Dodaj do ulubionych

Pytanie do eksperta UKE - regulamin Play

IP: *.pp.ueab.se 23.11.09, 21:06
Czy naliczanie kar za zerwanie umowy przed czasem za pomocą metody:
Czas trwania umowy procentowo: od 0 do 50% - 750 zł, powyżej 50 do 75% - 600 zł....i tak dalej jest zgodne z prawem? Sądziłem że po lipcowych zmianach nie powinno się stosować widełek.

Link do oferty:
dlafirm.playmobile.pl/resources/pdf/RePlay_Online_Ekstra.pdf
Obserwuj wątek
    • natalia_sankowska1 Re: Pytanie do eksperta UKE - regulamin Play 23.11.09, 22:46
      W mojej ocenie, jest to ewidentne naruszenie Ustawy PT (art.57 ust.6
      ustala proporcjonalność pobrania opłaty za przedwczesne
      rozwiązanie umowy z winy abonenta. Należy zmusić PLAY do zmiany
      zapisu.
      • Gość: Tomek Re: Pytanie do eksperta UKE - regulamin Play IP: *.bu.edu 24.11.09, 10:10
        Można, tylko jak? Czy eksperci uke którzy tu zaglądają podejmują takie sprawy
        czy trzeba to gdzieś zgłosić?
        • natalia_sankowska1 Re: Pytanie do eksperta UKE - regulamin Play 24.11.09, 10:53
          Eksperci zaglądają. Ale ja wysłałabym skargę bezpośrednio do UKE -
          można mailem. Adres jest na stronie Urzędu.
          • Gość: ciekawy Re: Pytanie do eksperta UKE - regulamin Play IP: *.internetdsl.tpnet.pl 24.11.09, 16:27
            A jak to jest z tymi "starymi" umowami - chodzi mi np o sytuacje, gdzie zawiera
            się umowę na 12 miesięcy po 30 zł (360 zł razem) i niezależnie od terminu
            zerwania umowy (przy założeniu że się nie nabiło rachunku ponad abonament)
            dostaje się taką samą karę 1000 zł lub więcej? Z jednej strony rozumiem punkt
            widzenia firmy, ale czy nie powinna ona raczej dochodzić tych swoich należnych
            30 zł x ilość miesięcy do końca umowy przepisami prawa?
            • pazblo Re: Pytanie do eksperta UKE - regulamin Play 25.11.09, 20:01
              Kara za zerwanie umowy jest liczona proporcjonalnie do pozostałego okresu zastrzeżonego w umowie. Np. 1500zł/24msc i pomnożone o pozostałą ilość okresów rozliczeniowych. W moim przypadku przy umowie 24msc, która kończy się w styczniu gdybym chciał zerwać ją w grudniu musiałbym zapłacić nieco ponad 50zł. Kara umowna nie jest zależna od wysokości abonamentu lecz jest zawarta w regulaminie promocji. Dla przykładu w Play abonament wynosi ona 1500zł.
              • Gość: ciekawy Re: Pytanie do eksperta UKE - regulamin Play IP: *.internetdsl.tpnet.pl 26.11.09, 11:13
                czyli równie dobrze mógłby się znaleźć w regulaminie promocji zapis,że kara
                umowna wynosi 20 tys zł przy zerwaniu umowy miesiąc przed czasem.
                regulamin regulaminem ale granice pazerności jakieś chyba są
    • Gość: gość Re: Pytanie do eksperta UKE - regulamin Play IP: *.nat.umts.dynamic.eranet.pl 25.11.09, 12:48
      Czy to znaczy że można wypowiedzieć umowę bez konsekwencji??
      • natalia_sankowska1 Re: Pytanie do eksperta UKE - regulamin Play 25.11.09, 20:49
        Po jej ukończeniu ;-)
        • Gość: Jacek Re: Pytanie do eksperta UKE - regulamin Play IP: *.multimo.pl 25.11.09, 22:18
          Nawet jeśli zapis w umowie jest niezgodny z prawem?
          Wydaje mi się że można zerwac umowę
          • Gość: case Re: Pytanie do eksperta UKE - regulamin Play IP: *.centertel.pl 26.11.09, 00:14
            Umowę zawsze można zerwać, inna sprawa to koszty z tym związane - aby się od
            nich wywinąć trzeba byłoby mocno się nagimnastykować. Operatorzy pozmieniali
            regulaminy po zmianach w PT. Zgodnie z najnowszymi zapisami zmiana regulaminu
            związana ze zmianą prawa nie umożliwia zerwania umowy bez dodatkowych kosztów.
            Nie wnikałem dokładnie w PT, jednak poprę zdanie, że aktualne zapisy w
            regulaminach P4 nie świadczą raczej o "proporcjonalności opłat specjalnych".
            Jednak tutaj jedynie operator może zostać wezwany do zmian, a w razie
            opieszałości dostać karę. Abonent P4 z tego tytułu żadnych możliwości
            bezpłatnego rozwiązania umowy nie otrzyma.
            • Gość: Gość Re: Pytanie do eksperta UKE - regulamin Play IP: *.nat.umts.dynamic.eranet.pl 26.11.09, 10:16
              Nawet jeśli podpisał umowę która jest niezgodna z obowiązującym
              prawem? Wydaje mi się że jakby posiłkować się przepisami kodeksu
              cywilnego to możnaby uznać nieważność umowy.
    • Gość: Wypowiadam A ja uważam że można zrywać umowę z play IP: *.foebud.org 27.11.09, 11:42
      A moim zdaniem na podstawie takiego zapisu w regulaminie można spokojnie
      wypowiedzieć umowę a w razie czego zwrócić się o pomoc i mediację do uke.
    • ekspert.uke Re: Pytanie do eksperta UKE - regulamin Play 01.12.09, 08:47
      w odpowiedzi na post uprzejmie wyjaśniam. Art. 57 ust. 6 ustawy z
      dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz.
      1800 z późn. zm.), zmieniony przez art. 1 pkt 17 lit. b) ustawy z
      dnia 24 kwietnia 2009 r. o zmianie ustawy - prawo telekomunikacyjne
      oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 85 poz. 716) zmieniającej
      nin. ustawę z dniem 6 lipca 2009 r. określa, iż w przypadku zawarcia
      umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych, w tym o zapewnienie
      przyłączenia do publicznej sieci telekomunikacyjnej, związanego z
      ulgą przyznaną abonentowi, wysokość roszczenia z tytułu
      jednostronnego rozwiązania umowy przez abonenta lub przez dostawcę
      usług z winy abonenta przed upływem terminu, na jaki umowa została
      zawarta nie może przekroczyć wartości ulgi przyznanej abonentowi
      pomniejszonej o proporcjonalną jej wartość za okres od dnia zawarcia
      umowy do dnia jej rozwiązania.
      Oznacza to, iż począwszy od dnia 6 lipca br. w przypadku
      jednostronnego rozwiązania umowy przez abonenta lub przez dostawcę
      usług z winy abonenta przed upływem terminu, na jaki umowa została
      zawarta abonent może być zobowiązany do uiszczenia roszczenia,
      którego wysokość nie może przekroczyć wartości ulgi przyznanej
      abonentowi pomniejszonej o proporcjonalną jej wartość za okres od
      dnia zawarcia umowy do dnia jej rozwiązania.
      Umowa powinna określać wysokość kary umownej tj. ulgi, jakiej
      udzielił Panu operator w każdym okresie rozliczeniowym jej trwania.
      Nie ulega wątpliwości, iż obliczenia wysokości zwrotu ulgi, tj. kary
      za przedterminowe rozwiązanie umowy dokonuje operator po zakończeniu
      trwania umowy z abonentem, gdyż niezbędne jest wzięcie pod uwagę
      przy obliczaniu jednej zmiennej tj. daty rozwiązania umowy.
      W odniesieniu do ofert promocyjnej operatora Play, do której link w
      poście zamieścił użytkownik Tomek, należy wskazać, iż oferta ta
      została wprowadzona jeszcze przed nowelizacją przepisów (18 maja
      br.). Istotne jest, iż od daty 6 lipca 2009 r. należy stosować
      wskazane w znowelizowanym przepisie zasady naliczania roszczenia.
      Przepis art. 57 ust. 6 Prawa telekomunikacyjnego nie uzależnia
      obowiązywania nowych zasad od daty zawarcia umowy z abonentem. Ważny
      jest fakt i moment dokonania wypowiedzenia umowy przez Abonenta.
      Zatem w odniesieniu do wypowiedzeń dokonanych przed 6 lipca br.
      stosować należało przepisy z przed nowelizacji, natomiast w
      odniesieniu do wypowiedzeń dokonanych po dacie 6 lipca 2009 r.
      stosujemy nowe przepisy art. 57 ust. 6 Prawa telekomunikacyjnego.
      Stosowanie innych zasad należy uznać za sprzeczne z postanowieniami
      art. 57 ust. 6 Prawa telekomunikacyjnego.
      • natalia_sankowska1 Do p.Kucharczyka 01.12.09, 10:38
        Podejrzewam, że nie zajrzy Pan tutaj ponownie, ale w postawionym
        pytaniu także kwestiowano "widełki" stosowane przez operatora.
        Cutyjąc ustawę, owszem potwierdził Pan zasadę proporcjonalności w
        naliczaniu kary, lecz nie potępił, niestety, jaskrawego naruszenia
        ustawy (już w znowelizowanej wersji), jakim są sztywne "widełki".
        GDyby PAn jednak tu zajrzał, proszę o komentarz akurat tego tematu.
        • ekspert.uke Re: Do p.Kucharczyka 03.12.09, 12:27
          Szanowna Pani Natalio,
          załączony przez użytkownika link to odesłanie do Warunków
          Promocyjnych RePlay Online Ekstra, które zaczęły obowiązywać od dnia
          18 maja br. tj. przed wejściem w życie znowelizowanych przepisów.
          Stosunek prawny łączący dostawcę usług z abonentem opiera się na
          postanowieniach umownych (w tym regulaminie) i przepisach
          ustawowych. W tym miejscu wskazać należy, iż nowy zasady naliczania
          roszczeń obowiązują bez względu na to, czy stosowny zapis znajduje
          się w warunkach oferty, gdyż określone uprawnienie, czy też
          obowiązek abonenta wynikający wprost z przepisów prawa i ich
          obowiązywanie nie jest uzależnione od wprowadzenia do umów. W
          sytuacji, gdy zapisy regulaminu są sprzeczne z postanowieniami
          przepisów Pt należy stosować przepisy prawa. Początkiem ich
          stosowania jest dzień wejścia przepisów w życie. Reasumując, w
          przypadku złożenia wypowiedzenia przez abonenta po dniu 6 lipca br.
          obowiązują nowe zasady naliczania roszczeń tj. proporcjonalność, bez
          względu na to, co zawierają warunki oferty promocyjnej.
          Jednocześnie zaznaczam, iż na końcu mojej odp. z dnia 1 grudnia 2009
          r. wskazałem, iż stosowanie innych zasad naliczania roszczeń, niż
          proporcjonalność, należy uznać za sprzeczne z postanowieniami art.
          57 ust. 6 Pt.
          • Gość: MiChCiO Re: Do p.Kucharczyka IP: *.2.142.169.tvksmp.pl 03.12.09, 18:01
            usługa w promocji na 12 m-cy kosztuje 10zł
            cena standardowa na czas nieokreślony to 25zł

            jeśli zrywam umowę po 7 miesiącach to kara wynosi
            7 x (25-10) = 105 zł

            ktoś może potwierdzić moje wyliczenie?
            • natalia_sankowska1 Re: Do p.Kucharczyka 03.12.09, 22:01
              Jeżeli różnicę stanowią ceny abonamentów, to tak. Jeżeli dochodzą
              jeszcze inne ulgi (np., w cenie telefonu), wyliczenie będzie inne.
              Może istnieć także kwota podana sztywno w regulaminie lub
              umowie/aneksie.
        • ekspert.uke Re: Do p.Kucharczyka 03.12.09, 12:35
          Szanowna Pani Natalio,
          załączony przez użytkownika link to odesłanie do Warunków
          Promocyjnych RePlay Online Ekstra, które zaczęły obowiązywać od dnia
          18 maja br. tj. przed wejściem w życie znowelizowanych przepisów.
          Stosunek prawny łączący dostawcę usług z abonentem opiera się na
          postanowieniach umownych (w tym regulaminie) i przepisach
          ustawowych. W tym miejscu wskazać należy, iż nowe zasady naliczania
          roszczeń obowiązują bez względu na to, czy stosowny zapis znajduje
          się w warunkach oferty, gdyż określone uprawnienie, czy też
          obowiązek abonenta wynikający wprost z przepisów prawa i ich
          obowiązywanie nie jest uzależnione od wprowadzenia do umów. W
          sytuacji, gdy zapisy regulaminu są sprzeczne z postanowieniami
          przepisów Pt należy stosować przepisy prawa. Początkiem ich
          stosowania jest dzień wejścia przepisów w życie. Reasumując, w
          przypadku złożenia wypowiedzenia przez abonenta po dniu 6 lipca br.
          obowiązują nowe zasady naliczania roszczeń tj. proporcjonalność, bez
          względu na to, co zawierają warunki oferty promocyjnej.
          Jednocześnie zaznaczam, iż na końcu mojej odp. z dnia 1 grudnia 2009
          r. wskazałem, iż stosowanie innych zasad naliczania roszczeń, niż
          proporcjonalność, należy uznać za sprzeczne z postanowieniami art.
          57 ust. 6 Pt.
          • natalia_sankowska1 Re: Do p.Kucharczyka 03.12.09, 14:50
            Szanowny Panie Kucharczyk!
            W imieniu własnym oraz innych zainteresowanych forumowiczów dziękuję
            za odpowiedź dogłębnie wyjaśniającą sprawę i stanowisko UKE na ten
            temat.
            Pozdrawiam serdecznie.
            Z poważaniem,
            Natalia Sankowska,
            Warszawa.
          • Gość: Iraklis Re: Do p.Kucharczyka IP: *.chello.pl 03.12.09, 21:56
            Expert ok, sprawa chyba już dla wszystkich jasna?? Natalia
            zrozumiała?
            • natalia_sankowska1 Re: Do p.Kucharczyka 04.12.09, 22:31
              To nie Natalia miała zrozumieć! Miał zrozumieć a)pytający, b)ten kto
              twierdził, że istnieją podstawy do zerwania umowy w przytoczonych
              warunkach.
              A ja - to jest Natalia - a)napisałam, że w świetle znowelizowanej
              ustawy przytoczony zapis jest jej naruszeniem, b)poprosiłam
              p.Kucharczyka, by się akurat do tej konkretnej sytuacji odniósł, c)
              podziekowałam p.Kucharczykowi za to, że wykonał moja prosbę.

              Sapientis sat.
    • Gość: Andrzej Czyli można wypowiedzieć umowę? IP: 94.75.253.* 03.12.09, 11:45
      Jak to mawiał w reklamie Sołtysik "bez konsekwencji, powtarzam - bez
      konsekwencji"????
      • natalia_sankowska1 Re: Czyli można wypowiedzieć umowę? 03.12.09, 21:57
        Bez konsekwencji - nie.
    • Gość: Gość Play zmienił treść tego regulaminu!!!!! IP: 94.75.253.* 07.12.09, 21:43
      Po cichu, bez żadnej informacji. Czyżby mieli coś do ukrycia? Czy
      taka zmiana w trakcie obowiązywania promocji, w sytuacji kiedy są
      ludzie którzy podpisali ją z tym nielegalnym zapisem jest zgodne z
      prawem?
      • natalia_sankowska1 Re: Play zmienił treść tego regulaminu!!!!! 08.12.09, 11:25
        Oczywiście, że zmiana wykluczająca zapis sprzeczny z ustawą jest jak
        najbardziej legalna! Należało to zrobić. A co można mieć do ukrycia,
        jak zmienia to, co jest nieprawidłowe?
        I proszę więcej nie pisać, że są ludzie itd. WSZYSTKICH obowiązują
        AKTUALNE regulaminy. Nie jest tak, że każdego obowiązuje ten
        konkretny regulamin, który był aktualny w trakcie podpisania
        umowy/aneksu - dlaczegoś jest to rozpowszechnione przekonanie.
        • Gość: gość portalu Re: Play zmienił treść tego regulaminu!!!!! IP: *.nat.umts.dynamic.eranet.pl 08.12.09, 14:28
          Każdego obowiązuje taki regulmin jaki obowiązywal w momencie
          podpisywania - jeśli regulamin się zmienia to klient ma prawo nie
          zaakceptować zmian. Po to właśnie za każdym razem operatorzy
          informują o zmianie żeby dać klientowi czas na przyjęcie lub
          odrzucenie warunków.
      • Gość: sylwek2k Re: Play zmienił treść tego regulaminu!!!!! IP: *.cityconnect.pl 08.12.09, 14:47
        "Po cichu, bez żadnej informacji. Czyżby mieli coś do ukrycia? Czy
        taka zmiana w trakcie obowiązywania promocji, w sytuacji kiedy są
        ludzie którzy podpisali ją z tym nielegalnym zapisem jest zgodne z
        prawem? "
        Jezeli zmiana regulaminu dotyczy TYLKO dostosowania go do aktualnie
        obowiazujacego prawa, to klient nie ma prawa BEZ KONSEKWENCJI zrezygnowac z
        umowy /a tak wlasnie bylo w tym przypadku/. Poza tym, konsekwencje zerwania
        umowy, sa rowniez w regulaminie swiadczenia uslug i na umowie /nie tylko w
        regulaminie konkretnej promocji/.
