Dodaj do ulubionych

Język polski

IP: *.bydg.pdi.net 28.11.02, 19:56
Jakoś nie przemawia do mnie fakt , że powinno się uczyć języka
polskigo w literaturze głównie . Przecież mamy język polski
w nauce i technice , mamy język polski w administracji ,
mamy język mówiony i czytany .

Spójrzmy na nasze PIT-y - to poezja . Na nasze regulacje
prawne , na pograniczu Słowackiego .

Warto by było usunąć wiele lektur ze szkół i wprowadzić
więcej współczesnej lektury , i takiej która jest dopasowana
do wieku ucznia . Pamiętam beznadzieję "Nocy i Dni" , gdy
czytałem w szkole średniej . Na szczęście szkoła nie
"obrzydziła" czytania i wróciłem do tej lektury po latach .
To było prawdziwe dzieło .
Obserwuj wątek
    • Gość: Agata Re: Język polski IP: *.chello.pl 28.11.02, 21:00
      Też nie jestem zwolenniczką katowania uczniów językiem staropolskim, ale
      jako-takie pojęcie o nim powinien mieć każdy maturzysta. Jednak nie wyobrażam
      sobie nauki polskiego na PIT-ach, albo opowiadaniach z "gwary urzędniczej".
      Jeśli pofantazjujemy daleje to może wprowadzić żargon macherów z budowy ( też
      się z nimi spotykamy).
      Zachowajmy umiar i zdrowy rozsądek - Kochanowski - tak, ale nie w naddmiarze (
      to samo dotyczy wieszczów, nowelek pozytywistycznych itp, ale dbajmy o
      poprawną, literacką polszczyznę!
      Pozdrawiam - Agata - nie polonistka
      • Gość: unsatisfied Re: Język polski IP: *.bydg.pdi.net 28.11.02, 21:16
        Gość portalu: Agata napisał(a):

        > Też nie jestem zwolenniczką katowania uczniów językiem staropolskim,
        ale
        >
        > jako-takie pojęcie o nim powinien mieć każdy maturzysta. Jednak nie wyobrażam
        > sobie nauki polskiego na PIT-ach, albo opowiadaniach z "gwary urzędniczej".
        > Jeśli pofantazjujemy daleje to może wprowadzić żargon macherów z budowy ( też
        > się z nimi spotykamy).
        > Zachowajmy umiar i zdrowy rozsądek - Kochanowski - tak, ale nie w naddmiarze
        (
        > to samo dotyczy wieszczów, nowelek pozytywistycznych itp, ale dbajmy o
        > poprawną, literacką polszczyznę!


        > Pozdrawiam - Agata - nie polonistka

        No więc sie zgadzamy
        Marek ,też nie polonista .

        Co do form przekazu , to PIT również nim jest i to
        w języku polskim . Mam wrażenie , że pisali je
        poeci . W stanach wypełnienie czegoś takiego
        zajmowało mi kilka minut , mimo że nie w ojczystym
        języku .

        Otóż tam na wielu studiach uczeń musi uczyć się
        języka angielskigo w literaturze , socjologii , nauce ,
        dyskusji itd itp , w zależności od potrzeb .
        A nawet w swoim przedmiocie głównym , argument musi być nie tylko
        słuszny , ale i czytelny .


    • Gość: Krzysztof Homan Re: Język polski IP: 62.233.233.* 28.11.02, 22:33
      Gość portalu: unsatisfied napisał(a):

      > Warto by było usunąć wiele lektur ze szkół i wprowadzić
      > więcej współczesnej lektury , i takiej która jest dopasowana
      > do wieku ucznia . Pamiętam beznadzieję "Nocy i Dni" , gdy
      > czytałem w szkole średniej . Na szczęście szkoła nie
      > "obrzydziła" czytania i wróciłem do tej lektury po latach .
      > To było prawdziwe dzieło .

      Zgoda.
      Jak wielu uczniów jest w stanie przebrnąć przez całe dzieło, zapamiętać kto z
      kim, dlaczego?
      Im krótsze lektury, tym lepsze.
      Wiele lat po maturze przeczytałem w końcu "Pana Tadeusza". Do tej pory jestem
      pod wrażeniem.
      A co temacie gramatyki? Kiedy i w jakim stopniu uczeń powinien poznać tajniki
      wszelkich zdań złożonych i innych "rozbiorów"?

      Pozdrawiam
      Krzysztof Homan, nauczyciel
      khoman@poczta.onet.pl
    • caerme Re: Język polski 28.11.02, 23:12
      lektury - powiedzmy ze polowy nie czytalem - bo mnie nie interesowaly
      wynurzenia glownego bohatera opt "byc albo nie byc" i "co bohater mial na mysli
      rzucajac sie pod pociag". a dzis: ksiazki polykam i zyc bez nich nie moge, ale
      lektury na tyle mi obrzydzily czesc poezji ze mowie jej dziekuje i sie nie
      przekonam
      co do gramatyki: pewnie ze znac powinien tylko sczzegolowy rozbior zdania czy
      nazwa czegos tam nop zglosek dzwiekonasladowczych to zajecia dla polonisty
      zawodowca albo osoby zawodowo zwiazanej z jezykiem , mnie to do szczecia nie
      potrzebne... ja powinienem po wyjsciu ze szkoly rozmiec co czytam i umiec
      poprawnie mowic i pisac nop podanie do urzedu o przeniesienie vatu czy czegos
      tam
      lektury: za duzo, zbyt starych i konwencjonalnych... a gdzie dajmy na to cos
      innego cos ciekawego? np thorwald? np cos co uczniowie lubia [dzis hahry poter
      moze byc sapkowski i in... lektury maja zachecic do czytania, klasyke owszem
      mozna przeczytac ale bez wielkiego przymusu. jak ktos bedzie chcial poczyta sam
      i odkryje jak nie sciagnie z najblizszego bryka! najbardziej wyswiechtane
      zwroty jakie kraza po polsce napisze na 3 i da sobie spokoj.
      poza tym jak cos wybierac to ciekawego np machiavellego to tez swiadectwo
      pewnej epoki...
      lektury tak : ale raczej by zachecic a nie uczyc sie czym rozni sie
      trzynastozgloskowiec z rymen zenskim od siedmiozgloskowaca z rymem meskim i
      dlaczego poeta w opisie przyrody widzial... a glowny bohaterwlaczac ze smokiem
      rodarty byl wewnetrznie, po co to komu???
      pzdr wpiotrek
            • Gość: MACIEJ Re: Język polski IP: *.ny325.east.verizon.net 09.12.02, 18:28
              Gość portalu: Majka :-) napisał(a):

              > Wyjaśnienie masz w innym wątku: by przyjrzeć się klasie maturalnej, która
              > była "na zbyt niskim poziomie" i odejść...
              > A niech się z dyrekcją nieudaną, uczniami niekoniecznie chętnymi, programem
              > przeładowanym (a wymaganym na egzaminie) borykają inni...

              Roznica w poziomie nauczania miedzy Stanami a Polska jest bardzo duza na
              korzysc Stanow.
              Unsatisfied dosc dobrze to opisal.
              W Polsce trzeba zmienic SYSTEM nauczania,by uczniom chcialo sie uczyc,a
              nauczycielom chcialo nauczac.
                • Gość: Krzysztof Homan Re: Język polski IP: 62.233.233.* 09.12.02, 19:41
                  Gość portalu: Majka :-) napisał(a):

                  > Zgoda, ale zanim kolejny uśmiechnięty minister z oszalałą ekipą reformatorów
                  > ruszy do boju, trzeba pchać te taczki :-)) Nie powiem swoim uczniom:
                  > poczekajcie, aż świat znormalnieje :-))

                  A dlaczego ich oszukiwać, ukrywać prawdę? Mów śmiało, że żyjemy pod
                  rządami "porąbanych" systemów społecznych i oświatowych. I dlatego mają to, co
                  mają.

