Dodaj do ulubionych

Zupy zimowe

04.02.12, 15:40
nie wiem jak u was, ale u mnie ostatnio na okräglo zupy, takie pozywne, zawiesiste, zimowe..
no ale juz mi pomału pomysły się konczą, bo ile mozna dyniowe i soczewicowe w kółko jesc..
wymysliłam jeszcze klopsikową z ziemniakami, ale co dalej? Wpadła mi w oko szwajcarska zupa chlebowa z serem, moze sprobuje.. albo grzybowa?
macie jakies swoje ulubione?
Obserwuj wątek
        • momas Re: Zupy zimowe 04.02.12, 16:32
          cebulowa?
          gulaszowa?

          teznielubie krupniku...

          w GPbyla taka fajna z ziemniakami i kurkami (ale trzeba je miec).Robilam, z tym, ze dalam takie malutkie pulpety. Niezlawyszla.
        • fettinia Re: Zupy zimowe 05.02.12, 11:43
          Krupniku tez nie lubiebig_grin
          marchewkowo-pomaranczowa
          jarzynowa a`la ukrainski
          "ratatuja" w formie zupy
          paprykowa dwukolorowa
          cukiniowa-przeboj GP Giezika swego czasu
          moja zupa wymyslona-zaraz poszukam przepisu bo teraz nie pamietambig_grin
          gulaszowa
          wlosko-finska zupa rybna z ktorejs starej Kuchni-moge poszukac
          zupy zaciagane topionymi serkami
          wodzionka! big_grin
          grzybowa z ziemniakami z mrozonych prawdziwkow
          jak cos mi sie przypomni dopiszesmile
      • tamaryszek44 Re: Zupy zimowe 04.02.12, 18:13
        Gulaszowa, gulaszowa i na deser gulaszowa. Ostra i kwaśno słodka, na wołowinie z bułką własnego wypieku.
        Za nią....
        kapuśniak, grochówka, fasolka po bretońsku, flaki....
        • czarna9610 Re: Zupy zimowe 04.02.12, 18:54
          Żurek na przykład. Robię też tak zwaną zupę chińską. Przysmażam mielone mięso , na osobnej patelni podsmażam mrożonkę warzywną chińską mieszankę. Łączę to zalewam wodą dodaję sól i przyprawy gotuję z ryżem. Gęsta i pożywna, rozgrzewa.
    • turzyca Re: Zupy zimowe 05.02.12, 01:34
      Kukurydziane byly w galerii potraw, w roznych wariantach i w wiarygodnych wykonaniach.

      Cykoriowa tez by mi pasowala.
      I porowo-kapusciana.
      I selerowa.
      Kurcze, szkoda ze sklepy juz zamkniete, nagle moj zaplanowany barszczyk przestal mi wystarczac... big_grin
              • buka007 Re: Zupy zimowe 05.02.12, 16:14
                Dzieki za udzial w wätku i za inspiracje!
                Shacharku, nie wiem dlaczego, ale jak jest tak zimno to nie chce misie jesc owocow morza, choc generalnie za nimi przepadam... a jesiena czesto robie dyniowa z krabami..
                Tamaryszku, dzieki! zapomniaöam o gulaszowej! smile
                Fettus, tak, te zaciagane serkem topionym sa super na mrozy! Dzisiaj zrobiöam klopsikowa smile
                • salsadura Re: Zupy zimowe 15.11.12, 18:09
                  Kiedyś zrobiłam podejście do zupy z serkami i serki mnie pokonały crying.Nie chciały się rozpuścić i pływały takie brzydkie farfocle w zupie,no porażka!
                  Może mnie ktoś oświeci i powie,co zrobiłam źle.Serki miały temperaturę pokojową,zupa się nie gotowała,a i tak się nie rozpuściły.
            • smutas13 Re: Zupy zimowe 05.02.12, 18:18
              shachar napisała:

