę żadnego
      sprzętu ani taśm. Nie sądzę, żeby oni się mnie bali. Oni po prostu
      nie chcą żeby ich obraz został zniszczony. W tym sensie Izrael
      traktuje każdą kamerę jako groźbę. W USA naprzykład obraz Izrael
      jest ściśle kontrolowany. Nigdy nie słyszymy jakiejkolwiek krytyki w
      stosunku do polityki Izraela, Nawet, gdy amerykańscy cywile jak
      Rachel Corrie są zabijani przez izraelskie buldożery, izraelskie
      działania są usprawiedliwiane w mediach jako część ich walki
      przeciwko jak to się ich nazywa terrorystom z Gazy.
      Jaki jest związek pomiędzy palestyńskimi a izraelskimi raperami?
      Nie chciałam robić filmu o Izraelczykach i Palestyńczykach
      nawiązujących porozumienie poprzez rap, ponieważ czegoś takiego w
      tamtejszej rzeczywistości hip hopowej nie ma. Nie istnieje
      współpraca pomiędzy palestyńskimi a izraelskimi raperami.
      Najbardziej popularny izraelski artysta hip hopowy jest prawicowym
      syjonistą, którego widownia na jego występach wzywa do zabijania
      Arabów. Palestyńscy raperzy i ich widzowie nigdy nie wzywają do
      zabijania Izraelczyków, lub Żydów. Istnieje niewielu postępowych
      izraelskich raperów, którzy wspierają palestyńskich hip hopowców
      współpracują z DAM i kilkoma innymi Arabsko izraelskimi raperami.
      Jednakże to nie odzwierciedla głównego nurtu izraelskiej sceny hip
      hopowej.
      Wzywasz arabskie kobiety, żeby bardziej zaangażowały się w sztukę?
      Jest zawsze ważne jest żeby wszędzie było słychać głosy kobiet.
      Większość młodych Arabów niezależnie od tego czy oni są mężczyznami
      czy kobietami ma trudności z przekonaniem rodziny, że oni chcą zająć
      się sztuką. Ta rzeczywistość jest szczególnie trudna dla kobiet,
      które muszą rzucić wyzwanie idei, że jedyne, co one mogą robić w
      domu to sprzątać i gotować. Kiedy powiedziałam moim rodzicom, że
      chcę zająć się sztuką oni powiedzieli mi „nie, zostaniesz
      farmaceutką, lub bibliotekarką” Więc zawarłam kompromis, że będę
      studiowała rysunek i oni wsparli mnie. Ale dalej pogłębiałam swoją
      naukę sztuki i kiedy oni zobaczyli jej efekty i reportaż z mediów o
      nich oni zaczęli mnie wspierać i próbują przekonać innych arabskich
      rodziców, żeby pozwolili ich dzieciom zostać artystami, filmowcami,
      muzykami. Abeer palestyńska artystka przedstawiona w tym filmie
      musiała walczyć z groźbami z strony kuzynów, żeby mogła wystąpić na
      scenie i śpiewać. Ona musiała to robić w większości w tajemnicy.
      Pomimo tego ona wciąż robi to, co uwielbia najbardziej, czyli tworzy
      muzykę. Od czasu, gdy ten film jest pokazywany w Jordanii, Libanie i
      Palestynie a nawet w Ameryce, młode kobiety zalały Abeer z emailami
      poparcia i docenienia tego, co ona robi. Wiele z nich mówi, że one
      mają podobne problemy w domu. Abeer także otrzymała wiele wsparcia z
      strony palestyńskich raperów, którzy odmówili zerwania z nią
      współpracy i zaczęli krytykować arabskie społeczeństwa za ich
      traktowanie kobiet. Chciałabym, żeby ludzie w świecie arabskim
      ujrzeli młode kobiety jak Abeer i jej zespół Arapeyat i, żeby
      zrozumieli, że hip hop nie jest cukierkowatą muzyką pop, która
      zalewa Palestynę z Ameryki i świata arabskiego.
      Co najbardziej zwróciło twoją uwagę w czasie twojego pobytu w
      Palestynie w czasie kręcenia filmu?
      Co do mnie mam krewnych mieszkających na Zachodnim Brzegu, więc
      jestem zaznajomiona z życiem na terytoriach okupowanych. Moje jedyne
      zetknięcie się z Izraelczykami miało miejsce na punktach kontrolnych
      i lotniskach, lub, kiedy oni są w swoich czołgach, lub na wieżach
      snajperskim. W czasie kręcenia tego filmu zapoznałam
    • aisza5 Al-Dżazira kupiła prawa do Euro 2012 i 2016 01.01.10, 20:45
      www.sport.pl/pilka/1,80056,7139324,Al_Dzazira_kupila_prawa_do_Euro_2012_i_2016.html

      Katarska stacja telewizyjna - Al-Dżazira zakupiła prawa do
      transmisji dwóch turniejów Mistrzostw Europy, w tym także
      czempionatu, który odbędzie się w Polsce i na Ukrainie. Oznacza to,
      że mecze Euro 2012 będą mogli obejrzeć widzowie w Algierii, Egipcie,
      Libii, Maroko i Tunezji oraz w krajach Bliskiego Wschodu, czyli
      m.in. w Arabii Saudyjskiej i Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

      Porozumienie z UEFA zostało podpisane w Nyonie. "Al-Dżazira Sport
      jest wiarygodnym partnerem, którego wysokie standardy produkcyjne
      pomogą promować piłkę nożną w regionie" - czytamy w oświadczeniu
      federacji. UEFA i katarska telewizja współpracowały już ze sobą
      podczas poprzednich dwóch mistrzostw starego kontynentu oraz w
      ramach Ligi Mistrzów.

      Porozumienie zezwala Al-Dżazirze na transmitowanie na żywo meczów
      zarówno w płatnych jak i w otwartych kanałach. Może także
      udostępniać spotkania w internecie oraz w serwisach komórkowych.


      Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej są trzecią najatrakcyjniejszą
      telewizyjnie imprezą na świecie tuż za Igrzyskami Olimpijskimi i
      futbolowymi Mistrzostwami Świata. Każdy z meczów Euro 2008 oglądało
      co najmniej 155 milionów ludzi.

      Al-Dżazira mająca swoją siedzibę w Katarze jest najbardziej
      opiniotwórczym medium w świecie arabskim. Ma około 35 mln widzów na
      Bliskim Wschodzie. Jej znaczenie bardzo wzrosło po zamachach z 11
      września, kiedy to jako jedyna miała kontakt zarówno z Talibami, jak
      i z terrorystami z Al.-Kaidy. Do dzisiaj członkowie tej organizacji
      przekazują Al-Dżazirze swoje amatorskie nagrania.

      Al-Dżazira Sport został uruchomiony w listopadzie 2003 roku. Do dziś
      jest najpopularniejszym kanałem sportowym na Bliskim Wschodzie.
      Oprócz wspomnianych już imprez, stacja posiada prawa do m.in.
      Pucharu Ligi Angielskiej, włoskiej Serie A, hiszpańskiej Primera
      División oraz portugalskiej SuperLigi
    • skawel Re: TV Al Dżazira 02.02.11, 11:31
      A wiecie, że stacja jest zakazana w Indiach? Wg. władz wspiera terrorystów. Odbierają ją tylko w Kaszmirze (nielegalnie).
      Z kolei teraz w Egipcie cofnięto im akredytacje, bo wg. władz "sprzyjają protestującym".

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka