30.10.06, 19:28
Czy mogę zatankować Pb98 do punto? Czy to nie zaszkodzi? A może pomoże?
Obserwuj wątek
    • chaziaj Re: Pb98 30.10.06, 19:36
      Zaszkodzi.
      Wieksza liczba oktanowa, wyprzedzenie zaplonu wczesniejsze!!!
      Kiedys mozna bylo samemu ustawiac zaplon, dzisiaj to robi
      komputer.
      Musisz wiec pogadac z komputerem czyli zmienic program czyli chip.
      Sprawa nieoplacalna i kosztowna.
      • kierpcyk Re: Pb98 30.10.06, 19:51
        ...ale w instrukcji samochodu jest napisane: "...stosować wyłącznie benzynę
        bezołowiową o liczbie oktanowej nie mniejszej niż 95". Nie ma nic na temat zbyt
        dużej liczby oktanowej...
        • crannmer Mozesz lac 30.10.06, 20:18
          kierpcyk napisał:

          > ...ale w instrukcji samochodu jest napisane: "...stosować wyłącznie benzynę
          > bezołowiową o liczbie oktanowej nie mniejszej niż 95". Nie ma nic na temat
          > zbyt dużej liczby oktanowej...

          I nie bedzie. Jeszcze sie nie zdarzylo, zeby paliwo z wieksza LO bylo przyczyna
          jakichkolwiek problemow. Jesli nawet nie pomoze (co tez jest dosc pewne), to na
          pewno nie zaszkodzi.


          MfG

          C.
          • chaziaj Re: Mozesz lac 30.10.06, 22:35
            Ja widze Crannmer ze ty czujesz jakiegos blusa do mojej
            skromnej osoby.
            Sluchaj wiec, jak sie nie znasz na mechanice to sie nie odzywaj.
            Wieksza liczba oktanowa bez wyprzedzenia zaplonu spowoduje
            w dluzszym czasie, wypalenie zaworow wylotowych jak i
            katalizatora.Mieszanka paliwowa jest ustalona przez producenta,
            jak rowniez program w komputerze, jesli zmienisz jeden czynnik
            bez zmiany innego, nastepuje nieprawidlowe spalanie, czyli skracasz
            zywotnosc silnika. W tym przypadku oczywiscie nie bedzie to
            odczuwalne natychmiast ale na przestrzeni dluzszego czasu.
            Jesli tak lubisz sie klocic to sam rusz lepetyna i pomysl:
            benzyna 98 szybciej sie spali jak 95, skoro sie wiec szybcie spali
            to trzeba ja wczesniej zapalic, tak aby nie spalala sie
            kiedy tlok idzie na dol a zawory wylotowe zaczynaly sie otwierac.
            Zaplon to cala moc silnika i przedewszystkim moment obrotowy.
            Opozniony zaplon powoduje spadek mocy i wieksze zuzycie paliwa.
            • crannmer NIe kompromituj sie 30.10.06, 22:43
              chaziaj napisał:

              > Ja widze Crannmer ze ty czujesz jakiegos blusa do mojej
              > skromnej osoby.
              > Sluchaj wiec, jak sie nie znasz na mechanice to sie nie odzywaj.

              Buhahaha

              > Wieksza liczba oktanowa bez wyprzedzenia zaplonu spowoduje
              > w dluzszym czasie, wypalenie zaworow wylotowych jak i
              > katalizatora.

              Buahahaha

              > Mieszanka paliwowa jest ustalona przez producenta,
              > jak rowniez program w komputerze, jesli zmienisz jeden czynnik
              > bez zmiany innego, nastepuje nieprawidlowe spalanie, czyli skracasz
              > zywotnosc silnika.

              Jesli zmieniony czynnik nie ma wplywu na przebieg spalania, to nic nie skracam.

              > W tym przypadku oczywiscie nie bedzie to
              > odczuwalne natychmiast ale na przestrzeni dluzszego czasu.
              > Jesli tak lubisz sie klocic to sam rusz lepetyna i pomysl:
              > benzyna 98 szybciej sie spali jak 95,

              Im wyzsza LO, tym odpornosc benzyny na samozaplon jest wyzsza. Natomiast
              predkosc spalania po zapaleniu iskra jest identyczna, o Miszczu Dziwnych Teorii
              Nijak z Zyciem Nic Wspolnego Nie Majacych.

              > skoro sie wiec szybcie spali
              > to trzeba ja wczesniej zapalic, tak aby nie spalala sie
              > kiedy tlok idzie na dol a zawory wylotowe zaczynaly sie otwierac.
              > Zaplon to cala moc silnika i przedewszystkim moment obrotowy.
              > Opozniony zaplon powoduje spadek mocy i wieksze zuzycie paliwa.

              Siadaj, dwa i do powtorki z procesow spalania w silniku benzynowym.

              I nie kompromituj sie wiecej.

              MfG

              C.
              • chaziaj Re: NIe kompromituj sie 30.10.06, 22:48
                Powiem wiec tak.
                Odpie... sie i biegiem do szkolki na nauki.
                Tylko nie rzucaj kamieniami na nauczycieli i zachowuj
                sie tam grzecznie, bo ostatnio slyszalem... .
                Skonczylem.
                • crannmer Re: NIe kompromituj sie 30.10.06, 22:53
                  chaziaj napisał:

                  > Powiem wiec tak.
                  > Odpie... sie i biegiem do szkolki na nauki.
                  > Tylko nie rzucaj kamieniami na nauczycieli i zachowuj
                  > sie tam grzecznie, bo ostatnio slyszalem... .
                  > Skonczylem.

                  Jestes niestety zalosnym ignorantem, ktory nawet cienia wysilku sobie nie zadal,
                  zeby sie czegos dowiedziec.

                  Zarowno wypowiedz o rzekomej szkodliwosci paliwa z wyzsza LO, jak i tlumaczenie
                  mechanizmu szkodliwosci swiadczy dobitnie, ze edukacje zakonczyles w latach
                  dwudziestych ubieglego stulecia i to na poziomie szostej klasy.

                  Teraz miales okazje sie czegos dowiedziec. Okazje zaprzepasciles.

                  MfG

                  C.
            • w_r_e_d_n_y Re: Mozesz lac 31.10.06, 04:42
              chaziaj napisał:

              > benzyna 98 szybciej sie spali jak 95, skoro sie wiec szybcie spali
              > to trzeba ja wczesniej zapalic
              heheheheh
              co za duren !!!!

              jakby sie 98 szybciej spalala niz 95 ( a jest dokladnie na odwrot ,spala sie
              wolniej ) to nawet D U P A wolowa wykapuje ze trzeba by ja wtedy POZNIEJ a nie
              wczesniej zapalic

              > Jesli tak lubisz sie klocic to sam rusz lepetyna i pomysl

              ty przy tym "ruszaniu lepetyna" pewnie stale nia walisz gdzie popadnie ?
      • crannmer Co wypowiedz, to gorzej 30.10.06, 20:16
        chaziaj napisał:

        > Zaszkodzi.

        Buahahaha. ROFTL

        > Kiedys mozna bylo samemu ustawiac zaplon, dzisiaj to robi
        > komputer.
        > Musisz wiec pogadac z komputerem czyli zmienic program czyli chip.
        > Sprawa nieoplacalna i kosztowna.

        I 100 % zbyteczna. O ile paliwo z wieksza LO nie da korzysci, to ze
        stuprocentowa pewnoscia nie zaszkodzi. Ani osiagom, ani technice.

        Co wypowiedz, to pelna porazka.

        MfG

        C.
        • chaziaj Re: Co wypowiedz, to gorzej 30.10.06, 22:59
          Zaczynasz coraz bardziej mnie podkur.....
          Sluchaj wiec debilu!!!
          Jesli lejemy niskooktanowa benzyne zaplon musimy opoznic!!!
          Jesli lejemy wysokooktanowa benzyne zaplon musimy przyspieszyc!!!
          Nie mam juz kielbasy, jak wiec burku mam ci to lepiej wytlumaczyc.
          • crannmer Re: Co wypowiedz, to gorzej 30.10.06, 23:04
            chaziaj napisał:

            > Zaczynasz coraz bardziej mnie podkur.....
            > Sluchaj wiec debilu!!!

            Bez epitetow, robaczku.

            > Jesli lejemy niskooktanowa benzyne zaplon musimy opoznic!!!

            Jesli paliwo ma nizsza LO, niz fabrycznie przewidziane, owszem trzeba zaplon
            opoznic.

            > Jesli lejemy wysokooktanowa benzyne zaplon musimy przyspieszyc!!!

            W przypadku paliwa z LO lepsza, niz fabrycznie przewidziana, _mozna_ zaplon
            przyspieszyc. Pozostawienie go bez zmian nic nie poprawi, ale tez i nic nie
            pogorszy. Nalanie super do samochodu przystosowanego do normal _nic_ nie zepsuje
            i nie pogorszy. Ani chwilowo, ani dlugotrwale.