                  Pozdrawiam
                  Krzysztof Homan, nauczyciel
                  khoman@poczta.onet.pl
                    • Gość: Krzysztof Homan Re: Język polski IP: 62.233.233.* 09.12.02, 20:58
                      Gość portalu: Majka napisał(a):

                      > Nie rozmawiamy tutaj o "ukrywaniu prawdy" tylko o uczeniu -i to mimo absurdów
                      w
                      >
                      > świecie oświatowym. A uświadamiać im niczego nie trzeba: są dorośli,
                      > inteligentni, wszystko widzą i mają na tyle poczucia humoru, że przetrwają :-
                      )

                      Tratatata.
                      Na humorze daleko nie ujedziemy. Przetrwają i przyślą nam swoje dzieci do tego
                      kołchozu.
                      Prawdę ukrywamy sami przed sobą. Może nie chcemy jej widzieć. Wielu z nas ma
                      nadzieję, że np. omawiana akcja uzdrowi polską oświatę.

                      Pozdrawiam
                      Krzysztof Homan, nauczyciel
                      khoman@poczta.onet.pl
                      • Gość: Majka tratratrata? :-))) IP: *.walbrzych.sdi.tpnet.pl 09.12.02, 23:16
                        Akcji nie komentuję. Samo słowo "akcja"+ sprawozdania mnie poraża - to piszę od
                        początku tej części forum. Na szczęście LO jeszcze ten zabieg nie dotknął.
                        A przy pełnym nasyceniu absurdem czasem tylko poczucie humoru pomaga :-)
                        Reformować całej oświaty polskiej (szczególnie metodą pisania tutaj) nie
                        planuję. Są ludzie, którzy to robią lepiej (np. Ogólnopolskie Stowarzyszenie
                        Kadry Kierowniczej, które niedawno powstało). Ja powalczę na małym podwórku
                        swojej szkoły, której nie uważam za kołchoz.
                        • Gość: Krzysztof Homan Re: tratratrata? :-))) IP: 62.233.233.* 09.12.02, 23:33
                          Gość portalu: Majka napisał(a):

                          > A przy pełnym nasyceniu absurdem czasem tylko poczucie humoru pomaga :-)

                          Zgoda. Byle na tym nie przestać.

                          > Reformować całej oświaty polskiej (szczególnie metodą pisania tutaj) nie
                          > planuję.

                          Nie jesteśmy ministrami czy posłami co by czynić reformy systemowe. Warto
                          jednak poznać punkt widzenia innych, zapodać własne propozycje. Z tą myślą
                          uczestniczę w tym forum.

                          > Są ludzie, którzy to robią lepiej (np. Ogólnopolskie Stowarzyszenie
                          > Kadry Kierowniczej, które niedawno powstało).

                          Nie wierzę w moc sprawczą takich organizmów.

                          > Ja powalczę na małym podwórku
                          > swojej szkoły, której nie uważam za kołchoz.

                          Szkoły są różne. To dobrze, że nie uważa Pani swojej za kołchoz.
                          Może to niezbyt trafne określenie. Co nie zmienia mojego bardzo kiepskiego
                          zdania o systemie polskiej oświaty.

                          Pozdrawiam
                          Krzysztof Homan, nauczyciel
                          khooman@poczta.onet.pl
            • unsatisfied6 Re: Język polski 09.12.02, 20:29
              Gość portalu: Majka :-) napisał(a):

              > Wyjaśnienie masz w innym wątku: by przyjrzeć się klasie maturalnej, która
              > była "na zbyt niskim poziomie" i odejść...
              > A niech się z dyrekcją nieudaną, uczniami niekoniecznie chętnymi, programem
              > przeładowanym (a wymaganym na egzaminie) borykają inni...
              Moja droga Pani . To co Pani pisze , to szczyt chamstwa .
              Byłem oddany swojej młodzieży , jak i oni mi . Te czawrte
              klasy uczyłem kilka tygodni . Dano mi ich nie dlatego , że
              nie byli inteligentni , ale dlatego , że nie byli przygotowani
              z angielskiego do poziomu czwartej klasy . A to nie po to
              i Pani o tym wie , żebym ich przygotował do matury , ale po to
              by dać mi ewentualnie "umotywowane wypowiedzenie" .

              Jeżeli chodzi o uczniów , których przedtem uczyłem , w nstp
              roku jedna dostała się do olipiady centralnej ( 2 klasa ) ,
              wielu innych zajmowało czołowe miejsca w konkursach lokalnych .

              Wykształciłem więcej nauczycieli ( dobrych ) niż Pani robotników ,
              i tu i w stanach .
              • Gość: Majka Re: Język polski IP: *.walbrzych.sdi.tpnet.pl 09.12.02, 20:46
                Noooo...z gwałtowności reakcji widzę, że zabolało bardziej niż mogłam przy tej
                prowokacji (przyznaję) oczekiwać. Proszę wybaczyć. Nie było w Pańskim poście
                nic o niecnych planach dyrekcji wobec Pańskiej osoby. Było natomiast
                zniechęcenie szybkie i rezygnacja. Zewnętrznie - bo tylko słowa widać, słowa-
                można to było różnie zinterpretować.
                Pańskiej "riposty" błyskotliwej o ilości robotników mojej "produkcji" nie
                skomentuję :-)))
                • unsatisfied6 Re: Język polski 09.12.02, 21:12
                  Gość portalu: Majka napisał(a):

                  > Noooo...z gwałtowności reakcji widzę, że zabolało bardziej niż mogłam przy
                  tej
                  > prowokacji (przyznaję) oczekiwać. Proszę wybaczyć. Nie było w Pańskim poście
                  > nic o niecnych planach dyrekcji wobec Pańskiej osoby. Było natomiast
                  > zniechęcenie szybkie i rezygnacja. Zewnętrznie - bo tylko słowa widać, słowa-
                  > można to było różnie zinterpretować.
                  "Niecne plany" aż nazbyt były oczywiste .
                  > Pańskiej "riposty" błyskotliwej o ilości robotników mojej "produkcji" nie
                  > skomentuję :-)))
                  Ja przepraszam , poniosło mnie . Proszę jednak wziąć pod uwagę fakt ,że
                  zrezygnowalem z pracy w ABB , bo stwierdziłem , że znacznie więcej mogę
                  zrobić w edukacji . Tam kogoś mozna czegoś nauczyć - młodzież . Ale
                  nie zawsze na to am pozwalają .
          • unsatisfied6 Re: Język polski 09.12.02, 20:21
            Bo myślałem , że moje dzieci nie będą juz czytać starej szkapy i
            Jankowi muzykantowi da się większe szanse .

            Cóż myślę o ponownej emigracji , nie dla siebie , dla dzieci .
            • caerme Re: Język polski 09.12.02, 23:07
              a co najgorsze nie tylko ty, ja powiedzmy sercem z wielu wzgledow jestem tu
              [moze idealizmu ze cos zmienie???] choc rozum mowi zostaw to w cholere i jedz
              w "normalny swiat"
              a z taka ocena dyrekcji sie juz spotkalem , mialem japonczyka w lo, wywalili go
              po roku, ocen nie dawal a jego praca dawala wieksze efekty niz anglistow..
              pzdr
            • Gość: MACIEJ Re: Język polski IP: *.ny325.east.verizon.net 10.12.02, 03:47
              unsatisfied6 napisał:

              > Bo myślałem , że moje dzieci nie będą juz czytać starej szkapy i
              > Jankowi muzykantowi da się większe szanse .
              >
              > Cóż myślę o ponownej emigracji , nie dla siebie , dla dzieci .

              Ja wyjechalem z Polski w 1980r., ale po 1989 bym juz nie wyjechal.
              Bylem patriota w Polsce,teraz jestem patriota w Stanach.
              Emigracja dla takiego kraju jak Polska,szczegolnie ludzi wyksztalconych jak ty
              to jest wielka strata.
              Majka ma o tyle racje,ze kazdy ma swoja czastke wkladu pracy na swoim
              stanowisku.
              Nawet dwie szkoly w tym samym srodowisku moga bardzo sie roznic pod wzgledem
              poziomu nauczania.
              • caerme Re: Język polski 10.12.02, 18:20
                tylko w calym czasie moej edukacji zastanawialem sie nad jednym: czemu w
                zasadzie uczacy mnie w 9/10 przypadkow traktowali tak jak bylbym im kula u nogi
                a rozne pomysly na to czy tamto odrzucali nie mowiac moze nie ale zachowujac
                sie tak bym to odczul jako nie...
                • Gość: MACIEJ TY BEDZIESZ MIAL SPOKOJ I MY BEDZIEMY MIELI SPO IP: *.ny325.east.verizon.net 10.12.02, 19:08
                  caerme napisał:

                  > tylko w calym czasie moej edukacji zastanawialem sie nad jednym: czemu w
                  > zasadzie uczacy mnie w 9/10 przypadkow traktowali tak jak bylbym im kula u
                  nogi
                  >
                  > a rozne pomysly na to czy tamto odrzucali nie mowiac moze nie ale zachowujac
                  > sie tak bym to odczul jako nie...

                  To teraz ja ci powiem jakimi slowami dyrektorka szkoly sredniej do mnie
                  przemowila,gdy wreczala mnie mature:

                  "NO NARESZCIE MACIEJ,TY BEDZIESZ MIAL SPOKOJ I MY BEDZIEMY MIELI SPOKOJ"
                  • caerme Re: TY BEDZIESZ MIAL SPOKOJ I MY BEDZIEMY MIELI S 08.01.03, 21:00
                    witaj,
                    mnie tak mowiono z jezykow, bo nie mam talentu na tyle by mowic jak oksfordczyk
                    [akcent + gramatyka], a co do innych np. historii...
                    szkola sie ucieszyla, potem studia, ze kolejny upierdliwiec mniej, a mnie
                    watpliwosci zostaly z pytaniami na ktore sam we wlansym zakresie sie wkopuje. a
                    na uczeli zostali ci co mieli mabicje znac 25 definicji...
                    i po co?
                    pozdr
    • zabkaaa Re: Język polski 08.01.03, 19:34
      Chociaż chodze dopiro do podstawówki (6 klasa)to uważam, że lektury, które
      przerabiamy (niktóre) są po porostu idityczne. Np "Ten obcy", który był tak
      nudny,że nie można wytrzymać. Zgadzam się z Tobą, że lektury powinny być
      bardziej współczesne np. potter albo "Władca pierścieni":) Gdyby tak było myślę
      że ponad połowa idiotów przeczytała by od deski do deski lekturę.
      • unsatisfied6 Re: Język polski 09.01.03, 20:34
        Dzięki , że napisaleś (-aś) . Uwazam , że co najmniej w 50 %
        ( po odpowiedniej dyskusji ) lektura powinna być wyborem ucznia .

        Ja podam inny przykład . Czytalem niegdyś "Noce i Dnie "
        Nie byłem wtedy dojrzały na tyle , by uznać niewątpliwą
        wartość tego dzieła . Mając naście lat , była ta dla
        mnie okropna nuda . Dopiero po latach , gdy przyczytałem
        tę książkę jeszcze raz , znalazłem w niej prawdziwe dzieło .

        Uważam , że lektura musi być dobierana wiekowo i
        należy brać pod uwagę zmieniające się gusta młodzieży .
        Bo z czytania powinno się uczynić przyjemność , a nie przymus
Inne wątki na temat:

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka