Dodaj do ulubionych

haldex - torsen

21.04.11, 09:37
wiem, ze rozpetam pewnie znowu dyskusje na tygodnie, ale moje pytanie nie brzmi cos jest lepsze, a jest troche z innej beczki. skoro haldex IV jest juz niby taki super, to dlaczego nie rozdzielaja momentu w stosunku np 50/50 czy tam 40/60 a robia 95/5? co to ma do quattro?
Obserwuj wątek
      • computerland1 Re: haldex - torsen 21.04.11, 11:54
        no rozumiem. ale to za bardzo nic do dyskusji nie wnosi. skoro mozna zrobic stale 95/5, to mozna i zrobic 50/50. to po jakiego ch... robia 95/5, skoro to za bardzo z quattro nic wspolnego nie ma?:)
              • computerland1 Re: haldex - torsen 21.04.11, 12:23
                nie napisalem, ze haldex IV jest quattro, bo ta nazwa jest zarezerwowana dla napedu w audi, czy to torsen czy haldex. napisalem, ze dla mnie haldex IV jest typem napedu na cztery kola. z tego co wiem, to audi w a3 i nie tylko tam pisze, ze jest to quattro, mimo ze nie jest to torsen. zastanawiam sie tylko po co robic relacje 95/5, zamiast dac od razu np 50/50.
                • simr1979 Re: haldex - torsen 21.04.11, 12:37
                  "Quattro" to nazwa handlowa, nie ma nic do zasady działania - to raz.
                  Po drugie - Haldex 4 ma rozdział 95/5 wtedy, kiedy nie jest załączony (inaczej - zawsze "trochę ciągnie", tak na 5 %). Jak się załączy, rozdział momentów odbywa się zgodnie z zasadą akcji/reakcji , czyli tam gdzie większy opór (inaczej - większa przyczepność), tam większy moment.
                • franek-b Re: haldex - torsen 21.04.11, 15:27
                  Idea napędu dołącznego np. haldex wzieła się z powodu dużych oporów jakie generował stały napęd, dodatkowo kompaktowa budowa pozwalała na instalowanie tego w autach z silnikiem umieszczonym poprzecznie. Jak nie ma potrzeby to napęd nie jest przkazywan więc nie ma strat na oporach.
                  Obecnie poradzono sobie z oporami układu napędowego (auta ze stałym napędem nieznacznie więcej palą, wręcz niezauważalnie), ale dalej istnieje potrzeba by zainstalować AWD w aucie z silnikiem ustawionym poprzecznie jak właśnie jest w A3, który bazuje na platformie wspólnej dla golfa V, octavi czy leona.
                  • simr1979 Re: haldex - torsen 21.04.11, 15:51
                    Bardzo dobrze, ale jednak taniość, taniość decyduje - zawsze decydowała.
                    A technicznie nie ma przeciwwskazań dla montażu centralnego mech różnicowego w aucie z poprzecznie umieszczonym silnikiem. Tylko trudniej na tym zarobić.
    • sherlock_holmes Re: haldex - torsen 23.04.11, 16:22
      Odpowiedź jest bardzo prosta: Haldex przenosi moment na zasadzie poślizgu (tarcia) sprzęgieł, dlatego nie nadaje się do stałego przenoszenia dużegfo momentu. Najlepiej to widać w autach, które wpadły w ciężki teren - po kilkunastu sekundach pojawia się komunikat przegrzania i Haldex odcina napęd na oś dołączaną.

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka