malluda
10.08.13, 12:57
Przy studiowaniu Sutty Pitaki najbardziej magiczne wydały mnie się następujące kwestię;
- pamięć wcześniejszych odrodzeń
( nie potrzeba do tego dodatkowego komentarza)
- wiedza na temat przeszłych żywotów u odrębnych ludzi ( przez budde)
- istnieje ustęp świadczący o podporządkowaniu sobie sił natury przez budde , gdy użył tego argumentu przeciw oponentowi , a w zasadzie użył straszaka siły natury, dla imperatywnego swego pytania , aby usłyszeć odpowiedź, która oponent nie chciał udzielić, ale udzielił gdy budda go postraszył piorunem.
( Nie wykluczam że to już jest robota upiększającej fabrykacji bhikkhu. W bardzo złym guście, gdyż takie słowa nie pasują do kogoś kto pierzcha od emocji, a co dopiero negatywnych.)
Poza tym istnieje w hinajanie tzw. - Sześć wyższych mocy
1. Magiczne Moce
2. Boskie Ucho
3. Przenikanie umysłów innych
4. Boskie Oko
5. Pamięć Przeszłych Żywotów
6. Wygaśnięcie wszystkich Skaz
(1) "O Bhikkhu, dalej mnich cieszy się wieloma Magicznymi Mocami (iddhi-vidha), takimi jak: Będąc jedną osobą staje się wieloma a po tym jak stał się wieloma staje się ponownie jedną osobą. Pojawia się i znika. Bez trudności przechodzi przez ściany i góry podobnie, jak gdyby przechodził przez powietrze. Zanurza się w ziemi podobnie, jak gdyby zanurzał się w wodzie i ponownie się z niej wyłania. Chodzi po wodzie bez tonięcia w niej, podobnie, jak gdyby chodził po ziemi. Za skrzyżowanymi nogami unosi się w powietrzu, niczym skrzydlaty ptak. Dotyka on swymi dłońmi słońca i księżyca, tych tak potężnych i pełnych władzy. Nawet w świecie Brahmy posiada władzę nad swoim ciałem.;
(2) Z Boskim Uchem (dibba-sota) słyszy on dźwięki, zarówno niebiańskie, jak i ludzkie, bliskie i dalekie.
(3) Zna on umysły innych istot (parassa ceto-pariya-ñān.a) poprzez przenikanie ich jego własnym umysłem. Rozpoznaje on chciwy umysł jako chciwy umysł a wolny od chciwości jako wolny od chciwości. Rozpoznaje pełen nienawiści umysł jako pełen nienawiści a wolny od nienawiści jako wolny od nienawiści. Rozpoznaje pełen złudzeń umysł jako pełen złudzeń a wolny od złudzeń jako wolny od złudzeń. Rozpoznaje ograniczony umysł i rozproszony umysł, rozwinięty umysł i nierozwinięty, umysł do przekroczenia i niedościgniony umysł, skupiony i nieskupiony, wyzwolony umysł i niewyzwolony.
(4) Za pomocą Boskiego Oka (dibba-cakkhu = yathā-kammūpaga-ñān.a lub cutūpapāta-ñān.a) jasno widzi odchodzące i powracające istoty, niskie i szlachetne, piękne i brzydkie. Widzi, w jaki sposób istoty powracają stosownie do własnych działań (patrz Karma): rTe istoty postępowały w zły sposób ciałem, mową i umysłem, obrażały szlachetnych, utrzymywały złe poglądy i działały stosownie do ich złych poglądów. W chwili rozpadu ich ciała - po śmierci - powróciły w niższych światach, w bolesnych stanach istnienia, w światach cierpienia, w piekle. Inne istoty jednak obdarzone dobrymi działaniami r30; pojawiły się w szczęśliwych stanach istnienia, w niebiańskich światachr1;.
(5) Pamięta on wiele przeszłych istnień (pubbe-nivāsānussati) takich, jak jedno odrodzenie, dwa, trzy, cztery i pięć odrodzeń r30; sto tysięcy odrodzeń. Pamięta wiele formacji i rozpadów światów: rTam byłem, takie miałem imię r30; a odchodząc stamtąd wkroczyłem w istnienie gdzie indziej r30; a odchodząc stamtąd ponownie powróciłem tutaj.r1; W ten sposób, zawsze pamięta on wiele przeszłych istnień wraz z ich znakami i szczególnymi cechami.
(6) Nawet w tym jednym życiu poprzez Wygaśnięcie wszystkich Skaz (āsavakkhaya), po tym, jak sam to zrozumiał i zrealizował, osiąga Wyzwolenie Umysłu i Wyzwolenie poprzez Mądrość.''
Należy pamiętać że tekstach palijskich moce występują najczęściej w
pragmatycznych kategoriach takich jak;
1. Wiara -saddhā
2. Energia -viriya,
3. Uważność -sati
4. Skupienie -samādhi
5. Mądrość - paññā
Posiadanie Moralnego Wstydu i Moralnego Strachu jest również wspaniałym określeniem na duchowe moce. Mnie tego typu określenie bardziej przekonuje, ale łatwiej dociera do mózgowia kolektywu o różnej inteligencji.
Należy pamiętać że magizm został tu przypisany do wczesnego buddyzmu w najbardziej pierwotnej formie, czyli konserwatywnego i kanonicznego.