        • Gość: gość portalu Re: Play zmienił treść tego regulaminu!!!!! IP: 94.75.253.* 08.12.09, 15:29
          Pół roku po zmianach w prawie telekomunikacyjnym to chyba trochę za
          późno. Moim zdaniem i sąd i uke przyznałbyby rację klientowi, nie
          operatorowi.
          • natalia_sankowska1 Re: Play zmienił treść tego regulaminu!!!!! 08.12.09, 16:21
            Ostatnia nowelizacja UPT obowiązuje od lipca br. - pół roku nie
            minęło. I kwestia "podziału" zmian regulaminów jest w niej
            szczegółowo opisana. Zmiany na korzyść klienta tudzież zmiany
            wymuszone przez zmieniajace się prawo nie pozwalają klientom
            bezkarnie zrywać umowy. Samodzielnie przez operatorów wprowadzone
            zmiany pogarszająse stan obecny klienta - tak.
            Natomiast przed nowelizacją KAŻDA zmiana regulaminu "rozgrzeszała"
            klienta.
            • Gość: Nokiafan Re: Play zmienił treść tego regulaminu!!!!! IP: 94.75.253.* 09.12.09, 10:37
              Z tego co się orientuję to nie ma rozróżnienia na zmiany korzystne i
              niekorzystne dla klients, ustawodawca decyzję zostawił klientowi.
              A co do samych zmian to moim zdaniem od lipca minęło tyle czasu że
              uke i sąd w przypadku zerwania umowy z pewnością orzekłyby na
              korzyść klienta a nie spóźnionego opa
    • Gość: gość Pytanie do eksperta UKE IP: 94.75.253.* 11.12.09, 12:27
      Czy wobec Playa zostaną wyciągnięte takie same konsekwencje jak
      wobec Plusa? Chodzi mi o tę ostatnią karę 800 tys za nieinformowanie
      tudzież niedostateczne informowanie o zmianach.
    • Gość: gosc Bo Play ma gdzieś klientów!! IP: *.blutmagie.de 14.12.09, 15:17
      Nie jesteś pierwszy, poczytaj sobie na zrobieniwplaya.prv.pl/
    • Gość: Jarwar A próbował ktoś wywalczyć bonus od playa IP: *.nat.umts.dynamic.eranet.pl 04.01.10, 11:54
      Bo teoretycznie jak po zmianach prawa podpisał umowę w której jest
      taki zapis to można wystapić do Play z reklamacją i walczyć o jakieś
      minuty albo pakiet z tego tytułu jako "odszkodowanie"
      Trzeba usiąść i poczytać swoją umowę :)
    • Gość: czytam Play znowu antybohaterem artykułu!! IP: *.nat.umts.dynamic.eranet.pl 08.01.10, 14:55
      Normalnie są coraz lepsi
      torun.gazeta.pl/torun/1,35576,7432054,Czytelniczka__Play__ale_nie_zawsze_wszystko_gra.html
      • natalia_sankowska1 Re: Play znowu antybohaterem artykułu!! 08.01.10, 18:31
        Niestety, lokalna "Gazeta" interweniowała, a jej pracownicy
        pozostali niedouczeni. Twierdzenie (choćby powtórzone za lokalnym
        Rzecznikiem Konsumentów, który też orłem się nie okazał), że od
        ANEKSU można odstąpić w ciągu 10 dni, JEST NIEPRAWDZIWE, bo rozmija
        się tak z aktualnym ustawodawstwem, jak i orzecznictwem. A "pod
        aneks" nie da się także odstąpić od wcześniej podpisanej umowy,
        mozna ją albo wypowiedzieć (z wiadomym skutkiem), albo nie
        przedłużyć (zawiadomiwszy operatora w umówionym czasie o tym na
        piśmie).
        Czytelniczka zaś popełniła zasadniczy błąd - odsyłając dokumenty z
        kurierem (który nie jest pracownikiem operatora i często nawet firmy
        kurierskiej, więc nie wiemy, na jakich zasadach jest wynagradzany),
        powinna była NA PIŚMIE zawiadomić operatora, że przysłano jej aneks
        niewłaściwej treści. Oszczędziłoby to nerwów i czasu.
Inne wątki na temat:

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nie pamiętasz hasła lub ?

Nakarm Pajacyka