              > fajna literówka big_grin grzygowa
              > Z grzygów suszonych wink
              > big_grin Zauważyłam, kiedy było już za późnosuspicious
              Nie poprawiałam. Nie chcialam zaśmiecać forum -jak uważa "kosmopolitesiorbut" kolega z FK
              • daxter Re: Zupy zimowe 05.02.12, 21:02
                U mnie lubia zur ,parzybroda czyli kapusniak na wedzonce z ziemniakami ,pomidorowa ,jarzynowa gesta ,rosol z marchewka groszkiem i kawalkami obranego kurczaka, pieczarkowa z makaronem, grochowa,zupa z zielonej fasolki szparagowej z ziemniakami czabrem lubczykiem zabielana i doprawiona na kwasno, no i flaczki z boczniakow z dodatkiem grzybow shitake czasem ogorkowa z ziemniakami .
                    • daxter Re: Zupy zimowe 06.02.12, 20:32
                      Kwasna fasolowka
                      Wywar z jarzyn 1.5l
                      Opakowanie mrozonej fasolki szparagowej 500g
                      Kilka ziemniakow pokrojonych w kostke
                      1lyzka masla
                      1lyzka oliwy
                      Pieprz lubczyk,czaber maggi sol
                      Smietana slodka i 2 lyzki octu
                      Ziemniaki pokroic w kostke ok 5 srednich obsmazyc krotko na oliwie z maslem zalac wywarem jarzynowym dodac mrozona fasolke zielona i gotowac ok10 min az fasolka zmieni kolor
                      Ale pozostanie jedrna doprawic posolona smietana czombrem suszonym pieprzem lubczykiem odrobina maggi jakosc nie moge calkowicie z niej zrezygnowac ratuje sie lubczykiem ,
                      Na koniec dodac ocet do smaku ulubiony byle bialy i pol lyzeczki cukru zupa ma byc slodko kwasna .Mozna tez zupe zrobic na rosole z kurczaka ale jakos jarzynowe sa lepsze na wywarze z jarzyn.Smacznego.
                  • daxter Re: Zupy zimowe 06.02.12, 20:15
                    Owszem jest bardzo prosty
                    Ok 1.5 l wywaru z jarzyn marchew seler por pietruszka lubczyk
                    600 g boczniakow
                    1 lyzka masla 1lyzka oleju z winogron lub innego o neutralnym smaku
                    3 lyzki greckiego gestego jogurtu
                    Przyprawy sol pieprz galka muszkatulowa swiezo starta majeranek
                    Opcjonalnie 2lyzki kremowki
                    Na masle i oleju podsmazamy grzyby pokrojone w paski z dodatkiem malej cebulki,
                    Dusimy krotko nie solic bo stwardna.
                    Zalewamy wywarem z jarzyn , jarzyny wykorzystyjemy na salatke ,
                    gotujemy ok 20 min doprawiamy mieszamy jogurt z smietana i wlewamy do zupy ja jak mam swieze shitake to dodaje kilka dla wzbogacenia smaku razem z boczniakami ,suszone sie nie nadaja .Sorry za brak polskich znakow ale nie obczailam jesze na tablecie jak sie to robi.
                    Kiedys moja tesciowa dala sie nabrac i myslala,ze je prawdziwe flaki bo grzybow nie znosi i na pewno nie dalaby sie namowic .
                    Fajne danie na impreze.
                    Smacznego .
                    • daxter Re: Zupy zimowe 06.02.12, 20:49
                      No i chodzi za mna szpinakowa mojej babci.
                      Szpinaku nie bardzo lubie i ze wzgledu na kamyczki nerkowe nie bardzo moge jesc.
                      Ale szpinakowa mojej babci to rewelacja na zimne dni.I od czasu do czasu robie.
                      Robi sie ja na dobrym rosole z kury dodaje sie szpinak mrozony lub swiezy gotuje krotko,
                      Zaciaga sie zoltkami , juz nie gotuje tylko podgrzewa bo zupa sie zwarzy ,soli pieprzy duzo czosnku ,jako dodatek ryz na sypko lub slaski ajnlauf czyli lane kluseczki .
                      Pyszne i rozgrzewajace .
                        • czekolada72 Re: Zupy zimowe 03.08.12, 16:35
                          Własciwie to i caloroczna zupka, ale najsensowniej robic ja wtedy, gdy innych jarzynek brak.
                          Flaczki z kurczaka.
                          Kurczaka gotuje do miekkosci, potem obieram z kosci i drobno kroje. Wkladam do wywaru, doprawiam, dodaje starte lub drobno siekane marchew, pietruszke i seler - gotuje razem do miekkosci jarzyn, doprawiam obficie przyprawa do flakow.
                          • czekolada72 Re: Zupy zimowe 15.11.12, 10:07
                            Krem marchewkowy z fasolka i gruszka.
                            Marchewke (ja biore na 3 osoby 6 marchewek) obieram, kroje, podduszam na masle, zalewam woda i gotuje do prawie miekkosci, dorzucam puszke bialej fasolki, zagotowuje i czeciowo miksuje, albo wyjmuje chochle jarzyn, a reszte miksuje, i nazad wkladam jarzynki, oraz pokrojona w kawalki gruszke. Przyprawiam, a na talerzu dodaje grzanki z ciemnego chleba i po lyzce smietany.
    • buka007 Re: Zupy zimowe 07.02.15, 17:36
      dziwnym zbiegiem okoliczności ostatnio polubiłam krupnik, widać do wszystkiego trzeba dorosnąc. poza tym tej zimy-niezimy króluje u mnie barszcz czerwony oraz kapuśniak. mniam!!
      • roseanne Re: Zupy zimowe 07.02.15, 17:49
        strasznie tesknie za krupnikiem, jaglane to nie to samo, niestety

        barszcz na zakwasie, dyniowate, marchewkowa ze slodkim ziemniakiem
        caldo verde, czyli jarmuzowa z chorizo
        szparagowa z mrozonki, kalafiorowa- podobnie
            • tamaryszek44 Re: Zupy zimowe 07.02.15, 19:17
              Proszę bardzo....
              3-4 papryki czerwone
              2 cebule
              1-2 ząbki czosnku
              2 marchewki
              2 ziemniaki
              ok. 1,3 l wody
              1 kostka rosołowa
              2 pomidory ( ja daje półlitrowy słoik swojego przecieru)
              1 łyżeczka pieprzu, pól łyżeczki chili, sól, kolendra
              1 kubek śmietanki 30%

              Pokrojoną cebulę szklę na maśle, dodaje przeciśnięty czosnek. Zalewam bulionem i dodaję rozdrobnione pozostałe składniki. Po około 30 minutach odstawiam z gazu, miksuję i dodaję świeżo zmielony pierz i kolendrę + pozostałe przyprawy do smaku. Posypuję natką zielonej pietruszki i albo grzanki, albo buły z piekarnika.
              Tu poniżej się chwalę, ale tu jest zupa z czerwonej soczewicy.
              https://fotoforum.gazeta.pl/photo/9/jf/ie/9lmq/FhLOXcBMC1C1kUGWYX.jpg
    • czarna9610 Re: Zupy zimowe choć jeszcze jesień 30.11.15, 16:24
      Zupa pieczarkowo- paprykowa.
      Wczoraj robiłam pizzę i zupa powstała przy okazji. Do wywaru z kawałkiem wołowiny i dwoma ziemniakami wrzuciłam część pokrojonych i podsmażonych pieczarek i pół posmażonej czerwonej papryki. Ba koniec dodałam śmietanę i oregano. Rozgrzewająca i sycąca zupa
        • kwieta4 Re: Zupy zimowe choć jeszcze jesień 01.12.15, 22:34
          Polecam gruzinska rozgrzewajaca zupe Kharcho.
          Gotowana na miesie, z ryzem, cebula, pomidorami i orzechami wloskimi. Dobrze przyprawiona, z duza iloscia zieleniny; pozywna, zimowa. To jest taki 'posilek jednodaniowy', ktory nabiera smaku gdy zgestnieje w lodowce i jest w miare potrzeby odgrzewany.

          Jesli uda Wam sie gdzies dostac oryginalna przyrawe chmeli-sunieli i paste adjika, to to jest wlasnie sekret tej zupy. Kazdy jednak przepis w Internecie zawiera cala liste ziol, ktore mozna z powodzeniem zastosowac w zamian, zeby osiagnac podobny do oryginalnego smak.

          Gotowalam kharcho juz 4 razy z rzedu, odkad miesiac temu dostalam przepis od znajomych. Nie mozemy sie tym 'wynalazkiem' nacieszyc. Uzywalam rabanki jagniecej, koziej, a takze kawalkow tanszej wolowiny - za kazdym razem zupa wychodzila swietna. Pierwszy raz stosuje orzechy do gotowania zupy i uwazam sa wrecz niezbedne w tym zestawie.
          • qubraq Re: Zupy zimowe choć jeszcze jesień 03.12.15, 15:23
            kwieta4 napisała:

            > Polecam gruzinska rozgrzewajaca zupe Kharcho.
            > Gotowana na miesie, z ryzem, cebula, pomidorami i orzechami wloskimi.

            "Kharcho"... jak to się czyta?
            Od dziecka nie lubie zup z ryżem czy też z kaszą; sam gotuje od lat zupy warzywne na kawalku żeberek wędzonych lub podgardla albo boczku surowego wędzonego; orzechy włoskie jakoś mi tu nie pasują ale to przecież kwestia smaku wink

            > ...oryginalną przyrawę chmeli-sunieli i pastę adjika,...

            Spróbuje w "Kuchniach świata" w "Carrefourze" albo w "Złotych tarasach";
            Moze wiesz jak sie robi Adjikę albo Ajwar czy Pindżur lub Relish; dawniej Pindżur i Relish dostawalem w sklepie "Podravki" ale od dłuższego czasu ich nie ma nigdzie;
    • hamerykanka Re: Zupy zimowe 11.12.15, 02:15
      Ja z kolei gotuje takie zawiesiste chowdery, jesli lubisz zupy na bazie mleka, z warzywami i miesem. Sa szybkie i latwe.
      Moj ulubiony : Potato corn chowder with chicken (chowder ziemniaczano-kukurydziany z kurczakiem)

      1 lyzka oleju
      1 piers kurczaka, surowa, pocieta w kostke
      1/2 szkl posiekanej cebuli
      1 szkl wody
      1 sredni ziemniak, obrany i pokrojony w ok 1 cm kostke
      1 torebka country gravy mix ( a w skladzie maka, sol i pieprz czarny, mysle ze wystarczajacym substytutem bedzie kopiasta lyzka maki, sol i pieprz)
      2 szkl mleka
      1 puszka odsaczonej kukurydzy
      1 lisc ziela angielskiego

      1. Podgrzac olej na srednim ogniu w duzym garze. Dodac kurczaka i cebule i podsmazac przez 3 minuty. Dolac wode i ziemniaki, zagotowac. Zredukowac ogien, przykryc i podgrzewac przez 5 minut lub do chwili gdy ziemniaki sa miekkie.
      2. Gravy mix dodac do mleka i rozmieszac (wyglada jak ok 2 kopiate lyzki maki by to byly), wlac do gara , dodac reszte skladnikow. Zagotowac.
      3. Zmniejszyc ogien, przykryc i bulgotac na malym ogniu , mieszajac co jakis czas, przez ok 10 minut.

      Wychodzi duzy gar zupy w ktorej lyzka staje, ktora jemy przez trzy dni ewentualnie obdzielamy sasiadow emerytow
      Inna sprawa, ze zwykle robie poltorej ilosci skladnikow a przynajmniej miesa, ziemniakow i mleka.. :devil1:

      American chowder

      2 lyzki masla
      1 pokrojona w plasterki duza cebula
      4 szkl pokrojonych w kostke ziemniakow
      2 kubki wody
      1 szkl pokrojonego w plasterki selera
      2 lyzeczki soli i 1/4 lyzeczki czarnego pieprzu
      2 szkl mleka
      2 lyzki maki
      1 paczka wedzonych kielbasek (ok 350 g), posiekanych w plasterki
      8 uncji sera (i nie wiem ile to by bylo w gr bo nie chce i sie liczyc)

      1. Roztopic maslo w garze na srednim ogniu. Podsmazyc cebule az zmieknie. Dodac ziemniaki, wode, seler, sol i pieprz. Zagotowac.
      2. Zmniejszyc ogien, przykryc i podgrzewac przez 15 min. Dodac mala ilosc mleka (z tych 2 szkl) i wymieszac z maka, powoli wlac do zupy, ciagle mieszajac.
      3. Dodac reszte mleka i wedzonki. Gotowac mieszajac przez 5 minut lub do chwili gdy mieszanina sie zagotuje i zgestnieje. Na wierzch dodac ser i mieszac az sie rozpusci.


      Chicken & Red Pepper Corn Chowder (chowder z kurczakiem, papryka i kukurydza)

      2 plastry bekonu, pokrojone w drobne kawaleczki,
      1 mala cebula posiekana
      3/4 szkl pokrojonej w kawaleczki czerwonej papryki typu bell (slodkiej)
      1 puszka kremowej zupy ziemniaczanej
      1 puszka "creamed corn" (to wyglada jak kukurydza puree)
      1/4 szkl mleka
      1/4 szkl wody
      1 szkl pokrojonnego drobno pieczonego kurczaka

      1. Podsmazyc bekon w srednim garnku az bedzie chrupiacy, wyjac i odsaczyc na papierze, tluszcz wylac z wyjatkiem jednej lyzki stolowej.
      2. Na tym podsmazyc cebule i papryke na srednio-malym ogniu przez 6 minut lub do chwili gdy cebula zmieknie. Dodac zupe ziemniaczana, kukurydze, mleko i wode.
      3. Zwiekszyc ogien na sredni i gotowac 5-7 minut. Dodac kurczaka i gotowac przez 5 minut.
      Na talerzu posypac bekonem.


      Roasted Corn Chowder (chowder z pieczona kukurydza)

      1/2 kg mrozonej kukurydzy (same ziarna)
      3 plastry bekonu, grubo pokrojonego
      2 lyzki masla
      1/2 szkl pokrojonej czerwonej slodkiej papryki
      1/2 szkl selera w plasterkach
      1/4 szkl szalotki w plasterkach
      3 lyzki maki
      2 puszki ( po 14 uncji, czyli 800 g razem) bulionu z kurczaka
      1 1/2 szkl smietanki slodkiej

      1. Podgrzac piekarnik do 220C. rozlozyc kukurydze, zamrozona, na blasze do pieczenia i piec 15-20 minut, co jakis czas mieszajac, az zrobi sie jasnobrazowa i podpieczona. W tym czasie podsmazyc bekon przez 3-4 minuty w duzym garnku na srednim ogniu, az zbrazowieje. Odsaczyc tluszcz.
      2. W tym samym garnku rogrzac maslo az zacznie syczec; podsmazyc papryke, seler i szalotke na srednim ogniu przez 5 minut lub do chwili gdy zrobi sie chrupko-miekka. Dodac make i gotowac az zabulgocze. Dodac bulion i kontynuowac gotowanie przez 3-5 minut lub do chwili gdy sie zagotuje.
      3. Zmniejszyc ogien do srednio-malego i dodac kukurydze, bekon i smietanke. Gotowac, mieszajac przez 10-12 minut.
      • hamerykanka Re: Zupy zimowe 11.12.15, 02:18
        Coconut chicken chowder - chowder kokosowy z kurczakiem


        2 lyzki oleju,
        1/2 kg piersi kurczaka, pokrojonej w kostke,
        1 duza lodyga selera, pokrojona w plasterki;
        1 czerwona papryka slodka, pokrojona w kostke,
        1 duzy szczypiorek, pokrojony cienko w plasterki,
        1 duzy zabek czosnku, posiekany drobniutko,
        1 puszka mleka kokosowego,
        1/2 szkl wody,
        1/4 szkl kremowego masla fistaszkowego (peanut butter)
        2 lyzeczki sosu paprykowego ostrego,
        1 1/4 lyzeczki soli

        1. Podgrzac olej w garnku na srednio-wysokiej temp. Podsmazyc kurczka przez 5 minut, az zbrazowieje. Przelozyc kurczaka do miseczki.
        2. W tym oleju podsmazyc celer i papryke przez 5 minut. Dodac szczypiorek i czosnek, podgrzewac przez jedna minute.
        3. Wrzucic kurczaka do garnka i dodac reszte skladnikow. Zagotowac na duzym ogniu; obnizyc ogien do malego, przykryc i dusic przez 10 minut, mieszajac od czasu do czasu.


        Chowder rybny

        4 srednie ziemniaki,
        170 g solonej sloniny, pokrojonej w kosteczke,
        1 szklanka maki pszennej,
        2 lyzeczki soli
        1 lyzeczka mielonego czarnego pieprzu
        800 g filetow rybnych, pokrojonych w male kawaleczki (dowolnej ryby lub roznych ryb),
        1 szkl posiekanej cebuli,
        8 szklanek mleka,
        10-12 dag papryki pimento (moze byc zastapiona przez slodka czerwona papryke)pokrojonych w kostke
        24 krakersy

        1. Ziemniaki obrac i pokroic w kostke. Odlozyc na bok. W garnku podsmazyc solona slonine, az zmieni sie w skwarki, skwarki wyjac i odlozyc.
        2. Wymieszac make, sol i pieprz w misce. W garnku ulozyc warstwami rybe, ziemniaki i cebule,w tym wytopionym tluszczu, i posypac kazda warstwe mieszanka maki z przyprawami. Zalac mlekiem i zagotowac.
        3. Zmniejszyc ogien, przyryc i dusic na wolnym ogniu ok pol godziny, mieszjac co jakis czas. Dodac skwarki i papryke i podgrzac razem. Pokruszyc krakersy do zupy. Podawac z siekana pietruszka, jesli ktos lubi.


        Chowder z kukurydza i tunczykiem

        2 lyzki stolowe masla lub margaryny,
        PO 1/2 szkl pokrojonej w plasterki marchewki; celera i cebuli;
        2 lyzki maki,
        1 lyzeczka suszonego tymianku,
        1 puszka puree z kukurydzy
        2 szkl mleka,
        puszka osaczonego tunczyka (200 g)
        1 szkl wody,
        1 lyzeczka bulionu instant (proszku)

        1. W garnku stopic maslo na srednim ogniu, dodac marchew, selera i cebule i podsmazyc ok 3 minuty lub do chwili gdy warzywa sa chrupiace/miekkie.
        2. Dodac make i tymianek, wymieszac dobrze, podgrzewac 1 minute.
        3. Dodac reszte skladnikow, na wolnym ogniu podgrzac (bez zagotowania) przez 5 minut, az bedzie ciepla, mieszajac co jakis czas.


        Chowder z wedzonym lososiem

        2 szkl marchewki ( w oryginalnym przepisie stoi baby carrots co znaczy marchewke oskrobana do rozmiarow palca, mysle ze spokojnie mozna uzyc zwykla marchew)
        2 szkl pokrojonym mrozonych ziemniakow z cebula i slodka papryka (tu sie kupuje takie gotowe mrozone mieszanki),
        1/2 szkl mrozonego zielonego groszku,
        3 lyzki masla,
        3 lyzki maki,
        3 szkl mleka,
        1 szkl rozdrobionego wedzonego lososia,
        3/4 lyzeczki soli,
        2 lyzki koperku

        1. Marchewki pokroic na czastki, wlozyc do wody na srednio-wysokim ogniu w duzym garnku i podgrzewac przez 4-5 minut lub do chwili, gdy woda sie zagotuje. Zredukowac ogien do sredniego. Dodac ziemniaki z cebula i papryka bell, i groszek, podgrzewac 6-8 minut az marchewka zrobi sie chrupiaca do miekkawej. Osaczyc warzywa i wlozyc do miski.
        2. W garnku rozpuscic maslo na srednim ogniu, dodac make, rozmieszac i podgrzewac 1 minute. Stopniowo dodawac mleko i gotowac ok 2 minut lub do chwili gdy mieszanina zgestnieje. Wrzucic warzywa, rybe i sol.
        3. Podgrzewac do chwili gdy wszystkie skladniki sie wymieszaja i zupa jest ciepla, posypac koperkiem.
      • hamerykanka Re: Zupy zimowe 11.12.15, 02:21
        zupa czosnkowo-ziemniaczano-porowa

        Ok 75 dag ziemniakow, obranych i pokrojonych w polcalowa kostke,
        2 srednie pory (tylko biala czesc), pokrojonych w plasterki,
        2 srednie marchewki, obrane i pokrojone w kostke,
        2 posiekane drobno zabki czosnku,
        karton bulionu z kury (4 szklanki)
        1 szkl slodkiej smietanki
        1 szkl swiezego szpinaku

        1. Wymieszac piec pierwszych skladnikow w garnku i zagotowac na srednim ogniu
        2. Zredukowac ogien i podgrzewac przez 10 minut lub do chwili gdy warzywa sa miekkie
        3. Dodac smietanke i szpinak i gotowac przez 3 minuty lub do chwili gdy szpinak zmiekl.

        Bardzo fajne na takie zimne dni sa tez chili, jambalaye i gumbo. To takie potrawy jednogarnkowe, gdzie mozna wrzucic co sie ma. Jesli ktos jest zainteresowany, moge podac pare przepisowsmile

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka