Dodaj do ulubionych

choroba Parkinsona

12.04.02, 05:33
Wczoraj w TVP2 Agata Młynarska mówiła o ludziach cierpiących na chorobę
Parkinsona. Z uporem godnym lepszej sprawy używała zwrotów "chorować na
Parkinsona, chory na Parkinsona". Chyba powinno być raczej "mieć chorobę
Parkinsona, cierpieć na chorobę Parkinsona".
Goście zaproszeni do studia tak właśnie mówili- "mąż cierpi na chorobę
Parkinsona".
A ona swoje.
Tylko patrzeć, jak usłyszymy w telewizji - "oni mają Parkinsona"....
Obserwuj wątek
    • zbigniew_ Re: choroba Parkinsona 12.04.02, 09:23
      Agarty Młynarskiej szczerze nie znoszę. Irytuje mnie nieomal każde jej
      pojawienie się na ekranie. W tym wypadku, uznałbym jednak za dopuszczalne
      użycie formy skróconej - Parkinsona. Przeciez wiadomo juz było o co chodzi.
      Wielokrotnie stykałem się z formą chory na Burgera, Alzheimera. Wydaje mi się,
      iż pierwsze użycie w rozmowie pełnej nazwy - choroba Parkinsona sprawe
      wyjaśnia. Ciekaw jestem zdania lekarzy na ten temat.
      • piasia Re: choroba Parkinsona 12.04.02, 09:35
        Ale ona ANI RAZU nie użyła formy "choroba Parkinsona" tylko "Parkinson, chory
        na Parkinsona" tak jak "grypa, chory na grypę". Tymczasem kobieta w studiu,
        której mąż na to właśnie cierpi - używała pełnej formy.

Zgadzam się, że popularne jest mówienie skrótowe - szczepionka przeciwko Heine
        Medina, czy badania na Alzheimera. Ale nie w telewizji, która powinna uczyć
        trochę lepszej polszczyzny.
        • m_w_ Re: choroba Parkinsona 12.04.02, 16:28
          piasia napisał(a):

> Zgadzam się, że popularne jest mówienie skrótowe - szczepionka przeciwko Heine
          > Medina, czy badania na Alzheimera. Ale nie w telewizji, która powinna uczyć
          > trochę lepszej polszczyzny.

Mówi się potocznie, że ktoś choruje na albo ma Parkinsona.
          Sądzę, że w wystąpieniach publicznych powinno się używać form poprawnych. Jeśli