Dodaj do ulubionych

Zmiana przeznaczenia

19.11.03, 16:50
Mam kredyt, buduję. Już teraz jednak wiem, że część mojego domu będzie
przeznaczona na działalność gospodarczą. Co wtedy z odliczaniem odsetek,
pomocy bo nawet rodzimy Urząd Skarbowy ma ztym problem. Dzięki.
Obserwuj wątek
    • doradcy.expandera Re: Zmiana przeznaczenia 19.11.03, 18:23
      Polecam analize tego przepisu (kawałek art 26b ustawy o PIT).

      Od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1, odlicza
      się, z zastrzeżeniem ust. 2-4, faktycznie poniesione w roku podatkowym wydatki
      na spłatę odsetek od kredytu (pożyczki) udzielonego podatnikowi, o którym mowa
      w art. 3 ust. 1, na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie
      własnych potrzeb mieszkaniowych, związanej z:
      ......
      3) zakupem nowo wybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu
      mieszkalnego w takim budynku od gminy albo od osoby, która wybudowała ten
      budynek w wykonywaniu działalności gospodarczej, albo
      .......


      cały Art 26b

      Od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1, odlicza
      się, z zastrzeżeniem ust. 2-4, faktycznie poniesione w roku podatkowym wydatki
      na spłatę odsetek od kredytu (pożyczki) udzielonego podatnikowi, o którym mowa
      w art. 3 ust. 1, na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie
      własnych potrzeb mieszkaniowych, związanej z:
      1) budową budynku mieszkalnego albo
      2) wniesieniem wkładu budowlanego lub mieszkaniowego do
      spółdzielni mieszkaniowej na nabycie prawa do nowo budowanego budynku
      mieszkalnego albo lokalu mieszkalnego w takim budynku, albo
      3) zakupem nowo wybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu
      mieszkalnego w takim budynku od gminy albo od osoby, która wybudowała ten
      budynek w wykonywaniu działalności gospodarczej, albo
      4) nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub
      przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub
      pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstanie
      samodzielne mieszkanie spełniające wymagania określone w przepisach prawa
      budowlanego.
      2. Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się, jeżeli:
      1) kredyt (pożyczka) został udzielony podatnikowi po dniu 1
      stycznia 2002 r.,
      2) kredyt (pożyczka) był udzielony przez podmiot uprawniony na
      podstawie przepisów prawa bankowego albo przepisów o spółdzielczych kasach
      oszczędnościowo-kredytowych do udzielania kredytów (pożyczek), a z umowy
      kredytu (pożyczki) wynika, że dotyczy on jednej z inwestycji wymienionych w
      ust. 1,
      3) inwestycja wymieniona w ust. 1 dotyczy budynków mieszkalnych
      lub lokali mieszkalnych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przeznaczonym
      pod budownictwo mieszkaniowe w miejscowym planie zagospodarowania
      przestrzennego, a w razie braku tego planu - określonym w decyzji o warunkach
      zabudowy i zagospodarowania terenu, wydanej na podstawie obowiązujących ustaw,
      4) inwestycja wymieniona w ust. 1 została zakończona przed upływem
      trzech lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym uzyskano pozwolenie
      na budowę w rozumieniu prawa budowlanego, a zakończenie inwestycji nastąpiło
      nie wcześniej niż w 2002 r. i zostało potwierdzone określonym w przepisach
      prawa budowlanego pozwoleniem na użytkowanie budynku mieszkalnego, a w razie
      braku obowiązku jego uzyskania - zawiadomieniem o zakończeniu budowy takiego
      budynku, oraz:
      a) w przypadku inwestycji, o której mowa w ust. 1 pkt 2 - umową o
      spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego albo umową o ustanowieniu
      odrębnej własności lokalu mieszkalnego, których jedną ze stron jest podatnik,
      albo umową o przeniesieniu na podatnika własności domu jednorodzinnego,
      b) w przypadku inwestycji, o której mowa w ust. 1 pkt 3 - umową, w formie
      aktu notarialnego, o przeniesieniu na podatnika własności budynku mieszkalnego
      lub lokalu mieszkalnego,
      5) do zeznania, o którym mowa w art. 45, składanego za rok, w
      którym po raz pierwszy dokonuje się odliczenia, o którym mowa w ust. 1,
      podatnik dołączy oświadczenie, według określonego wzoru, o wysokości wszystkich
      poniesionych wydatków związanych z daną inwestycją, w tym o wysokości wydatków
      udokumentowanych fakturami wystawionymi przez podatników podatku od towarów i
      usług niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku,
      6) odsetki, o których mowa w ust. 1:
      a) zostały faktycznie zapłacone, a ich wysokość i termin zapłaty są
      udokumentowane dowodem wystawionym przez podmiot wymieniony w pkt 2,
      b) nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały
      zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, chyba że zwrócone odsetki
      zwiększyły podstawę obliczenia podatku,
      c) nie zostały odliczone od przychodów na podstawie art. 11 ustawy o
      zryczałtowanym podatku dochodowym,
      7) podatnik lub jego małżonek nie korzystał lub nie korzysta z
      odliczenia od dochodu (przychodu) lub podatku wydatków poniesionych na własne
      cele mieszkaniowe, przeznaczonych na:
      a) zakup gruntu lub odpłatne przeniesienie prawa wieczystego
      użytkowania gruntu pod budowę budynku mieszkalnego,
      b) budowę budynku mieszkalnego,
      c) wkład budowlany lub mieszkaniowy do spółdzielni mieszkaniowej,
      d) zakup nowo wybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu
      mieszkalnego w takim budynku od gminy albo od osoby, która wybudowała ten
      budynek w wykonywaniu działalności gospodarczej,
      e) nadbudowę lub rozbudowę budynku na cele mieszkalne,
      f) przebudowę strychu, suszarni albo przystosowanie innego
      pomieszczenia na cele mieszkalne oraz wykończenie lokalu mieszkalnego w nowo
      wybudowanym budynku mieszkalnym, do dnia zasiedlenia tego lokalu,
      g) systematyczne gromadzenie oszczędności na rachunku
      oszczędnościowo-kredytowym w banku prowadzącym kasę mieszkaniową, według zasad
      określonych w odrębnych przepisach.
      3. Odliczeniu, o którym mowa w ust. 1, nie podlegają odsetki od kredytów:
      1) udzielanych ze środków Krajowego Funduszu Mieszkaniowego
      towarzystwom budownictwa społecznego oraz spółdzielniom mieszkaniowym na
      przedsięwzięcia inwestycyjno-budowlane mające na celu budowę mieszkań na
      wynajem oraz udostępnianie lokalu mieszkalnego na zasadach spółdzielczego
      lokatorskiego prawa do lokalu na podstawie przepisów o niektórych formach
      popierania budownictwa mieszkaniowego,
      2) udzielanych przez kasy mieszkaniowe na zasadach określonych w
      przepisach o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego,
      3) udzielanych przez kasy oszczędnościowo-budowlane na zasadach
      określonych w przepisach o kasach oszczędnościowo-budowlanych i wspieraniu
      przez państwo oszczędzania na cele mieszkaniowe,
      4) udzielanych na usuwanie skutków powodzi na zasadach określonych
      w przepisach o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na
      usuwanie skutków powodzi,
      5) objętych wykupem odsetek ze środków z budżetu państwa na
      zasadach określonych w przepisach o pomocy państwa w spłacie niektórych
      kredytów mieszkaniowych, refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych,
      6) wykorzystanych na nabycie gruntu lub prawa wieczystego
      użytkowania gruntu w związku z inwestycją wymienioną w ust. 1; w przypadku
      wykorzystania kredytu na cele wymienione w ust. 1 oraz na nabycie gruntu albo
      prawa wieczystego użytkowania gruntu odliczeniu nie podlegają odsetki od części
      kredytu ustalonej w takiej proporcji, w jakiej pozostają wydatki na nabycie
      gruntu albo prawa wieczystego użytkowania gruntu w łącznych wydatkach, o
      których mowa w ust. 2 pkt 5.
      4. Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, obejmuje wyłącznie odsetki:
      1) naliczone za okres począwszy od dnia 1 stycznia 2002 r., z
      zastrzeżeniem ust. 5, i zapłacone od tego dnia,
      2) od tej części kredytu, która nie przekracza kwoty
      odpowiadającej kwocie określonej zgodnie z art. 27a ust. 2 lub 2a, ustalonej w
      roku zakończenia inwestycji.
      5. Odliczenia, o którym mowa w ust. 1, dokonuje się najwcześniej za rok
      podatkowy, w którym została zakończona dana inwestycja.
      6. Odsetki, o których mowa w ust. 4, zapłacone przed rokiem określonym w ust.
      5, mogą być odliczone od podstawy obliczenia podatku za rok podatkowy, w którym
      podatnik po raz pierwszy odlicza odsetki.
      7. Odsetki, o których mowa w ust. 4, zapłacone przed rokiem określonym w ust. 5
      mogą być odliczone od podstawy obliczenia podatku również w
      • nocula Re: Zmiana przeznaczenia 19.11.03, 18:43
        Dzięki, ale prosiłabym bardziej po ludzku, czyli co nie mogę odliczyć rzadnej
        kwoty, miałam nadzieję na odliczenie proporcjonalne do powierzchni, którą
        zajmie przyszła część mieszkalna, za część przeznaczoną na działalność
        gospodarczą nie zamierzałam odliczać odsetek, żle myślę?

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się


Nakarm Pajacyka