            To sa podstawy wiadomosci o pracy silnikow benzynowych. I wrzaski tudziez
            epitety nic nie zmienia.

            > Nie mam juz kielbasy, jak wiec burku mam ci to lepiej wytlumaczyc.

            Chamuj sie troche, chamie nienauczony.

            MfG

            C.
        • polam5 Re: Co wypowiedz, to gorzej 30.10.06, 23:24
          No a moze tak zamiast obsypywac wszytkich obelgami moze lepiej byloby czegos nas
          nauczyc i to w grzeczny sposob?? Chyba tu o to chodzi nie zeby sie popisywac ale
          wymienic informacje i czegos sie nauczyc?

          Ot np krotka lekcja podstaw silnika a zwlaszcze procesu spalania co pozwoli
          lepiej wydedukowac konkluzje?


          No wiec – kiedy iskra przeskakuje, paliwo zaczyna sie palic zaczynajac od swiecy
          I przesuwa sie dalej na reszte cylindra – to zabiera pewien czas. Jesli cala
          zawartosc cylindra wybucha a nie pali sie stopniowo – mamy wtedy spalanie
          stukowe (detoancje) ktore niszczy wszystko dookola.. Tak wiec musimy pamietac
          ze spalanie w cylindrze potrzebuje czasu od momentu zapalenia sie do
          zakonczenia czyli wypalenia sie.

          Jesli zaplimy paliwo za wczesnie – cisnienie gazow stara sie pchac tlok w
          odwrotna strone zanim osignie gorny punkt – wtedy effect mocy wydzielonej jest
          mniejszy
          Jesli zapalimi za pozno – rowniez moc ucierpi bo nie wyokorzystamy wszystkich
          mozliwosci i wszytkiego co wepchnelismy do cylindra.
          No wiec wyprzedzenie zaplonu musi byc wyregulowany tak aby osiagnac najlepszy
          kompromis – jak najwczesniejszy zaplon ale bez powodowania spalania stukowego..
          No I jak zawsze dochodza jeszcze inne elementy ktore trzeba brac pod uwage.
          1. Obroty: Mniejsze obroty toleruja mniejsze wyprzedzenie zaplonu (wiecej czasu
          na spalenie paliwa) A wiec na wyzszych obrotach potrzeba wyprzedzic zaplon
          wiecej bo silnik sie obraca szybciej a czas potrzebny na spalenie dawki paliwa
          sie nie zmienia. No wiec nalezy go zapalic wczesniej
          2. Kompresja. Wyzsza kompresja to znaczy mniejsze wyprzedzenie poniewaz
          mieszanka pd cisnieniem pali sie szybciej
          3. Dlugosc korbowodow. Mamy tu do czynienia z bardziej skomplikowana mechanika
          I chodzi tu jak szybko tlok zmienia kierunek w gornym maxymalnym punkcie w
          porownamou z katem obrotu walu korbowego.. Dluzszy korbowod w przypadku tej
          samej odleglosci przemieszczenie sie tloka wymaga mniejszego przyspieszenia
          zaplonu ze wzgledu na dluzszy czas perzebywania tloka w gornym maxymalnym
          polozeniu.\
          4. Liczba oktanowa paliwa: Paliwo o wiekszej liczbie oktanowej pali sie
          wolniej (moze to brzmi nielogicznie ale tak wlasnie jest) Jest ono bardziej
          odporne na detonacje tzn moze tolerowac wyzsza komresje (i wiesze przyspieszenie
          zaplonu). A wiec w przypadku okreslonej kompresji silnik toleruje wieksze
          przyspieszenie zaplonu kiedy uzywamy paliwa o wyzszej liczbie oktanowej. 5.
          Temp silnika. In mniejsz temp tym mniejsze prawdopodobienstwo spalania
          stukowego (detanacji) gdyz ciekla benzyna sie nie pali i jesli temp jest niska
          parowanie jest wolniejsze )
          6. Kontrola otwarcia I zamkniecia zaworow, ich wzajemna zaleznosc na
          poszczegolnych cylindrach., Super/turbo/NOS.. I wiele innych czynnikow jak
          efektywnosc silnika, project glowicy, tlokow, wlotu … wszystko co ma wplyw na
          kompresje, ilosc mieszanki

          No wiec jesli chodzi o liczbe oktanow to nowe silniki maja czujniki detonacji I
          moga opoznic zaplon kiedy poczuja detonacje –moga wiec silniki zaprojektowane na
          paliwo wysokooktanowe tolerowac na krotko paliwo niskooktanowe jednak wiaze sie
          to z obnizeniem mocy bo system opoznia zaplon ponizej otymalnego dla tego silnika
          Chociaz tearetycznie to mozliwe, nie widzialem aby czujniki detonacji pracowaly
          w odwrotna strone I wyprzedzaly zaplon przy wyzszej liczbie oktanowej – wiec w
          takim przypadku wyzsza liczba oktanowa nie doadaje nic z wyjatkiem ceny tego
          paliwa ktore wcale nie jest “lepsze” a na pewno drozsze. Nie znam tez zadnych
          negatywnych efekto uzywania paliwa wysokooktanowego w silnikach przystosowanych
          do paliw niskooktanowych - po prostu to paliw toleruje wieksze niz min potrzebne
          wyprzedzenie. Wymaina chipa pozwoli na wykorzystanie tego co daje paliwo
          wysokooktanowe ale na krotka mete gdyz jest ryzyko wywalenia uszczelki pod
          glowica bo silnik nie jest gotowy wytrzymac wyzczego cisnienia

          Prosze skorygowac jesli sie gdziec myle


          crannmer napisał:

          > chaziaj napisał:
          >
          > > Zaszkodzi.
          >
          > Buahahaha. ROFTL
          >
          > > Kiedys mozna bylo samemu ustawiac zaplon, dzisiaj to robi
          > > komputer.
          > > Musisz wiec pogadac z komputerem czyli zmienic program czyli chip.
          > > Sprawa nieoplacalna i kosztowna.
          >
          > I 100 % zbyteczna. O ile paliwo z wieksza LO nie da korzysci, to ze
          > stuprocentowa pewnoscia nie zaszkodzi. Ani osiagom, ani technice.
          >
          > Co wypowiedz, to pelna porazka.
          >
          > MfG
          >
          > C.
          • dzetowo Re: Co wypowiedz, to gorzej 31.10.06, 01:52
            czesc nareszcie ktos(polam5) wyjasnia pewne zasady bez obelzywych uwag.nie
            jestwm mechanikiem samochodowym,ale wiem z praktyki,ze zmiana paliwa na wiecej
            oktanowe nie daje ,ani lepszych efektow przyspieszenia,ani oszczednosci
            paliwa,moj silnik(V6-2.7L) jest przystosowany fabrycznie do benzyny 87
            oktan,chcac zaoszczedzic, jakis czas jezdzilem na 95 oktan i nie
            zauwazylem ,zadnej roznicy,wiec lepiej wlewac paliwo zgodne z zaleceniem
            producenta samochodu
            pozdro.
            • typson Re: Co wypowiedz, to gorzej 31.10.06, 17:04
              pewnie jakis motor z Chryslera albo cus? Mysle, ze chodzi tu o 87 oktanow ale
              mierzonych jakos po amerykańsku. Wydaje mi sie, ze na niemieckich stacjach sa
              podawane obie wartosci, przy czym ta "amerykanska" mniejszym druczkiem
              • dzetowo Re: Co wypowiedz, to gorzej 02.11.06, 00:02
                czesc,nie to nie chrysler,ale male japonskie kompaktowe SUV .a co do tych
                oktan ,to bylbys uprzejmy podac te wartosci z amerykanskich na europejskie,bo
                tutaj zeczywiscie uzywamy wg kolejnosci etylina 87,89,94 i 98,ciekawi mnie
                jakie moga byc odpowiedniki w niemczech np.nawet jesli sa pisane mniejszym
                druczkiem.
                pozdro.
                  • dzetowo Re: etylina ??? 03.11.06, 02:57
                    czesc
                    no dobrze niech bedzie benzyna,po prostu jestem kierowca starej daty i dawniej
                    stosowalo sie benzyne z dodatkiem olowiu zwana etylina(leaded petrol),stosunek
                    etanolu do olowiu okreslal liczbe oktanowa,o ile dobrze pomietam,ale moge sie
                    oczywiscie mylic,zreszta to nie jest istotne
                    pozdro.
                • mobile5 Re: Co wypowiedz, to gorzej 03.11.06, 08:22
                  dzetowo napisał:
                  te wartosci z amerykanskich na europejskie,bo
                  > tutaj zeczywiscie uzywamy wg kolejnosci etylina 87,89,94 i 98,ciekawi mnie
                  > jakie moga byc odpowiedniki w niemczech
                  Do oznaczeń amerykańskich trzeba dodać ok. 10%.
          • crannmer Re: Co wypowiedz, to gorzej 31.10.06, 07:50
            olam5 napisał:

            > Prosze skorygowac jesli sie gdziec myle

            Z przyjemnoscia.

            > No a moze tak zamiast obsypywac wszytkich obelgami moze lepiej byloby czegos
            > nas nauczyc i to w grzeczny sposob??

            Kogo masz na mysli konkretnie?
            Czy moze tego opornego na wiedze, co durniami, idiotami i burkami wokol siebie
            rzucal?

            [ciach mniej lub bardziej zasadne wywody]

            > 4. Liczba oktanowa paliwa: Paliwo o wiekszej liczbie oktanowej pali sie
            > wolniej (moze to brzmi nielogicznie ale tak wlasnie jest) Jest ono bardziej
            > odporne na detonacje tzn moze tolerowac wyzsza komresje (i wiesze
            > przyspieszenie zaplonu).

            Blad. Predkosc frontu spalania mieszanki jest niezalezna od liczby oktanowej.
            Jedyna roznica jest odpornosc na samozaplon, ktora zezwala wlasnie na wieksza
            kompresje i wczesniejszy zaplon (zmiany obciazajace bardzie termicznie cylinder,
            a wiec ulatwiajace samozaplon).

            Innymi slowy paliwo o zbyt niskiej LO bedzie generowac samozaplon (ktory jest
            przyczyna spalania stukowego), paliwo o LO wlasciwej lub wyzszej samozaplonu
            generowac nie bedzie.

            > Nie znam tez zadnych
            > negatywnych efekto uzywania paliwa wysokooktanowego w silnikach
            > przystosowanych do paliw niskooktanowych - po prostu to paliw toleruje wieksze
            > niz min potrzebne wyprzedzenie.

            Bo takich efektow nie ma (poza strata na roznice ceny paliwa).

            MfG

            C.
            • polam5 Re: Co wypowiedz, to gorzej 31.10.06, 17:10
              Uwaga byla dla tych co pewnie moga ja do siebie odniesc.

              Racja - w polowie bo wyzsza liczba oktanowa ma wplyw i na predksc spalania i
              odpornisc na samozaplon. Dla dociekliwych na pewno bedzie to okazja do
              postudiwania tematu...

              crannmer napisał:

              >
              > Blad. Predkosc frontu spalania mieszanki jest niezalezna od liczby oktanowej.
              > Jedyna roznica jest odpornosc na samozaplon, ktora zezwala wlasnie na wieksza
              > kompresje i wczesniejszy zaplon (zmiany obciazajace bardzie termicznie cylinder
              > ,
              > a wiec ulatwiajace samozaplon).
              >
              > Innymi slowy paliwo o zbyt niskiej LO bedzie generowac samozaplon (ktory jest
              > przyczyna spalania stukowego), paliwo o LO wlasciwej lub wyzszej samozaplonu
              > generowac nie bedzie.
              >
              > > Nie znam tez zadnych
              > > negatywnych efekto uzywania paliwa wysokooktanowego w silnikach
              > > przystosowanych do paliw niskooktanowych - po prostu to paliw toleruje wi
              > eksze
              > > niz min potrzebne wyprzedzenie.
              >
              > Bo takich efektow nie ma (poza strata na roznice ceny paliwa).
              >
              > MfG
              >
              > C.
    • jane14 Re: Pb98 30.10.06, 20:43
      W wielu autach zapewne takze w Punto, choć może pewnie nie we wszystkich
      modelach, wystepuja czujniki spalania stukowego czyli coś co "rozpaznaje" LO
      paliwa i dostosowuje do niego zapłon. W starszych modelach można spotkać reczne
      korektory LO które przełączasz, zmieniajac w ten sposób kąty wyprzedzenia
      zapłonu. Przeczytaj uwaznie instrukcję jeśli coś z tych rzeczy wystepuje u
      ciebie mozesz liczyć na pewną poprawe ale bez szaleństw. W dodatku aby czujnik
      spalania stukowego zaczoł działać potrzeba dosć sporego dystansu.
      Natomiast napewno nie zaszkodzi o ile ... to nie promocja.
      Czesto bowiem w tzw. promocji mozna spotkać 98 która moze i ma taką LO ale za
      to jest np. "wiekowa". A wspólczesnym benzynom z dodatkami estrów i alkoholi
      długie "leżakowanie" w zbiorniku nie słuzy.
      • w_r_e_d_n_y Re: Pb98 31.10.06, 05:00
        jane14 napisała:

        > W wielu autach zapewne takze w Punto, choć może pewnie nie we wszystkich
        > modelach, wystepuja czujniki spalania stukowego czyli coś co "rozpaznaje" LO
        > paliwa i dostosowuje do niego zapłon.

        tak ,ale to dziala tylko w jedna strone ( jak powyzej pisal polam5 )
        czujnik spalania stukowego nie mierzy LO tylko reaguje na spalanie
        detonacyjne ,ktore wystepuje przy za niskiej LO
        przy wyzszej LO (niz norma) czujnik "spi" :-) - wiec nie zwiekszy kata
        wyprzedzenia zaplonu
        • mobile5 Re: Pb98 31.10.06, 07:45
          w_r_e_d_n_y napisał:
          > tak ,ale to dziala tylko w jedna strone ( jak powyzej pisal polam5 )
          > czujnik spalania stukowego nie mierzy LO tylko reaguje na spalanie
          > detonacyjne ,ktore wystepuje przy za niskiej LO
          > przy wyzszej LO (niz norma) czujnik "spi" :-) - wiec nie zwiekszy kata
          > wyprzedzenia zaplonu
          Ale nie zakładaj się o duże pieniądze.:-)
          "Ostatnie modele Imprez, Foresterów Turbo (od MY01) posiadają bardzo efektywną
          strategię ustawiania kąta wyprzedzenia zapłonu."
          "Standardowy system zapłonowy ze statycznymi mapami zapłonu w sterowniku musi
          posiadać mapy uwzględniające sprzeczne ze sobą cele takie jak: normy emisji
          spalin, moc silnika, zużycie paliwa i trwałość. Aktywny system pozwala na ciągłe
          zmiany i dostosowanie kąta wyprzedzenia zapłonu"
          "Wiekszość map zapłonu posiada podobne kształty. Z obrotami silnika kąt
          wyprzedzenia rośnie, przy rosnącym obciążeniu maleje. Największy kąt przypada
          przy wysokich obrotach i małym obciążeniu natomiast najniższy przy dużym
          obciążeniu i niskich obrotach. Zmniejsza się przy wysokich obrotach, gdyż
          sterownik nie uż;ywa już czujnika spalania stukowego po przekroczeniu 6000
          obr/min. Nie jest w stanie odróżnić spalania stukowego od dzwięku silnika i
          innych szumów. Używa się wtedy odpowiednich, bezpiecznych wartości."
          "W mapę korekcyjną wpisane są wartości zapłonu, które mogą być dodane do
          podstawowej mapy, jeśli sterownik tak zdecyduje. Wartości są tak dobrane, że
          baza + wartość z mapy korekcyjnej to kąt wyprzedzenia, który może być
          wykorzystany z paliwem o najwyższej liczbie oktanowej jaką silnik spotka. Przy
          niskich obciążeniach mapa nie posiada wyprzedzenia - to partia płaska mapy. Nie
          ważne, jaka jest jakość paliwa, ECU nigdy nie wyprzedzi zapłonu w tym miejscu w
          stosunku do mapy bazowej. Silnik i tak nie rozwinie większej mocy poprzez
          wyprzedzenie zapłonu - MBT (minimum best timing) został osiągniety. Wyprzedzenie
          doprowadzi do pojawienia sie spalania stukowego oraz zwiększonej emisji HC i
          NOx. MBT to najniższa wartość kąta wyprzedzenia pozwalająca uzyskać maksymalną
          moc. Przy wysokich obciążeniach silnika, mapa posiada wyższe wartości. Pokazuje
          to że kąt jest mocno uzależniony od używanego paliwa. Przy ciśnieniu doładowania
          dodatnim nie jest możliwe osiągnięcie MBT. Im wyższy jest do użycia kąt tym
          wyższa moc, MBT nie może być osiągnięte przed wykryciem spalania stukowego
          silnika. I tu jest to miejsce, w którym aktywny zapłon pokazuje swoja wyższość -
          pozwala ECU silnika na użycie najwyższego możliwego kąta wyprzedzenia bez
          spalania stukowego. Efekt - duża moc uzyskiwana, niskie zużycie paliwa i niska
          temperatura spalin."
          " Kiedy nie jest znana jakość paliwa, ECU używa zapłonu dla średniej wartości
          oktanowej. Czyli wartości z mapy podstawowej + połowa z mapy korekcyjnej, i
          rozpocznie nasłuchiwanie spalania stukowego. W zależności czy pojawi sie czy nie
          powoli zwiększy lub zmniejszy wartość z mapy korekcyjnej do poziomu
          bezpiecznego. Jego celem jest dodanie maksimum dostępnym w mapie korekcyjnej czy
          100% jej zawartości. Tak zwany mnożnik zapłonu w Delta Dash ukazuje nam co się
          dzieje z procesem samouczenia. Mnożnik przyjmuje wartości od 0-16; 0 - oznacza
          bardzo zle, 8 - neutralnie i 16 bardzo dobrze. Aby cykl samouczenia miał
          miejsce, musi być spełniony szereg warunków (temperatura płynu, obroty silnika,
          obciążenie) nie dzieje się to cały czas. Obecne w pamięci błędy nie pozwalają na
          proces samouczenia.

          Wartość mnożnika zapłonu określa jaka wartość korekcyjna zostanie dodana do
          wartości z mapy podstawowej w całym zakresie obciążeń i obrotów czyli czy
          sterownik jest "zadowolony" czy nie :). Natomiast nie ukazuje gdzie dokładnie
          można dodac lub odjąc zapłonu - w tym celu istnieje następna mapa.". itd.
          • w_r_e_d_n_y Re: Pb98 31.10.06, 15:01
            ok ale to wszystko co cytujesz absolutnie nie oznacza ze czujnik spalania
            stukowego wykrywa wieksza LO tak jak wykrywa nizsza LO (posrednio przez
            wykrycie spalania stukowego)

            -
            • mobile5 Re: Pb98 31.10.06, 15:13
              Co to znaczy "wykrywa"? Jeśli reaguje wcześniej,lub później, tak jak w cytowanym
              oprogramowaniu, to pośrednio wykrywa.
              • w_r_e_d_n_y Re: Pb98 31.10.06, 16:20
                mobile5 napisał:

                > Co to znaczy "wykrywa"? Jeśli reaguje wcześniej,lub później, tak jak w
                > cytowanym oprogramowaniu, to pośrednio wykrywa.

                qrna wtlumacz jak czujnik spalania stukowego moze raz wykrywac to spalanie
                wczesniej a innym razem pozniej albo daj juz spokoj
                to ze "oprogramowanie" w taki sposob wykorzystuje sygnal z czujnika nie znaczy
                ze to sam czujnik tak dziala
                albo jest spalanie stukowe albo go nie ma i tylko to wykrywa ten czujnik
                a co z tym zrobisz to juz inna bajk

                mam dosc mielenia w kolko tego samego, chcesz sie bawic w habudzika to sie baw
                sam

                ---
                MARCINC3 : " Nie ma takiego glupiego co by nie znalazl od siebie glupszego. "
                prawda ,nawet nie musialem szukac - sam sie ujawniles !
                • mobile5 Re: Pb98 31.10.06, 16:31
                  w_r_e_d_n_y napisał:
                  > qrna wtlumacz jak czujnik spalania stukowego moze raz wykrywac to spalanie
                  > wczesniej a innym razem pozniej albo daj juz spokoj
                  Jak jest paliwo o wyższej LO to wykrywa później, bo spalanie stukowe wystąpi
                  później(przy większym kącie wyprzedzenia zapłonu).
                  > mam dosc mielenia w kolko tego samego, chcesz sie bawic w habudzika to sie baw
                  > sam
                  I vice versa.
                  Napij się zimnej wody.
          • notmyself Re: Pb98 - Efekt lipnego tłumaczenia 04.11.06, 19:00
            Po przeczytaniu tego tekstu, troszkę mnie zagieło :). Wynikało by z niego, że
            mamy oto seryjny silnik który potrafi wykożystywać "dowolnie" wysokie liczby
            oktanowe, celem zwiększenia osiągów. O ile w silniku wolnossącym takie coś
            jest raczej nie możliwe, to w doładowanym już nie koniecznie. A że nigdy nie
            widziałem softu z subaru, to sprawa wydawała się ciekawa.

            Okazuje się jednak, że goście ukradli, a w dodatku beznadziejnie
            przetłumaczyli, cudzy tekst. Oryginał jest tutaj:
            www.ecutek.com/tuning/ignition/

            Krytyczne są następujące fragmenty:

            "The ignition advance map holds the timing values that may be added on top of
            the base map should the ECU decide to do so. The values are set so that base
            plus correction map values total the timing that should be used with the
            highest octane fuel that the engine will encounter. The ECU will never advance
            timing beyond the base plus correction lookups.
            ................
            When the grade of fuel is unknown, the ECU starts by running timing for a
            medium octane fuel. I.e. Values from the base map plus half of values from the
            advance maps. The ECU will then listen for knock. Based on its presence or
            absence, the ECU will then slowly decrease or increase the proportion of the
            advance map which is added to the base map until the level of knock is at a
            safe level. Its goal is to add the highest proportion of the advance map
            wherever possible. DeltaDash allows this 'proportion' factor to be viewed live
            as the ECU learns optimal timing - this parameter is labelled 'Advance
            Multiplier' in DeltaDash and its value ranges from 0 to 16. It is the number
            of sixteenths of the advance map that the ECU is willing to use - 16 being
            good, 8 being neutral and 0 being very bad. "
            ................
            Once an overall (coarse) ignition learning factor has been determined, the ECU
            begins to fine tune the timing. In contrast to the single blanket value of
            coarse ignition correction, the fine correction is stored as an 8x8 table
            totalling 64 values. This allows the ECU to tailor the timing in 64 separate
            areas of load and rpm. However, if the ECU is given sufficiently good quality
            fuel, the advance multiplier will hit its maximum value of 16 and will
            therefore use the full value from the correction map i.e. once the correction
            map hits its end stops, it is not possible to advance the timing further using
            fine learning."

            Wniosek jest prosty. To rozwiazanie to po prostu nieco bardziej wyrafinowany
            sposób reakcji na sygnał z knock sensora. Suma mapy podstawowej i poprawki
            daje kąt wyprzedzenia na paliwo o najwyższej LO. W modelach sprzedawanych w
            europie będzie to w praktyce Pb98. I zapewne w instrukcji będzie wyraźnie
            napisane żeby lać paliwo Pb98. Jeżeli zalejemy Pb95, to silnik wysteruje
            zapłon zbiżony do mapy podstawowej. Natomiast, jazda na czymkolwiek lepszym
            niż PB98 już nic nie zmieni.

            Klasycznie, w sterowniku silnika na Pb98 bedzie jedna mapa - odpowiednik sumy
            mapy podstawowej i poprawek. Natomiast reakcją na sygnał z knock sensora
            będzie proporcjonalne opóźnienie zapłonu w całym obszarze. A więc, co do idei
            jest to to samo co w tym sterowniku subaru. Aczkolwiek zrealizowane w bardziej
            toporny sposób.

            Jedyną ciekawostką jest fragment "Under boost, it may not be possible to reach
            MBT". Wychodzi na to że silnik jedzie na doładowaniu które wymusza opóźnienie
            zapłonu. W sumie nic dziwnego, bo tekst tyczy się Imprezy która ma silnik
            cokolwiek mocno doładowany. W "normalnych" motorwniach, które można spotkać na
            polskich drogach, takich jaj nie ma (a już napweno nie w wolnossacych).
              • notmyself Re: Pb98 - Efekt lipnego tłumaczenia 05.11.06, 00:23
                mobile5 napisał:

                > notmyself napisał:
                > > Okazuje się jednak, że goście ukradli, a w dodatku beznadziejnie
                > > przetłumaczyli, cudzy tekst.
                >
                > Nieładnie tak twierdzić
                > www.ecutek.com/pricing/

                Ok :) Zarzut kradzieży wycofuje :). Troszkę się pospieszyłem, bez uprzedniego
                odszukania na sieci wersji polskiej.
                Tłumaczenie natomiast jest moim zdaniem do niczego.
        • jane14 Re: Pb98 31.10.06, 22:36
          To działa w obie strony choć w ograniczonym zakresie. Mobile5 w zasadzie to
          opisał choć można odnieś wrazenie z jego opisu, że to występuje tylko w super
          nowoczesnych jednostkach. Tymczasem nawet w popularnych autach to działa. Jesli
          czujnik nie usłyszy spalania stukowego po osiągnieciu temperatury roboczej ECU
          zacznie "ostrożnie" przyspieszać zapłon az albo "usłyszy" i wtedy bedzie
          pracował na ostatniej "dobrej mapie", albo skończy mu sie ten margines
          przyspieszania na jaki został zaprogramowany. Takie ostrożne przyspieszanie ma
          miejsce po każdym uruchomieniu silnika i nagrzaniu do temperatury roboczej.
    • baartur Re: Pb98 31.10.06, 13:35
      > Czy mogę zatankować Pb98 do punto? Czy to nie zaszkodzi? A może pomoże?
      Może dać korzyści ale napewno nie zaszkodzi ;) stosować można...
      • anmar123 Re: Pb98 03.11.06, 21:23
        Kiedyś miałem w ręku normy PKN-Orlen. I było tam, że Pb95 ma LO od bodajże 86
        do 95 a Pb98 LO od 90 do 98. Mogę się mylić ale niewiele.
        Gdyby te wartości graniczne uśrednić, to ile wyjdzie? Dla LO98 średnia = 94

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka