Dodaj do ulubionych

tytułowanie

07.01.06, 23:24
Na początku chcę wyjaśnić, że jestem studentką a nie doktorantką. To, co
napiszę, będzie baaardzo "niepoprawne politycznie", ale irytuje mnie
nieformalny przymus tytułowania na każdym kroku i przy każdej okazji
nauczycieli akademickich. Wolałabym mówić pan x(nazwisko), a nie pan
profesor, pan doktor... Powody:

1. kojarzy mi się to z serwilizmem.
2. także z pewnym akcentowaniem braku równości między ludźmi.
3. jest to sprzeczne ze współczesnym dążeniem do ekonomiki języka, czyli
skracania wyrażeń i zwrotów.
4. Bardzo indywidualna sprawa - od dzieciństwa na słowo "doktor" reaguję
lekkim niepokojem.

Czy nie uważacie tego tytułowania za anachronizm, który powinien odejść w
niepamięć?...
Obserwuj wątek
    • niebo.nad.berlinem Re: tytułowanie 07.01.06, 23:53
      pewna_kobieta napisała:

> Na początku chcę wyjaśnić, że jestem studentką a nie doktorantką. To, co
      > napiszę, będzie baaardzo "niepoprawne politycznie",

***tu nie chodzi o poprawność polityczną ani o jej brak, ale o wyraz szacunku i
      zwyczaj akademicki, podkreślenie współprzynależności do uczelnianej
      społeczności.

ale irytuje mnie
      > nieformalny przymus tytułowania na każdym kroku i przy każdej okazji
      > nauczycieli akademickich. Wolałabym mówić pan x(nazwisko), a nie pan
      > profesor, pan doktor...

***a czemu nie po imieniu, jak proponuje ar.pl? :))

Powody:
      >
      > 1. kojarzy mi się to z serwilizmem.

no cóż, na uczelniach wyższych istnieje jasno określona hierarchia, są ważni i
      ważniejsi. samo w sobie nie jest to problemem, problemem może być jedynie
      niewłaściwe traktowanie mniej ważnych przez tych ważniejszych.

> 2. także z pewnym akcentowaniem braku równości między ludźmi.

***tak, jak napisałam wyżej, nie ma na uczelni tej równości. zwracanie się po
      nazwisku tych różnic wcale nie zatrze.

> 3. jest to sprzeczne ze współczesnym dążeniem do ekonomiki języka, czyli